Mitä 4-5-vuotiaan pitäis teidän mielestä osata?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kenessä vika?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kenessä vika?

Vieras
Olen ollut pari päivää ihmeissäni, kun meillä on kyläillyt pari reilu 4-vuotiasta ja yksi 5,5-vuotias ja olen ihan kummissani, kun taidot on mun mielestä vähän ruosteessa... Kahden eri perheen lapsista on kyse.
Astiat jää poikkeuksetta ruokapöytään eikä läheskään joka kerta edes kiitetä ruuasta.
Kaikkia vaatteita ei osata pukea ja tumput suorina seistään sisälle tullessa kun ei osata riisua edes takkia pois.
Kalapuikkoja ei osata pilkkoa, mun mielestä aika pehmeitä pilkottaviksi...
Käsiä ei osata pestä vessan jälkeen.
Kun kysytään jotain yksinkertaista kysymystä -monta kertaa- ei osata vastata.
Tällaisia kaikkia juttuja, jotka on meidän perheessä opetettu jo 2-vuotiaalle. Oonko mä natsi vai onko tää sitä vapaata kasvatusta?
 
en mä vaadi mun lapsia 2v6kk ja 5v viemää astioita pöydästä enkä myöskää käske kiittää ruuasta.....mulla o suurempiaki ongelmia ton 5v kans ku viekö astiat vai ei!
 
Lapsia tosiaan on erilaisia. Meidän 4-vuotias osaa luistella sujuvasti, temppuilee muutenkin hienosti liikunnallisesti. On haka tekemään palapelejä. Mutta laskea tuo osaa kahteen. 2-vuotias siskonsa on enempi istuskelija ja laskee kymmeneen ja puhuukin selvemmin.
 
Itse asiassa en toivo, että oma 4 v ja kaverinsa veisivät astiat pois, koska minun on helpompi viedä ne itse tiskikoneeseen.
Kiittää pitää ilman muuta.
Yleensä osaavat pukea ja riisua, mutta aina ei viitsi. Jos on kiire, puen oman ja vieraat.
 
no meillä 5 vuotias ei osaa pukea kunnolla ulkovaatteita,eikä sisävaatteita..ei korjaa ruokalautasta..
osaa käydä vessassa yksin ja pestä kädet,ei kylläkään osaa vessaa vetää ..
 
Alkuperäinen kirjoittaja iita-mari:
en mä vaadi mun lapsia 2v6kk ja 5v viemää astioita pöydästä enkä myöskää käske kiittää ruuasta.....mulla o suurempiaki ongelmia ton 5v kans ku viekö astiat vai ei!

On mulla tähänkin mielipide:
Huomasin todella ko. lapsien kohdalla myös sen, että niitä suurempia ongelmia riittää ja paljon, jos ei tollasia peruskäytöstapoja edes opeteta. Eikö nyt maalaisjärki sano, että ruuasta kiittäminen on ihan ensimmäisiä opetettavia asioita mitä yhteiskunnassa on osattava.
 
lapsen taidot menee eri tahtiin
esim meidän 3.5 vuotias selittää kyvinkin selkeästi asiansa ja paljon höpöttääkin, kun taas ei ole niin kovin ketterä ja liikunnallinen tapaus.

Astiat jää poikkeuksetta ruokapöytään eikä läheskään joka kerta edes kiitetä ruuasta.

en vaadi tätä . koska syö posliiniselta astialta. ja kiitoksen vaadin jos vaan itse muistan vaatia

Kaikkia vaatteita ei osata pukea ja tumput suorina seistään sisälle tullessa kun ei osata riisua edes takkia pois.

meillä ostaaan nämä jos vaan hallutaan

Kalapuikkoja ei osata pilkkoa, mun mielestä aika pehmeitä pilkottaviksi... osataan
Käsiä ei osata pestä vessan jälkeen... osataan
Kun kysytään jotain yksinkertaista kysymystä -monta kertaa- ei osata vastata. osataan..
 
Meillä 5-vuotias kiittää ruoan jälkeen, auttaa ruoanlaitossa, tuo astiat tiskipöydälle tai tiskikoneeseen. Pukee ja riisuu kaiken itse. Pesee kädet ennen ruokailua ja vessassakäynnin jälkeen.

Syö haarukalla ja veitsellä. Vastaa kun kysytään ja kysyy jos on asiaa.. On liikunnallinen ja hienomotoriikka hyvä. Pyyhkii itse. Osaa laskea niin pitkälle kuin jaksaa luetella, osaa kellon.

Ihan perusjuttuja mielestäni tuon ikäiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Lapsia on erilaisia ja sinä olet jossain määrin natsi.

Olen jossain määrin samaa mieltä. Tuon ikäinen saattaa vielä tarvita kehoituksia tehdäkseen asiat, joita vaaditaan, varsinkin jos ne ei ole samoja, kuin kotona.

Jos olet kylässä, alatko siellä siivoamaan pöytää, tyhjentämään tiskikonetta tai lajittelemaan pyykkejä? Jokuhan voi ajatella, ettet osaa, kun et ole tajunnut näitä tehdä.
 
Meillä 4 v 3 kk ja osaa kiittää ja pyytää nätisti (saisinko maitoa eikä MAITOA !!!!) ja vastata kysymyksiin.

Astioita tuo mulle, jos pyydän (usein mä kokoan ne mielummin itse, niin en aina pyydä ). Toimittaa kyllä mielellään muita asioita, eli hakee mulle vaikka kännykän tai kynän tai vaikka eteisestä lehden, kun pyydän.

Pilkkoo ruokaa itse, eikä oikein edes anna vaikka voidella leipiään, kun minä itte! osaa. Perunat kuorin vielä. Haluaa kaataa itse maitoa lasiinsa.

Käy vessassa yksin, paitsi kakkaa ei pyyhi itse, ja pesee kädet hommien jälkeen (tosin joskus olen kuullut, ettei hana käynyt niin kysyn asiasta ja passitan takaisin).

Vaatteet saa pois, muttei aina mee paikoilleen naulakkoon, vaan lattialle. Ja pukeakin osaa paitsi jotkut hakaset ja farkun metallinapit on vielä hankalat.

Mun mielestä noita käytöstapoja opetetaan päiväkodissakin, joten jos vanhemmat eivät opeta, niin siellä oppii.
 
Noi asiathan on kiinni ihan siitä mitä vanhemmat opettaa, ei niihin ole mitään pakko sääntöjä ( esim. neuvolassa). 4-5 v mun mielestä pitää osata rakentaa palapeliä ,polkeapyörää jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
.

Mun mielestä noita käytöstapoja opetetaan päiväkodissakin, joten jos vanhemmat eivät opeta, niin siellä oppii.

Mun mielestä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsille käytös tavat ei päiväkodin tai koulun.
 
No, kyllä kiittäminen, kysymykseen vastaaminen, omien astioiden pois vieminen (edes pyydettäessä, jos se ei ole kotona tapana), käsienpesu yms on ihan perussettiä joka pitäisi jokaisella (terveellä!) lapsella olla jo 4-5 v iässä hallussa. Omiltani vaadin noita, ja myös meillä kylässä olevilta lapsilta.

Vaatteiden kanssa voi tarvita apua, enkä pidä kalapuikkojen pilkkomistakaan elintärkeänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
.

Mun mielestä noita käytöstapoja opetetaan päiväkodissakin, joten jos vanhemmat eivät opeta, niin siellä oppii.

Mun mielestä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsille käytös tavat ei päiväkodin tai koulun.

Toki, olen ihan samaa mieltä. Meillä kiitos-ole hyvä oli ihan normisettiä jo ennen päiväkotia. Ja jo siinä +/- 2-vuotiaana.

Mutta jos ko. lapset (siis ap:n tuttavalapset) ovat päiväkodissa, niin jotain tarttunee sieltäkin ajan myötä, jos ei ole aiemmin osannut esim. kiittää tai pestä käsiään, jos ja kun vanhemmat eivät ole opettaneet ja toistaneet ja toistaneet jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Lapsia on erilaisia ja sinä olet jossain määrin natsi.

Olen jossain määrin samaa mieltä. Tuon ikäinen saattaa vielä tarvita kehoituksia tehdäkseen asiat, joita vaaditaan, varsinkin jos ne ei ole samoja, kuin kotona.

Jos olet kylässä, alatko siellä siivoamaan pöytää, tyhjentämään tiskikonetta tai lajittelemaan pyykkejä? Jokuhan voi ajatella, ettet osaa, kun et ole tajunnut näitä tehdä.

Mihis tää nyt liittyi? Sehän mun pointti oli, että kai nyt kotona on opetettu edes kiittämään. Ja sitä just ihmettelin, että eikö kotona tosiaan 4-5-vuotiaan tarvi pukea tai riisua. Tottahan kehotin tai kysyin sitten näiltäkin lapsilta, mutta esim. pukeminen tai riisuminen ei kuulemma onnistunut. Kiitosta en lähde nyhtämään, ellei se tule automaattisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
.

Mun mielestä noita käytöstapoja opetetaan päiväkodissakin, joten jos vanhemmat eivät opeta, niin siellä oppii.

Mun mielestä vanhempien velvollisuus on opettaa lapsille käytös tavat ei päiväkodin tai koulun.

Toki, olen ihan samaa mieltä. Meillä kiitos-ole hyvä oli ihan normisettiä jo ennen päiväkotia. Ja jo siinä +/- 2-vuotiaana.

Mutta jos ko. lapset (siis ap:n tuttavalapset) ovat päiväkodissa, niin jotain tarttunee sieltäkin ajan myötä, jos ei ole aiemmin osannut esim. kiittää tai pestä käsiään, jos ja kun vanhemmat eivät ole opettaneet ja toistaneet ja toistaneet jne.

Totta, se on vaan valitettavan usein sit et tavat myös jää sinne päiväkotiin kun kotona ei kukaan kiinnitä niihin huomiota ja koulussa ei kovin pitkään enää vaadita vaan pitää itse osata jo.

 
Ei meidän 5v aina vastaa, jos kysytään ;-D Mutta muuten on ihan normaali, reipas lapsi, joka pukee itse, on pukenut jo 2v iästä lähtien. Syö haarukalla ja veitsellä, luistelee, ajaa ilman appareita, osaa uida, piirtää taitavasti... jne.
 
Mä en muuten vieraita vaadi viemään astioita tiskoneen viereen kun ovat meillä kylässä, musta se on emännän tai isännän tehtävä. Mä olen aina vähän ihmetellyt tota tapaa.
 
Meillä ei puhunut paljoa 2-vuotias, jonkun verran, mutta keskimäärin 2-sanaisia lauseita. 2,5 v puhui jo runsain mitoin (eikä ole sen jälkeen vaiennut :whistle: ), mutta kyllä me leikittiin leikkiä kiitos-ole hyvä jonkun pupun ym. lelujen kanssa jo ihan vauvana ja siitä se on tarttunut.

Jos lapsi uppoutuu tekemiseen, ei aina kuule, että nyt kysyttiin häneltä.
 
Mun mielipide on, että mikä tahansa noista voi tuonikäiseltä unohtua, etenkin vieraassa paikassa.
Jännittääkö lapset sua? Tuli vaan mieleen tuosta, että ei vastaa kysymyksiin.
Siihen vastaamattomuuteen voi tuonikäisellä olla montakin syytä, pitäis tuntea lapsi, jotta vois sanoa.

Myönnän että minultakin unohtuu joskus sanoa kiitos, jopa kylässä. Kun on paljon muuta puhuttavaa ja kiinnostavaa.

Riisuminenkin voi olla vaikeaa. Esim. jos on hankalat vaatteet. Jos lapsi ei edes yritä yhtään mitään, on todennäköisesti tottunut siihen, että aikuinen aina riisuu.

En mä tiedä oletko natsi, mutta en vielä noista yksittäisistä esimerkeistä vetäisi johtopäätöstä, että lapset on jotenkin jäljessä. Kokonaiskuva ratkaisee.
 

Yhteistyössä