Mitä ajattelet (vauva+esikoinen hoitoon jne. kuviota) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lila

Vieras
Meillä on kaksi lasta, 2v2kk ja 4kk.

Haimme syksylle päiväkotipaikkaa esikoiselle. Tarkoitus olisi, että lapsi menisi parina päivänä viikossa leikkimään ja puuhastelemaan sinne päiväkotiin, ja minä olisin silloin vain vauvan kanssa kotona.

Minkälaisia ajatuksia herättää? :xmas:

Olen ihan terve, ei-masentunut kolmikymppinen äiti.

Esikoinen on hyvin vilkas ja puuhakas lapsi. Olen varma että hänelle tekisi hyvää saada ikäistään leikki-seuraa ja muutakin tekemistä mitä minä en voi tarjota.

Itse en niin tekisi, mutta jokainen tekee ihan niin kuin itse kokee parhaaksi. Meillä esikoinen kokisi itsensä varmasti hylätyksi, jos hänet vietäisiin hoitoon ja äiti olisi vauvan kanssa kotona. Saman ikäistä seuraa saa esimerkiksi kerhoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
En oikeastaan ajattele yhtään mitään :D

No kai nyt jotain ajattelet :D

Itse itkin eilen illalla kun nettihakemusta laitettiin, että olenko nyt ihan paska äiti.

Oikein hyvin jaksan näiden kahden kanssa, siitä ei ole kyse. Lapsen intressejä ajattelen.

No, minä olen vastaavassa tilanteessa vienyt esikoista puistoihin ja sitten 3 vuotta täytettyään erilaisiin kerhoihin (srk + mll). Tietenkään kaikilla paikkakunnilla ei kyseistä mahdollisuutta ole, mutta uskoisin, että suurimmassa osassa jo on.

Jos ei ole omasta jaksamisestasi kyse, niin sitten pidät lapsen tietysti kotona. Kyllä koti on paras paikka. Tuo esikoisesi on vielä todella pieni, vaikka vauvaan verrattuna tietysti isolta sinusta nyt tuntuukin.

No ite oon vajaa 2 vuotisen kanssa kotona ja tuntuu jotta kaikki aika menee pojan perässä ja kotitöissä.Ite en poikaani hoitoon veisi,mutta siulla on vauvakin vielä hoijettavana joten elä suotta murehdi.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme lasta:
No, minä olen vastaavassa tilanteessa vienyt esikoista puistoihin ja sitten 3 vuotta täytettyään erilaisiin kerhoihin (srk + mll). Tietenkään kaikilla paikkakunnilla ei kyseistä mahdollisuutta ole, mutta uskoisin, että suurimmassa osassa jo on.

Peesaan tätä. Miksi sinä ap et toimi näin?

no en mä kyllä pysty tajuamaan tuota, et lykkää lapsensa toisen hoidettavaksi jos ite on kuitenki kotona..

osaako lapsesi jo leikkiä toisten kanssa yhteisleikkejä? Oma vilkas melki 2v tykkää kyllä seurasta mutta leikkii yksin vielä.. joten kavereista ei paljoa perusta, eikä kyl mieleen oo juolahtanu hoitoon kärrätä vaikka veikka on 5kk. Kotona viihtyy lapsi vielä aivan mainiosti tän ikäsenä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse en niin tekisi, mutta jokainen tekee ihan niin kuin itse kokee parhaaksi. Meillä esikoinen kokisi itsensä varmasti hylätyksi, jos hänet vietäisiin hoitoon ja äiti olisi vauvan kanssa kotona. Saman ikäistä seuraa saa esimerkiksi kerhoista.

Tai sitten et ole koskaan jättänyt esikoista yksin. Voitko ajatella, että esikoinen mahdollisesti nauttisi muustakin kuin äidin seurasta...?

MUOK.

Miehen 2½-vuotias kyllä kertoo uusista kavereista, joita tarhassa on ja kertoilee innoissaan mitä kaikkea siellä on tehty yms.. Eikä koskaan ole itkenyt kun tarhaan pitänyt jäädä jne..

Mun mielestä se, että vie hoitoon lapsen ei tarkoita sitä, että ei tekisi itse lapsen kanssa.
EN TAJUA KUN NYKYÄÄN SYYLLISTETÄÄN ÄITEJÄ, JOS ÄITI HALUAA LAITTAA LAPSEN HETKEKSIKÄÄN HOITOON. Tai, että jos lapsi ei harrasta muskaria, tanssia, uintia sekä 5 eri lasten kerhoa ja taidepajaa.

Lapsi tykkää hirveästi leikkiä muiden lasten kanssa. Kaikki lapselliset ystäväni ovat kuitenkin töissä, eikä ole muuta seuraa päivisin kuin minä+vauva.
Srk-kerho on 1,5h kerran viikossa.

Kyllä mä sun tapauksessa kävisin lasten kanssa avoimessa tms., koska sun lapses ei oo aiemmin ollu ilmeisesti päiväkodissa. Saisit itsekin siinä aikuiskontakteja. Sinänsä mulla ei oo mtn sanottavaa tuohon "esikoinen päiväkotiin, kun vauva kotona" -keskusteluun; itsekin toimin aikoinani niin...

Sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä se on äidin omaa laiskuutta, jos vie pienen lapsen hoitoon ja jää kotiin toisen kanssa. Toki sellaisissa tapauksissa, jos äidillä on esimerkiksi masennusta, tuollainen ratkaisu voi olla hyvä. Mutta jos kyseessä on "ihan terve, ei-masentunut kolmikymppinen", niin en oikeastaan näe asialle mitään oikeutusta.

Ajattelen, että olet epävarma äiti, koska kyselet yleistä mielipidettä omaan päätökseesi. Sinä teet just niinkuin teet, mitäs se muille kuuluu.
Omia lapsiani katselleena voisin kyllä todeta, että 2v2kk ei TARVITSE kodin ulkopuolisia virikkeitä. Kolmevuotias ja kaksivuotias ovat aivan erilaisessa kehitysviaheessa ja kolmevuotiaan sanoisin jo nauttivan (ja hyötyvän) kavereiden seurasta ja uusista virikkeistä. Meillä 3,5v on nyt vasta alkanut kyselemään kavereiden perään ja ehdottelemaan, että voisiko pyytää kavereita leikkimään. On hän aiemminkin tykännyt leikkiä muiden kanssa, muttei näin selvästi ole kaivannut ikäistään seuraa.
Jos teillä lapsi on menossa syksyllä päiväkotiin, onhan hän silloin jo lähempänä kolmea, joten varmasti talven aikana tulee tykkäämään päiväkodissa olosta.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kyllä mä sun tapauksessa kävisin lasten kanssa avoimessa tms., koska sun lapses ei oo aiemmin ollu ilmeisesti päiväkodissa. Saisit itsekin siinä aikuiskontakteja.

Joo kotihoidossa ollut vasta.
Avointa päiväkotia ei ihan tässä meidän kulmilla ole.

En veisi noin pientä seuran takia. Onhan hälle seuraa pikkusisaruksestaan ja onhan noita kerhoja joissa käydä. Kyllä luulisi riittävän noin pienelle perhekahvilassa tms. käynti jos ei ole syytä laittaa päivähoitoon. Ja jos viel äirtiäkin itkettää niin mitä järkee..?

Tää on sitä nykyaikaa: omien lasten hoito ulkoistetaan virikkeiden saannin nimissä, vaikka oikeasti tuon ikäiselle riittäisi tasan tarkkaan se perhe-elämä ja vaikkapa juuri tuo 1,5h srk:n kerhoa kerran viikossa. Kai te nyt ulkonakin lasten kanssa käytte puistoissa tms eli lapsi kuitenkin näkee muitakin paikkoja kuin oman kotinsa neljän seinän sisältä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi tykkää hirveästi leikkiä muiden lasten kanssa. Kaikki lapselliset ystäväni ovat kuitenkin töissä, eikä ole muuta seuraa päivisin kuin minä+vauva.
Srk-kerho on 1,5h kerran viikossa.

Sinä etsit nyt uusia lapsellisia ystäviä. vai asutko jossain korvessa? Tietysti tilanne riippuu kotipaikkakunnastasi. Meillä päin pikkukaupungissa on paljon perhekerhoja ja avoin päiväkoti yms toimintaa, mihin voi äiti mennä lapsien kanssa yhdessä. Ja leikkiseuraa riittää. Ja puistoissa paljon äitejä pienten lasten ja vauvojen kanssa.

Yhteistyössä