Mitä erityisen kallista teillä syödään jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Jatkuvasti ihmiset valittaa, ettei ole varaa jouluruokiin. Mitä jouluruokia teillä syödään ja onko ne hyvinkin paljon normaalia kalliimpia?

Me tehdään vähän laatikoita ja rosollia, jotka ei kovinkaan paljon maksa ja sit ostetaan kinkku. Kinkku tietysti on vähän kalliimpi, jos ostaa ison kinkun. Mut emme syö juustoja, emmekä mitään erikosempia ruokia jouluna. Mun mielestä meillä ei mene törkeän paljon rahaa ruokaan jouluna. Olemme normaalituloisia ja meillä on varaa ostaa se kinkkukin, vaikka ylimääräistä rahaa ei kovin paljon jää kaikkien laskujen ja muiden kulujen jälkeen kuukaudessa. Mua vähän ihmetyttää ne rutinat, ettei ole mihinkään jouluruokaan rahaa. Kai sitä arkenakin pitää jotain syödä, enkä usko, että esimerkiksi itse tehty porkkanalaatikko olisi huomattavasti kalliimpaa kuin normaali arkiruokakaan. Onko kyse siitä, että pitäisi saada hienoja erikoisherkkuja tai siitä, ettei ole halua tai mielenkiintoa tehdä ruokia itse? Einekset yleensä on kalliimpia.

Ise tehdään:
Porkkanalaatikko
Perunalaatikko
Rosolli

Kaupasta:
Lanttulaatikko
Kinkku
Salaatit
Piparit ym..
Erityisen kallis on mäti jota ostetaan. Sekä kinkku joka maksaa 60e:/
Mut hyvin riittää:)

Kaupasta kaksi laatikkoa(5e), valmiskinkku paketti(7-8e), graavittua lohta(hinta vaihtelee), joku punaviini kastike kinkkuihin(2-3e paketti ja perunoita ja sun muita perusjuttuja(salaatteja jne). Eli 30e saisi kyseiset tarvikkeet joulupöytään. Jos joku sanoo, ettei ole siihen varaa niin ei voi kuin syytellä itseään(alkoholisti, tupakoiva...)

Ei mitään erikoisen kallista. Ehkä tavallista parempaa viiniä (siis meidän käyttöön tavallista parempaa, mutta ei mitään ökyily-juttuja kuitenkaan!) ja mäti, kalat, juustot maksaa jotain laatikoita enemmän, mutta me taidetaan jättää tänä vuonna sekä laatikot että rosolli väliin, kun niitä ei ikinä kukaan syö kuitenkaan. :P

Olisi mielenkiintoista tietää, et mitä ne ihmiset, joilla ei ole yhtään ylimääräistä rahaa jouluruokiin, syövät jouluna. Oletan, että tähän mennessä vastanneet eivät paru suureen ääneen, ettei ole rahaa, jos kerran ostavat graavisiikaa yms hieman normaalia kalliimpaa. Mun mielestä perusjouluruoka itse tehden ei maksa maltaita ja siksi ihmettelen sitä rutinaa, ettei ole varaa. Ei meilläkään syödä mitään erikoisjuustoja tai juoda kallista viiniä ja silti koen saavani ihan hienon jouluaterian aikaiseksi niillä itse tehdyillä laatikoilla ja kinkulla. Ja riisipuuroakin syödään, mut sekään ei kovin paljon maksa.

Meillä ei varmaan syödä mitään kallista. Kaikki ostetaan kaupasta, sienisalaatin tosin teen itse. Muutama laatikko, kinkku, rosollia, jotain hyvää leipää ja esim. luumurahkaa jälkkäriksi. Siinäpä se. Halpaa on :)

Ei olla köyhiä, mutta tuo on meidän perinteinen joulupöytä enkä kaipaa siihen mitään extraa. Erikoisjuustoja sun muita syödään sitten uutena vuotena, meillä ne ei kuulu joulupöytään.

muikun mäti kuuluu joka jouluun ja sitä syödään paljon useampana päivänä. kilohinta taitaa olla lähellä 100 euroa ja se on mielestäni tosi kallista. sitten tietysti graavikalat ym.

Meillä kalleinta joulupöydässä varmaan kinkku, savukala ja erilaiset juustot, hedelmäsalaatti tehdään myös ja siihen ostetaan monen sorttista ja ehkä kalliimpaakin hedelmää.

Meillä menee rahaa ruokaan aika paljon noin yleensäkin. Olen kulinaristi, joten en syö ihan mitä tahansa... Toisaalta teen melkein kaiken alusta asti itse, joten siinä säästää paljon. Kulinarismi ei ole siis ihan niin kallista kuin ihmiset luulevat, mutta töitä pitää tehdä. Ruokaa pitää rakastaa (terveellä tavalla). Minä rakastan. Emme ole mitään kauhean rikkaita, mutta priorisoida pitää. Meillä ei ole autoa eikä taloa, käytämme ne rahat lomiin ja ruokiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tämä;22596442:
Shampanja

Mitäs merkki meinasit ostaa ja paljonko se kustantaa? Meillä ei oo ikinä jouluna juotu edes cavaa, tosin jääkaapissa itsenäisyyspäivää odottaa pullo keltaista leskeä. Mun mielesstä kuohuviinit kuuluvat uuteen vuoteen , itsenäisyyspäivään jne juhliin mutta ei jouluun.

Meillä ei varmaan syödä mitään kallista. Kaikki ostetaan kaupasta, sienisalaatin tosin teen itse. Muutama laatikko, kinkku, rosollia, jotain hyvää leipää ja esim. luumurahkaa jälkkäriksi. Siinäpä se. Halpaa on :)

Ei olla köyhiä, mutta tuo on meidän perinteinen joulupöytä enkä kaipaa siihen mitään extraa. Erikoisjuustoja sun muita syödään sitten uutena vuotena, meillä ne ei kuulu joulupöytään.

peesi..ei meillä osteta mitään erikoista perinteiset jouluruuat vain

Jouluruokaa emme osta, ostan pipareita ja keitän riisipuuroa.
Muuten syömme perunoita ja jauhelihakastiketta.
Ylimääräistä ei ole penniäkään.
Veronpalautuksia ei ole kun ei ole verotettavaa.

Yhteistyössä