Mitä erityisen kallista teillä syödään jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän joulupöytä koostuu:

(Kaikki mahdollinen valmistetaan itse, koska se on niin PAREMPAA)

harmaasuolattu, luullinen kinkku
takassa kypsennetty karjalanpaisti + keitettyjä perunoita
lihapullia
imelletty perunalaatikko 2kpl
lanttulaatikko 1kpl
porkkanalaatikko 1kpl
rosolli 1kpl kaupasta
hedelmiä
luumurahka
joulutortut
ehkä pipareitakin leivotaan

muista ei välitetä ja niitä saadaan äidilläni syödessä kahtena päivänä

Sitä iiiihan aitoa :)

Muoks. saa nähä tuleeko sitä tänä vuonna kun on se hinta pompannut entisestään :(

Mä oon varsinainen herkkuperse, ja olin niin onnellinen, kun muutama vuosi sitten sain kaviaaria, enkä pitänytkään siitä! Olin niin varma, että siitä tulee uusi pakko saada- herkku! Eli meillä pärjätään joulunakin siianmädillä ja smetanalla. En kyllä tiedä, raaskisinko kaviaaria ostaakaan.

[QUOTE="alma";22712460]Mä oon varsinainen herkkuperse, ja olin niin onnellinen, kun muutama vuosi sitten sain kaviaaria, enkä pitänytkään siitä! Olin niin varma, että siitä tulee uusi pakko saada- herkku! Eli meillä pärjätään joulunakin siianmädillä ja smetanalla. En kyllä tiedä, raaskisinko kaviaaria ostaakaan.[/QUOTE]

Itse asiassa aika monesti on todettu, että esim. muikunmäti on usein parempaa kuin kaviaari. Ja kaviaarissakin on paljon eroja, on hyvää ja huonoa. Joten se että jokin on kaviaaria, ei tee siitä automaattiseti hyvää.

Meillä kalleimpia tais olla kinkku, sekä juustopöydän tarjottavat, joita rakastamme. Itse graavattiin lohi joten ei niin kalliiksi tullut. Laatikoista tai rosollista emme välitä, sen sijaan teemme hyvää perunasalaattia ja makaronisalaattia. Joulukarkkeihinkin lienee uponnut roponen jos toinenkin, lisäksi paljon glögiä.

Mutta me emme valitakaan että jouluruoka olisi kallista, varaa on.

Kalliita aineksia meillä on kylmäsavulohi, kylmäsavuporo ja mäti. Näitä tosin kuluu suht pieniä määriä että ei niistä aivan konkurssi seuraa.

Ja se kaviaari muuten on mätiä.

[QUOTE="vieras";22712475]Itse asiassa aika monesti on todettu, että esim. muikunmäti on usein parempaa kuin kaviaari. Ja kaviaarissakin on paljon eroja, on hyvää ja huonoa. Joten se että jokin on kaviaaria, ei tee siitä automaattiseti hyvää.[/QUOTE]

Anna mun nyt vaan elää siinä uskossa, että kaikki kaviaari on pahaa! Elämä on paljon helpompaa, kun ei tarvi miettiä ostaisko vai ei. Totta puhuen, haluaisin kyllä maistaa uudemman kerran, ja maistankin kun vaan joku tarjoaa... Harmillisen harvoin vaan niin käy, eli tähän mennessä kerran.

Just tehtiin appiukon kanssa listaa mitä pitää ostaa, paljon kaikkea erilaista, siihen se raha taitaa mennä. Listassa oli: Kinkku, laatikot, kylmäsavulohta, perunoita, mätiä, kananmunia, majoneesia, limput, jälkiuunileipä, sinappisilli, sillisalaatti, juustoja, mandariinejä, rypäleitä, banaania, maustekurkkua, punajuurta..hmm.. Sit sekahedelmiä hedelmäkeittoon.. Ja puuroriisiä... Enempää en kyllä tähän hätään muista. Mutta siis ei mun mielestä mitään ihan erityisen kallista siihen pöytään tule. Mätiäkin vaan joku 200 grammaa ehkä.. Sekin siis kirjolohenmätiä mikä taitaa olla jopa halvin vaihtoehto?

Jamón ibérico on kalleinta.
jamon-iberico.jpg

Muut jouluruuat on suomalaista perusmättöä.

Tänäkin vuonna voitettiin kinkku arpajaisista...sijoitus oli 5€. eli kallein on kylmäsavu- sekä lämminsavulohi,nam. muut joulunherkut on halpoja. juurekset kasvatettu ja kalaa järvestä

Kirjolohen mäti halvinta näistä yleisesti kaupan olevista kotimaisista mädeistä. Makuhan siinä on lähes sama kuin siian ja muikun mädissä mutta raekoko on suurempi.

Maku on mun mielestä jotenkin parempi kuin noissa muissa, ja ne on kivoja kun voi napsautella rikki suussa :D Siks tuota lähinnä ostetaan... Mut appiukon onni että mulla on halpa maku :D Kun se meille ostaa taas joululahjaksi ruuat. Ei silleen paskempi diili ;)

Yhteistyössä