Mitä kannattaa ja mitä EI kannata viedä tuliaisiksi vauvaperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun kavereille tulee vauvoja, ja niitä mennään katsomaan, niin yleensä vien jotain tuomisia vauvalle. Mietin vain, miten käteviä ovat lelut, ja kuinka paljon ihmisllä on jo vauvan vaatteita valmiiksikin. Mikä olisi kiva ja tarpeellinen tuliainen, ehkä sellainen mitä ei itse tulisi hankittua? Ei mitään hirveän kallista, max 10 e tai erityistapauksissa 20 e.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kun kavereille tulee vauvoja, ja niitä mennään katsomaan, niin yleensä vien jotain tuomisia vauvalle. Mietin vain, miten käteviä ovat lelut, ja kuinka paljon ihmisllä on jo vauvan vaatteita valmiiksikin. Mikä olisi kiva ja tarpeellinen tuliainen, ehkä sellainen mitä ei itse tulisi hankittua? Ei mitään hirveän kallista, max 10 e tai erityistapauksissa 20 e.

Olisiko esim. kiva kuviollinen vauvan peitto tai viltti? Niitä ei tule itse ostettua mutta ovat kivoja, ja nitä voi hyvin tarvita useammankin .Vaatteita tosiaan on helposti aika paljon.... Lelut on kivoja, niistä vauva kuitenkin tykkää. Ehkä enemmän sellaisista isompien leluista (1- 2 vuotiaan) koska silloin varsinaisesti leluilla enemmän leikitään

Olisiko esim. kiva kuviollinen vauvan peitto tai viltti? Niitä ei tule itse ostettua mutta ovat kivoja, ja nitä voi hyvin tarvita useammankin .Vaatteita tosiaan on helposti aika paljon.... Lelut on kivoja, niistä vauva kuitenkin tykkää. Ehkä enemmän sellaisista isompien leluista (1- 2 vuotiaan) koska silloin varsinaisesti leluilla enemmän leikitään

Jos et keksi mitään, niin tuo aiankin rotinoita. Siis jotain syötävää tullessasi. Esim. ihan peruskeksejä kaupasta jos et ehdi/jaksa leipoa.

Itse muistan yhden pariskunnan jotka tulivat katsomaan meidän pariviikkoista vauvaa ja hieman oli kädet täynnä töitä ja olin tosi väsynyt, mutta olin kattanut pöydän (kahvia ja keksiä tms) ja kysyin heiltä, onko heillä nälkä, niin nainen vastasi "on!" tulivat suoraan töistä ja sanoi olevansa tosi väsynyt ja kiireinen (ei ehkä olisi halunnut tulla meille mutta jotenkin koki sen velvollisuudekseen) ja tutnui olevan ärsyyntynyt kun ei päässyt heti töistä kotiin syömään. Aloin siinä sitten vääntää heille ruokaa, niin hieman sapetti itseäkin...

Tarkoitan siis, että älkää tulko vauvaperheeseen sillä mielellä että "laittakaa te meille ruokaa" tuokaa ruuat mukananne jos haluatte jotain erityistä syödä. Minusta ei voi olettaa pienen vauvan äidin laittavan mitään sen kummempaa kuin keksiä ja kahvia. Ei hänellä ole aikaa ruveta leipomaan ja passaamaan vieraita.

vaippoja tai harsoja! Niitä tarvitsee aina :)
Myös jotain erikoisia tutteja yms, itse tykkäsin kyllä kovasti vaatteistakin vaikka meillä olikin niitä paljon jo entuudestaan.

Ja sitten pitää aina muistaa viedä joku pikku juttu isommalle/isommille lapsille, jos ovat kuitenkin vielä pieniä lapsia!

Pehmolelu voi kaupassa näyttää söpölle. Todellisuudessa ne on vittumaisia pölynkerääjiä vailla mitään tarkoitusta, vauva ei niistä piittaa tuumaakaan. Meillä ei pehmolelut ole koskaan muutenkaan kuuluneet kiinnostuksen kohteisiin.

Olen myöskin tarkka, miten vauva puetaan, joten senkin uhalla, että olen kiittämätön, kielsin vaatteiden tuonnin.

Vaippoja tarvitaan aina. Samoin ehkä jotain kosteuspyyheitä tmv.
Niistä nyt ei muistoa jää, mutta pitääkö aina jäädäkään.

Sain mm. tinaisen (? ) rahalippaan, hammaskorulaatikon, hiukan erikoisemman valokuva-albumin...

paras lahja on tulla terveenä! kyläilemään,ketään ei kiinnosta alkaa sairastamaan samantien kun kahvipöydässä kehutaan kuinka kamala mahatauti oli just toissayönä...

Jos et keksi mitään, niin tuo aiankin rotinoita. Siis jotain syötävää tullessasi. Esim. ihan peruskeksejä kaupasta jos et ehdi/jaksa leipoa.

Älkää tuoko leikkokukkia! Itseä ainakin lähinnä siinä tilanteessa harmittaa kukat. Ensinnäkin, kädet täynnä töitä vauvan kanssa, vauva itkee sylissä ja joku ojentaa pakatun kukkapaketin. Ala siinä sitten availemaan sitä ja puljaamaan ravinnepussin kanssa ja etsimään maljakkoa. Sitten kukkien varret pitäisi leikata ja kaiken kukkuraksi kukatkin vaativat "hoitoa" eli vettä pitää vaihtaa, nyppiä kuihtuneita jne.... Vauvassa on ihan tarpeeksi hoidettavaa tuoreelle äidille, ei hän jaksa ja ehdi ruveta leikkokukkien hoitajaksi! Joku puutarhaan istutettava ruukkukukka vielä menee, mutta leikkokukat on mun mielestä ehdoton no no.

Mieluummin ostakaa kaupasta vaikka suklaalevy tai keksejä! Eivät vaadi mitään erityistä "hoitamista" ja ovat käteviä kun vieraita kuitenkin käy paljon.

Itse muistan yhden pariskunnan jotka tulivat katsomaan meidän pariviikkoista vauvaa ja hieman oli kädet täynnä töitä ja olin tosi väsynyt, mutta olin kattanut pöydän (kahvia ja keksiä tms) ja kysyin heiltä, onko heillä nälkä, niin nainen vastasi "on!" tulivat suoraan töistä ja sanoi olevansa tosi väsynyt ja kiireinen (ei ehkä olisi halunnut tulla meille mutta jotenkin koki sen velvollisuudekseen) ja tutnui olevan ärsyyntynyt kun ei päässyt heti töistä kotiin syömään. Aloin siinä sitten vääntää heille ruokaa, niin hieman sapetti itseäkin...

Tarkoitan siis, että älkää tulko vauvaperheeseen sillä mielellä että "laittakaa te meille ruokaa" tuokaa ruuat mukananne jos haluatte jotain erityistä syödä. Minusta ei voi olettaa pienen vauvan äidin laittavan mitään sen kummempaa kuin keksiä ja kahvia. Ei hänellä ole aikaa ruveta leipomaan ja passaamaan vieraita.

mä vein sellasen lämmitettävän kauratyynyn jota voi laittaa hartioille tms. se sai paaaljon kiitosta ja on edelleen käytössä usein! vein sen 1,5v sitten.

sit lapselle vein vaatetusta kun oli esikoinen ja vein sopivia vaatteita ja niistäkin tuli kiitosta koska kaikki toi isoja " kasvunvara" vaatteita:D

Alkuperäinen kirjoittaja w:
vaippoja!

Mut sit pitäis tietää, mitkä vaipat sopii.

Ihan newbornit sopii kyllä MELKO varmasti lapselle kuin lapselle. Vaippaviidakko saattaa näyttää asiaan vihkiytymättömälle kaupassa järkyttävän suurelta, mutta kun pikkuisen viitsii vilkaista vaippapakettien kansia, pötkii jo pitkälle :).

Minusta joku viilentävä purulelu tai erikoisempi ruokalappukin on ihan kiva tuliainen. Eli ei välttämättä tarvitse olla semmoinen, mikä tulee "heti käyttöön", vauvahan kasvaa koko ajan =).

vaippoja!

Ihan newbornit sopii kyllä MELKO varmasti lapselle kuin lapselle. Vaippaviidakko saattaa näyttää asiaan vihkiytymättömälle kaupassa järkyttävän suurelta, mutta kun pikkuisen viitsii vilkaista vaippapakettien kansia, pötkii jo pitkälle :).

Minusta joku viilentävä purulelu tai erikoisempi ruokalappukin on ihan kiva tuliainen. Eli ei välttämättä tarvitse olla semmoinen, mikä tulee "heti käyttöön", vauvahan kasvaa koko ajan =).

Ihan siksi kommentoin, kun meille tuotiin muistaakseni Muumivaippoja, ja ne ei käyneet meidän vauvalle ollenkaan vaan falskasivat joka puolelta :)

vaippoja!

Ihan siksi kommentoin, kun meille tuotiin muistaakseni Muumivaippoja, ja ne ei käyneet meidän vauvalle ollenkaan vaan falskasivat joka puolelta :)

meki saatiin muumivaippoja ja ne ei ihan pienelle käyny. melkein ihan mikä muu merkki tahansa.

muumit kävi sitten vanhempana.

Minä ajattelin viedä ystävälle (on parhaillaan synnyttämässä, hui!) vauvan peiton, harsoja ja jotain siihen lisäksi... tuo kauratyyny voisi olla aika hyvä! Tai joku hemmottelujuttu. Muoks. Ja suolaisen piirakan ajattelin tehdä.

Rotinat oli kivat, parasta oli valmius tiskata ja viedä roskat, käydä kaupassa tullessa...

Nokkamuki oli hauska, samoin isomman koon vaatteet (se lahjojen tulo kun loppuu suht nopeasti ja vaatteita on ostettava pitkin matkaa). Kylpypyyhkeet oli ihana tuliainen.

En veisi tutteja ja vaippoja, kun ei tiedä vanhempien kantaa asiaan. Leluja ei, koska aina niissä on jokin irtoava osa.

Vaippoja, mutta hyvä olis ehkä jos sille äidille veis jotakin, tyyliin suklaata, keksejä, ehkä jopa omatekoista ruokaa. Siivousapua tai muuten apua..

Mä en tykänny ku ihmiset toi kukkia ja vaatteita, vaatteita nyt muutenkin on paljon ja kukat vaan lakastu pöydille ja tiputteli siitepölyä jne.

Vaipoista kannattaa kysellä äidiltä, tai sitten kattelee niistä kokomerkinnöistä, syntymäkoko sulla kuitenkin tiedossa, eikä ne vauvat (yleensä) kasva montaa kiloa ekana kuukautena..

Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Herkkutuliaiset toki ovat AINA tervetulleita :D

Mä muistan, kunka kokeneemmat mammat hehkuttivat et harsot on niiin ykkösjuttu vauvanhoidossa. Hankin niitä sit ihan kunnon pinon. Ehkä kerran viikkoon tuli käyttöä. Vauva ei puklaillut, ei kuolaillut enkä keksinyt oikein mitään muutakaan käyttöä noille. Mut varmaan moni keksii...

Vaipat ovat mielestäni ehdottomia. Newbornien 2- ja 3-koko sopivat hieman isommallekkin vauvalle. Jos perheeseen on syntynyt yksi vauva, kannattaa ostaa 3-kokoa niin ei jää koon vuoksi käyttämättä. Vatteissa kannattaa ostaa 68-koosta ylös päin. Isompia vauvanvaatteita saadaan vähemmän ja vauvan kasvaessa on hienoa kun kaapista löytyy uusia vaatteita. Äitiyspakkauksessa on paljon 60-koon vaatteita, joten isommille vaatteille on myöhemmin tarvetta. Vaatteissa kannatta miettiä käytännöllisyyttä. Puolipotkarit ja bodyt ovat ainakin meidän kaksosilla osoittautuneet parhaiksi.

minä vein tuoreen vastaleivotun leivän ja mustikkapiirakan poimimistani mustikoista, viime vuonna elokuussa. vauvalle ostin kivan katselukirjan.
tuliaisistani tykkättiin kovasti!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Meillä vauva kyllä söi ja söi ja söi, mutta ei juuri nukkunut. Nukkui ekat yli tunnin päiväunet yli yksivuotiaana. Yöt heräsi tunnin-parin välein. Et juu, en ollut kukkeimmillani.

saatiin molemmille lapsille yhdeltä mun kamulta Finlaysonin isot Muumi-kylpypyyhkeet. Ei siis mitään huppupyyhkeitä. Musta ne on olleet yhdet parhaimmista lahjoista :) Niin ja isommat vaatteet 74-80cm oli kova juttu. Kävi nimittäin kakkosen kanssa silleen, et saattinyllättävän paljon 50cm vaatetta ja kaikki meni myyntiin "korkkaamattomina" ku jätkä kasvoi niistä ulos ja esikolta oli jääny ihan riittävästi sitä kokoa parin viikon tarpeiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

No, meillä on lisäksi 1.5 vuotias esikoinen. Vapaa-aikaa ei todellakaan ole. Voi jskus mennä 2 h ylösnousemisesta kun ehdin ekan kerran vessaan! Aamuplaan syömosestä ei ole puhettakaan ennen kuin vauva on ekoilla päikkäreillä! Esikoinen tietenkin saa aamupalansa, mutta kyllä siinä äidin on tingittävä omista tarpeistaan.

Siihen ei oikeasti halua mitään lakastuvia ja laittamista vaativia kukkia vielä päälle....
Voisivat ne vieraat edes tarjoutua itse avaamaan ne kukkapaketit ja laittaa maljakkoon. Miksi ihmiset ojentavat ruskeaan voimapaperiin pakattuja kukkia? Ne voi avata ja ojentaa vain sen kukkakimpun...

Yhteistyössä