Mitä kannattaa ja mitä EI kannata viedä tuliaisiksi vauvaperheeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten olisi vaikka "lahjakortti", jossa lupaat olla tietyn ajan lapsenvahtina, tai siivoat koko kämpän.

suosittelen kuitenkin, että varmempi valinta kuin kukat ovat keksit. Jos ei ole emännällä kaapissa mitään, niin siitä on sitten kätevä laittaa kahvin kanssa tajrolle saman tien.

Itseä nyppi kun joku toi meile leikkokukkia joista valui keltaista siitepölyä joka tarttui pöytäliinaan eikä lähtenyt pesussa pois :( siis turhien kukkien lisäksi meni pilalle yksi pöytäliina....

Ei siis kukkia ihan pienten vauvojen äideille, ellet tiedä äidin erityisesti rakastavan kukkia ja etenkin niiden hoitoa!

Juu, mäkin suosittelen tuomaan jotain syötävää. Mieluiten jotain minkä voi pakastaa tai säilyy muuten hyvin (esim juuri keksit tai suklaa). Oikeasti kun vieraita ramppaa, niin tarjottavia tarvitaan ja äidille on kätevää kun niitä sitten on vierasvarana kaapissa!

En veisi vaippoja, koska monet käyttävät kestovaippoja eivätkä halua kertiksiä. Ainakin kannattaa selvittää etukäteen. Itse en ainakaan käytä mitään muita kertiksiä kuin nature babycare, ja toiset taas vihaavat juuri sitä merkkiä...

En halua altistaa vauvaani ylimääräisille kemikaaleille, ja nature babycare on vaarattomin vaihtoehto kestovaippojen lisäksi. Aika moni äiti ajattelee näin, tai sitten ajattelee ympäristöä, ja sen vuoksi ei halua käyttää muita.

En ainakaan ihastuisi mistään pampers-paketista tai liberoista, joissa on kaiken maailman hajusteita. Eli vaippoja vain jos tiedät varmasti mitä merkkiä käytetään...

Keksit aina varmin ja helpoin myös tuojalle, ei tarvii mennä mihinkään lastenvaate- tai lelukauppaan erikseen jos olet kiireinen!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Herkkutuliaiset toki ovat AINA tervetulleita :D

Meillä poika syö tissiä jopa 10h vuorokaudessa... :whistle:

Minä tykkäisin kukkasista, jos tuotaisiin ja jostain syömisestä. Vauvalle tuotiin jotain leluja, vaatteita. No, ihan kiva. En puolestaan tykkäisi, jos joku haluaisi auttaa siivoamisessa tai pyykkäämisessä. En vain pidä siitä, että joku muu häärii huushollissani. Hoitotarvikkeissa (esim. tutit ja tuttipullot) olen tarkka, että ovat "oikean laisia". Myös vaippaostokset lienevät hankalia. Saadut jäivät meillä käyttämättä.

Kaikki eivät liene yhtä kranttuja. Minä kiittämätön...

tästä tulee sellainen olo kun näitä lukee että, kannattaako viedä mitään, tuntuu että mikään ei kelpaa????
aika nirsoja ovat jotkut äidit. parempi kai olisi antaa olla ja mennä katsomaan sitten kun lapsi on oikein iso ehnlkä koululainen.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
tästä tulee sellainen olo kun näitä lukee että, kannattaako viedä mitään, tuntuu että mikään ei kelpaa????
aika nirsoja ovat jotkut äidit. parempi kai olisi antaa olla ja mennä katsomaan sitten kun lapsi on oikein iso ehnlkä koululainen.

No sehän nyt vaan on tosiasia että kaikilla on oma makunsa ja omat mieltymyksensä. Sille ei vain voi mitään, jos lahja ei ole mieluinen. Saahan sen täällä kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

kukaan ei ole sanonut ettei huolisi keksejä. ne voi laittaa sitten heti tarjolle kun tulet kylään. Vie oikeasti niitä, niin ei tarvii edes nähdä suurta vaivaa tuliaisten kanssa.

Minä arvostaisin sitä että tuo jotain syötävää, itsellä kun ei heti ensimmäisenä ole kaupassa käynti mielessä. Ihan vaikka maitopurkki, leipäpaketti ja kahvipaketti. Plus sitten näin kesällä ainakin jätskiä kahvipöytään tai jotain leipomusta =) Tai jos pelkkää vauvaa haluaa miettiä niin joku kirja olis kiva. Tai sukkia/lapasia ja hattuja ( niitä kun ei itselläni ainakaan tullut haalittua tarpeeksi )

Mutta olen saanut vaippoja ( liian pieniä )
Vaatetta ( epäkäytännöllisiä mekkoja vauvalle kokoa 50cm )
Kukkia ( juu ei kiitos )
PEHMOLELUJA ( ISO EI!! )

Alkuperäinen kirjoittaja 4lapsen äiti:
No musta parasta olisi (jos jotain haluaa tuoda) tuoda jotain tosiaan sille pienelle isosisarukselle. Tuollainen 2-3v kyllä pahoittaa mielensä jos kaikki tuo jotain vauvalle, (joka ei tosiaan mitä tajua haluta) ja hän ei saa mitään. Siis muumitikkari/tarra-arkki/pillimehu/saippuakuplapurkki riittää, mutta jotain. Me tehtiin niin että mitä vaan vauva saikin, niin tavallaan isompi sen sai. Hän sai avata paketin ja jos oli lelu niin leikkiä ja jos oli vaate niin hän katsoi olisiko se hänelle sopiva.
Isompi ei ollut sitten kade, ja eihän niitä tavaroita omianut. Mutta tuon ikäinen on vaikea ymmärtää että vauva saa ja itse ei mitään.

Anteeksi, mutta tätä en käsitä kyllä ollenkaan. Tuollahan juuri nimenomaan ruokitaan sitä sisaruskateutta. Miten isosisarus tajuaa, että "vauvan" ollessa yksi-kaksivuotias, ne lahjat siirtyykin sitten yhtäkkiä sen "vauvan" omaisuudeksi, vai saako teillä isosisarus jatkossakin kaikki vauvalle tarkoitetut lahjat itselleen, ettei sille vaan tule paha mieli :o?

Lapsi pitää kasvattaa oppia sietämään pettymyksiä. Kun perheeseen tulee vauva, se on yhtälainen perheenjäsen kuin esikoinenkin.

Kukin tavallaan. Meillä tämä toimi. Lapset ovat "kahdessa sarjassa" ja todella hyviä kavereita molemmat keskenään eikä sisaruskateutta juuri ole. (pieninkin jo yli vuoden)
Joillakin perheillä ei ehkä toimi, mutta me on haluttu että se esikoinenkin on vielä jotain kun vauva tulee, kun automaattisesti ihmiset ihailee vauvaa ja tuo sille tuliaisia jne. on haluttu että isompikin tuntee olonsä tärkeäksi jne. Ja kuten kirjoitin, ei isompi ole niitä ominut, kyse on siitä hetkestä kun vauva saa lahjoja niin hän on saanut niitä avata ja niillä leikkiä ja vaikka kokeilla päälleen. Tokihan synttärit jne. aina joku saa vuorollaan. Tosin meillä lapsilla on pääosin yhteiset tavarat (paitsi rikkimenivillä ei pienet voi leikkiä) joten kaikki leikkii niillä hyvin mielin =)
Meillä toimii, teillä ehkä ei =) Tää oli vaan mun mielipide, ei niin tarvi tehdä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkupiru:
Sain mm. tinaisen (? ) rahalippaan, hammaskorulaatikon, hiukan erikoisemman valokuva-albumin...

Siis kenelle ne lahjat olikaan?

No kenelle ne olis pitänyt olla? :o

Perheen isälle vai? :o

No sille vauvalle?

No olisikohan tuo viesti tarkoittanut juurikin sitä, jokainen varmaan tajusi (paitsi sinä ), että ihan YHTEINEN lahja ne oli. Vai kuvittelitko, että kirjoittaja omat hampaansa hammaskoteloon laittaa? :headwall:

Mä muistan, kunka kokeneemmat mammat hehkuttivat et harsot on niiin ykkösjuttu vauvanhoidossa. Hankin niitä sit ihan kunnon pinon. Ehkä kerran viikkoon tuli käyttöä. Vauva ei puklaillut, ei kuolaillut enkä keksinyt oikein mitään muutakaan käyttöä noille. Mut varmaan moni keksii...

Meillä meni paljon harsoja. KUVIO harsot hyvä lahja :)

Sain mm. tinaisen (? ) rahalippaan, hammaskorulaatikon, hiukan erikoisemman valokuva-albumin...

Siis kenelle ne lahjat olikaan?

No kenelle ne olis pitänyt olla? :o

Perheen isälle vai? :o

No sille vauvalle?

No olisikohan tuo viesti tarkoittanut juurikin sitä, jokainen varmaan tajusi (paitsi sinä ), että ihan YHTEINEN lahja ne oli. Vai kuvittelitko, että kirjoittaja omat hampaansa hammaskoteloon laittaa? :headwall:

Kyllä mä hyvin pointin tajusin, mua vaan huvitti tyyli. Ja tahallani halusin ärsyttää, joten taisin onnistu...

ÄIDILLE EHDOTTOMASTI IIIIISO SUKLAALEVY!!! :D itsetehty suklaakakku/mokkapalat toimivat vielä paremmin... :heart: vaaville esim. viilentävä purulelu tai kiva helistin, pikkuisia sukkiakin tarvitsee aina..isommalle lapselle, jos sellainen on, esim. värityskirja

Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Offtopic - Nyt kyllä ihmettelen miten ihmisillä on pienen vauvan kanssa kädet täynnä ettei mitään pysty (luulen siis halua) tehdä... Siis se vauva lähinnä nukkuu, välillä kakkaa ja välillä syö tissiä. Miten ihmeessä teillä menee sen kanssa KAIKKI aika? Vapaa-aikaahan oli just silloin eniten .

Herkkutuliaiset toki ovat AINA tervetulleita :D

Meillä poika syö tissiä jopa 10h vuorokaudessa... :whistle:

Ai noin vähän ;) Ei vaan. Tsemppiä. Meillä oli samanlainen tissimonni. Mutta sit kun lopetti vauvailun, imetys jäi kerrasta. Tuli oikeastaan vähän haikeakin fiilis. Ja hei: mä luin varmaan puoli kirjastollista kirjoja vauvan ekoina kuukausina. Jotain positiivista siinäkin.

mun mielestä parasta on kysyä äitiltä etukäteen, mitä juuri he tarvitsevat. ja itse ainakin olen käynyt katsomassa vain omien ystävieni/sukulaisten vauvoja, joten olen tuntenut ihmiset hyvin ja on ollut helppo tietää mitä juuri tämä perhe arvostaisi.

yhdelle kaverille vein itsekudotut sukat koko perheelle, toiselle ostin piirakkavuoan ja leivoin siihen piirakan. yhtä serkkuani autoin mattojen ja ikkunoiden pesussa ennen ristiäisiä, kun se niin kovasti stressas niitä juhlia. serkku on myös kovin ekohenkinen, joten vein meidän vanhoja lastenvaatteita ja kestoja, ja serkku valkkas kasasta ne joista ois heille käyttöä.

ja jossen keksis mitä viedä, soittaisin ja kysyisin. ei lahjan tarvitse olla niin erikoista/ihmeellistä/yllätyksellistä.

Me saatiin vaippoja, kauniita harsoja, vaatteita, lapselle sellainen nätti säästölipas, pyyhe, ruokalappu, töppöset, vaunuihin se lelunauha, valokuva-albumi, vauvakirjoja ja leluja. Kaikki todellakin kelpasivat ja olin lahjoista iloinen :)

Yksi kaveri tuli katsomaan vauvaa ja toi mukanaan suolaisen piirakan ja korvapuustit itselleen ja minulle ja miehelleni. Lisäksi oli ajanut Mäccärin kautta ja hakenut vauvan isosiskoille juustohampurilaiset. Vielä saatiin lisäksi sellainen pieni pehmohelistin vauvalle. Ne oli oikein mahtavat tuotavat. Saatiin mahat täyteen ja istuttua porukalla pöydän ääreen ilman että minun täytyi laittaa ruokaa lainkaan.

Vaatteita saatiin paljon kuten myös pehmoleluja. Jokaisesta lahjasta olin iloinen ja kiitollinen.

Mutta itse taas olisin kyllä aika ihmeissäni jos joku toisi vaippoja tai muuta tuollaista jota saa joka ruokakaupasta ostettua itsekin.

Mutta kukin tyylilläänl.

Mutta kaiken kaikkiaan olen ihmetellyt tämän ketjun tyyliä. Ihme porukkaa täällä, kun vain vikoja löytävät toisten tuomista lahjoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Omppompooa:
Minä arvostaisin sitä että tuo jotain syötävää, itsellä kun ei heti ensimmäisenä ole kaupassa käynti mielessä. Ihan vaikka maitopurkki, leipäpaketti ja kahvipaketti. Plus sitten näin kesällä ainakin jätskiä kahvipöytään tai jotain leipomusta =) Tai jos pelkkää vauvaa haluaa miettiä niin joku kirja olis kiva. Tai sukkia/lapasia ja hattuja ( niitä kun ei itselläni ainakaan tullut haalittua tarpeeksi )

Mutta olen saanut vaippoja ( liian pieniä )
Vaatetta ( epäkäytännöllisiä mekkoja vauvalle kokoa 50cm )
Kukkia ( juu ei kiitos )
PEHMOLELUJA ( ISO EI!! )

Meille sit rasvatonta laktoositonta maitojuomaa. Hyla on liian makeaa ja tav. maidosta menee maha sekaisin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
mun mielestä parasta on kysyä äitiltä etukäteen, mitä juuri he tarvitsevat. ja itse ainakin olen käynyt katsomassa vain omien ystävieni/sukulaisten vauvoja, joten olen tuntenut ihmiset hyvin ja on ollut helppo tietää mitä juuri tämä perhe arvostaisi.

yhdelle kaverille vein itsekudotut sukat koko perheelle, toiselle ostin piirakkavuoan ja leivoin siihen piirakan. yhtä serkkuani autoin mattojen ja ikkunoiden pesussa ennen ristiäisiä, kun se niin kovasti stressas niitä juhlia. serkku on myös kovin ekohenkinen, joten vein meidän vanhoja lastenvaatteita ja kestoja, ja serkku valkkas kasasta ne joista ois heille käyttöä.

ja jossen keksis mitä viedä, soittaisin ja kysyisin. ei lahjan tarvitse olla niin erikoista/ihmeellistä/yllätyksellistä.

Tää olisi kiva, joku erilaisen muotoinen kakku/piirakkavuoka täytettynä :)

Ja tuosta kenelle se lahja on: no vauva ei varmaan kauheesti tajua lahjojen päälle, oli ne sitten tinakehyksiä tai vaippoja, aivan yhdentekevää hänelle. Äidin jaksamista edesauttaa että hänestä välitetään, pidetään huolta ja autetaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4lapsen äiti:
No musta parasta olisi (jos jotain haluaa tuoda) tuoda jotain tosiaan sille pienelle isosisarukselle. Tuollainen 2-3v kyllä pahoittaa mielensä jos kaikki tuo jotain vauvalle, (joka ei tosiaan mitä tajua haluta) ja hän ei saa mitään. Siis muumitikkari/tarra-arkki/pillimehu/saippuakuplapurkki riittää, mutta jotain. Me tehtiin niin että mitä vaan vauva saikin, niin tavallaan isompi sen sai. Hän sai avata paketin ja jos oli lelu niin leikkiä ja jos oli vaate niin hän katsoi olisiko se hänelle sopiva.
Isompi ei ollut sitten kade, ja eihän niitä tavaroita omianut. Mutta tuon ikäinen on vaikea ymmärtää että vauva saa ja itse ei mitään.

Anteeksi, mutta tätä en käsitä kyllä ollenkaan. Tuollahan juuri nimenomaan ruokitaan sitä sisaruskateutta. Miten isosisarus tajuaa, että "vauvan" ollessa yksi-kaksivuotias, ne lahjat siirtyykin sitten yhtäkkiä sen "vauvan" omaisuudeksi, vai saako teillä isosisarus jatkossakin kaikki vauvalle tarkoitetut lahjat itselleen, ettei sille vaan tule paha mieli :o?

Lapsi pitää kasvattaa oppia sietämään pettymyksiä. Kun perheeseen tulee vauva, se on yhtälainen perheenjäsen kuin esikoinenkin.

Mä olen normaalisti samaa miletä kuin sinä, mutta en tässä asiassa kun vauva tulee kotiin.
Se isomman sisaruksen (joka silti on pieni, meillä ainakin, 2,5vee) ustasukkaisuus voi muutenkin olla kovaa, niin tuossa tapauksessa mun mielestä on hyvä, että vieraatkin ensin huomioivat isomman sisaruksen ja sitten vasta vauvan...ihan vaan pehmentääksen sen pienen leikki-ikäisen järkytystä siihen , kun ei olekaan enää se ainoa ihasteltava.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Mä en ois ainakaan mistään kertisvaipoista ilahtunut.
.

Minäkin olisin varmaan katsonut aika pitkään, jos joku olisi tullessaan iskenyt kouraan jonkun liberopaketin...Ostaako joku oikeasti vauvalle viemisiksi kertakäyttövaippoja...?

Itse muistan ilahtuneeni, kun ihmiset tulivat vaan kahville ja osa toi tarjoamiset tullessaan. Kukistakin ilahduin, vaatteista, leluista ja niistä pehmoleluista myös. Tärkeintä on kuitenkin se, että vauvaa on muistettu. Ja mielellään jollain ns. pysyvällä, ei millään kertisvaipoilla. |O

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari harmaana:
ÄIDILLE EHDOTTOMASTI IIIIISO SUKLAALEVY!!! :D itsetehty suklaakakku/mokkapalat toimivat vielä paremmin... :heart: vaaville esim. viilentävä purulelu tai kiva helistin, pikkuisia sukkiakin tarvitsee aina..isommalle lapselle, jos sellainen on, esim. värityskirja

:flower:

Yhteistyössä