Mitä kotitöitä ehdit tehdä lapsen hoidon ohessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotiäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotiäiti"

Vieras
Hei, mitä kotitöitä ehditte tehdä päivällä pienen vauvan kanssa... Siis jos ootte yksin vauvan kanssa kotona... Mä ehdin ehkä pyykit ja tiskit... Mut en paljon muuta. Entä te?

Vauvan kanssa nyt ehtii mitä vain, eri asia sitten tuollainen taapero tai kaksi, kolme yhtäaikaa :) Ja silloinkin ehtii sen taaperon kanssa, mutta lopputulos voi olla mitä vaan ja työ on melko hidasta.. Siis kun mulla on aina ollut tapana ottaa lapsi mukaan työntekoon :)

Eri asia sitten miksi pitäis koko ajan tehdä kotitöitä. On sitä muutakin.

Ensimmäisen kanssa ehdin just ja just pistää tiskikoneen käyntiin ja pedata pedit. Nyt kolmannen kanssa kaikki sujuu kuin ei lapsia oliskaan. :) Niin se aika vaan rupeaa riittämään kun on enempi lapsia. :) Ja vauva on nyt 6kk. Isommat 3- ja 5v. Kotona kaikki 3 lasta ja kerhoon kuskaan 3 päivänä viikossa.

Mä en ehtinyt aikanaan yhtään mitään:( Päivät meni itkevää lasta hyssytellessä.... Ei auttaneet liinat, ei kantoreput tms. Sylissä piti heijata aamusta iltaan. Oli se kamalaa aikaa....

Mulla ei oo enää vauvaa, mutta 1v ja 3v löytyy. Teen päivänaikana kaiken mitä pitäätai sitten jatkan toisena päivänä. Mun kotityöpaivä huipentuu tuohon päivällisen valmistukseen. kun mies tulee töistä ei meillä oikeastaan enää kotitöitä tehdäkään. Puuhastellaan mukavia juttuja vain. Sama toimii toiseenkin suuntaan, olen töissä viikonloppuisin on mies laittanu ruoan valmiiksi ja keittiö on kunnossa usein pyykikonekin on hänen toimesta laulanut.

[QUOTE="anu";25527848]Ensimmäisen kanssa ehdin just ja just pistää tiskikoneen käyntiin ja pedata pedit. Nyt kolmannen kanssa kaikki sujuu kuin ei lapsia oliskaan. :) Niin se aika vaan rupeaa riittämään kun on enempi lapsia. :) Ja vauva on nyt 6kk. Isommat 3- ja 5v. Kotona kaikki 3 lasta ja kerhoon kuskaan 3 päivänä viikossa.[/QUOTE]

Mie oon huomannu saman. Esikoisen ollessa vauva, tuntui, ettei aina kerenny päivänaikana tekeen oikein mitään. Nyt ku on 3vuotta jo harjoitellut tätä hommaa on oppinut tehokkaammaksi tässä hommassa. Nykyisin on tätä hengailuaikaakin päivässä ihan hyvin.

Ehdin pari vuotta sitten hoitaa vauvan ja hänen 2 v 4 kk isoveljen. Lisäksi tehdä heille ruokaa, ladata astiapesukoneen, siivoilla, raivata, joskus leipoa, ihan sitä normaalia.

Nuorin oli onnelinen kantoliinavauva, ja viihtyi siellä ensimmäisen talvensa. Ja vauva liinassahan voi tehdä monenlaista.

Valtavastihan se vaihteli, tiheän imun aikoina ennätin vähemmän kuin joinakin toisina päivinä.

Nykyään ehdin jo kaiken (vauva nyt 7kk), silloin kun oli pienempi 0-3kk, vauva oli oikeesti tissillämelkeen 24/7, sylissä muun ajan. Ei kelvannu kantoreppu, liina, sitteri tai mikään. Silloin en saanut aikaseksi mitään. Eka vauva oli alusta asti helpompi ja nukkui, silloin oli helppo tehä. Vauvat on niin erilaisia, toisten kanssa on oikeesti kaks vaihtoehtoa, joko annat vauvan huutaa ja teet kotihommia tai sitten hoidat vauvaa etkä tee. Tai teet sen mitä ykskätisesti pystyt tai jaksat. Mä valitsin vauvanhoidon ja tein kotihommia sillon, ku iskä hoiti vauvaa. Nyt tosiaan on jo ihan eri tilanne. :)

Kertokaahan nyt tehoaidit, että mihin te sen vauvan pistätte siksi aikaa, kun teette niitä kotitöitä? Varsinkin liikkuvan vauvan. Minä en saa yhtään mitään tehtyä, kun tuo muksu on pää lattiassa tai kissanhiekkalaatikossa tonkimassa heti kun minuutin verran keskityn johonkin muuhun. :ashamed:

Esikoisen vauva-aikana en ehtiny ees syömään, saati laittamaan ruokaa tai mitään muutakan kotityötä :D Nyt kun lapsia on neljä, ehdin siivota, pyykätä, laittaa ruuat, tehdä lumityöt, käydä kaupassa tai mitä nyt ikinä tarviikaan....ihmeellinen on elämä :)

Esikoisen vauva-aikana ehdin tehdä ihan kaiken. Tähän luonnollisesti vaikutti se, että esikoinen oli vastasyntyneestä asti hyväuninen, eli meillä ei valvottu muuten kuin pari kertaa yössä imetyksen takia. En siis ollut missään zombi-fiiliksissä esikoisen vauva-aikaa ja energiaa riitti vaikka mihin. Kahden seuraavan kanssa en sitten olekaan ollut "yksin kotona" vauva-aikana, sillä mulla on aina ollut kaikki lapset kotosalla, jos olen ollut "vauvalomalla".

Kiva kuulla ettei muillakaan oo ollu välttämättä esikoisen kans helppoa... Kun vaikka yrittää niin ei aina ehdi... Joskus tosin ehtii jopa leipoa jos neidillä sattuu olee hyvä päivä... :D

Kertokaahan nyt tehoaidit, että mihin te sen vauvan pistätte siksi aikaa, kun teette niitä kotitöitä? Varsinkin liikkuvan vauvan. Minä en saa yhtään mitään tehtyä, kun tuo muksu on pää lattiassa tai kissanhiekkalaatikossa tonkimassa heti kun minuutin verran keskityn johonkin muuhun. :ashamed:

Vauva kulkee aina mukana, sitterissä, sylissä jne..Liikkuva vauva oli aina samassa huoneessa mun kanssa jotta sain vahdittua sitä.

Ehdin kaiken mahdollisen ja aikaakin jää :)
Siivous, pyykit, silitys, tiskit, lumityöt, ruokakaupassa käynti .
Siitä asti olen tehnyt kaiken kun jäin kotiin ekaks yhden ja nyt kahden lapsen kanssa 3v ja 4kk.

Yksinkertaisinta olisi sen verran helpottaa omaa elämäänsä että kissanhiekkalaatikolle keksisi paikan, jonne pieni ei pääse.

Palloja ja vaikka kulhoja lapsen ympärille ja pieni mönkii niiden perässä.

Tehoäiti en ole, mutta olen koittanut tehdä ympäristöstä sen verran vaarattoman, että lapsi saa siellä rauhassa möyriä ja tutkia. Mun mielestä arki lapsen kanssa helpottui heti kun lähti liikkeelle eikä mun tarvinnut koko ajan viihdyttää häntä... Lapsi on saanut aika rauhassa opetella liikkumistakin yrityksen ja erehdyksen kautta ja nyt on ketterä taapero.

No, koti on luonnollisesti aina taaperon ulottuvilta ns. riisuttu eli kissanhiekkalaatikko ei tosiaankaan ole saatavilla. En ymmärrä, miten jotkut juoksee koko ajan lastensa perässä estäen niitä tekemästä sitä ja tätä. Alle vuotiaan jatkuva kieltäminen on paitsi ikävää myös tehotonta, kun ei se vielä oikein ymmärrä... Meillä nuorin vuoden ja neljä kuukautta ja kaivaa koko ajan joka laatikkoa, jos ne ei ole ns. lukittuja...

Yhteistyössä