Mitä mä teen ton koiran kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhaNainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juuri niin, jokainen valitsee itse ketä uskoo ja ketä ei. Se että sinä pidät häntä eläinrääkkääjänä ei kuitenkaan välttämättä ole totuus, ymmärräthän sen. =) Ja sä käytät mielenkiintoisia sanavalintoja joihin sulla ei ole esittää vahvistuksia. Piestä eläimestä tempperamentti pois, edelleenkään en yhtäkään clippiä nähnyt missä pieksi/löi koiria. Mutta koska sä päätit katsoa oikeudeksesi alkaa haukkua mua edellisessä viestissäsi niin parempi ehkä lopettaa ( mun mielestä mielenkiintoinen) keskustelu tähän.

Ja mulla ei ole kuin yksi Jumala.

Juurihan sanoin että näiden clippien kaivamiseen meni 2min. etsi itse lisää. Nää oli ekat mitä tuli vastaan. Mulla ei ole yhtään jumalaa.

Miten ihmeessä ihmiset saa eläinten kouluttamisesta näin vaikeaa?
Paras opetusvideo on seurata eläimen luontaista käyttäytymistä laumassa!
Mikä kenellekin on väkivaltaa, sen voi itse päättää.
Totta hitossa koiran saa selättää. Mitä tekee ylempiarvoinen koira alempiarvoiselle? Syöttää nameja vai?
Tervemenoa hevoslauman keskelle positiivisuutta jakamaan :whistle:...
Jos laumassa on vaikka 5 koiraa ja yksi ruoka-astia, eipä ne koirat siitä yhtäaikaa syö.
Mun ei ole koskaan tarvinnut lyödä yhtäkään koiraani, eikä repiä karvoista tms. Mutta kyllä lapsia koira kunnioittaa heti mun jälkeeni eniten, enemmän kuin itseään.

Mutta jos vahingon koiran ajatusmaailmalle on jo joku ehtinyt aiemmin tekemään, koiran paikka ei ole lapsiperheessä alkuunkaan.

Arvojärjestys kuntoon, ihan pennusta saakka. Auktoriteettiä!

Tottakai perus arvojärjestys pitää koiralle opettaa, ja sanoinhan itsekin että kannatan johtajuus-systeemiä, mutten cesarin tapaan. Mulla ei myöskään ole hevosta lemmikkinä vaan kaksi yhteensä kissan kokoista koiraa. Mä en voi alkaa niitä hapettamaan, niistä lähtee henki.

Tottakai perus arvojärjestys pitää koiralle opettaa, ja sanoinhan itsekin että kannatan johtajuus-systeemiä, mutten cesarin tapaan. Mulla ei myöskään ole hevosta lemmikkinä vaan kaksi yhteensä kissan kokoista koiraa. Mä en voi alkaa niitä hapettamaan, niistä lähtee henki.

Oletko nähnyt jaksoa missä Cesar rauhoitti chihun? Koira pienempi kuin miehen käsi, koiraa ei sattunut mutta rauhottui ja oli näin valmis ottamaan ohjeita vastaan. Ei niistä elukoista henki lähde ellet potkimaan ja pieksemään ala! LUOJA...

Okei, mutta jos koirasi on aggressiivinen jostain syystä, itkeekö se?

Siis nyt sä et ymmärtänyt. Koira käy ylikierroksilla koska sitä estetään pääsemästä kissan kimppuun. Se on siis pumpannut itsensä täyteen adrenaliinia kun näki kissan koska oletti että pääsee, tavan mukaan, taas jahtaamaan sitä ihan hulluna. Nyt kun sitä estettiinkin niin turhautuminen ja adrenaliinihöyryt purkautuvat noin. Hanki vähän laajempaa kokemusta koirista niin ymmärrät että tuota käyttäytymistä tapahtuu ilman sähköpantaakin.

Ap: Miks ihmeessä sä tappelet täällä jonkun kouluttajan käyttämistä metodeista?? Eikö sulla nyt olis parempaa tekemistä, eli KOULUTTAA SE OMA KOIRA! Ihan niillä metodeilla, mitkä itse parhaaks näet, ja hyvä niin, että et halua pahoinpidellä koiraasi. Oot erittäin oikeessa siinä, että sillä ei päästä hyviin tuloksiin. Mutta, ota nyt hyvä ihminen huomioon, että jos sulla on iso koira koulutettavana, ja se on jonkun tietämättömän "koulutuksessa" päässyt jo niin pahasti johtajan asemaan, että se PUREE epäröimättä, kun sen asemaa uhataan, ni eihän se kouluttaja voi sille alistua!!! Siinä pääsee hengestään helposti... Eikä se tarkota missään nimessä sitä, että koira PAHOINPIDELLÄÄN!!
Sä et ole ilmeisesti tutustunut susilauman käyttäytymiseen? Ihan ystävällisesti suosittelen todellakin tutustumaan... susilaumassa ei takuulla pahoinpidellä ketään, ja arvojärjestys on tarkka.
Sun koira pitää ihan selvästi sua ja sun lasta laumassa itseään alempiarvoisena. Jos sä oot vastuullinen koiranomistaja, sä teet sille selväks, että olet lapses kanssa ylempänä lauman arvojärjestyksessä!

Susi on hieman eri asia kuin meidän koirat. Periaatteessa toimivat samalla tavala, mutta käytännössä eivät. Lisäksi meidän rodulla on monia hyvin epäkoiramaisia tapoja, ihan siis kaikilla rodun edustajilta. Mä olen sitä mieltä, ettei meidän koiria oikeastikaan voi verrata villikoiriin tai susiin. Koiramme tottelee mua, eikä pidä itseään ylempiarvoisena, en mä tiedän. Tälle rodulle on ihan oikeasti tyypillistä kiintyä yhteen perheenjäseneen. Se voisi olla myös vauva, jos vauva siis olisi ollut meillä kauemmin kun koirat. Tämä ei kerro mitään sen päänsisäisestä laumajärjestyksestä. Siitä olemme samaa mieltä että koira selkeästi pitää itseään ylempänä kuin vauvaa ja se on saatava korjatuksi.

Jeps, mutta pakkoko sun on niitä pikkukoiria alkaa hakkaamaan täysin voimin. Hyvähän se että selälleen ne saat paljon ponnistelematta. Se että alistat, ei ole väkivaltaa. Se on luontaista laumakäyttäytymistä.
Niin ihanaa kuin se olisikin, emme voi olla tasa-arvoisia ystäviä eläinten kanssa, ainakaan jos ne ovat laumaeläimiä.

Hevoset otin puheeksi siksi, koska ovat laumaeläimiä ja niiden kanssa pelaillessa arvojärjestys korostuu turvallisuuskysymyksen takia.

Ei niitäkään saa huvikseen pieksää, mutta jos perhana hevonen vaikka ryntää mun päältä niin läiskäsen ja kovaa! Tiedätkö miksi? Koska pomoheppa potkaisee alempiarvoista. Ja johtaja liikuttaa alemman kinttuja eikä varsinkaan väistä.
Koiralle selätys on sama homma. Ne ei osaa suomea vaan koiraa ja se kieli on kehonkieli.

Siis nyt sä et ymmärtänyt. Koira käy ylikierroksilla koska sitä estetään pääsemästä kissan kimppuun. Se on siis pumpannut itsensä täyteen adrenaliinia kun näki kissan koska oletti että pääsee, tavan mukaan, taas jahtaamaan sitä ihan hulluna. Nyt kun sitä estettiinkin niin turhautuminen ja adrenaliinihöyryt purkautuvat noin. Hanki vähän laajempaa kokemusta koirista niin ymmärrät että tuota käyttäytymistä tapahtuu ilman sähköpantaakin.

Tuo käytös on ihan päivänselvää, ei voi tosiaan olla laaja kokemus jos ei tunnista koiraa ylikierroksilla?

"Siis nyt sä et ymmärtänyt. Koira käy ylikierroksilla koska sitä estetään pääsemästä kissan kimppuun. Se on siis pumpannut itsensä täyteen adrenaliinia kun näki kissan koska oletti että pääsee, tavan mukaan, taas jahtaamaan sitä ihan hulluna. Nyt kun sitä estettiinkin niin turhautuminen ja adrenaliinihöyryt purkautuvat noin. Hanki vähän laajempaa kokemusta koirista niin ymmärrät että tuota käyttäytymistä tapahtuu ilman sähköpantaakin."

Eli Bluen mielestä sillä sähköpannalla ei ollut koiraan mitään vaikutusta? Miksi sellasta sitten edes piti käyttää?

"Siis nyt sä et ymmärtänyt. Koira käy ylikierroksilla koska sitä estetään pääsemästä kissan kimppuun. Se on siis pumpannut itsensä täyteen adrenaliinia kun näki kissan koska oletti että pääsee, tavan mukaan, taas jahtaamaan sitä ihan hulluna. Nyt kun sitä estettiinkin niin turhautuminen ja adrenaliinihöyryt purkautuvat noin. Hanki vähän laajempaa kokemusta koirista niin ymmärrät että tuota käyttäytymistä tapahtuu ilman sähköpantaakin."

Eli Bluen mielestä sillä sähköpannalla ei ollut koiraan mitään vaikutusta? Miksi sellasta sitten edes piti käyttää?

Voi että et sä tajuu :laugh: Kuntoutuminen on prosessi eikä taikatemppu!

Susi on hieman eri asia kuin meidän koirat. Periaatteessa toimivat samalla tavala, mutta käytännössä eivät. Lisäksi meidän rodulla on monia hyvin epäkoiramaisia tapoja, ihan siis kaikilla rodun edustajilta. Mä olen sitä mieltä, ettei meidän koiria oikeastikaan voi verrata villikoiriin tai susiin. Koiramme tottelee mua, eikä pidä itseään ylempiarvoisena, en mä tiedän. Tälle rodulle on ihan oikeasti tyypillistä kiintyä yhteen perheenjäseneen. Se voisi olla myös vauva, jos vauva siis olisi ollut meillä kauemmin kun koirat. Tämä ei kerro mitään sen päänsisäisestä laumajärjestyksestä. Siitä olemme samaa mieltä että koira selkeästi pitää itseään ylempänä kuin vauvaa ja se on saatava korjatuksi.

Sinun kommentistasi voin todeta, et ole ollut koirien kanssa tekemisissä tai et oikeasti ymmärrä yhtään mitään niiden ajatusmaailmasta. Koira on laumaeläin, suoraan sudesta polveutuva, se on sisäisesti susi vaikka olisi kuinka jalostettu ja pikkurillin kokoinen Minkä rotuisia koiranne ovat?

Cesarin opetusten seuraaminen tarkoittaa sitä, ettei tiedä koirista mitään.

Ensinnäkin, joo susi on koiran esi-isä, mutta hyvin kaukainen. Suurin osa nykyisistä roduista on hyvin kaukana sudesta. Ja tuo on niin älyvapaata alistaa koiraa siksi, kun susijohtajakin niin tekisi. Susilauman johtajalla on niin paljon auktoriteettia, ettei sen tarvitse käydä kenenkään päälle. Muut sudet tottelevat sitä muutenkin. Siellä käydään päälle todella, todella harvoin. Mutta joillakin ihmisillä ei vain ole auktoriteettia, he siis joutuvat alistamaan koiraansa väkivalloin. Tällaisen ihmisen ei tulisi koiraa pitää.

Sitäkään kun ei ole 100% varmasti missään todettu/tutkittu että se olis ollut sähköpanta... Vaikka sil ois ollu mitä kädessä ja mitä ympyröity.

Alkuperäinen kirjoittaja otas selvää;22623834:
Sinun kommentistasi voin todeta, et ole ollut koirien kanssa tekemisissä tai et oikeasti ymmärrä yhtään mitään niiden ajatusmaailmasta. Koira on laumaeläin, suoraan sudesta polveutuva, se on sisäisesti susi vaikka olisi kuinka jalostettu ja pikkurillin kokoinen Minkä rotuisia koiranne ovat?

Samaa mieltä.
Eläin on luonnosta, ei ne laumaeläimen vaistot siitä miksikään muutu vaikka laittais pinkin blingblingpannan kaulaan ja vaatteet päälle.
Se että koira on 3 tai 30kg ei muuta sitä asiaa miksikään että johtaja saa alistaa alempiarvoista.

Cesarin opetusten seuraaminen tarkoittaa sitä, ettei tiedä koirista mitään.

Ensinnäkin, joo susi on koiran esi-isä, mutta hyvin kaukainen. Suurin osa nykyisistä roduista on hyvin kaukana sudesta. Ja tuo on niin älyvapaata alistaa koiraa siksi, kun susijohtajakin niin tekisi. Susilauman johtajalla on niin paljon auktoriteettia, ettei sen tarvitse käydä kenenkään päälle. Muut sudet tottelevat sitä muutenkin. Siellä käydään päälle todella, todella harvoin. Mutta joillakin ihmisillä ei vain ole auktoriteettia, he siis joutuvat alistamaan koiraansa väkivalloin. Tällaisen ihmisen ei tulisi koiraa pitää.

Sen takia niitä koiria pitääkin alistaa jos omistajat eivät ole tajunneet näyttää koiralle alusta alkaen kuka on pomo! Siksi näitä hankaluuksia tuleekin, koirat pomottelee koska luulevat olevansa johtajia, tai oikeastaan koirat ovat johtajia. Kun koira alistetaan ja näytetään että olet alempi kuin minä, koiran käytös oikeasti muuttuu. Huoh! Susilaumassa on kerran näytetty että kuka on pomo ja se pitää, tietenkin myöhemmin on johtajuus taisteluita ja voittajasta tulee uusi johtaja, siinä alistetaan ja kuka alistaa, se on pomo! Näin täytyy ihmistenkin toimia. JOs se tulee koiralle jo selväksi alusta alkaen, ei koira tod näk käy taistelemaan pomoa vastaan. Jos näin käy, ihminen alistaa koiran uudelleen ja näyttää edelleen että ihminen on pomo!

En edelleenkään hyväksy sitä (enkä ole varma että käytettiinkö sitä tuossa tapauksessa koska en muista sitä jaksosta, mutta oletetaan että käytettiin). Siinä joka kerta kun koira meinasi lähteä ryntäämään kissaa kohti niin painettiin sitä (eli muistutettiin negatiivisesta käytöksestä) kun taas koira oli rauhassa niin sai maata ihan rauhassa (palkittiin). Taas kun koitti lähteä rynnimään niin muistutettiin. jne. Peruskoirakoulua, tosin pitäisi toteuttaa ilman sähköpantaa mutta niinkuin todettiin niin se ei ole laiton Usassa. Eli muokattiin ylikierroksilla olevan koiran käytöstä. Mutta ilmankin pantaa (jos siis koiraa olisi pidelty kiinni ja estetty pääsemästä kissan kimppuun niin samanlaista uikutusta ja ulinaa ja ryntäilyä olisi koira tehnyt koska oli todella kiihtynyt.

No. Toisaalta koirallasikaan ei ole hyvä olla jos se ei saa olla lapselta rauhassa vaan lapsi repii sitä jatkuvasti. Siinä mielessä olisi ehkä parempi etsiä koiralle toinen koti. Löytäisitkö kodin läheltä, siis niin että koira menisi jollekin tutullenne niin voisitte silloin tällöin vielä nähdä sitä?

Pääsääntönähän koiran kanssa on se että ei pidä antaa pienen koiran tehdä mitään sellaista mitä ei rottwailerinkaan antaisi tehdä.
Koulutusta vaan kehiin ja yrität myös lapsen saada pikkuhiljaa tajuamaan ettei koiraan mennä kiinni. Kyllä koira tekee eleillään ensin selväksi ennenkuin puree kunnolla eli murisee, näyttää hampaita ja nostaa niskakarvat pystyyn. Näykkiminenkin voi olla ensimmäisiä reaktioita koiralta viestittää "Jätä mut rauhaan..."

[QUOTE="piu";22623943]No. Toisaalta koirallasikaan ei ole hyvä olla jos se ei saa olla lapselta rauhassa vaan lapsi repii sitä jatkuvasti. Siinä mielessä olisi ehkä parempi etsiä koiralle toinen koti. Löytäisitkö kodin läheltä, siis niin että koira menisi jollekin tutullenne niin voisitte silloin tällöin vielä nähdä sitä?[/QUOTE]

Tässä toinen älyttömyys, annetaan koira johonkin lähelle ja käydään silloin tällöin katsomassa.
Se koira voi ikävöidä entistä perhettään monia kertoja jos vielä tapaa.
Minun entinen koira jäi exälle, en ole vuosiin käynyt edes pihassa ettei koira masennu ja itke päiviä perääni.

Olisiko mukavaa jos puolisosi jättäisi sinut mutta kävisi silloin tällöin vielä katsomassa ja yöpymässä luonasi?

Tässä toinen älyttömyys, annetaan koira johonkin lähelle ja käydään silloin tällöin katsomassa.
Se koira voi ikävöidä entistä perhettään monia kertoja jos vielä tapaa.
Minun entinen koira jäi exälle, en ole vuosiin käynyt edes pihassa ettei koira masennu ja itke päiviä perääni.

Olisiko mukavaa jos puolisosi jättäisi sinut mutta kävisi silloin tällöin vielä katsomassa ja yöpymässä luonasi?

Voi että sä oot älytön, tiedätkö kun kaikki koirat ei ole samanlaisia. Tiedän muutaman tapauksen, joissa koira on uudessa perheessä asuessaan nähnyt entistä omistajaa, eikä ole itkenyt perään tms. Mutta eiköhän jokainen osaa arvioida oman koiransa kohdalla mikä on parasta, koska ITSE tuntee koiran parhaiten, ei joku randomi palstalainen. Revi siitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja otas selvää;22623834:

Juuri näin! Huoh... kumpa ap:kin tajuis!

[QUOTE="piu";22624072]Voi että sä oot älytön, tiedätkö kun kaikki koirat ei ole samanlaisia. Tiedän muutaman tapauksen, joissa koira on uudessa perheessä asuessaan nähnyt entistä omistajaa, eikä ole itkenyt perään tms. Mutta eiköhän jokainen osaa arvioida oman koiransa kohdalla mikä on parasta, koska ITSE tuntee koiran parhaiten, ei joku randomi palstalainen. Revi siitä :)[/QUOTE]

Niin että olisi hyvä kokeilla itkeekö ja masentuuko se koira kerta toisensa jälkeen?
Ja kaikki tehdä vain siksi ettei ihmiselle tule paha mieli ja liian ikävä omaa rakasta koiraa.
Joo toki, jokainenhan saa tehdä eläimillään niinkun tykkää. Ei niitä ole pakko kouluttaakaan, mitäs se haittaa jos vähän puree.
Turha kyllä tulla sitten kyselemään neuvoa jos sitä neuvoa ei vastaan halua ottaa vaan väitellä.
Mulle on ihan sama miten kukakin koiraansa kohtelee kunhan ei rääkkäämään rupea.

Argh!! Ja höpöhöpö!! Se on ihan sama, onko se koira kolme kilonen vai viiskytkilonen, se on ihan yhtä susi kuin muutkin koirat, ja käyttäytyy niille ominaisella tavalla laumassa! Ja monella koiralla on "tyypillistä kiintyä yhteen perheenjäseneen", yleensä siihen johtajaan, mitä sitten?

Niin että olisi hyvä kokeilla itkeekö ja masentuuko se koira kerta toisensa jälkeen?
Ja kaikki tehdä vain siksi ettei ihmiselle tule paha mieli ja liian ikävä omaa rakasta koiraa.
Joo toki, jokainenhan saa tehdä eläimillään niinkun tykkää. Ei niitä ole pakko kouluttaakaan, mitäs se haittaa jos vähän puree.
Turha kyllä tulla sitten kyselemään neuvoa jos sitä neuvoa ei vastaan halua ottaa vaan väitellä.
Mulle on ihan sama miten kukakin koiraansa kohtelee kunhan ei rääkkäämään rupea.

Tää koko ketju on yhtä väittelyä, eikä ap oikeesti näköjään haluu ottaa mitään neuvoja vastaan, vaan väkisin pitää yllä jotain omaa harhakuvaansa, miten hänen koiransa toimii...
En yleensä oo ikinä sitä mieltä, että pitää luovuttaa ja antaa koira pois, mutta sellasissa tapauksissa, kun omistaja ei halua ottaa mitään neuvoja vastaan, niin...

Yhteistyössä