En pidä Cesar Millanin koulutustavoista, enkä halua selättää tai muutenkaan pahoinpidellä koiriani, koska a)se ei auta mitään b)ne ovat pienikokoisia. En kuitenkaan ole missään vaiheessa kyseenalaistanut johtajuussysteemiä ja laumanjärjestyksen tärkeyttä koiraperheessä, olen vain sitä mieltä että lopputulokseen päästään muullakin keinolla kuin kyykyttämällä ja pelottelemalla koiraa. Kun koira tekee väärin, kiellän sitä, mutta rankaisemisen sijaan mielummin palkitsen hyvän käytöksen. Koiramme ovat kyllä ihan peruskoulutettuja, siinä ei ole mitään ongelmaa. Ne molemmat tottelevat meitä aikuisia, mutta toinen paremmin mua ja toinen miestäni.
No minä en edes jaksa tuon Cecarin tapoihin perehtyä. Mutta miksi et halua selättää koiraa?
Ja mitkä on ne muutkin keinot millä pääset samaan lopputulokseen?
Miksi ajattelet että selätys on pelottelemista?
Se on lajille tyypillistä kouluttamista. Ei kukaan halua sun kimppuun käydä, monet eläinihmiset vaan on perehtynyt näihin asioihin ja siksi neuvoo.
Meidän hauveli (reilu 30kg) menee itse selälleen jos tietää tehneensä pahuuksia, sieltä sitten heiluttaa häntää ja näyttää kilttiä naamaa ja mielistelee. Sen jälkeen en koiraa hetkeen huomioi ollenkaan, koira odottaa nöyrästi ja seuraa mua tarkasti koska taas "hyväksyn" hänet.
Kun koira on mielestäni rangaistukseni kärsinyt, kutsun sitä ja koira on niin mielissään ja haluaa hellityksiä. Ei johtajakoirakaan hyvällä katso jos alempiarvoinen puree, riehuu tai vaikka hyppii päälle.
Silloin pomo laittaa alemman matalaksi.
Meidän koira ei tosiaankaan pelkää ketään, mutta kunnioittaa ja siinä on vissi ero.