Mitä mieltä olette nimestä JOONATAN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkan vielä, että tietenkin jokainen saa antaa sellaisen nimen kuin haluaa, mutta hullulta tuntuu se, että toiset kokevat olevansa vieraskielisiin nimiin jollain tapaa etusijalla ja samalla ylimieliseen tyyliiin kuitenkin naureskelevat muille, joilla on vieraskielinen etunimi verrattuna sukunimeen.

Joonatan on kiva nimi. Olisin voinut meidän nuorimmaiselle antaa, mutta hyvä kun ei annettu, koska parin viikon päästä meidän pojan ristiäisistä eräs ystäväni nimesi poikansa Joonataniksi :) Meille tuli Johannes, ja mikä hassuinta, niin toiset nimetkin liippasi tosi läheltä ( eikä oltu puhuttu lapsiemme nimistä yhtään keskenään ) :D

Miehesi kannalta ei ole kyse tuosta, että olisi hänelle sekä ulkomaalainen etunimi että ulkomaalainen sukunimi. Lisäksi tuon haukkumasi Christopher Röpelisen äiti voi olla esimerkiksi espanjalainen ja siinä tapauksessa tulisi taas tuo "ulkomaalainen etunimi ja ulkomaalainen sukunimi". Ihan samanlainen nimihirviö se Jonathan Özgentürk tmv. on kuin Christopher Röpelinen tai Jonathan Jaakkola. Sitä paitsi usein suomenkielinen sukunimi voi olla sopivampi nimi kuin turkinkielinen sukunimi. Turkinkielisissäkin sukunimissä on hyvin paljon öökkösiä ja muita kirjaimia, jotka eivät ole millään tapaa kansainvälisiä ym. Aina tunnut kuitenkin ottavan esimerkiksi vain suomen kielestä noita Mäkäräisiä ym.

Ja vaikka sukunimessä niitä ääkkösiä ja öökkösiä niin ei se ole yhtään sopimattomampi kuin Jaakkola tai muu vastaavan, samasta asiasta on kyse, että on erikielinen etunimi verrattuna sukunimeen. Lisäksi etunimi ei ole kummankaan vanhemman äidinkielinen.
Miksi ihmeessä sekä sä että siskosi aina vedätte mun miehen mukaan juttuihin? Ei mun mies palstaile, eikä hän liity tähänkään aiheeseen millään lailla.

En minä oo halunnut umpiturkkilaista nimeä kuin esikoiselleni. Pojille halusin jotain muuta. Mutta mieshän kutsuu poikia turkkilaisilla nimillä eikä näillä "suomalaisilla" (joista kumpikaan ei ihan oikeasti ole suomalainen, vaikka täällä käytössä ovatkin) eli sen suhteen pojillamme on varmaan arvon Akaatillekin kelpaavat nimet :xmas:

Me ollaan nimetty lapset ihan oman makumme mukaan, ja samaa lämpimästi suosittelisin kaikille muillekin. Ei kiinnosta muiden mielipiteet, toivottavasti ei Röpelisen rouvaakaan kiinnosta.

Ja MUN MIELESTÄ ulkomaalainen etunimi yhdistettynä suomalaiseen sukunimeen on usein koomisen kuuloinen. MUN MIELESTÄ ulkomaalainen etunimi ulkomaalaisen sukunimen kanssa ei ole (yleensä) koominen, vaikka nimet olisikin eri kulttuurista. Sillä, mitä mieltä sinä olet asiasta tai mitä mieltä joku muu on, ei ole minkään valtakunnan merkitystä sen suhteen, mitä mä asiasta ajattelen. Jokohan tuli tarpeeksi selkeästi selitettyä? Ihme vänkäystä taas makuasioista, joihin ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta.

Jatkan vielä, että tietenkin jokainen saa antaa sellaisen nimen kuin haluaa, mutta hullulta tuntuu se, että toiset kokevat olevansa vieraskielisiin nimiin jollain tapaa etusijalla ja samalla ylimieliseen tyyliiin kuitenkin naureskelevat muille, joilla on vieraskielinen etunimi verrattuna sukunimeen.

onhan se nyt oikeasti ihan älyttömän hassua laittaa lapselle joku Charlotta nimeksi kun sukunimi on vaikka virtanen.

Tai siis sä kuvittelet, että toiset kokee olevansa vieraskielisiin nimiin jollain tapaa etusijalla...mä en ainakaan kuvittele.

Miksi ihmeessä sekä sä että siskosi aina vedätte mun miehen mukaan juttuihin? Ei mun mies palstaile, eikä hän liity tähänkään aiheeseen millään lailla.

En minä oo halunnut umpiturkkilaista nimeä kuin esikoiselleni. Pojille halusin jotain muuta. Mutta mieshän kutsuu poikia turkkilaisilla nimillä eikä näillä "suomalaisilla" (joista kumpikaan ei ihan oikeasti ole suomalainen, vaikka täällä käytössä ovatkin) eli sen suhteen pojillamme on varmaan arvon Akaatillekin kelpaavat nimet :xmas:

Me ollaan nimetty lapset ihan oman makumme mukaan, ja samaa lämpimästi suosittelisin kaikille muillekin. Ei kiinnosta muiden mielipiteet, toivottavasti ei Röpelisen rouvaakaan kiinnosta.

Ja MUN MIELESTÄ ulkomaalainen etunimi yhdistettynä suomalaiseen sukunimeen on usein koomisen kuuloinen. MUN MIELESTÄ ulkomaalainen etunimi ulkomaalaisen sukunimen kanssa ei ole (yleensä) koominen, vaikka nimet olisikin eri kulttuurista. Sillä, mitä mieltä sinä olet asiasta tai mitä mieltä joku muu on, ei ole minkään valtakunnan merkitystä sen suhteen, mitä mä asiasta ajattelen. Jokohan tuli tarpeeksi selkeästi selitettyä? Ihme vänkäystä taas makuasioista, joihin ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta.

Eli sinun mielestäsi se Beyonce Mäkäräinen on ihana nimi, jos hän asuu Ruotsissa ruotsalaisten vanhempiensa kanssa ja silloin toteutuu tuo ulkomaalainen etunimi ja ulkomaalainen sukunimi.

Miehesi "vedin" tähän mukaan, kun olet koko kirjoittanut, että ulkomaalaiseen sukunimeen saa antaa ulkomaalaisen etunimen, niin miehesi kohdalla tämä ei todellakaan päde.

Saatte toki antaa minun puolestani vaikka mitä nimiä lapsillenne, mutta on mielestäni naurettavaa nauraa toisten nimille ja pitää omia nimivalintoja muita parempina.

Lisäksi inhottaa tuollainen ajatustapa, että alennetaan suomen kieli, tähän ei muka sovi mikään, mutta yllättäen turkin kieli on sellainen ihannekieli, johon saa antaa minkä tahansa nimen. Silloin ei myöskään haittaa jos nimi on Beyonce Özdemiz tai Christopher Özgentürk, nehän on vaan aivan ihania ULKOMAALAISIA nimiä.

Eli sinun mielestäsi se Beyonce Mäkäräinen on ihana nimi, jos hän asuu Ruotsissa ruotsalaisten vanhempiensa kanssa ja silloin toteutuu tuo ulkomaalainen etunimi ja ulkomaalainen sukunimi.

Miehesi "vedin" tähän mukaan, kun olet koko kirjoittanut, että ulkomaalaiseen sukunimeen saa antaa ulkomaalaisen etunimen, niin miehesi kohdalla tämä ei todellakaan päde.

Saatte toki antaa minun puolestani vaikka mitä nimiä lapsillenne, mutta on mielestäni naurettavaa nauraa toisten nimille ja pitää omia nimivalintoja muita parempina.

Lisäksi inhottaa tuollainen ajatustapa, että alennetaan suomen kieli, tähän ei muka sovi mikään, mutta yllättäen turkin kieli on sellainen ihannekieli, johon saa antaa minkä tahansa nimen. Silloin ei myöskään haittaa jos nimi on Beyonce Özdemiz tai Christopher Özgentürk, nehän on vaan aivan ihania ULKOMAALAISIA nimiä.
Älä jätä päivätyötäsi, ei sinusta ainakaan ajatustenlukijaa tule...ihan sun omaa (harhaista) tulkintaasi taas kaikki tuokin.

onhan se nyt oikeasti ihan älyttömän hassua laittaa lapselle joku Charlotta nimeksi kun sukunimi on vaikka virtanen.

Charlotta Watanabe
Charlotta Vatanen

Charlotta DiScala
Charlotta Niskala

Charlotta Niccola
Charlotta Nikkola

Charlotta Hasan
Charlotta Hasanen

Charlotta Müller
Charlotta Mylläri

Ei suomalaiset sukunimet aina kovinkaan paljoa eroa ulkomaalaisista sukunimistä. Kuitenkin jostain syystä hyvin monien mielestä suomalainen sukunimi on aina se ruma ja epäsopiva ja kaikki ulkomaalaiset mahtavia ja kauniita sukunimiä, joihin sopii mikä tahansa etunimi.

Olisiko tässäkin takana se että ajatellaan ruohon olevan aidan takana vihreämpää.

Charlotta Perkinson (lausutaan Pöökinson)
Charlotta Bergström (lausutaan ruotsiki Bäriström), oi miten kauniita ja ihania nimiä.

Mutta jos nimi on Charlotta Mäkinen (lausutaan Mäkinen), niin nimi on aivan hirveä!

Yhteistyössä