Mitä mieltä olette siitä että rahattomana hankitaan lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaisn ymmärtää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluaisn ymmärtää

Vieras
Mitä mieltä rehellisesti olette perheistä joissa jopa molemmat vanhemmat työttömiä (olleet siis jo lasta suunnitellessa) tai esimerkiksi nuoret joilla ei ole edes koulutusta ja hankkivat lapsia. En todellakaan hauku tälläisiä ihmisiä mutta en vaan voi ymmärtää miksi kukaan tekee lapsia jos ei ole varaa elättää edes itseään itse tienaamalla. Siksi haluan kuulla mielipiteitä että voisin edes hieman ymmärtää näitä ihmisiä.. Raha kun vaan on tosi iso juttu ja välttämätöntä elämiseen.

Eipä sitä moni taida ajatella ensmäisenä rahaa kun lasta hankkivat. Jos sitten käy niin että tulee vahingossa raskaaksi niin eipä siinä voi kun elää sitten sen mukaan oli rahaa tai ei.

Mitä se edes muille kuuluu? Jos lapsi köyhyydestä huolimatta onnistuu aikuisuuden saavuttamaan, niin sittenpä tekee omat valintansa. On sekin enemmän kuin olla syntymättä ollenkaan.
Ja yhdessä on täällä Suomen maassa tuet sovittu, että turha niistäkään valittaa, senkus muutetaan systeemi jos ei tyydytä. Pärjäilevät sitten miten pärjäilevät..

Uran kannalta on fiksua tehdä lapsi kesken opintojen, mutta en mä oikein ymmärrä sellasta touhua, että kaksi aikuista pitkäaikaistyötöntä lisääntyy suunnitelmallisesti eikä heillä ole aikomustakaan kouluttautua/työllistyä lapsen synnyttyäkään.

Sellasia, niinku esim. se erilaisten äitien sossupummiperhe.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="a p";28899894]Hyvin sanottu :) mutta eikös velvollisuudet tulisi hoitaa niin sitten saa nauttia oikeuksistaan? Tätä voi ajatella monessa asiassa.[/QUOTE]

No en ole samaa mieltä. Minusta ei ole muita tuomitsemaan lasten saannista!

Me olemme sinun mittapuillasi rahattomia. Ainakin ulkoisesti. Minä olen kotiäiti ja mies opiskelee. Meillä on säästöjä ajalta ennen kuin saimme lapsia. Olimme molemmat töissä. Nyt pärjäämme säästöjen takia ihan hyvin. Tästä tosin emme puhu koskaan ääneen, miksi pitäisi. Lisäksi teemme molemmat keikkatöitä ja saamme joitakin satasia siitä kuukausittain. Ei siis paljoakaan, mutta säästäväisille ihmisille jo hyvin. Sossusta emme hae/tarvitse rahaa. Mies kohtapuoliin valmistuu lääketieteen lisensiaatiksi ja työpaikka on varma. Minulla on kaksi tutkintoa valmiina, mutta päätin olla lasten kanssa ensimmäiset vuodet kotona. Paheksuntaa ja kyräilyä saamme toki osaksemme, vaikka olemmekin itsenäisiä. Valitetaan miten köyhillä on varaa olla kotona lapsia hoitamassa. Ja mieskin vasta koulunpenkillä. Siinäs paheksuvat! Ei ne tulot, vaan ne menot. :)

Me oltiin molemmat opiskelijoita ja köyhiä. Mä kerkesin valmistua juuri ennen lapsen
syntymää. Meillä syynä oli tuolloin uskonto. Naimisiin ja sitten lapset piti ottaa
vastaan. Nyt jo uskonnosta eroon päässeet, mutta voin näin jälkeen päin sanoa
että helppoa ei ole ollut köyhänä elättää neljää lasta... Mutta ei sitä parikymppisenä
osannut omilla aivoilla ajatella kun oli niin aivopesty. Lapsia en missään nimessä kadu ja onnellinen tietenkin heistä olen, mutta kyllä Se raha vieläkin on ongelma vaikka hyvin pärjätäänkin.

En henkilökohtaisesti ymmärrä. Lapsiin kun menee ja tarvii sitä rahaa, ja minulle henkilökohtaisesti on tärkeää, että lapsi saa kaikenlaisia elämyksiä ja kokemuksia (jotka vaativat rahaa), ettei tynnyrissä kasvateta.

Ja lapsen oikeus terveelliseen ruokaan, omaan huoneeseen, harrastuksiin jne. vaativat rahaa.

Mutta jokainen tavallaan, kyllähän osa ihmisistä on köyhiä koko elämänsä, eivät edes pyri parempaan, matkustelu, kulttuuri tms. ei kiinnosta, hehän kasvattavat sellaisia lapsia sitten. Minun mielestäni juntteja ja lapset jäävät niin monesta paitsi, mutta mitäpä se minulle kuuluu.

Itse ajattelin lapsenhankinta-ajankohdan niin, että alkoi olla jo reippaasti ns. löysää rahaa. Eli molemmilla opiskelut ja uraa alla, silti nuori ikä edelleen (tai ei nyt erityisen nuori, mutta nykypäivänä kohtuullisen nuori lastenhankintaan).

Pieni lapsi tarvitsee loppujen lopuksi todella vähän, perusturvaa, ulkoilua, puhtautta ja terveellistä ruokaa. Metsässä marjastaminen, kauppakeskuksien leikkipaikoissa leikkiminen, pyöräretket, uimahallireissut, kirjastot, puistot ja matkat mummolaan riittävät ihan hyvin pienelle ihmiselle kodin ja kerhon lisäksi. Ja ne ovat lähes ilmaisia! Hoplop ja risteily kerran-pari vuodessa tuovat myös vaihtelua ja ovat edullisia. Elämämme on rikasta ja meiltä ei puutu mitään, vaikka elämme säästäväisesti. Kun ikää karttuu, niin menot kasvavat, mutta ajan mittaan niitä säästöjäkin taas kertyy...Elämme kantakaupungissa, joten autoa emme tarvitse ja kaikkialle kuljemme jalan tai pyörällä. Marjastan myös suurimman osan talven marjoista kesä-heinäkuussa. For free. (;

[QUOTE="vieras";28900375]Pieni lapsi tarvitsee loppujen lopuksi todella vähän, perusturvaa, ulkoilua, puhtautta ja terveellistä ruokaa. Metsässä marjastaminen, kauppakeskuksien leikkipaikoissa leikkiminen, pyöräretket, uimahallireissut, kirjastot, puistot ja matkat mummolaan riittävät ihan hyvin pienelle ihmiselle kodin ja kerhon lisäksi. Ja ne ovat lähes ilmaisia![/QUOTE]

Ei se lapsi pienenä pysy kauaa. Vai meinaatko, että tuo riittää kouluikäiselle? Entä teini-ikäiselle?

No mä en ihan ymmärrä tuota koulutus kohtaa. Eivät nimittäin läheskään aina kulje rahan kanssa käsi kädessä. Pitkäkään koulutus ei ole tae hyvään palkkaan, ei edes varmaan työpaikkaan. Sitten taas esim. meillä ei miehen kanssa ole kummallakaan lukiota kummepaa taustalla, mutta miehen firma elättää meidän molemmat, miehen siskon perheineen sekä 5 muuta työntekijää.

[QUOTE="Vieras";28900160]En henkilökohtaisesti ymmärrä. Lapsiin kun menee ja tarvii sitä rahaa, ja minulle henkilökohtaisesti on tärkeää, että lapsi saa kaikenlaisia elämyksiä ja kokemuksia (jotka vaativat rahaa), ettei tynnyrissä kasvateta.

Ja lapsen oikeus terveelliseen ruokaan, omaan huoneeseen, harrastuksiin jne. vaativat rahaa.

Mutta jokainen tavallaan, kyllähän osa ihmisistä on köyhiä koko elämänsä, eivät edes pyri parempaan, matkustelu, kulttuuri tms. ei kiinnosta, hehän kasvattavat sellaisia lapsia sitten. Minun mielestäni juntteja ja lapset jäävät niin monesta paitsi, mutta mitäpä se minulle kuuluu.
[/QUOTE]

Miten perustelet sen, että köyhän perheen lapsi jää paitsi kulttuurista?? Nimittäin jos olisit itse vähän enemmän sitä kulttuuria harrastanut, tietäisit varmaan, että silläkin saralla on paljon jopa ilmaisia, mutta etenkin kohtuuhintaisia vaihtoehtoja.

Sama koskee matkustelua - tai no, ei sitä toki ilmaiseksi voi harrastaa, mutta ei aina tarvitse olla kovin suurtakaan summaa. Ehkä ei ole varaa mennä rantalomalle Balille, mutta ehkä sen kestää, jos voi mennä vaikka Pärnuun tai Hankoon... Ei se nyt ole sama asia, mutta jos kerran pienellä maisemanvaihdoksella voi estää junttiutumisen, niin ajanee saman asian.

Semmoista se on kun jo nuoresta pitäen opetetaan että kyllä muut maksaa jos itse ei pysty/kiinnosta. Tästä seuraa se että ihmiset kokevat omaavansa vai oikeuksia ilman velvollisuuksia. Hyvinvointivaltion huono puoli.

Veronmaksajathan ne elättävät, kun köyhä opiskelijapari tekee lapsia. Näin Suomessa. ...kele

Köyhä opiskelijapari elää yleensä jo valmiiksi tuilla.
Lisäksi äp-rahaa/kh-tukea saisivat kuitenkin, vaikka lisääntyisivät myöhemmin.
Opiskelujen aikana lisääntyminen vaan tekee sen, ettei naisen tarvitse jäädä pahimmillaan vuosikausiksi pois työelämästä.
Lisäksi opinnot joustaa pienten lasten kanssa huomattavasti paremmin, kuin työelämä.

• Tykkää
Reactions: Oubou
Veronmaksajathan ne elättävät, kun köyhä opiskelijapari tekee lapsia. Näin Suomessa. ...kele

Eikö niille voisi valtio maksaa vaikka 50 000 lapsentekopalkkaa kerralla ja lakata maksamasta lisiä kaltaisillesi uratykeille jotka eivät lisiä edes tarvitse. Saisivat säällisen alun pienelle elämälle ja me muut säällisen veronmaksajan tulevaisuudessa! Lapsi on aina sijoitus koko yhteiskunnalle! Kuka sinullekin velliä syöttää kun olet vanhus vai kuoletko suosiolla ajoissa ettet ole muille vaivoiksi?...tana!

Köyhä opiskelijapari elää yleensä jo valmiiksi tuilla.
Lisäksi äp-rahaa/kh-tukea saisivat kuitenkin, vaikka lisääntyisivät myöhemmin.
Opiskelujen aikana lisääntyminen vaan tekee sen, ettei naisen tarvitse jäädä pahimmillaan vuosikausiksi pois työelämästä.
Lisäksi opinnot joustaa pienten lasten kanssa huomattavasti paremmin, kuin työelämä.

Puhut asiaa. Tämä on yhteiskunnallekin hyvä veto, toisin kuin taas se tilanne ettei ole aikomustakaan tehdä yhtään mitään ja elellään tuilla.
Vähemmän sen nuoren opiskelijaäidin ja -isän tuet loppujen lopuksi maksaa kuin sen joka opiskelee aluksi tuilla ja sen jälkeen saa keskimäärin suuremmat äippärahatkin, joten en menisi motkottamaan asiasta. Opinnot myös joustavat paremmin kuin työt eikä pienten kanssa sitä rahaakaan tarvitse kauheasti kulutella.

Lisäksi jos pitäisi valita kahdesta samanlaisesta työnhakijasta a) lapseton 30v ja b)perheellinen 30v jolla jo vähän isommat lapset, opiskelut tehty lasten ollessa pieniä, valitsisin aivan varmasti b:n.

Älkääkä nyt kilahtako, en tarkoita että 30 vuotiaana lasten hankkimisessa opintojen jälkeen olisi mitään pahaa, mutta ei pahaa opintojen aikanakaan, molemmissa puolensa ja "valitkoon" itselleen sen sopivimman.

Noista virikkeistä... On se hyvä, että meillä täällä on varaa tarjota mammoille fyllinkiä rintoihin ja peräaukon valkaisuja sekä lapsille niin ekologista matkustelua maailman laitamille. Elämyksien nimiin uhkuen. Yh. Eiköhän pärjättäisi ilmankin. Elämänhallintaa ilmeisesti parhaillaan...

[QUOTE="vieras";28900375]Pieni lapsi tarvitsee loppujen lopuksi todella vähän, perusturvaa, ulkoilua, puhtautta ja terveellistä ruokaa. Metsässä marjastaminen, kauppakeskuksien leikkipaikoissa leikkiminen, pyöräretket, uimahallireissut, kirjastot, puistot ja matkat mummolaan riittävät ihan hyvin pienelle ihmiselle kodin ja kerhon lisäksi. Ja ne ovat lähes ilmaisia! Hoplop ja risteily kerran-pari vuodessa tuovat myös vaihtelua ja ovat edullisia. Elämämme on rikasta ja meiltä ei puutu mitään, vaikka elämme säästäväisesti. Kun ikää karttuu, niin menot kasvavat, mutta ajan mittaan niitä säästöjäkin taas kertyy...Elämme kantakaupungissa, joten autoa emme tarvitse ja kaikkialle kuljemme jalan tai pyörällä. Marjastan myös suurimman osan talven marjoista kesä-heinäkuussa. For free. (;[/QUOTE]

Pienet tulot + säästäväinen elämäntapa ei ole paha asia, tuskin ap sinunlaisiasi tarkoittikaan.
Elämäntapatyöttömät on asia erikseen. Ihan sama kuinka halvalla sellainen ihminen perheensä elättää, ei uimahallien, kirjastojen jne. ylläpitokaan ole ilmaista. Työn vieroksuminen voi myös "periytyä" lapsille.
Nuorten perheellisten opiskelijoiden arvostelu on mennyt kyllä älyttömyyksiin, komppaan tässä asiassa Fortunatea ja Piniä.

• Tykkää
Reactions: Pin
Alkuperäinen kirjoittaja Kääntäen verrannollinen;28901451:
Kuka sinullekin velliä syöttää kun olet vanhus vai kuoletko suosiolla ajoissa ettet ole muille vaivoiksi?...tana!

Ei kukaan, sillä aion suorittaa eutanasian ennen kuin joudun tuohon tilaan, jossa pitää olla muiden passailtavana.

Yhteistyössä