Mitä mieltä sairaalaverkoston perkaamisesta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/02/614750

Minusta ajatus on hyvä, kunhan toteutuskin tehtäisiin harkiten ja hyvin suunnitellusti. Siitä voisi olla apua terveyskeskusten tungoksiinkin.
 
no hesasta ehkä joutaa hävttää osa sairaaloista, mut mites täällä jossa helposti sinne sairaalaan on matkaa 200km, siirretäänkö se lähisairaala sitten viel vähä etemmäs, vaikka tuonne 150km päähän? |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Näin äkkiseltään, en kannata.
En minäkään. Suomi on asukasmääräänsä nähden suuri maa ja jo nyt joillain alueilla terveyden- ja sairaanhoitopalvelujen saatavuus on heikkoa, erikoissairaanhoito usein satojen kilometrien päässä. Toisaalta taas on selvää, että erikoisosaaminen ei säily, jos erikoisosaamista vaativia tapauksia on harvakseltaan. Mutta ensimmäinen ajatukseni jutun luettuani oli, että en kannata.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ei ainakaan mitään yhtiöittämistä. Siinä ei tartte kauaa kattella niin on sairaalat yksityisessä omistuksess ja sitä ei tartte ees miettiä miten homma sen jälkeen sujuu :/
Osia sairaaloista on yhtiöitetty jo pitkään. Esim monissa sairaanhoitopiireissä laboratoriot, kuvantaminen ja lääkintätekniikka on jo yhtiöitetty ja kehitys vain jatkuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ei ainakaan mitään yhtiöittämistä. Siinä ei tartte kauaa kattella niin on sairaalat yksityisessä omistuksess ja sitä ei tartte ees miettiä miten homma sen jälkeen sujuu :/

Joo, yhtiöittäminen ei ole munkaan mieleen, vaikka siihen se taatusti tulee menemään tulevaisuudessa.
Mutta tuo sairaaloiden työnjako kuulostaa ihan järkevältä. Aluesairaalat liittoutuisivat alueensa terveyskeskusten kanssa ja keskittyisivät perusterveydenhuollon polikliiniseen hoitoon ja keskussairaalat esim. päiväkirurgisiin toimenpiteisiin, jotka eivät vaadi vuodeosastohoitoa.

Eihän tässä siis ole kyse sairaaloiden lopettamisesta, vaan hoitojen jakamisesta ja keskittämisestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ikinä:
En todellakaan kannata. Me joudutaan nyt jo ajamaan yli 200km jos laajempia sairaalapalveluja tarvitaan...

Niin no, sekin riippuu sitten siitä, mitä palveluja tarvitset ja mitä teidän lähisairaalassa on tarjolla. Pointtina asiassa on myös hoidon laatu, eli kun keskitetään, niin kokemus karttuu ja tulokset paranevat. Ja kyseessähän olisi kaikkein vaativimman erikoissairaanhoidon keskittämisestä vrt. syöpähoidot, jotka jo nyt on keskitetty yliopistosairaaloihin. Nehän ovat lähes maailman parhaat Suomessa.
 

Yhteistyössä