Mitä mieltä tästä? (huostaanotto)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eräs lähes yläasteikäinen lapsi on sijoitettuna ystäväni ystävällä.

Hän on lapsen kummi.

Lapsi on hänen ex-kaverinsa.

Hänellä ei ole omia lapsia.

Hän vie lasta milloin mihinkin, ulkomaille asti. Koska haluaa antaa normaalin elämän.

Lapsi kulki ennen kulahtaneissa ja aika likaisissakin vaatteissa. Nyt vain suht kalliissa muotivaatteissa.

Kotonaan ei ollut omaa huonetta, nyt on ja siellä kaikenmaailman hienoudet - lemmikkieläimiä, pleikkari, tv, nettiyhteys..

Lapsella on kavereita yökylässä lähes koko ajan.

Ymmärrän osan, mutta ihan normaalissakaan perheessä ei ole kaikkeen varaa.

Lapsi on noussut siis täysin ryysyistä taivaisiin. Voiko tämä kuitenkaan olla lapselle oikeasti hyväksi, loppuelämää ajatellen?

Hänellä on myös muita kummilapsia, joita ennen huostaanottoa tapasi säännöllisesti. Nyt muut kummilapset ovat lähes unohtuneet.

Eikö sossu valvo myös näinpäin lapsen etuja, vain toisin päin?

Vaikeaa tähän pukea tilanetta sanoiksi, mutta olen ymmälläni...

ääripäästä toiseen ei ehkä ole kuitenkaan se koko totuus elämästä. kultainen keskitie lienee paras, siis pettymyksiä myös siedettävissä määrin kuuluu elämään eikä kaikkea voi kuitenkaan saada. mutta kummi tuskin pahaa lapselle tarkoittaa, jotkut ihmiset vain uskovat materian voimaan...

??
Sinulla on erikoinen kuva "ylimääräisestä"? Olet ehkä köyhästä perheestä ja koet että noi asiat mitä lapsella nyt on hemmottelua. Voin sanoa että eivät ole. Noi kuuluu nykynuorison ihan umpi-normaaliin arkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eräs lähes yläasteikäinen lapsi on sijoitettuna ystäväni ystävällä.

Hän on lapsen kummi.

Lapsi on hänen ex-kaverinsa.

Hänellä ei ole omia lapsia.

Hän vie lasta milloin mihinkin, ulkomaille asti. Koska haluaa antaa normaalin elämän.

Lapsi kulki ennen kulahtaneissa ja aika likaisissakin vaatteissa. Nyt vain suht kalliissa muotivaatteissa.

Kotonaan ei ollut omaa huonetta, nyt on ja siellä kaikenmaailman hienoudet - lemmikkieläimiä, pleikkari, tv, nettiyhteys..

Lapsella on kavereita yökylässä lähes koko ajan.

Ymmärrän osan, mutta ihan normaalissakaan perheessä ei ole kaikkeen varaa.

Lapsi on noussut siis täysin ryysyistä taivaisiin. Voiko tämä kuitenkaan olla lapselle oikeasti hyväksi, loppuelämää ajatellen?

Hänellä on myös muita kummilapsia, joita ennen huostaanottoa tapasi säännöllisesti. Nyt muut kummilapset ovat lähes unohtuneet.

Eikö sossu valvo myös näinpäin lapsen etuja, vain toisin päin?

Vaikeaa tähän pukea tilanetta sanoiksi, mutta olen ymmälläni...

On aika monen lapsen nykypäivää että lomilla käydään ulkomailla . Teinit pukeutuvat muodin mukaan, hyvännäköisiä vaatteita saa halvalla.
Olen todella ärsyyntynyt ap kirjoitustavastasi ja siitä että kehtaa syyllistää jotain ihmistä siitä että oman lapsen vuoksi kummilapset jäävät pienemmälle huomiolle.
Mitä lapsen etuja tämä huoltaja on loukannut ? Pitääkö kulkea aina vähän huonommissa kun on ottolapsi.
Toivon että aloituksesi oli vain tökerö provosointiyritys. Muussa tapauksessa, hanki elämä.

Siis toikin on mun mielestä ihan tavallista nykyään perheissä, varmaan melkein kaikilta löytyy tv, nettiyhteys, pleikkari ja lemmikkieläimiä. Mäkin olen varmaan tilastojen mukaan köyhä, mutta pleikkaria lukuunottamatta on kaikki meilläkin.

Lapsen etujen valvonta perustuu lastensuojelulakiin, jota voit lueskella ja ehkä sitä kautta ymmärtää asiaa paremmin: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

Alkuperäinen kirjoittaja totta:
ääripäästä toiseen ei ehkä ole kuitenkaan se koko totuus elämästä. kultainen keskitie lienee paras, siis pettymyksiä myös siedettävissä määrin kuuluu elämään eikä kaikkea voi kuitenkaan saada. mutta kummi tuskin pahaa lapselle tarkoittaa, jotkut ihmiset vain uskovat materian voimaan...

No mä nyt kuitenkin näkisin että ap:n tarkoittama lapsi on pettymyksiä kuitenkin joutunut kokemaan. Eiköhän huostaanotto ole lapselle jonkin laatuinen pettymys/vastoinkäyminen aina.

Ei ole minun lapseni kummi.

Ajattelin vaan, että voiko lapselle oikeesti olla hyväksi että saa yht´äkkiä kaiken tarjottimella?

Ja kun ennen oli kaikkiin kummilapsiinsa tasapuolisesti yhteydessä, otti säännöllisesti yökylään niin yht´äkkiä vaan tämä yksi on sitä jotain? Miltäköhän mahtaa muista lapsista tuntua? Kaikki kummilapset jo kouluikäisiä, ymmärtävät kyllä.

No noinko paljon aikuista ihmistä korpeaa, että kaltoin kohdeltu lapsi saa edes jotain hyvää...Mitä sossun pitäisi valvoa..sitäkö,että ystäväsi ostaisi myös sinun lapsillesi merkkijuttuja?

Lapsella on reilua olla sama elintaso kuin muullakin perheellä eli jos sijaisäiti kulkee uusissa muotivaatteissa ja tekee ulkomaan reissuja, miksi ei lapsi saisi samanlaista elämää?

Ajattelin vaan, että voiko lapselle oikeesti olla hyväksi että saa yht´äkkiä kaiken tarjottimella?

Ja kun ennen oli kaikkiin kummilapsiinsa tasapuolisesti yhteydessä, otti säännöllisesti yökylään niin yht´äkkiä vaan tämä yksi on sitä jotain? Miltäköhän mahtaa muista lapsista tuntua? Kaikki kummilapset jo kouluikäisiä, ymmärtävät kyllä.

Ei saa kaikkea. Vaatteet ja ulkomaanmatkat eivät ole kaikki. Ehjä perhe on kaikki ja sitähän se lapsi ei saa, tarjottimellakaan.

Minä ymmärrän täysin että oma, vaikka sijoitettunakin omaksi saatu lapsi, vaatii kaiken huomion ainakin aluksi. Siihen ei auta muiden muuta kuin sopeutua.

koska lasta ei sijaiskodissa laiminlyödä. En tosin antaisi kovin nuorelle teinille nettiyhteyttä tai televisiota omaan huoneeseen, koska kaikki mihin netissä/telkussa törmää ei ole alle 15-vuotiaille tarkoitettua, mutta tiedän, että aika moni toimii toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Lapsella on reilua olla sama elintaso kuin muullakin perheellä eli jos sijaisäiti kulkee uusissa muotivaatteissa ja tekee ulkomaan reissuja, miksi ei lapsi saisi samanlaista elämää?

Sijaisäiti ei kulje uusissa muotivaatteissa, rahasta aina tiukkaa. Ulkomaanreissuja ei ole tehnyt ennen tätä lasta.

Lapsen kummi varmaankin haluaa luoda hyvää suhdetta lapseen, ja kivojen matkojen ja tavaroiden avulla se onnistuu helpommin. En panisi pahakseni kummin toimintaa. Varmaankin tilanne muuttuu ajan myötä. Ihan hyvä vain, jos on varaa tuohon kaikkeen. Jotenkin kuvauksesi perusteella en ajattele, että kummi laiminlöisi välittämistä ja läheisyyttä tavaroilla, vaan päinvastoin käyttää niitä väliaikaisena keinona läheisen tunnesiteen vahvistamiseen. Muut kummilapset varmaankin pärjäävät jonkin aikaa vähemmälläkin huomiolla.

Ihan tavanomaiselta keskiluokkaiselta kodiltahan tuo kuulostaa. Onnellinen olisin lapsen puolesta, että on päässyt köyhästä kodistaan ja ryysyasuistaan pois.

Ja eiköhän kouluikäinen kummilapsi oikein hyvin ymmärrä, että yksi kummilapsista on nyt tavallaan kummitädin "oma" lapsi.

Ap, oletko nyt ihan tosissasi antanut tällaisen asian vaivata itseäsi. Jos , niin voin antaa ilmaisen vinkin: keskity omaan elämään. Olet ilmeisesti käyttänyt kilttiä ihmistä hyväksesi ja nyt sinua ärsyttää kun tämä on saanut elämäänsä sisältöä.

Ymmärrän kyllä, että sijaisäiti haluaa antaa lapselle huomionsa ja kaiken tarpeellisen lapsen hyvinvointia ajatellen. Ei kuitenkaan pitäisi muita kummilapsia vaille huomiota jättää.

Ja tuon tavaran ja matkustelun ym. suhteen kuulostaa siltä, että ap on hieman kateellinen, että toisilla on varaa kaikenlaiseen. Ei se mitään, kateus on inhimillinen tunne, itsekin olen monesti hieman kade jos jollain on jotain mihin itsellä ei ole mahdollisuuksia.

Yrittäisit kuitenkin iloita, että huostaanotettu lapsi on saanut huoltajan, joka pitää tästä huolta, sehän on kuitenkin pääasia.

Muista kuitenkin että lapsella on varmaan taustalla rankkoja kokemuksia, ja huostaanotto on aina lapselle vaikea paikka. Ja sosiaalitoimistolla ei ole mitään velvollisuutta valvoa että sijaisvanhemmat kohtelevat kummilapsiaan hyvin, sijaislapsen etu ajaa tässä kaiken edelle. Varsinkin alkuvaiheessa sijaislapsi tarvitseekin hyvin intensiivistä huomiota sijaisvanhemmilta. Se, että kummilapsiin ei pidetä yhteyttä, on tietenkin ikävää, mutta ei liity tähän huostaanottoasiaan millään lailla.

onnellinen tuon lapsen puolesta? hän saa maallista hyvää vähän osakseen, ja se on vaan oikein, kun on jäänyt siitä paitsi?
miksi olisi väärin, että sitä vaille jäänyt saa sitä. harvinaista on että näin on. yleensä rikkauteen synnytään.
tuo ihminen - lapsen kummi- on todella harvinainen ja hieno ihminen. harva ihmienn pystyy antaa toiselle pyyteettömästi mitään noin, paitsi omilleen ja heillekin antaminen on harvoin pyyteetöntä vaan alitajuisesti toivoo moni menestystä, rikkautta , huolenpitoa vanhana jne.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:

Ei saa kaikkea. Vaatteet ja ulkomaanmatkat eivät ole kaikki. Ehjä perhe on kaikki ja sitähän se lapsi ei saa, tarjottimellakaan.

Minä ymmärrän täysin että oma, vaikka sijoitettunakin omaksi saatu lapsi, vaatii kaiken huomion ainakin aluksi. Siihen ei auta muiden muuta kuin sopeutua.

On ollut jo pari vuotta sijoitettuna, mun ja perheeni/ystävieni silmissä tää on jotain uskomatonta toimintaa. Omallani, samanikäisellä ei todellakaan ole mm. huoneessaan omaa nettiä (suojelen lastani) eikä kavereita yökylässä jatkuvasti.

Viime jouluna sai kuulemma 3 jätesäkillistä leluja sun muuta joululahjaksi. Mutta kenties mä en ymmärräkkään lasten kasvatuksen päälle lainkaan. Hemmotelkoon sitten piloille, "ennustan" että viimeistään täysi-ikäisenä tulee olemaan lapsen kanssa vaikeuksia. Tuskin silloin enää riittää ne 100?:n farkut...

Me emme ole köyhiä, suht varakkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Muista kuitenkin että lapsella on varmaan taustalla rankkoja kokemuksia, ja huostaanotto on aina lapselle vaikea paikka. Ja sosiaalitoimistolla ei ole mitään velvollisuutta valvoa että sijaisvanhemmat kohtelevat kummilapsiaan hyvin, sijaislapsen etu ajaa tässä kaiken edelle. Varsinkin alkuvaiheessa sijaislapsi tarvitseekin hyvin intensiivistä huomiota sijaisvanhemmilta. Se, että kummilapsiin ei pidetä yhteyttä, on tietenkin ikävää, mutta ei liity tähän huostaanottoasiaan millään lailla.

No mä en tule tätä kuitenkaan ikinä ymmärtämään ja sääli hänen sisaruksiaankin kohtaan, he ovat laitoksessa =(

Ehkä mä oon sitten vaan liian tasapuolinen, sekä omilleni että kummilapsilleni.

On ollut jo pari vuotta sijoitettuna, mun ja perheeni/ystävieni silmissä tää on jotain uskomatonta toimintaa. Omallani, samanikäisellä ei todellakaan ole mm. huoneessaan omaa nettiä (suojelen lastani) eikä kavereita yökylässä jatkuvasti.

Viime jouluna sai kuulemma 3 jätesäkillistä leluja sun muuta joululahjaksi. Mutta kenties mä en ymmärräkkään lasten kasvatuksen päälle lainkaan. Hemmotelkoon sitten piloille, "ennustan" että viimeistään täysi-ikäisenä tulee olemaan lapsen kanssa vaikeuksia. Tuskin silloin enää riittää ne 100?:n farkut...

Me emme ole köyhiä, suht varakkaita.

Teistä on uskomatonta että joku haluaa ottaa lapsen osaksi perhettään, rakastaa ja hoitaa vierasta lasta? En mäkään teini-ikäiselle nettiä omaan huoneeseen antaisi, mutta ei se nyt mitään piloille hemmotteluakaan ole. Edelleen mä ihmettelen että miten ne muut kummilapset liittyy tähän huostaanottoon.

Uusimmat

Yhteistyössä