Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa? Hysteerinen vauva...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cassyput
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Cassyput

Aktiivinen jäsen
28.04.2007
11 131
0
36
Mulla on vauva joka on "hieman" herkkä. Tässä yhtenä päivänä sillä meni päiväunet huonosti, ja illalla se oli tosi väsy. Nukkumaanmenon aikaan se oli ilmeisesti jo ihan liian väsy, alkoi karjumaan aivan täysillä eikä suostunut ottamaan tissiä. Ilman tissiä se ei nukahda. Tunnin kun olin eri keinoin yrittänyt saada sitä rauhoittumaan (laulaminen, sylissä heijaaminen, helistin, valot päällä, pimeässä, tissille, kehtoon...) jätin sen vain sohvalle.

Tiedän tietysti ettei itkevää vauvaa saisi jättää yksin. Enkä semmoista yleensä teekään, tuossa tilanteessa en vain enää keksinyt mitään keinoja. Lisäksi alkoi hermo mennä, ja rauhoittuminen oli itselle ihan paikallaan. Aina välillä yritin uudestaan, ja kun vauva oli ollut sohvalla ehkä vartin, se suostui imemään tissiä sen verran että nukahti.

Mitä itse olisit tehnyt?

Mä oisin varmaan tehny aikalailla samoin. Parempi lähteä hetkeksi pois kuin hermostua vauvalle. Se hermostuminen kun ei ainakaan auta asiaa. Meillä on tissistäkieltäytymistilanteissa ( :D sanahirviö) auttanut ainoastaan tutin pitäminen suussa ja hytkyttely niin kauan, että rauhottuu edes vähäsen.

Oliko mies kotona? Mä olisin pistäny miehen rauhoteltavaksi jos kerran ite oli liian kiihtynyt vai sitten vaunuihin jossa heijannut ellei sylissäkään rauhoittunut. Sylissä vain sit molemmat hikoaa että kun vauvalla enin vitutus laskee huutaa kun on hiki.

Musta tuo oli ihan "oikein", vauva ei siihen itkuun kuole, siis jos antaa hetken itkeä, kun itse käy vähän rauhoittumassa. Meillä oli tytällä siinä 3kk iässä tosi paljon itksuisuutta ja imettämisen kanssa alkoi tulla vaikeuksia, tyttö ei suostunut syömään tissiä ja yritin kanssa monia eri keinoja niin itkuun kuin tissin imemiseenkin. Joskus vain on hetkiä kun vauva on vain yliväsynyt tai vatsan kanssa on ongelmia niin itku on herkässä, ohi se kuitenkin menee ajan myötä, on tärkeää että on läsnä kun vauva itkee ja kun itese on rauhallinen niin jossain vaiheessa se vauvakin rauhoittuu. Se ei kuitenkaan vauvaa riko, jos itse hetken hengähtää. Sylissä ollessa kuitenkin vauva tuntee parhaimman turvan...Tsemppiä:)

oikein teit. noin kaikissa oppaissakin neuvotaan tekemään. Jos vauvan itkusta ei tule loppua ja hermot alkaa mennä itsellä, silloin jätetään vauva sängylle tms. turvalliseen paikkaan ja mennään hengähtämään toiseen huoneeseen. Vauva aistii kiristyvän pinnan. Jos sitä muutaman minuutin yksinään huutaa, se ei aiheuta traumoja ja äidin jälleennäkeminen tuntuu taas sitäkin ihanammalta.
sitäpaitsi joskus vauvat tarvii vähän omaa tilaa. Tän oon huomannut oman vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
No siis, se on 3-kuinen eikä osaa kääntyä. Lisäksi se vain itki. Ja divaaniosalle sen laskin.

Kerta se on ensimmäinenkin, kun pyörähtää.

Mutta mitä itse olisin tehnyt, ja olenkin tehnyt - laittanut kapaloon/rintareppuun tms, ja heijjannut/kävellyt. Ja kuulosuojaimet tarvittaessa päähän.

No tottakai sen vauvan voi joskus itsekseen jättää itkemään jos tilanne vaan niin vaatii.
Itse en esikosita jättänyt itkemään kun ajattelin, että "ei vauvaa saa jättää itkemään yksin" mutta nyt kun on toinen tullut niin aina välilä tilanne vaan vaatii sen, että toinen lapsi on jätettävä yksin itkemään ja aina välillä se valitettavasti on tuo vauva. Mutta en kyllä usko lapsen menevän siitä piloilla :)

Olisin tehnyt samoin. Meillä molemmat vauvat olleet sellaisia, että ovat myös kaivanneet omaa rauhaa. Saattaneet hermostua paljosta ohjelmasta eikä rauhoittuneet millään. Paitsi kun vein pimeeseen huoneeseen sänkyynsä. Siellä sitten makoili muutaman minuutin itsekseen ja kutsui takaisin hakemaan iloisesti jokellellen. Siis näin tapahtunut ehkä muutaman kerran molempien kanssa...

Mies ei ollu kotona. Tuttia se ei syö. Kuulosuojaimet hyvä idea, oliskin ne pitäny hankkia jo 3kk sitten... :whistle:

Niin siis vauva ei syö! Ei toki syö mieskään... :xmas:

Niitä saa myös radio-mallisia, maksavat vain hiukan enemmän. Suosittelen.

kapaloon ei tosiaan raivoissaan olevaa vauvaa saa.. Ei ainakaan meidän vauvaa. Mieti itse haluaisitko tulla kiedotuksi tiukkaan pakettiin raivareissa. Sama juttu kantoliinan kanssa. Mutta rengasliina, rintareppu ehkä. Joskus maisemanvaihdos auttaa, pikku pistäytyminen ulkona liinassa vaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mies ei ollu kotona. Tuttia se ei syö. Kuulosuojaimet hyvä idea, oliskin ne pitäny hankkia jo 3kk sitten... :whistle:

Niin siis vauva ei syö! Ei toki syö mieskään... :xmas:

Niitä saa myös radio-mallisia, maksavat vain hiukan enemmän. Suosittelen.

Mulla on kyllä hyvät korvatulpat, mutta en jotenkaan halua käyttää niitä jos esikoinen on sängyssään. Silloin kun mies on kotona voin toki senkin tehdä.

Mutta mua jostain syystä rauhottaa tosi paljon noissa kaaostilanteissa siivoominen tai meikkaus.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan:
oikein teit. noin kaikissa oppaissakin neuvotaan tekemään. Jos vauvan itkusta ei tule loppua ja hermot alkaa mennä itsellä, silloin jätetään vauva sängylle tms. turvalliseen paikkaan ja mennään hengähtämään toiseen huoneeseen. Vauva aistii kiristyvän pinnan. Jos sitä muutaman minuutin yksinään huutaa, se ei aiheuta traumoja ja äidin jälleennäkeminen tuntuu taas sitäkin ihanammalta.
sitäpaitsi joskus vauvat tarvii vähän omaa tilaa. Tän oon huomannut oman vauvan kanssa.

meillä myös neiti aistii sen jos alkaa itellä pinna kiristymää.. vähän käy hengähtämässä muualla
ni se jo helpottaa huomattavasti!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kapaloon ei tosiaan raivoissaan olevaa vauvaa saa.. Ei ainakaan meidän vauvaa. Mieti itse haluaisitko tulla kiedotuksi tiukkaan pakettiin raivareissa. Sama juttu kantoliinan kanssa. Mutta rengasliina, rintareppu ehkä. Joskus maisemanvaihdos auttaa, pikku pistäytyminen ulkona liinassa vaikka.

Sori vaan, kun rupesi naurattamaan tuo, että kapaloon ei raivoavaa vauvaa saa :D Tuli heti mieleen, että mitenhän pärjäät uhmaikäisen kanssa? hui :D Sehän on jo paljon isompi ;) Ei millään pahalla, mutta oikeasti nauratti pelkkä ajatus siitä miten yrität ja yrität, mutta ei :D

Piti vielä täsmentää, että vauva ei osaa miettiä haluaako tiukkaan tai löysempään pakettiin tai peittoihin ylipäätään vai ei, mutta usein se tiukahko "kapalointi" auttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Sori vaan, kun rupesi naurattamaan tuo, että kapaloon ei raivoavaa vauvaa saa :D Tuli heti mieleen, että mitenhän pärjäät uhmaikäisen kanssa? hui :D Sehän on jo paljon isompi ;) Ei millään pahalla, mutta oikeasti nauratti pelkkä ajatus siitä miten yrität ja yrität, mutta ei :D
Uhmaikäisiä harvemmin kapaloidaan, vai? Kyllä se kapaloiminen on kohtuu vaikeaa kun kädet ja jalat viuhtoo täysiä joka suuntaan.

Yhteistyössä