Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa? (Välikohtaus leikkipuistossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiekkalaatikolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiekkalaatikolla

Vieras
Mitäs olisit tehnyt tässä tilanteessa?

Menimme taaperon kanssa leikkipuistoon. Jätimme polkupyörän ja kypärän ja saippuakuplapullon leikkipuiston keskelle. Lähdimme leikkimaan jalkapalloa.

Sillä aikaa jotkut isommat lapset (noin 7-8v?) oli sitten ottanut sen saippuakuplapullon. Näin erään pojan puhaltavan siitä kuplia. Lähdin sitten kävelemään sinne päin leikkipuistoa (siihen meni pari minuuttia ja kun saavuin tämän pojan luokse, hän väitti ettei muista eikä tiedä missä saippuakuplapullo on.

Sanoin hänelle, ettei toisten leikkikaluja saa lainata tai ainakin pitäsi kysyä lupa.
Tivasin, missä pullo on, mutta hän vain väitti, ettei muista.

Lähsin sitten kävelemään hieman ja löysin pullon tyhjänä nurmikolta sinne heitettynä ja sen kannen sitten pensaikosta.

Onko tämä normaalia, että lapset vaan ottavat, mitä irti saavat ja sitten roskataan luontoa?

Kerran joku lainasi meidän pojan "helikopteri-lelua", olin tietysti iloinen että niin kauniisti kysyi lupaa, mutta myöhemmin näin saman pojan ilman leluamme. Kun kysyin missä lelu on, hän vain suurpiirteisesti sanoi että "tuolla noin" ja odotti että me käymme itse sen hakemassa (turha luulo)
Joten valitettavasti näitä pönttöjä löytyy :-(

Olisin huutanut pojille heti samantien kuin näin että nyt pojat vauhdilla tuotte tänne sen saippukuplapurkin, ei saa ottaa toisten omaa. Tommosille pikkuterroristeille ei saa antaa yhtään siimaa (ei saa päästää silmistään) muuten ne ei tunnusta yhtään mitään.

• Tykkää
Reactions: nuusa
Kerran joku lainasi meidän pojan "helikopteri-lelua", olin tietysti iloinen että niin kauniisti kysyi lupaa, mutta myöhemmin näin saman pojan ilman leluamme. Kun kysyin missä lelu on, hän vain suurpiirteisesti sanoi että "tuolla noin" ja odotti että me käymme itse sen hakemassa (turha luulo)
Joten valitettavasti näitä pönttöjä löytyy :-(

No onneksi sentään osasi kysyä lupaa, sehän on jo jotakin.
On toki eri asia lainata leluja, joka ei "kulu", mutta olen aina kyllä lainannut meidänkin "kuluvia" leluja (kuten vaikka asfalttiliituja), kunhan osaa vaan kysyä.

Kuitenkin idea leikkipuistoon menossa just on, että siellä lapset voi leikkiä ja pitää hauskaa (myös muiden leluja on hauska käyttää).

En ole tiennyt, että siellä pitää yhtä saippupulloakin alkaa vahtimaan. Mutta nyt tiedän.

Olisin huutanut pojille heti samantien kuin näin että nyt pojat vauhdilla tuotte tänne sen saippukuplapurkin, ei saa ottaa toisten omaa. Tommosille pikkuterroristeille ei saa antaa yhtään siimaa (ei saa päästää silmistään) muuten ne ei tunnusta yhtään mitään.

No tätä yritinkin ja ihmettelin, mutta ikävä kyllä pojan asenne oli niin mitään piittaamaton, ettei hänestä saanut mitään irti, ei muista mitään.
Mitä mä siinä voi tehdä? Toki annoin saarnani siitä, miten lunotoa ei saa roskata ja muiden tavaroita ottaa kysymättä lupaa. Mutta toikin on vähän kaksipiippuinen juttu, sillä leikkipuistossa on aina muidenkin (unohtamia) leikkikaluja, niin vaikea selittää lapselle, että saako niitä sit käyttää vai ei, vai missä se raja menee.

minusta kannattaa lapsellekin opettaa ettei tavaroita levitella julkisilla paikoilla ja jateta mihinkaan. ei tulisi mieleenkaan jattaa vaikka kasilaukkua kahvilan poytaan, niin miksi sitten lelujakaan. pahaa mielta ei kannata turhaan lapselle tuottaa, kun kyseessa oma vika.

minusta kannattaa lapsellekin opettaa ettei tavaroita levitella julkisilla paikoilla ja jateta mihinkaan. ei tulisi mieleenkaan jattaa vaikka kasilaukkua kahvilan poytaan, niin miksi sitten lelujakaan. pahaa mielta ei kannata turhaan lapselle tuottaa, kun kyseessa oma vika.

No tämäkin on toki varteenotettava mielipide. Jos siis väität näin, niin sehän tarkoittaa, että pyöräkin olisi pitänyt lukita? Nuo tavarat oli siis meistä joku 4m päässä. Pelasimme lapsen kanssa jalkapalloa, joten en kiinnittänyt niihin huomiota.
Sanoisin, että olimme kuitenkin tavaroiden "luona".

En mäkään toki jättäisi käsilaukkua kahvilan pöytään jos poistun näköetäisyydeltä, mutta jos vaikka lähtisin ottamaan sokeria kahviin 2m päästä pariksi sekunniksi, niin voisin sen kyllä jättää.

Mitäs sitten tuonne pyöräilykypärälle pitäisi tehdä, kun pyörän lukitsee? Pitääkö sekin laittaa siihen lukkoon kiinni?

Teet uuden saippuakuplaliuksen astianpesuaineesta ja vedestä siihen kuplapurkkiin. :) Se toimii aivan hyvin sekin ja lapselle tulee parempi mieli.

Pojille et voi enää mitään, eikä tuo nyt välttämättä tarkoita, että tulevia kriminaaleja olisivat. Ehkä oli hetken päähänpisto se ottaa, ehkä se kaatui vahingossa tai poika heitti sen pois hätäpäissään kun lähestyit. Voi jopa olla, että ottivat jo tuosta puhuttelusta opikseen. Tai sitten eivät, mutta minkäs teet.

Jos miettii ala-asteikäisen pienen pojan sielunelämää,niin en nyt ihan hirveitä vaateita asettaisi hänelle moraalisesta vastuusta luonnonsuojelusta ja ylipäätään täyttä ymmärrystä keskelle leikkipuistoa jätettyjä tavaroita kohtaan. Jos poika olisi oikeastikin halunnut aiheuttaa vahinkoa, hän todennäköisesti olisi ollut kiinnostuneempi pyörästä ja kypärästä.

Huutaminen lapselle on aina tyhmää, jos aikuinen on itsekin vastuussa lapsen tekemistä virheistä. Sinä aikuisena näet tapahtuneessa vain yhden syyllisen ja huudat, ehkä raivoissasi, pienelle lapselle ja odotat hänen ottavan sen kaiken vastaan aikuismaisen tyynesti, ymmärtäen ja keskustellen tekemästään virheestä. Todennäköisesti poika on ollut kauhusta jäykkä, mutta jäi kuitenkin paikalle kuin olisi pötkinyt sinua pakoon. Eikö se ole jo jotakin? Sait saarnattua hänelle asiasi ja mielestäni se riittää. Todennäköisesti poika ei tee samaa temppua enää toiste.

Jos mietit omaa lastasi, niin haluaistiko aikuisten asettavan hänelle samat vaateet 7-8vuoden iässä niin kuin sinä nyt asetit vieraalle pojalle? Olisi kiva tietää...

Olit neljän metrin päässä ja kävelemiseen meni pari minuuttia? Sorry, mut pakko kysyä kun mun silmään kävi tuo et oisko pyörät pitäny lukita. Jos oot neljän metrin päässä ja näet pyörän koko ajan niin ei tarvitse, mutta elle pysty sitä koko ajan vahtimaan niin pitää lukita. Näin lukee vakuutusyhtiön ehdoissa, tai ainakin ajatus on tuo.

Lapsille ei huudeta. Se on ehdottomasti näin. Jos poika on tehnyt väärin, ensimmäinen asia on kysyä miksi. Et tiedä tuosta lapsesta mitään, et hänen taustastaan etkä siitä, mitä hän haki. Hakiko hän huomiota? Mitä hän olisi tarvinnut? Oliko hän yksinäinen? Lohdutusta? Jonkun aikuisen katsetta ja ystävällistä elettä? Se ei tarkoita, etteikö yhdessä mentäisi hakemaan pulloa ja palautettaisi omistajalleen.

Lapsen oikeustaju ja syy-seuraussuhteet eivät ole samat kuin aikuisen. Oikeudenmukaisuutta ja rehellisyyttä pitää opettaa johdonmukaisesti, mutta usein taustalla lapsen tekemisessä on jotain muuta ja jokin aivan muu ajatuskulku kuin aikuinen näkee. SE on ensi selvitettävä, ja sitten on mietittävä mitä lapsi teki ja mitä siita seuraa toiselle ja miten asiaa voitaisiin nyt korjata. Mutta väärin tehnyttä lasta ei sivuuttaa eikä OLLA NÄKEMÄTTÄ lasta, sillä hän tosiaankin on vasta lapsi ja vasta opettelee elämää ja sen sääntöjä ja vasta opettelee sitä, miten toisia kohdellaan. Toisille EI huudeta. Viidankonlakia EI opeteta lapsille.

Väärintehnytkin lapsi otetaan mukaan leikkiin.

Jos miettii ala-asteikäisen pienen pojan sielunelämää,niin en nyt ihan hirveitä vaateita asettaisi hänelle moraalisesta vastuusta luonnonsuojelusta ja ylipäätään täyttä ymmärrystä keskelle leikkipuistoa jätettyjä tavaroita kohtaan. Jos poika olisi oikeastikin halunnut aiheuttaa vahinkoa, hän todennäköisesti olisi ollut kiinnostuneempi pyörästä ja kypärästä.

Huutaminen lapselle on aina tyhmää, jos aikuinen on itsekin vastuussa lapsen tekemistä virheistä. Sinä aikuisena näet tapahtuneessa vain yhden syyllisen ja huudat, ehkä raivoissasi, pienelle lapselle ja odotat hänen ottavan sen kaiken vastaan aikuismaisen tyynesti, ymmärtäen ja keskustellen tekemästään virheestä. Todennäköisesti poika on ollut kauhusta jäykkä, mutta jäi kuitenkin paikalle kuin olisi pötkinyt sinua pakoon. Eikö se ole jo jotakin? Sait saarnattua hänelle asiasi ja mielestäni se riittää. Todennäköisesti poika ei tee samaa temppua enää toiste.

Jos mietit omaa lastasi, niin haluaistiko aikuisten asettavan hänelle samat vaateet 7-8vuoden iässä niin kuin sinä nyt asetit vieraalle pojalle? Olisi kiva tietää...

No kuten sanoi, annoin kyllä moraalisaarnan pojalle toisten tavaroiden käytöstä, mutta kuten jo kirjoitin aikaisemmassa viestissä, ei ole helppo selittää eroa lapselle (jolla ei ole aikuisen tilannetajua), miksi joitakin tavaroida on ok käyttää puistossa (varmaan kyseisen leikkipuiston yhteisiä avoimesta päiväkodista unohdettuja tavaroida) ja oikeasti taas jonkun omaa kertakäyttöistä, kuluvaa tavaraa.

En todellakaan luule, että tuon ikäinen mitään vahinkoa haluaa aihetta, mutta tuon ikäisen pitäisi alkaa ymmärtämään käytössääntöjä.

Missä ihmeessä on muka lukenut, että olen huutanut? En ole huutanut. Enkä todellakaan raivoa. Jännää, että palsmamammoilla on kristallipallo, josta aina nähdään ihan vääriä asioita ja oletuksia.

Oma lapseni, joka on siis alle 3v tietää, ettei luontoa saa roskata ja hän osaa aina kysyä lupaa, ennen kuin ottaa toisen tavaroita.

Tänään hän kyseli, miksi tämä toinen poika otti hänen tavaransa ilman lupaa ja heitti ne luontoon. Vaikea selittää syytä.

Olit neljän metrin päässä ja kävelemiseen meni pari minuuttia? Sorry, mut pakko kysyä kun mun silmään kävi tuo et oisko pyörät pitäny lukita. Jos oot neljän metrin päässä ja näet pyörän koko ajan niin ei tarvitse, mutta elle pysty sitä koko ajan vahtimaan niin pitää lukita. Näin lukee vakuutusyhtiön ehdoissa, tai ainakin ajatus on tuo.

Tavaramme (pyörä, kypärä ja saippukuplapullo) olivat noin 4m päässä meistä, kun poika kävi sen ottamassa huomaamattani. Kun käännyin, näin hänet puiston toisella laidalla puhaltamassa kuplia. Sinne pääsy kesti sen 2min.

Mähän en toki näe niitä tavaroita ihan joka sekunti, koska jalkapallossa kääntyillään, mutta idea siis on, että tavarat oli "luonamme", ei kaukana. Jotenkin hassua, että tavarat pitäisi lukita, eikä leikkipuistossakaan voi olla ilman turvaamatta niitä. Mitä sille kypärälle siis pitäisi sit tehdä? Ihan vaan näin teoreettisena kyssärinä.

Tavaramme (pyörä, kypärä ja saippukuplapullo) olivat noin 4m päässä meistä, kun poika kävi sen ottamassa huomaamattani. Kun käännyin, näin hänet puiston toisella laidalla puhaltamassa kuplia. Sinne pääsy kesti sen 2min.

Mähän en toki näe niitä tavaroita ihan joka sekunti, koska jalkapallossa kääntyillään, mutta idea siis on, että tavarat oli "luonamme", ei kaukana. Jotenkin hassua, että tavarat pitäisi lukita, eikä leikkipuistossakaan voi olla ilman turvaamatta niitä. Mitä sille kypärälle siis pitäisi sit tehdä? Ihan vaan näin teoreettisena kyssärinä.

Sua siis harmittaa, ettei se poika tehnyt niin kuin sä halusit, ollut pahoillaan? Etta mitä sun olis pitänyt sanoa, että poika olisi käyttäytynyt toisin?

Alkuperäinen kirjoittaja saman ikäinen tyttö;29785238:
En olisi jättänyt saippukuplapulloa keskelle puistoa vaan olisin vienyt sen joko siihen laukkuun tms, missä pallokin oli, tai vienyt kypärän ja pyörän viereen.

Meillä ei ollut laukkua mukana, en kanna mitään laukkua, kun mennään vaan kodin viereiseen leikkipuistoon. Se saippuakuplapullo oli pyörän ihan vieressä. Aikuinen ainakin osaisi päätellä kontekstista, että se varmaan kuuluu 100% pyörän omistajalle.

Nyt kun jotkut sanoo, että pyräkin pitää lukita, niin minne mä laitan sen kypärän, ettei sitäkin nyysitä?

Meillä ei ollut laukkua mukana, en kanna mitään laukkua, kun mennään vaan kodin viereiseen leikkipuistoon. Se saippuakuplapullo oli pyörän ihan vieressä. Aikuinen ainakin osaisi päätellä kontekstista, että se varmaan kuuluu 100% pyörän omistajalle.

Nyt kun jotkut sanoo, että pyräkin pitää lukita, niin minne mä laitan sen kypärän, ettei sitäkin nyysitä?

Ah, sorry, tää aikuinen ei ymmärtänyt kontekstista, että tavarat oli lähekkäin ja päätteli, että pallo piti tuoda jotenkin leikkikentälle ja tähän olisi tarvittu jotain pussia, laukkua tms. Itsellä on taskut, joihin saippuakuplapullo mahtuu.

Ihmiset ei aina käyttäydy niin kuin pitäisi, esim. kaiki ei käytä kypärää. Eikö nää oo näitä vanhempien juttuja, pitää käydä läpi lapsien kanssa? Et olisi voinut muuttaa sitä, että toinen lapsi otti pullon, mutta voit miettiä, miten käyt asian lapsesi kanssa läpi.

No onneksi sentään osasi kysyä lupaa, sehän on jo jotakin.
On toki eri asia lainata leluja, joka ei "kulu", mutta olen aina kyllä lainannut meidänkin "kuluvia" leluja (kuten vaikka asfalttiliituja), kunhan osaa vaan kysyä.

Kuitenkin idea leikkipuistoon menossa just on, että siellä lapset voi leikkiä ja pitää hauskaa (myös muiden leluja on hauska käyttää).

En ole tiennyt, että siellä pitää yhtä saippupulloakin alkaa vahtimaan. Mutta nyt tiedän.

Ehkä kannattaa vahtia saippuapulloa jos sen menetys niin vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja saman ikäinen tyttö;29785256:
Sua siis harmittaa, ettei se poika tehnyt niin kuin sä halusit, ollut pahoillaan? Etta mitä sun olis pitänyt sanoa, että poika olisi käyttäytynyt toisin?

En mä toiselle lapselle halua aihettaa pahaa mieltä. Ehkä poika oli tosiaan luullut, että saippukuplapullo oli muka hylätty. Mä yiritn puhua hänelle, mutta häntä ei todellakaan kiinnostanut puhua mun kanssa tai kuullella mitään opetuksia.

Mua harmittaa, kun mennään puistoon, niin lapseni koko ajan pelkää, että toisen lapset tulevat ottamaan hänen tavaransa. Nyt taas kävi niin.
Olen opettanut lapselleni, että on kiva jakaa leluja kun leikitään yhdessä ja toisen tavaroita saa kysymällä. Jatkuvasti vaan sit tapahtuu ihan päinvastoin, että tavarat vaan hävinää nenän alta esim hiekkalaatikolla.

Nyt esim tämä lapseni sanoi mulle, että haluaa lukita pyöränsä, ettei sitä varasteta. Tämä ei ole mun mielestä normaalia. Nyt loppupäivän hän sitten piti pyöränsä 1m päässä itsestään, ettei kukaan tule varastamaan sitä.

Ehkä kannattaa vahtia saippuapulloa jos sen menetys niin vaivaa.

Kirjoitin jo tokassa viestissä, ettei 90 centtiä mua huimaa. Mua vaan ihmetyttää, mitä omalle lapselle pitäisi opettaa.

Miksi toiset lapset tulevat jatkuvasti ottamaan tavarat esim rannalla tai hiekkalaatikolla kysymättä lupaa? Miksi mä edes vaadin sit mun lasta kysymään lupaa? Olen huomannut, että lapseni on tosi hämillään.

Alkuperäinen kirjoittaja saman ikäinen tyttö;29785289:
Ah, sorry, tää aikuinen ei ymmärtänyt kontekstista, että tavarat oli lähekkäin ja päätteli, että pallo piti tuoda jotenkin leikkikentälle ja tähän olisi tarvittu jotain pussia, laukkua tms. Itsellä on taskut, joihin saippuakuplapullo mahtuu.

Ihmiset ei aina käyttäydy niin kuin pitäisi, esim. kaiki ei käytä kypärää. Eikö nää oo näitä vanhempien juttuja, pitää käydä läpi lapsien kanssa? Et olisi voinut muuttaa sitä, että toinen lapsi otti pullon, mutta voit miettiä, miten käyt asian lapsesi kanssa läpi.

No näin juuri. Sen lisäksi että ap jättää tavaransa levälleen, pelottelee lapsia, niin hän myös ilmaisee asiansa epäselvästi ja syyttelee sitten muita väärinymmärryksistä.

Yhteistyössä