mitä on kuri? meilläkö sitä ei ole?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lapsi 6 v hänen isänsä alkanut puhua miten hänen tutuillansa on kovempi kuri jnejne ihannoi sitä.. . No mitä kuri sitten on? Meillä 6 v menee nukkumaan klo 21:00 (joustan kyllä joskus hetken, en ehdoton ole.) Kaupassa uskotaan kun sanotaan ettei herkkuja osteta. Ei kellon tarkkoja ruoka aikoja, jääkaapilla saa käydä itsekseen. Kun ruoka on silloin pakko syödä edes vähän. Leluja ei ole pakko HETI siivota leikin jälkeen kunhan ne ei jää siihen. Muutenkin joustan enkä ehdoton ole, musta aika rasittavaa käskyttää ja vaatia pelkästään sen takia et on äiti ja voi tehdä niin. En itsekkään jaksaisi semmosta ilmapiiriä. Lapset saa näkyä mutta ei kuulua? Hyvin meillä menee ja tottelee, joskus vänkää kun ei huoneettaan halua siivota, yleensä autan. Mies puhuu että tekis hyvää lapsen mennä hämen tutuilleen hoitoon kun siellä kova kuri, mie en sitä ehdottomuutta ymmärrä.
 
Mun mielestä tollainen joustavuus on just hyvä. Muuten lapsi oppii, että aikuiset on tyhmiä ja käskee koko ajan. Kun pitää säännöt järkevinä, homma sujuu. Vaikka mitä minäkään tiedän... :D Sä puhut mielestäni säännöistä. Käsitän sen eri tavalla kuin kurin. Kuri on sitä, että saa lapsen käyttäytymään hyvin eri tilanteissa. Hyvä kuri tarkoittaa, että lapsi tottelee heti eikä sinun tarvitse korottaa ääntäsi, eikä lapsi ala kiukuttelemaan. Esim. kaupassa ei tunge käsiään irtokarkkilaatikoihin, ei juokse ympäriinsä tai täytä ostoskoria herkuilla. Bussissa ei pyöri hyrränä, vaan menee paikalleen istumaan. Puhuu normaalilla äänellä eikä huutopuhu.
 
Mun mielestä tollainen joustavuus on just hyvä. Muuten lapsi oppii, että aikuiset on tyhmiä ja käskee koko ajan. Kun pitää säännöt järkevinä, homma sujuu. Vaikka mitä minäkään tiedän... :D Sä puhut mielestäni säännöistä. Käsitän sen eri tavalla kuin kurin. Kuri on sitä, että saa lapsen käyttäytymään hyvin eri tilanteissa. Hyvä kuri tarkoittaa, että lapsi tottelee heti eikä sinun tarvitse korottaa ääntäsi, eikä lapsi ala kiukuttelemaan. Esim. kaupassa ei tunge käsiään irtokarkkilaatikoihin, ei juokse ympäriinsä tai täytä ostoskoria herkuilla. Bussissa ei pyöri hyrränä, vaan menee paikalleen istumaan. Puhuu normaalilla äänellä eikä huutopuhu.

Jos on hyvä kuri eikö lapset sitten koskaan uhmaa vanhempiaan. Mikä se semmonen lapsuus on. Käsittääkseni epänormaalia jos lapset ei koskaan sano vastaan.
 
Ei kuri tarkoita yksittäisiä asioita, kuten lelujen siivoaminen tai tiettyyn kellonaikaan nukkumaan meneminen. Kuria on vaikea selittää, mutta se on käyttäytymismalli. Sen voisi muotoilla jotenkin niin, että kurin alainen henkilö ei laadi sääntöjä, vaan pyrkii toiminnassaan noudattamaan niitä. Kuri ei estä olemasta eri mieltä asioista, tai edes sen satunnaista rikkomista. Kuri on sitä, että sen alaisuudessa oleva tunnustaa auktoriteetin.

Lapsi jolla tätä kuria ei ole lainkaan, tekee kaikessa itse omat sääntönsä, vaikkei ole siihen henkisesti valmis. Se aiheuttaa turvattomuuden tunnetta. Lapsen on hyvä oppia auktoriteettien ja sääntöjen maailma jo pienestä pitäen, sillä maailma on sitä täynnä. Kuten sanottua, jos vanhemmat eivät luo lapselle sääntöjä ja rajoja, sen tekee sitten lopulta aikuisena poliisi. Siihen tuskin kovin moni vanhempi toiminnallaan tarkoituksellisesti tähtää.

Kurinpito ei missään nimessä ole joukko laadittuja sääntöjä vailla merkitystä. Se on vastuuntunnon opettamista ja sääntöjä joiden takana on merkitys. Kun lasta ja hänen toimintaansa ohjaa, on sääntöjen tausta hyvä kertoa: yhdeksältä mennään nukkumaan, koska huomenna on koulupäivä. Jos valvot pidempään, olet väsynyt koulussa.

Kurinpidon puuttumisesta keskusteltaessa perusteluksi kuulee usein sanottavan "vapaan kasvatuksen". Ironista sinänsä, että sanan konnotaatio sisältääkin rääväsuisen ja huonosti käyttäytyvän vaateramäen eemelin. Ulkopuolinen voi naurahtaen sanoa huonosti käyttäytyvästä lapsesta hänen olevan "vapaan kasvatuksen tuotos". Todellisuudessa vapaalla kasvatuksella ei alunperin tarkoitettu sitä, että lapsi olisi perheessä kapteenin roolissa. Sen on tarkoitettu käsittävän osallistavaa toimintaa, jossa lapsi saa olla myötävaikuttamassa häntä koskevissa päätöksissä ja jonka toinen ääripää on autoritäärinen kasvatus. Esimerkiksi niin, että klo 21 mennään nukkumaan, mutta lapsi voi päättää mikä iltasatu luetaan. Tällöin lapsi saa päätäntävallan asiasta, jonka suuruusluokka on häneen ikäänsä ja kehitykseensä nähden sopusoinnussa.

Kurinpidon puute on seurausta vanhempien välinpitämättömyydestä ja suoranaisesta laiskuudesta. Auktoriteetti on aina saavutettava ja sitä joutuu ylläpitämään. Se on kieltämättä työlästä. On huomattavasti helpompaa antaa lapsen itse päättää meneekö hän talvipakkasella ulos kesätakissa vai ei, kun vaihtoehtona on itkupotkuraivarit ja sen takia myöhästyminen sovitusta aikataulusta. Kuitenkin vanha sanonta pätee tässäkin: alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo. Kun auktoriteetin on saavuttanut, on elämä itse asiassa helpompaa. Lapsi ilman kuria ei tyypillisesti kestä pieniäkään vastoinkäymisiä ilman voimakasta tunnereaktiota. Ja vastoinkäymisiä tässä elämässä ei voi vältellä.
 
nooh vaikee sanoo kun tietty yks lapsi mut jotenki nse homam alko vaan ekasta päivästä päivät pitkät höpöttelin elämää sille ja aina mitä vastaan tullu esim muista kattoo katoilel talvelle kun lumet putoo maahan valoissa väistä. miten kohdellaan muita ihmisiä tärkeimpänä koko ajan siinä tarkkana eli siis niitä rajoja. ei oo niin minuutilleen koska menee nukkumaan kun yleensä itte kömpii sänkyy tok ivast 3 vuotias mut sillä lämmöllä saa kyl tosi paljon aikaa. mut siis en auktoriteetti uskovaista kasvata mun mielestä se lapsi hukkuu siihen mieluummin että kyseenalasitaa kaikki on mun kasvatus malli jopa isän höpinät kuten esi mkerron jos olenkin ollut väärässä niin sanon sen vaikka ei vältsii ole lapsen tasosta mut kerron silti koska mun mielestä lapsi kasvaa sillo nsiihen juttuun ja mä oon ylpee tytöstäni sillon ku se kyseenalaistaa isänsä niin tiedä tehneeni hyvin. lisäksi kun nykypäivän auktoriteetit politiikosita virkamiehiin on sekaisin niin en todellakaan halua lapsestani sokeaa auktoriteeti uskovaista. sitten tietty olen opettanu samalla että lapsi pärjää ittekseen ja pystyn nykyään jopa aamulla nukkuun pidempään. esim tyttö huomaa sakset sohvalla tuo ne heti isälle eikä temppuile. avain on se että heti vauvan syntymästä puhelette sille kaikkee nii nse kasvaa siihen mitä kerrotte mä en liikaa ajattelis mikä on lapsen tasosta se on vain joku standrti jonka joku muinais ajan "auktoriteetti" on sanonut.
 
nuff said! siinähän se laiskuus tuli suoraan. :D :D
päinvastoin sekun on virkeenä o nlapsenkin etu sitten koko päivän. toki pitää olla laiskuuttakin en kiellä ettenkö olisi laiska se joka ei oo koskaan laiska valehtelee? mun herkku on aamun rauha miksä sun? lapsi tykkää tsiigaa piirretyt. isä tykkää nukkua lapsi piiretystä kumamtkin voittaa. lisäks lapsi osaa toimia yksinkin kato viisas alottaa jo pienenä kasvattamsien ni pääse vähän helpommalla vanhmepana niin se menee.
 

Yhteistyössä