Mitä teen??!! Lapsen kaveri suuttui.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
Tämä tapahtui toissapäivänä: Lapsellani oli rahaa 5€,josta hän halusi säästää 2€. Hänen kaverillaan oli 4€ rahaa. He olivat menneet kauppaan ja tyttöni oli sanonut menevänsä etsimään jotain hyvää karkkipussia (lapsen kaveri oli ollut sipsihyllyllä). Kun lapseni oli löytänyt karkkipussin, oli kaveri lähtenyt kotiinsa. :headwall: Lapseni kysyi häneltä puhelimessa, miksi oli suuttunut (olin vieressä kuuntelemassa), ja kaveri vastasi, että mieti sitä. Eilen otin lapseni kännykän ja luin hänen viestinsä (lapsen kanssa ollaan sovittu, että vanhemmat saavat lukea viestit välillä). Kaveri oli lähetellyt tällaisia viestejä: Oot sä kyllä ihan vitun sokee, jos et tajua mistä suutuin! , Sä oot kyllä paska kaveri, kun teit näin törkeen tempun! , Me ei enää voida olla kavereita, kun oot noin tyhmä! jne. :O Tänään he sopivat riitansa minun ja kaverin äidin edessä. Sattumalta satuin kuulemaan, kuinka lapseni kysyi kaveriltaan miksi suuttui. Ja vastaus oli: Kun sä et ostanu mulle mitään. Kyllä kiehautti, kun kaverilla oli ollut omaakin rahaa. :mad: Lähdettiin sit pois sieltä, mutta jäin miettimään, onko tuollanen oikeasti hyvä kaveri. Auttakaa.

minkä ikäsiä ovat? ite muistan sillon nuorena (12v) tapelleeni parhaan kaverini kanssa milloin mistäkin typerästä. silloin ei ollut kännyköitä niin kirjein setvittiin näitä aina tosi kiivaastikin. aina saatin sovittua ja edelleen tämä samainen kaveri on yksi rakkaimmista ystävistäni. kuuluu nuoren tytön elämään vähä tollaset mileialojen heittelyt :D

Itselläni oli lapsena tuollainen kaveri ja lopulta kaveruus kaatui juuri siihen, että toinen hermostui milloin mistäkin asiasta eikä suostunut usein edes kertomaan, mistä suuttui. Viimeinen niitti oli, kun kaveri murjotti minulle kuukausikaupalla enkä tähän päivään mennessä ole saanut selville mitä olin tehnyt. Olisin voinut pyytää vaikka anteeksi tai yrittää ottaa opikseni, mutta vaikea tehdä mitään, kun ei edes tiedä mistä on kyse.

Jäi sitten se muuten hyvä kaveruus ja rehellisesti en enää jaksa tuhlata hirveästi energiaa ihmisiin, jotka vetävät herneet nenään milloin mistäkin, eivätkä anna edes mahdollisuutta selvittää erimielisyyksiä. Hirveän kuluttavaa toiselle osapuolelle olla varpaillaan ja yrittää arvatta mistä toinen voisi tällä kertaa loukkaantua.

Yrittäisin jutella asiallisesti toisen kanssa, osa tajuaa sentään kuitenkin lepyttyään kuunnella toisenkin näkökulmaa ja sopia asiat. Mutta jos tuota tulee jatkuvasti vastaan, omasta kokemuksestani suosittelisin lapselle, että etsii muitakin kavereita eikä ota ainakaan liikaa stressiä kaverin raivoamisesta.

Mä varmaan olisin sen verran vittumainen että seuraavan kerran kun näen ko kaveria mainitsisin asiasta ts. kysyisin että miksi suuttua jos toinen ei osta mitään kun kerran itsellläkin on rahaa?

minkä ikäsiä ovat? ite muistan sillon nuorena (12v) tapelleeni parhaan kaverini kanssa milloin mistäkin typerästä. silloin ei ollut kännyköitä niin kirjein setvittiin näitä aina tosi kiivaastikin. aina saatin sovittua ja edelleen tämä samainen kaveri on yksi rakkaimmista ystävistäni. kuuluu nuoren tytön elämään vähä tollaset mileialojen heittelyt :D

Joo, siis ovat 11v, mutta tuolla kaverilla on aina ollut tällaista taipumusta, että suuttuu, jos muut eivät osta jotain hänelle. Kerran oma lapseni oli ostanut hänelle 6€ karkkia, ettei hän suuttuisi. Hän myös suuttuu aina, jos muilla on herkkuja, joista hän ei pidä.

Voi ei :D
Minkäikäisiä??Tuo kiroilu on kyllä kamalan kuulosta lapsilta,mutta kyllä ne sitä vaan viljelee..
Mulla oli samanlaisia kinoja "bestiksen" kanssa ja kyllä molemmissa oli vuorotellen vikaa,oikee draaaamakuningattareja noi tytöt ;)

• Tykkää
Reactions: Aliisa.82
Joo, siis ovat 11v, mutta tuolla kaverilla on aina ollut tällaista taipumusta, että suuttuu, jos muut eivät osta jotain hänelle. Kerran oma lapseni oli ostanut hänelle 6€ karkkia, ettei hän suuttuisi. Hän myös suuttuu aina, jos muilla on herkkuja, joista hän ei pidä.

Ei välttämättä olisi huono idea keskustella tuosta sun lapsen kanssa. Siis VOI tosiaan olla että draamaa on suuntaan jos toiseenkin, enkä itsekään täysin viaton ollut tuon suhteen tossa iässä, mutta todellisuudessa vähän manipuloiva ja toisinaan yhtäkkiä suuttuva bestis sai mun oloni melko ahdistuneeksi, vaikka välillä meillä sitten taas oli NIIN huippukivaa. Teki kuitenkin aika paljon hallaa itsetunnolle enkä oikein osannut puolustautua vaikka ihan perusfiksu kakara olinkin.

[QUOTE="vieras";25600555]Mä varmaan olisin sen verran vittumainen että seuraavan kerran kun näen ko kaveria mainitsisin asiasta ts. kysyisin että miksi suuttua jos toinen ei osta mitään kun kerran itsellläkin on rahaa?[/QUOTE]

no mä en kyllä menis puuttumaan. tuon ikäset voi kyllä ihan itekin setviä välejään, kun kerran ton vakavammasta jutusta ei kyse ole. sanoo vaan omalle lapselleen että on tiukkana sen suhteen ettei kaverille tarvi mitään ostaa. ja jos ystävyys alkaa ahdistamaan niin sitten voi lapsi ite alkaa niitä välejä katkomaan.
muuten menee aikalailla iän ja murrosiän piikkiin mun mielestä. en mä olis tykänny jos mun vanhemmat olis mun ja mun kaverin riitoihin sekaantunu tossa iässä.

Mun likalla on kaveri, joka pomottaisi mielellään. Käski myös tuoda hänelle evääksi välipalapatukoita, joita tytöllämmekin oli. Oli mennyt kilttinä jakamaan eväänsä kun tällä toisella ei ollut, ja nyt pitäisi aina sitten viedä hänelle eväät.

Sanoin, että ei vetele, jos vielä vaatii palveluksia, niin minä alan keskustelemaan. Ja todellakin tuollaisen kaverin voi jättää ihan omaan arvoonsa ja opettaa omalle lapsellekin hieman itsekunnioitusta ja puolensa pitämistä. Kaveri pitää olla ja auttaa, mutta hyväksikäytettäväksi ei pidä ryhtyä.

muoks. ja tytöt ovat siis 8v.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti;25600665:
Kyllä mä puuttuisin jos se kaveri olis noin manipuloiva.

Jossain menee se raja, milloin pitää puuttua isompienkin lasten kohdalla. Omalle toki voi sanoa, että ei saa ostaa ja antaa toisen suuttua. Mutta hyvä on toisen lapsen vanhemmankin tietää, miten lapsensa käyttäytyy.

No ei tästä nyt aikuisen kannata lasten välejä vielä rikkoa tai muutenkaan kovin toista lasta haukkua. Nythän on se tilaisuus opettaa lasta tavoille. Jutella lapsen ja vanhempien kanssa. Kertoa omalle lapselle pelisäännöt. Omilla rahoilla ostetaan pääsääntöisesti vain itselle, omasta pussista saa ja pitääkin tarjota toiselle, mutta EI ole ostovelvollisuutta ostaa toiselle, jokainen ostaa omilla rahoilla, ei ole aihetta suuttua toiselle jos ei osta ym.
Vielä voi vaikuttaa lapseen, mutta pian ei. Opetettaan lapsille omille ja vieraille käytöstapoja mistäpä ne lapset ne muuten oppisivat.

No todellakin ottaisin asian esille myös tämän kaverin vanhempien kanssa. 11v on vasta lapsi eikä mikään pikku aikuinen, eikä todellakaan "rahalla" kiristäminen ole mielestäni asia jonka voi jättää lasten keskenään selvitettäväksi.

Yhteistyössä