mitä tehdä kun on KOULU/TYÖ- kriisi????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AnnaManna

Aktiivinen jäsen
26.07.2004
4 433
0
36
Kuopio
siis kun opiskelen nyt luonnontieteitä yliopistolla, mutta se ei oikein tunnu oikealta paikalta, tää on nyt toinen vuosi.. en kuitenkaan tiedä mitä muutakaan haluaisin tehdä. mitä ihmettä mun pitäis tehdä?

Jos todella tuntuu siltä, että tuo ei ole ehkä sinun alasi, niin rohkeasti kyllä vaihtaisin johonkin toiseen alaan. Vaikka vaikeaahan se tietysti on, jos ei oikein mitään muutakaan kiinnostavaa alaa löydy. Itse suoritin kaksi täysin eri alojen tutkintoa, sillä ensimmäisen suoritettuani, alkoi tuntumaan siltä, että ehkäpä kuitenkin haluan tehdä jonkin muun alan hommia tulevaisuudessa. Toisaalta, molemmat ovat kyllä korkeakoulututkintoja ja jossakin määrin tukevat toisiaan työmarkkinoilla.

Mutta jospa opiskelet noita luonnontietietä esim. cumuun asti (ellet ole jo suorittanut sitä) ja samalla vaihdat pääaineen johonkin toiseen aineeseen. Sitten ei välttämättä kuitenkaan menisi tuo tähän astinen opiskelukaan "hukkaan"..

Ei kannata jäädä roikkumaan kouluun, jos ala ei tunnu oikealta. Ihan jo senkin takia, että se syö opintotukea - jos käytät monen vuoden opintotuet ja sitten vaihdat koulua, niin et saa opintotukea sen seuraavan koulun loppuun saakka, vaan sulla loppuu kuukauset kesken. Nimim. kokemusta löytyy... Tuhlasin kolmen vuotta väärässä koulussa. Ota miettimistauko, saisitko vaikka jotain töitä siksi aikaa, että miettisit mitä haluat tehdä?

Mulla auttoi selkeyttämään tilannetta se, että kävin vuoden töissä. En suorittanut vuoden aikana yhtään opintoja, vaan otin etäisyyttä koko asiaan ja keskityin sen vuoden vaan työntekoon. Sitten keväällä aloin miettimään asioita, haluanko jatkaa koulua, lopettaa kokonaan ja hakea jonnekin muualla vai mitä teen. Teki mieli jatkaa koulua ja motivaatiota riitti seuraavaksi vuodeksi tosi hyvin. Sen jälkeen motivaatio tosin taas laski, mutta opintoja oli enään jäljellä pari opintoviikkoa, niin ne puskin sisulla läpi. Nyt on tutkinto taskussa ja tuntuu hyvälle!

Mulla on ihan sama tunne! Opiskelen yliopistossa yhteiskuntatieteitä, tai no nyt oon äitiyslomalla ens syksyyn asti. Tuo paikka ei oo koskaan tuntunut omalta ja oon yrittänytkin etsiä alaa, joka kiinnostaa. Täällä paikkakunnalla semmosta ei vaan löydy :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vaappuva iskuporakone:
Mulla on ihan sama tunne! Opiskelen yliopistossa yhteiskuntatieteitä, tai no nyt oon äitiyslomalla ens syksyyn asti. Tuo paikka ei oo koskaan tuntunut omalta ja oon yrittänytkin etsiä alaa, joka kiinnostaa. Täällä paikkakunnalla semmosta ei vaan löydy :/

hassua, mä taas olen juuri ajatellut noita yhteiskuntatieteitä vaihtoehtona

ymmärrän mistä puhut. itse olen luonnontieteilijä ja ensimmäisenä opiskeluvuonna (ja vielä senkin jälkeen) olin aivan varma vaihtavani alaa. jäin kuitenkin sinne, valmistuin ja nyt opiskelen lisää samaa alaa sekä jotain ihan muuta humanistipuolella. mitä pidemmälle opinnoissasi etenet, sitä mielenkiintoisemmaksi se muuttuu.

ei se aina vaihtamalla parane tai kannattanee suorittaa ainakin kandin tutkinto valmiiksi kun kerran jo hyvässä vauhdissa on.. eihän siitä nyt tarvitse uraa tehdä, jos ei siltä tunnu, mutta onpahan jotain takataskussa.

Yhteistyössä