Mitä teidän mielestä kuuluu ns lapsen peruskuriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaverin lapset ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaverin lapset ärsyttää

Vieras
Ja eritellään vielä, mitä tuommoinen 2,5-vuotias teidän mielestä ei saa tehdä ns "kun ei vielä ymmärrä" selityksellä? Ja mitä kuuluu 4-vuotiaan peruskuriin? Eli mikä menee normaaliin lapsellisen kypsymättömyyden piikkiin, mikä vain kurittomaan käytökseen?

mun mielestä 2,5-vuotias ei saa
-purra
-repiä äitiä hiuksista, huulesta
-heittää äidin silmälaseja päästä lattialle toistuvasti
-saa huutamalla kaiken periksi (selityksenä, että haluaa tehdä "itse" asioita)

mä olen sitä mieltä, että 2,5-vuotias ymmärtää sanan "EI" jo varsin hyvin?

4-vuotias

-ei saa heitellä/sylkeä ruokaa pöydässä
-sylkeä äitiään päin näköä
-raivarit pitäs jo alkaa olla ohi (tai ainakin ne osataan jo välttää muutenkin kuin periksi antamalla)
-ei saa huutaa kahviossa "pyllykakkapissapää" ja nauraa räkättää täysiä päälle vartin verran, niin ettei kukaan kuule mitään toisten puheesta (hiukan jo yleisiä käytöstapoja)

Minä olen nämä jo ohittanut oman teinini kanssa, mutta kauhulla seuraan kaveria, joka vain hymyilee ja sanoo, että "lapset nyt vaan on tuommoisia" ja että "2-vuotias ei vielä ymmärrä, ettei äitiä saa purra" Mitä hittoa??? Oonko mä ihan natsi vai pitääkö näitä oikeasti sietää...ei tee mieli lähteä kaverin kans mihinkään, kun aina jumalaton sirkus päällä, hösötys ja meteli...ei mitään rajoja, koti on kuin pommin jäljiltä, lapset syö ja nukkuu mihin aikaan sattuu...toinen kaveri on ihan helisemässä, kun tuppaavat illalla seittemän jälkeen heille aina kylään ja isäntäväen lapsi menee nukkumaan arkisin klo 19.30. porukalle on kyllä siitä sanottu, mutta "kun eivät kestä olla kotona näitten kakaroitten kanssa"...meneekö nyt ihan metsään, mutta onko pikkusen vanhemmat hukassa?

Noh.. 2 vuotias kyllä ymmärtää sanan EI, mutta eri asia haluaako se toimia sen ymmärryksensä mukaan. Mulla on 2,5v lapsi ja uhmaa pahasti. Teloo muita lapsia, isompia ja pienempiä, samoin kotieläimiä, vaikka meillä on aina ollut täysin nollatoleranssi tuollaisen suhteen. Eli aina tulee vanhemmilta reaktio ja seuraus. Kerrataan miten kavereiden kanssa leikitään ja miten eläimiä kohdellaan, tuhat kertaa päivässä. Silti se käyttäytyy noin.

Eri asia kyllä se, jos vanhemmat eivät edes yritä puuttua. Sitten muksusta kasvaa joku kauhukakara, kun on saanut elää kuin pellossa ja satuttaa muita ilman seuraamuksia.
Itse uskon, että omani vielä joskus oppii, kun jaksan toistaa ja toistaa ja toistaa. Vaikka kuinka v*tuttais välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaverin lapset ärsyttää;29050591:
Ja eritellään vielä, mitä tuommoinen 2,5-vuotias teidän mielestä ei saa tehdä ns "kun ei vielä ymmärrä" selityksellä? Ja mitä kuuluu 4-vuotiaan peruskuriin? Eli mikä menee normaaliin lapsellisen kypsymättömyyden piikkiin, mikä vain kurittomaan käytökseen?

mun mielestä 2,5-vuotias ei saa
-purra
-repiä äitiä hiuksista, huulesta
-heittää äidin silmälaseja päästä lattialle toistuvasti
-saa huutamalla kaiken periksi (selityksenä, että haluaa tehdä "itse" asioita)

mä olen sitä mieltä, että 2,5-vuotias ymmärtää sanan "EI" jo varsin hyvin?

4-vuotias

-ei saa heitellä/sylkeä ruokaa pöydässä
-sylkeä äitiään päin näköä
-raivarit pitäs jo alkaa olla ohi (tai ainakin ne osataan jo välttää muutenkin kuin periksi antamalla)
-ei saa huutaa kahviossa "pyllykakkapissapää" ja nauraa räkättää täysiä päälle vartin verran, niin ettei kukaan kuule mitään toisten puheesta (hiukan jo yleisiä käytöstapoja)

Minä olen nämä jo ohittanut oman teinini kanssa, mutta kauhulla seuraan kaveria, joka vain hymyilee ja sanoo, että "lapset nyt vaan on tuommoisia" ja että "2-vuotias ei vielä ymmärrä, ettei äitiä saa purra" Mitä hittoa??? Oonko mä ihan natsi vai pitääkö näitä oikeasti sietää...ei tee mieli lähteä kaverin kans mihinkään, kun aina jumalaton sirkus päällä, hösötys ja meteli...ei mitään rajoja, koti on kuin pommin jäljiltä, lapset syö ja nukkuu mihin aikaan sattuu...toinen kaveri on ihan helisemässä, kun tuppaavat illalla seittemän jälkeen heille aina kylään ja isäntäväen lapsi menee nukkumaan arkisin klo 19.30. porukalle on kyllä siitä sanottu, mutta "kun eivät kestä olla kotona näitten kakaroitten kanssa"...meneekö nyt ihan metsään, mutta onko pikkusen vanhemmat hukassa?

No suurinpiirtein kaikki tossa aloituksessa menee pieleen. Kumpikin lapsista ymmärtää nuo kohdallaan olevat jutut. Haistanut ongelmia tulevaisuudessa, jos ei edes tuollaiset perusasiat ole lapsille selviä. Noi ottaakseen ei tarvitse mikään natsimutsi olla, kuului ihan normitapoihin.

Mulla oli myös aikoinaan tuollainen kaveri, joka aina tuli minun vapaapäivinäni kylään, koska ei kestänyt lasten kanssa kotona ja lapsille oli kiva järkätä jotain tekemistä. Heihei vapaapäivät...Aloin kyllä aika sanoa suoraa, että nyt ei kyllä sovi. Suosittelen samaa kaverillesikin, sanoo niin että ymmärretään.

No, sehän käy jo kysymyksestä ilmi: vanhemmat ovat täysin rajattomia (tulevat estelyistä huolimatta kylään). Miten he voisivat rajoittaa sitten lapsiaan? Itse kyllä kasvattaisin ulottuvilleni tulevia kauhukakaroita. En pystyisi katsomaan puuttumatta. Jos vanhemmat loukkaantuvat ja pistävät välit poikki, voipi olla vain helpotus??

Yhteistyössä