H
"hoitaja"
Vieras
Herättelisin nyt keskustelua (eli väittelyä ja tappelua) aiheesta miten vanhuksille kuuluu puhua. Erityisesti tarkoitan tässä muistisairaita (dementoituneita) vanhuksia.
Itse olen työssäni huomannut, että dementoituneille vanhuksille pitää sittenkin puhua niinku lapsille. Ei tarvitse tai pidä lässyttää kuitenkaan. Puhe pitää kuitenkin olla hyvin selkokielistä. Paljon joutuu suostuttelemaan, huijaamaan, vaihtamaan puheenaiheita ilmasta jne. Tällöin vanhukset pysyvät paljon rauhallisimpina ja yhteistyökykyisempinä.
Olen huomannut, että ne hoitajat, jotka puhuvat dementoituneille samoin, kun muille aikuisille ihmisille, saavat vanhukset monesti ihan sekaisin. Useasti dementoituneet kyselevät niistä samoista asioista: kodistaan ja omaisistaan. Jos heille vastaa totuudenmukaisesti, että äitisi on kuollut ja kotis myyty aikaa sitten, niin he menevät suunniltaan. Paljon inhimillisempää on kertoa pieniä valheita ja vaihtaa puheenaihetta, 30 sekunnin päästä vanhus on kuitenkin unohtanut mitä olet sanonut. Mutta jos vanhuksen saa puheillaan sekavaksi, se voi kestää pitkäänkin se rauhattomuus ja ahdistuneisuus.
Sit saa kivittää.
Itse olen työssäni huomannut, että dementoituneille vanhuksille pitää sittenkin puhua niinku lapsille. Ei tarvitse tai pidä lässyttää kuitenkaan. Puhe pitää kuitenkin olla hyvin selkokielistä. Paljon joutuu suostuttelemaan, huijaamaan, vaihtamaan puheenaiheita ilmasta jne. Tällöin vanhukset pysyvät paljon rauhallisimpina ja yhteistyökykyisempinä.
Olen huomannut, että ne hoitajat, jotka puhuvat dementoituneille samoin, kun muille aikuisille ihmisille, saavat vanhukset monesti ihan sekaisin. Useasti dementoituneet kyselevät niistä samoista asioista: kodistaan ja omaisistaan. Jos heille vastaa totuudenmukaisesti, että äitisi on kuollut ja kotis myyty aikaa sitten, niin he menevät suunniltaan. Paljon inhimillisempää on kertoa pieniä valheita ja vaihtaa puheenaihetta, 30 sekunnin päästä vanhus on kuitenkin unohtanut mitä olet sanonut. Mutta jos vanhuksen saa puheillaan sekavaksi, se voi kestää pitkäänkin se rauhattomuus ja ahdistuneisuus.
Sit saa kivittää.