Mitä tekisit/sanoisit minun tilanteessa? Mies+alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ,,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

,,,

Vieras
Hän ei itse vain tajua omaa käyttöään ja sitä, kuinka se on muuttunut paljon.
Hälytyskelloni eivät ole soineet ajoissa, vasta nyt kun asumme ihan tiiviisti yhdessä huomaan kaikenlaista. Ja se on surullista :( Joko mun on vain hyväksyttävä hänen tapansa tai lähdettävä.

Eli ilmi on tullut sellaista, että hän ostaa alkosta viinaa ja ottaa alakerrassa sitten salassa huikkaa. On täyttänyt viinapullon mikä on näkyvillä vitriinissä, niin vedellä. Mystisesti alkertaan tosiaan ilmestyy jos jonkinlaista pulloa. Syö jotain salmiakkikarkkeja/purkkaa, etten haistaisi mitään. Mutta toki haistan ja joka ikinen kerta, en jaksa olla naputtamassa siitä. Jos ostaa viikonlopulle yhteisellä kauppareissulla muutaman tölkin juomista (antaa mun olettaa, että ne juomiset ovat siinä) niin se ei pidä paikkansa. On ostanut alkertaan johonkin jemmaan tuplate enemmän ja vielä sitä vahvempaakin.

Ongelmana on vain se, että vaikka kuinka sanon sille, että minä en ole mikään tyhmä, minulla on silmät päässä ja hajuaistiakin löytyy.. niin hän vain jatkaa tuollaista käytöstä. Ja sitten kiukkuaa minulle, kun minä olen huonolla tuulella.
Viime viikonloppunakin oli ihan silmin nähden humalassa ja vain pari juomaa olevinaan oli juonut. Ja haha hahaaaa. Alakerrassa ramppasi sitäkin useammin. Ja tilanne on meillä se, että siellä pitää käydä, kun talossa puulämmitys.

Mutta tässähän löytyy se suurin mutta!! Hän siis on yleensä ihan asiallinen (kun ei juo itseään niin tolkuttomaan humalaan, jolloin sota syttyisi heti) ja sitten itse mietin, että no miksi hän ei saisi juoda jos se on hänen jonkunmoinen tapansa. Kerta se ei kuitenkaan vaikuta suuresti meidän elämään.. jos itse osaisin asennoitua tuohon vähän rennommin.
Niin ja siihen vielä, että jos minä satun ottamaan asian puheeksi, että miksi juo salassa ni vastaus on aina se, että hän ei halua pahoittaa minun mieltäni kun huomaa heti minun naamasta huono tuulisuuden. Mutta sanonut kyllä olen, että enemmän hän tekee hallaa suhteelle tekemällä asiat salassa. Luvannut koittaa yrittää muutosta, mutta sitä ei ole kyllä näkyvissä vieläkään.

Sanoisin, että jos hän ei lopeta niin minun on lähdettävä. yrittäisin ekaks kyllä kysellä ja jutella, että mistä moinen käytös johtuu jne. Oisin valmis tukemaan lopettamisessa.
Mut enää en jäis katsomaan sitä että toinen on kännissä jatkuvasti ja salailee asioita.

Miehelläsi on ongelma, jonka vuoksi lähtisin heti. Todenäköisesti tilanne vain pahenee ajan myötä ja kuvaan voi astua perheväkivalta,koska miehen mielestä rajoitat hänen elämäänsä. Älä missään tapauksessa ala uskomaan mihen kertomuksia muuttumisesta. Mieti, jos teillä olisi lapsia ? Haluaisitko mahdollisen lapsesi elävän tuollaisessa ympäristössä ? Jos yhtään kunnioitat itseäsi,niin lähdet pois. Mielestäni tässä tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa, vaikka se tuntuisikin pahalle.

Ilmeisesti hän kuitenkin tajuaa omassa käytössään jotain "vikaa" kun sitä noin salailee?

Joka tapauksessa, en katselisi tuotakaan. Teki se minusta miten kontrollifriikin hyvänsä.

Onko teillä yhteisiä lapsia?

Jos joutuu salaa juomaan, häpeilee juomistaan. Kyllä se on silloin kehittymässä isommaksi ongelmaksi.

Älä nyt ihmeessä mene miestäsi jättämään vaan ota asia puheeksi ja sano olevasi huolestunut, älä syyttele. Ei ole normaalia, että ihminen kokee tarvetta päihdyttää itseään salaa, yksin ja noin usein.

Miks teillä on kirjahyllyssä viinapullo? Tämä ihmetyttää.

Ja se on selvä, että salailee, koska kyttäät ja huomauttelet.

Ja varmaan sillä on myös ongelma. Joko viinan kanssa tai elämässä muuten. Esim. parisuhteessa.

Kuullostaapa tutulta... Tuli elävästi mieleen entinen elämä ja exä.. Luojan kiitos älysin laittaa äijän menemään ennenkuin tuhosi myös minun ja lasten elämän! Nyt 10v myöhemmin spurguilee ja nippanappa hengissä.
Älä siis jää odottamaan ihmettä.

Miehesi on ihan alkoholisti. Lapsia en tollasen kanssa tekisi ellei juominen loppus. Alkoholistit itse eivät näe juomisessaan mitään ongelmaa ja osaavat puolustella itseään ja syytellä muita. Mulla on kokemusta tollasesta joten tiedän mistä puhun. Ite olin niin tyhmä ja sinisilmänen et sen lapsenkin menin tekemään, koska mies tietysti osas vakuutella ettei tietenkään juo enää samalla tavalla kun lapsi syntyy. Ei tietenkään joo. Kantapään kautta oppinut nää asiat.

Ihan nyt ensimmäiseksi tulee mieleen, että älä vaan tee lapsia tuon kanssa!

Toiseksi mä neuvon sua nyt vakavasti miettimään haluatko elää alkoholistin kanssa.

Mä olen elänyt, siistin, huolellisen, työssään arvostetun, koulutetun alkoholistin kanssa. Muuten "täydellinen" ja komea. Voin sanoa, että kadun omaa sinisilmäisyyttäni ja sitä että siedin yhä pahenevaa ongelmaa. Ulospäin kukaan ei tiennyt mutta elämä oli arvaamatonta helvettiä lopulta! Onneksi tajusin olla tekemättä lapsia ja menemättä naimisiin ja lopulta lähteä.

mulla on myös ollut tuollainen mies, hyvin tuttuja asioita kaikki. Olin jo valmis antamaan periksi ja luovuttamaan, mutta onneksi mies itse tajusi jamansa "tuli järkiinsä" ja haki apua ja nyt täys raittiutta on kestänyt reilut 7 vuotta. Mutta ilman että mies itse hakee apua et voi tehdä mitään muuta kuin hyväksyä tai lähteä..

Juupa juu, alkoholisti hän on. Salailu ei ole tässä nyt se ongelma (vaikka sen paljastaakin). Varsinaista salailuahan tuo ei edes ole, kun kumpikin tietää toisen tietävän.

Itselläni on mies jolle alkoholi on ongelma,ja olen joutunut sen käyttöön useasti puuttumaan. Ei edes yleensä juo väkeviä tai kovaan humalaan, mutta ei osaa jättää yhteen ja tissuttelee tosi usein. Meillä on lapsikin. Naiivisti ajattelin että lopettaa kun lapsi tulee,mutta paskat. Vähensi toki eikä lapsen läsnäollessa juo kuin pari, mutta toisinaan valvoo sitten öitä yksin juopotellen ja seuraavana päivänä mä hoidan kodin. Tähän tuli nyt stoppi kun hermostuin totaalisesti jouluna tähän kuvioon. Sanoin, että asia on nyt niin, ettei tähän taloon osteta yhtään ykkösolutta vahvempaa tuotetta, ennen kuin asia on hallinnassa. Tähän asti lupaus on pitänyt. Asiaa auttaa se, että mies tiedostaa itsekin ogelman, ja mua ärsyttää kun se on niin "lievä", että miksi ei mitään sille itse kykene tekemään. Kaikki ohjeet pitää tulla multa. Esim. jos avaamme viinioullon ja kumpikin juo siitä lasillisen ruuan kera, mun täyty erikseen sanoa, että että haluan juoda viiniä parin päivän päästä vielä lasillisen, enkä muutenkaan halua että kaikki viini juodaan. Muuten kävis niin, että mies jäisi valvomaan mun mentyä nukkumaan ja joisi koko pullon loppuun. Mikiään vjuoma ei säily kaapissa (Siitä usein tunnistaakin alkoholistikodin: niillä jotaka kykenevät kohtuukäyttöön on iso viinäkaappi. Meille on turha ostaa viiniä säilöön).
Itse olen sitä mieltä että annoksen-pari voi kerran viikossa ottaa vaikka olemmekin lapsiperhe. Kunahn ei humallu. Ykkösolutta juon itsekin paljon esim. ruokajuomana. Mutta siihen sen todellakin tulisi jäädä.

Vetosin nyt sitten siihen, että kun vauva on nyt isompi, se tajuaa kyllä pienetkin muutokset käytöksessä ja haistaa alkoholin. Se kai pysätti miehen, toivottavasti hetkeä pidemmäksi ajaksi. Jos tuo meno meinaa jatkua uudelleen, mun on pakko varmaan alkaa uhittelemaan avioerolla. Kamalaa, koska rakastan miestäni ja hän on muuten hyvä isä. Mutta jotenkin ne silmät on aukaistava.

Sinulle sanoisin, että älä tee lapsia enenn kuin alkoholiongelma on todella hoidettu kokonaan. Ja kun tialnne on noin paha eli kirkkaita menee ja peitellään juomista, niin sanoisin, että joko lopetat tai lähden. Ja tietysti, että olet valmis tukemaan lopettamisessa, jos hän siihen päätyy. Se ei tietnkään tarkoita pään taputtelua vaan sitä, että todella tuomitsenkaiken alkon käytön heti ja vaikka satatlet aa-kerhoon.

[QUOTE="miisa";27843556]mulla on myös ollut tuollainen mies, hyvin tuttuja asioita kaikki. Olin jo valmis antamaan periksi ja luovuttamaan, mutta onneksi mies itse tajusi jamansa "tuli järkiinsä" ja haki apua ja nyt täys raittiutta on kestänyt reilut 7 vuotta. Mutta ilman että mies itse hakee apua et voi tehdä mitään muuta kuin hyväksyä tai lähteä..[/QUOTE]

hejppo tie ei ole tämäkään tässä maailmassa jossa ihannoidaan juomista. Mutta puhu vakavasti omista tunteistasi miehellesi, ehkä hän ymmärtää ajoissa ennenkuin menettää sinut

Yhteistyössä