Mitä tuolla tukiverkolla ylipäätänsä tarkoitetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madicken04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Madicken04

Aktiivinen jäsen
26.11.2004
24 106
1
36
Siis olen tähän asti kuvitellut omaavani sellaisen mutta nyt muutamat ketjut ovat pistäneet miettimään onko minulla sittenkään tuota. :/

Meillä on kyllä sukulaisia mutta nämä asuvat toisessa maassa joten ihan käytänönsyistä lastenvahtiapua tai edes kahviseuraa näistä ei ole. Monella sukulaisella on tällä hetkellä paljon isompia huolia niskassaan kuin meillä, eli vaikka ollaan yhteyksissä puhelimitse ja netin välityksellä harvalla on juuri energiaa olla kiinnostuneita meidän lapsista ja asioista. Käytännössä alkaa mennä niinpäin että itse ollaan tukena näille sukulaisille ja saadaan vioelä potea huonoa omaatuntoa kun ollaan muutettu kauas ja jätetty heidät yksin. :ashamed:

Lasketaanko nämä sukulaiset meille tukiverkoksi?

Entä sitten sellainen tukiverkko jotka eivät ole sukulaisia eikä edes pitkäaikaisia tuttuja. Meillä on täällä kavereita ja ystäviäkin joihin ollaan tutustuttu lasten syntymän jälkeen (esikoinen nyt 3,5v). Heistä on siis seuraa, voidaan kuunnella ja tukea toisiamme vaikeissa tilanteissa, joskus auttaa lastenhoidossa tai muissa käytännön asioissa.

Ovatko tällaiset ihmiset sitten tukiverkkoa?

Liäsksi kun meiltä puuttuu nämä mummot ja vaarit läheltä, ollaan hyödynnetty työpaikkojamme niin että käydään lasten kanssa välillä näissä tapaamassa mummoja ja pappoja. Lapset saavat olla vanhusten seurassa ja vanhukset puolestaan nauttivat lapsista. Joissain tilanteissa ollaan voitu ottaa lapsia mukaan ihan työpäiväksikin. Tietenkään lapsia ei näin voi jättää näille ihmisille hoitoon, mutta kuitenkin koen että lapset saavat noista tapaamisista jotain tärkeää.

Ovatko nämä kontaktit laskettavissa tukiverkoksi?

elikkä loppupelissä onko meillä sitä tukiverkkoa edes olemassa vai ei...?

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Kaikilla taitaa olla siitä eri käsitys. Mun mielestä meillä on riittävä tukiverkko, kun meillä on kaksi naapuria, joilta voi tarvittaessa pyytää apua.

Tätä tyyliä olen itsekin sen kokenut. Tietysti myönnän että tilanne olisi helpompi jos olisi lähellä sukulaiset jotka olisivat kiinnostuneita ja valmiita auttamaan, paljon helpompihan sitä olisi äidiltä apua pyytää kuin naapurilta.

Mutta en silti koe että oltaisiin yksin ja ilman turvaverkkoa kun läheltä löytyy kuitenkin ihmisiä joihin voi tiukan paikan tullen turvata.

Mun mielestä tukiverkko on sellainen, joka tulee pahana päivänä apuun, joko fyysisesti tai henkisesti. Eli jos sulle tulee joku kriisi, sairastut/vastaavaa, he tulevat ilman pyyntöä apuun. Ja toimii tietty toisinkin päin, eli jos sun verkossa jollain tulee kriisi, sinä autat. Aina ei verkossa kaikki pääse apuun, joten on hyvä että siinä on muitakin kuin se yksi.

no kai se tukiverkko muodostuu monenlaisista ihmisistä, jotkut auttaa jaksamaan henkisesti mm. soittamalla, toiset jotenkin konkreettisesti. mä kyllä itse miellän tukiverkon oikeestaan niin, että jos mulle ja lapselle tapahtuu jotain normista poikkeavaa, että tarvitaan apua, niin onko mulla ketään jolle soittaa ja pyytää oikeasti auttamaan. vaikea silti ajatella, kun kyllähän tuollainen henkinenkin tuki auttaa jaksamisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Kaikilla taitaa olla siitä eri käsitys. Mun mielestä meillä on riittävä tukiverkko, kun meillä on kaksi naapuria, joilta voi tarvittaessa pyytää apua.

Tätä tyyliä olen itsekin sen kokenut. Tietysti myönnän että tilanne olisi helpompi jos olisi lähellä sukulaiset jotka olisivat kiinnostuneita ja valmiita auttamaan, paljon helpompihan sitä olisi äidiltä apua pyytää kuin naapurilta.

Mutta en silti koe että oltaisiin yksin ja ilman turvaverkkoa kun läheltä löytyy kuitenkin ihmisiä joihin voi tiukan paikan tullen turvata.

Ihan samaa mieltä siis ollaan =) Mut eikös ollut niin, että tekään ette asu Suomessa? Ehkä ulkomailla asuminen muuttaa perspektiiviä, kun ei ole todellakaan liikaa valinnanvaraa siihen minkä laskee tukiverkoksi?

Tukiverkko= ilmainen lastenhoitopalvelu joka on aina käytössä tarvittaessa ,tämä tuntuu olevan se mitä täällä yleensä sanalla tarkoitetaan. Itse pidän "tukiverkkona" sitä että löytyy edes yksi ystävä jolla voi vaikka soittaa olipahan sitten tarve jorista turhia tai purkaa sielua oikein kunnolla. Käsite-eroja.... Toiset vaatii enemmän kuin toiset... :whistle:

Ihan samaa mieltä siis ollaan =) Mut eikös ollut niin, että tekään ette asu Suomessa? Ehkä ulkomailla asuminen muuttaa perspektiiviä, kun ei ole todellakaan liikaa valinnanvaraa siihen minkä laskee tukiverkoksi?

Juu, ehkä silläkin on merkitystä että on tietoisesti itse muuttanut kauas ja tehnyt lapset tilanteeseen missä tietää ettei ole sukulaisia lähellä. Ehkä siinä osaa sitten erilailla olla kiitollinen niistä ihmisistä joita ympäriltään löytää?

Jos olisi asunut kotikaupungissa missä vanhemmat olisi lähellä ja alunperin laskenut sen varaan että nämä ovat apuna ja tukena, tilanteen muuttuessa varmaan kokisi jääneensä yksin. Näin kun olisi jo tottunut siihen että mummo löytyy viereltä, voi avulias naapuri tai avoimen päiväkodin tuttu tuntua vieraalta.

Juu, ehkä silläkin on merkitystä että on tietoisesti itse muuttanut kauas ja tehnyt lapset tilanteeseen missä tietää ettei ole sukulaisia lähellä. Ehkä siinä osaa sitten erilailla olla kiitollinen niistä ihmisistä joita ympäriltään löytää?

Jos olisi asunut kotikaupungissa missä vanhemmat olisi lähellä ja alunperin laskenut sen varaan että nämä ovat apuna ja tukena, tilanteen muuttuessa varmaan kokisi jääneensä yksin. Näin kun olisi jo tottunut siihen että mummo löytyy viereltä, voi avulias naapuri tai avoimen päiväkodin tuttu tuntua vieraalta.

Ja taas samaa mieltä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Tukiverkko= ilmainen lastenhoitopalvelu joka on aina käytössä tarvittaessa ,tämä tuntuu olevan se mitä täällä yleensä sanalla tarkoitetaan.

mistä sait käsityksesi, haluaisitko perustella?

Sen niin, että ihmisellä on ihminen/ihmisiä johon voi tukeuta niin hyvinä kuin pahoina päivinä. Joku johon luottaa ja se, että jaetaan yhdessä tätä elämää. En tarkoita tällä puistotuttuja tai naapureita vaan ihmisiä joiden välille on muodustunut syvä luottamus ja halu jakaa asioita.

Mun tukiverkkoon kuuluu yhtä lailla ystäväni joka asuu tässä ihan lähellä kuin se toinen kauempan asuva ystävä, jolle voin laitta viestin "tänään on ihan helvetin huono päivä" ja hän ymmärtää sen ilman sen kummempia selittelyjä.
Ensimmäistä ystävää en ole kauhean kauaa tuntenut, mutta hän minulle ja lapsillenikin todella tärkeä ja rakas ihminen. Hän on apuna arjessakin tarvittaessa.
Toista ihmistä en näe kovin usein, mutta minulle on iso apu siitä, että jossain on joku joka YMMÄRTÄÄ mitä tarkoitan ilman että tarvitsee selitellä sen enempää.

Mun mielestä ihmisellä on silloin hyvä tukiverkko, jos hän ei koe olevansa yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja toisen ketjun ap:
Sen niin, että ihmisellä on ihminen/ihmisiä johon voi tukeuta niin hyvinä kuin pahoina päivinä. Joku johon luottaa ja se, että jaetaan yhdessä tätä elämää. En tarkoita tällä puistotuttuja tai naapureita vaan ihmisiä joiden välille on muodustunut syvä luottamus ja halu jakaa asioita.

Toi on muuten vielä toi, että niin hyväinä kuin pahoina päivinä. Eli tukiverkkolle voi myös jakaa iloja, tukiverkko on aidosti onnellinen sun puolesta kun saat uuden työpaikan, saat positiivisen raskaustestiin, selviät masennuksesta.

Kaikille noita asioitahan ei voi hehkuttaa varauksettomasti, mutta jokaiselle tukiverkon jäsenelle varmasti voi.

Yhteistyössä