Mitä vaimoni mieltä painaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jokin mättää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
...Jos homma jatkuu ja anteeksipyyntöä aidolla katumuksella ei kuulu, niin heikkoa on...

Todellakin! Aito katumus ja anteeksipyyntö ovat yhteisen suhteen jatkamisen ehdoton edellytys. Jos niitä ei tule, ei tyhjän päälle rakentamisesta tule mitään.

Toinen asia on selvittää, kunnioittaako vaimosi sinua enää (vaikka ei välttämättä tällä hetkellä oikein rakastaisikaan). Jos vaimosi sanoo kunioituksensakin menneen muiden tunteiden mukana, ei kannata yrittää enää.

En osaa siihen vastata, kyllä ainaskin välittää hieman. Eli uskon että kyllä siellä sisällä vielä jotain tunteita minua kohtaan on, ei vaan parhaillaan kauheen voimakkaita. Mitä tulee anteeksipyyntöä niin se on ehkä yksi niistä asioista mitä minua vaivaa eniten, toki hän on anteeksi pyytänyt mutta se ei vaan minusta tuntunut täysin aidolta, olisin ehkä odottanut täyttä romahdusta ja sen päälle anteeksipyyntöä ja tämä asia minua hieman vaivaa, toisaalta hän luultavasti tuntee aikaa pahaa syyllisyyttä parhaillaan ja ei ehkä ihan täysin vielä ole ymmärtänyt mitä tuli tehtyä, eli ehkä se on vielä tulossa. Yritän ehkä olla liian positiivinen mutta en voi muutakaan. Toki on ajatuksissa kaikki muutkin mahdollisuudet alustavasti suunniteltu että ei putoa tyhjän päälle mikäli kaikki olisikin edelleen valhetta.

Omalla kokemuksellani voin kuitenkin todeta: valmistaudu pahimpaan eli eroon. Itselleni kävi 6 vuotta sitten samoin: tutustuin kivantuntuiseen mieheen, siitä alkoi suhde, rakastuin. Oma siippani antoi minun - niinkuin tässä ketjussa sanotaan - "kasvaa aikuiseksi" ja odotti kärsivällisesti että ”tulen järkiini” (olen hänelle kertonut suoraan, että on rakastaja). En kasvanut koska 12 vuotta kestänyt avioliitto alkoi tuntua äärimmäisen tylsältä ja mies vastenmieliseltä vaikka teknisesti ottaen hänessä ei ollut mitään vikaa (hoikka nuorehko mies, hyvä isä, varma ja rauhallinen puoliso, positiivinen henkilö ilman päihde- ja muita riippuvuuksia, ahkera työntekijä, sosiaalinen, hyvin kouluttautunut jne.). Syllisyyttä tunsin ja olin masentunut, mutta olen varma, että siinä vaiheessa kun on myöhäistä eli henkinen etääntyminen on oikeasti alkanut, mikään parisuhdeterapeutti ei enää pysty auttamaan (tätä näkemystä tukee tuttavienkin kokemukset). Ja olenhan parisuhdeterapiaa itse kokeillut - totesin vaan että turhasta tuli maksettua, ei ne terapeutit sano mitään sellaista, mitä fiksu ihminen ei tietäisi tai ei keksisi itsekään, etenkin omasta elämästään jokainen tietää enemmän kuin kukaan ulkopuolinen ja kannammehan joka tapauksessa vastuu elämästämme jokainen ihan yksin.

Parisuhteemme hajotti pääasiassa se, että siitä puuttui mielikuvitus ja kyky tehdä suhteesta kaunis - ei yhteisiä matkoja minnekään paitsi miehen sukulaisten luokse (ja aina oli sen sukulaiset häärimässä luonamme), ei yllätyslahjoja, ei muistettu hääpäivää, ei ylimääräistä halia tai pusua, ei muitakaan rakkaudenosoituksia. Ostin mehelleni aluksi yllärilahjoja ja ehdotin kaikenlaista yhteistä menoa, mutta kun se itse ei vaivautunut ostamaan minulle mitään spontaanisti ja viihtyi mieluummin veljensä seurassa, niin annoin itsekin periksi. Ymmärrän, että jotkut eivät vaan osaa osoittaa rakkautta, mutta koska itse tunsin valtavaa tarvetta siihen, niin tuossa suhteessamme olin kuihtumassa kuin kukka kuivaan multaan. Suhde vaatii aikuisen vastuuntuntoa, hienovaraisuutta ja syvää osaamista rakastaa ja me oltiin kuin kaksi kokematonta teiniä. Uuden suhteen myötä itsessäni avautui aivan erilaisia ominaisuuksia. Ehkä se oli toisen kumppanin ansiota, pääasiassa varmaan sitä että olin ensimmäistä kertaa rakastunut aikuismaisella tavalla. Nyt kun on oltu yhdessä muutaman vuoden, tajuan, ettei tämäkään mies ole mikään ihannekumppani. Itse asiassa perheen muodostamisen näkökulmasta on surkea valinta etenkin ensimmäisen rinnalla. Mutta kun välillä keskustelen ystäväni kanssa ja pohdin tilannettani yksikseni, totean, että vaikka paluu edelliseen elämään olisi teknisesti mahdollista, henkisesti olen kasvanut ulos menneisyyteni "kengistä". Nyt aloin viihtyä mieluummin jopa kokonaan ilman kumppania kuin suhteessa, jossa toisen läsnäoloa joutuu väkisin sietämään (jonkun periaatteen takiako?) - tällainen elämä ei mielestäni ole minkään arvoista, ei edes lapsen vuoksi.

ps. Joskus mietin sellaista: mitä jos ex-mieheni yhtäkkiä saisi omien hyvien puoliensa lisäksi kaikki ne plussaominaisuudet, jotka löytyvät nykyisestä kumppanistani , olisinko toiminut toisin? Ehkä sinunkin olisi hyödyllistä tietää, mikä sellainen puuttuu sinulta, mikä löytyi kilpailijaltasi. Tilanteessassi se olisi mielestäni ainoa, minkä käytännössä voit tehdä: oppia ja muuttua. Vaikka näinhän se yleensä menee: mies toivoo, ettei nainen muuttuisi ikinä, ja nainen muuttuu; nainen toivoo, että mies muuttuisi, ja mies ei muutu ikinä. Joka tapauksessa naisesi on todennäköisesti tekemässä yhtä perusvirhettä: hän kuvittelee toisen miehen olevan jotenkin sinua ratkaisevasti parempi. Näin ei kuitenkaan ole. Jos osaat niellä loukkaantumisesi, odotat ja pyydät kauniisti, naisesi saattaa tulla takaisin jos näin molemmat haluatte, prosessi voi kestää kuitenkin vuosia ennen kuin nainen toteaa, ettei vaihtokauppa tuonut hänelle mitään radikaalisti uutta.

Alkuperäinen kirjoittaja saattaa tuo:
toinen mies olla varattu. Vaimos ei tiedä mitä tekis.

Jos ap:n vaimon salarakas on itsekin varattu, niin ap:n kannattaisi antaa vinkkiä miehen vaimolle, missä mennään. Jospa tuo vaimo olisikin vähemmän tossukka kuin ap ja pistäisi miehensä ruotuun, niin ap:n vaimolla olisi vähemmän pähkäilemistä tekemisissään, kun unelmaprinssi kaikkoaisi kuvioista kertalaakista.

Alkuperäinen kirjoittaja Töpseli-Tuija:
Jos kyseessä olisi minun ystävättäreni, niin ravistelisin häntä ihan hartioista ja sanoisin, että kasva aikuiseksi. Ota vastuu perheestä ja miehestäs ja odota nyt ainakin siihen saakka, että lapset ovat lähdössä kotoa. Jos - oletus - suhteen perusasiat ovat kunnossa, siellä voi olla turvassa ja kasvattaa lapsia turvassa, niin pitäisi pystyä elämään sovussa.

Pitkässä suhteessa tärkeitä ei ole rakastaminen, vaan sietäminen. Ja toisen kunnioitus. Vaikka siippa tuntuisi välillä tylsältä niin joku syy siihen on, että yhteen mentiin. Tällaiset tilanteet on niitä, joissa vaaditaan sitä tahtoa työskennellä suhteen eteen. Oma kokemukseni on, että se kannattaa. Vaikka tuntuisi kuinka houkuttelevalta lähteä niin silloin jättää väliin tilaisuuden kasvaa ihmisenä.

Herran isä sentäs! Mitä järkeä on lasten takia odottaa ikuisuus? Siinä tehdään vaan tunnekylmät lapset jotka saa vanhemmiltaan mallin tuleviin omiin parisuhteisiinsa! Tuo "lasten takia yhdessä" pitäisi julistaa kirosanaksi siinä kun perkelekin. Kuka tuossa hyötyy, ei kukaan! Kyllä yh-äiti (ja joka voi tavata vielä sopivamman miehen myöhemmin) on lapsenkin kannalta onnellisempi tilanne kun jäinen isän ja äidin suhde. Kokemus puhuu, isot terapiat läpikäyneenä itse kun olen tuollaisen perheen kasvatti.

Sietäminen.. ei, ei ja ei. Työtovereita ja sukulaisia täytyy sietää, kyllä puoliso ja ystävät on oltava eri: ei pelkkä sieto riitä.

AP:lle: parisuhdeterapeutille. Hyvälle. Yksityiselle, hyvä maksaa.

näistä ohjeista! Meillä alkaa pariterapia tänään ja saapa nähdä mihin se sitten johtaa! Olisi kiva kuulla ap kommenttejasi siitä terapiasta. Meillä muutoin samahkonlainen tilanne, mutta mies ei vaan kertakaikkiaan pysty asiasta puhumaan. Hän on se, joka suhteestamme lähti huitelemaan. koetan nyt itse kuitenkin hieman kasata ja selvittää, onko meillä mahdollisuutta jatkoon, koska en oikein enään itsekkään jaksa uskoa tulevaisuuteen. Niin paljon pettymisiä on ollut. Tilanteemme ei sinänsä ole enään akuutti vaiheessa, koska tätä on jo jatkunut kaksi vuotta. Minulla on jo ollut kauan aikaa käydä läpi tilannetta ja kääntyä itseeni.

Upeaa, että kirjoittelet täällä. Se helpottaa. Olisinpa minäkin hoksannut tämän väylän jo aiemmin.

pitää ottaa myös huomioon, että suhteen uudelleen rakentamiseen menee aikaa. Onhan kysymys pettämisestä ja luottamuksen menetyksestä. Puhutaan vuosista, jolloin ehkä toipuu, mutta siltikin pelkää joutuvansa petetyksi

Alkuperäinen kirjoittaja helvetistä läpi päässyt -62:
Alkuperäinen kirjoittaja Töpseli-Tuija:
Jos kyseessä olisi minun ystävättäreni, niin ravistelisin häntä ihan hartioista ja sanoisin, että kasva aikuiseksi. Ota vastuu perheestä ja miehestäs ja odota nyt ainakin siihen saakka, että lapset ovat lähdössä kotoa. Jos - oletus - suhteen perusasiat ovat kunnossa, siellä voi olla turvassa ja kasvattaa lapsia turvassa, niin pitäisi pystyä elämään sovussa.

Pitkässä suhteessa tärkeitä ei ole rakastaminen, vaan sietäminen. Ja toisen kunnioitus. Vaikka siippa tuntuisi välillä tylsältä niin joku syy siihen on, että yhteen mentiin. Tällaiset tilanteet on niitä, joissa vaaditaan sitä tahtoa työskennellä suhteen eteen. Oma kokemukseni on, että se kannattaa. Vaikka tuntuisi kuinka houkuttelevalta lähteä niin silloin jättää väliin tilaisuuden kasvaa ihmisenä.

Herran isä sentäs! Mitä järkeä on lasten takia odottaa ikuisuus?

Odottaa? Ei, vaan yrittää. Onni ei tule automaattisesti toisesta ihmisestä, ei uudestakaan. Mä lähden esimerkissäni tilanteesta, jossa kaikki on ns. hyvin, mutta siihen ei ole tyytyväinen.

Joskus vaihtaminen kannattaa. Joskus ei.

No niin, eka sessio takana ja kyllä se eteenpäin vei, oli silleen hyvä kun joku kolmas toimii hieman tuomarina ja ottaa pois itsekkäät ajatukset molemmilta. Vaimokin avautui siitä miehestä kertomaan asioita joita se ei ole minulle suostunut ennen kertomaan. Yksi askel otettu, varmaan 100 ottamatta. En tiedä parhaillaan kumpi kärsii enemmän, minä tai vaimo mutta en ole periksiantaja ja vien asiat loppuun saakka. Toivottavasti se loppu on miellyttävä. Mitä taas tulee moniin kommentteihin että jätä. Ehkä pitäisi, olen kuitenkin sitä mieltä että kaikki ansaitsee toisen mahdollisuuden, kolmatta ei jos ei ole edellisestä oppinut, sen tietää vaimoni myös. Jos vain jättäis ja kävelis pois niin ei se elämä siitä helpottuis koska sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää, kyllä asiat kannattaa selvittää. Vielä kommenttina että tähän meidän ongelmiin ei ole liittynyt seksiä kolmannen osapuolen kanssa, ainoastaan suutelemista ja juttelemista mutta salassa. Myös kuin vaimo kertoi siitä miehestä niin oikeastaan tuli hieman sääli tunne vaimoa kohtaan, en ollut pystynyt antamaan sitä mitä hai kaipasi ja toinen mies pystyi, eli rakkaudentunnustuksia ja ihania sanoja. Oikeastaan naiset tuntuu olevan tyytyväisiä aika pieniin asioihin, me miehet taas liian tyhmiä sanoaksemme niitä. ;-)

Nuin pienestä se on kiinni, kun ei saa halia ja rakkaudentunnustuksia?? jos ei omalta mieheltä saa sitten ainakin vieraalta. Se onnistuu varmasti joka mieheltä tuollaiset hellimiset, kun vaan saa naisen niin pyörryksiin? Ja ei muka ole seksiä, kun vaan pidetään hellästi kädestä kiinni. Ei voi olla totta. Aivan kuin teini-iässä ollaan. Miestä vedätetään, mutta ei halua uskoa siihen. Ei se haittaa, jos vaimo käy salaa suutelemassa ja juttelemassa? Kyllä naiset on fiksuja, kun ne osaa kertoa säälintunteella tarinaa ja mies on niin tyytyväinen. Ei se mitään, kun mun mies on täysin eksyksissä. Minä salaa tapaan miehiä, eikä mies tiedä eikä tajua varmaan mistä kenkä puristaa. Kun en saa kunnon seksiä, saan ainakin miehiltä. Näin helppoa se on, kun osaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jokin mättää:
...Vielä kommenttina että tähän meidän ongelmiin ei ole liittynyt seksiä kolmannen osapuolen kanssa, ainoastaan suutelemista ja juttelemista mutta salassa...en ollut pystynyt antamaan sitä mitä hai kaipasi ja toinen mies pystyi, eli rakkaudentunnustuksia ja ihania sanoja. Oikeastaan naiset tuntuu olevan tyytyväisiä aika pieniin asioihin, me miehet taas liian tyhmiä sanoaksemme niitä. ;-)...

No varmaan on seksiä harrastettu! Eukkosi vaan ei tunnusta, jos ei ole vedenpitäviä todisteita. Ennen maa repee, kuin huora häpee!

Pillupalkalla höpöttäjät antavat katteettomia rakkaudentunnustuksia ja ihania sanoja. Tyo salahemmo oli tarpeeksi "viisas" sanoakseen niitä.

No niin, eka sessio takana ja kyllä se eteenpäin vei, oli silleen hyvä kun joku kolmas toimii hieman tuomarina ja ottaa pois itsekkäät ajatukset molemmilta. Vaimokin avautui siitä miehestä kertomaan asioita joita se ei ole minulle suostunut ennen kertomaan. Yksi askel otettu, varmaan 100 ottamatta. En tiedä parhaillaan kumpi kärsii enemmän, minä tai vaimo mutta en ole periksiantaja ja vien asiat loppuun saakka. Toivottavasti se loppu on miellyttävä. Mitä taas tulee moniin kommentteihin että jätä. Ehkä pitäisi, olen kuitenkin sitä mieltä että kaikki ansaitsee toisen mahdollisuuden, kolmatta ei jos ei ole edellisestä oppinut, sen tietää vaimoni myös. Jos vain jättäis ja kävelis pois niin ei se elämä siitä helpottuis koska sen minkä taakseen jättää sen edestään löytää, kyllä asiat kannattaa selvittää. Vielä kommenttina että tähän meidän ongelmiin ei ole liittynyt seksiä kolmannen osapuolen kanssa, ainoastaan suutelemista ja juttelemista mutta salassa. Myös kuin vaimo kertoi siitä miehestä niin oikeastaan tuli hieman sääli tunne vaimoa kohtaan, en ollut pystynyt antamaan sitä mitä hai kaipasi ja toinen mies pystyi, eli rakkaudentunnustuksia ja ihania sanoja. Oikeastaan naiset tuntuu olevan tyytyväisiä aika pieniin asioihin, me miehet taas liian tyhmiä sanoaksemme niitä. ;-)

Voi miten ihanaa, että teillä oli hyvä aloitus. Ei sitä toista tosiaan voi omistaa ja tosi on, että joskus on vain sellaisia kehitysvaiheita ihmisellä, että sitä vaan saattaa hakea huomiota, kun ei koe sitä saavan. Sitten kun sitä saa, tietysti oma kumppani tuntuu torvelta, joka kaiken vain vie, eikä anna sitä mitä itse tuntuu tarvitsevan. Todella hyvä, että lankakerää nyt puretaan, sentti sentiltä.

Onnea valillannenne!

Olen myös ollut petollinen vaimo, mieheni raivokohtauksien vuoksi kyllästyin ja hain salarakkaan. Sitä kesti vuosikaudet, huomasin tässä salamiehessä niin paljon ikäviä puolia, että kipitin kiltisti oman mieheni luo.

Alussa kaikki on ihanaa, luulen että vaimosikin tulisi ajan myötä huomaamaan tämän salamiehen ikävät puolet ja jos annat anteeksi, varmaan rakastaa sinua monin verroin enemmän.

Onko vaimosi käyttänyt selityksenään joitakin seuraavista lauseista?:
- tunteilleen ei voi mitään.
- jokin vain naksahti.
- se tuntui niin oikealta.
- kaatunutta maitoa ei kannata itkeä.
- olen sinut tapahtuneen kanssa.
- olemme kasvaneet erillemme.
- suhtaudu asiaan aikuismaisesti.
- tarvitsin tilaa hengittää.
- ystäviä PITÄÄ olla molemmista sukupuolista.
- toista ihmistä ei voi omistaa.
- se oli aikuisen naisen kypsä ratkaisu.
- elämä ei ole mustavalkoista.

Jos on, niin on lukenut liikaa naistenlehtiä tai ellipalstoja, eikä pysty perustelemaan tekojaan omin sanoin.

joidenkin pitää väkisin maalata piru seinille? Jos et tunne ihmistä josta puhut niin onko pakko yleistää. Minulla on erittäin vaikeeta luottaa 100% vaimooni ja loppujen lopuksi jos on ollut seksiä niin eipä juuri nyt kiinnosta, jos hakee seuraa muualta niin se on joko merkki että jokin mättää tai olet seksihullu. Minä uskon häntä siinä että seksiä ei ole ollut kun se ei todellakaan ole sitä mitä hän on kaivannut, noh se tottakai ei poista sitä tosiasiaa että mitä teki oli väärin. Joskus vaan ehkä kannattais jokaisen katsoa peiliin ja kysyä annoinko kaikkeni, ehkä minä tein sen nyt, huomasin että en ole antanut ja yritän nyt korjata asian. Koska jos tämä meidän yhteiselämä tähän päättyy voin ainaskin olla tyytyväinen siihen tosiasiaan että kaikkeni yritin enkä vaan kävellyt pois. Mun pitäisi vihata vaimoani parhaillaan mutta jostakin syystä säälin häntä ainoastaan.

Sääli on heikkoutta, jossakin tapauksessa..
Sinun varmasti pitäisi tietää oletko manipuloitu pelikappale vai ihan oikea puoliso.
Aika moni mies on osa peliä. Nykyään puoliso valitaan ulkoisten seikkojen perusteella; varallisuus auttaa asiaan ja tietysti hyvä ulkonäkö. Näinhän se on aina ollut.
Tarkoitan sitä, että pelissä harvoin on tunteita, siksi on helppoa ihastua ja pettää; nyt sinun on mietittävä oletko aito puoliso vai osa peliä. Tämä pätee jokaiseen suhteeseen; peliin voidaan laatia säännöt, mutta se onkin jo vapaa suhde.

Tietysti voidaan olla yhdessä taloudellisista ja perhesyistä; niinhän se meni jo maatalousyhteiskunnassa.

Kyllä ihmiset osaa olla laskelmoivia...

voi tapahtua. Elämä on yhtä peliä, jotkut pelaa sitä rehellisesti ja jotkut toisella tavalla. Minulla on paremmat tulot joten ehkä se saa hänet jäämään, toivon kovasti että se ei ole syy jäämiseen. En kuitenkaan usko että hän jaksais tätä paskaa mitä parhaillaan on jos ei todellakaan ole valmis miettimään yhteistä tulevaisuutta ilman kolmansia osapuolia. olen minäkin hänestä riippuvainen, mun työ ei salli että pystyisin aina lapset hakemaan ja vaati välillä myös matkustamista. Se että parissa on riippuvaisuuksia on tosiasia, niistä ei vaan saa syntyä ahdistusta. Kaiken pitäisi pystyä jakamaan ilman huonoa omatuntua.

Alkuperäinen kirjoittaja Lainatermejä...:
- elämä ei ole mustavalkoista.

Jos on, niin on lukenut liikaa naistenlehtiä tai ellipalstoja, eikä pysty perustelemaan tekojaan omin sanoin.

Mä en tykkää siitä, kun käytetään suhteen perusteena "meillä kaikilla on vain yksi elämä". Koska miten sen elämän kevytmielinen pilaaminen olisi perustellumpaa kuin se, että tekee töitä sen yhden hyvän elämänsä eteen - se on valintoja, se on työtä, se on myös väärien vaihtoehtojen hylkäämistä. Ja paljon muuta.

Mutta elämä ei ole mustavalkoista. Kun olin 18v, elämä oli vielä aika selkeää. Olin varma, että suhde päättyisi pettämiseen sillä sekunnilla. Nyt en tiedä, mitä tekisin. Varmaa on kuitenkin se, että ihan siihen suhde ei päättyisi.

Monessa parisuhteessa on se ongelma, ettei ymmärretä sitä, että miehillä ja naisilla on keskimäärin erilaisia tarpeita parisuhteelle. Esimerkiksi naiset yleensä haluavat sitä pientä huomioimista ja hellyyttä jopa päivittäin (mies antaa oma-aloitteisesti halauksia, suukkoja, kehuu kauniiksi, ostaa joskus jotain kivaa). Sellaiset asiat eivät välttämättä ole miehelle tärkeitä ja sen vuoksi miehet eivät niitä naiselleen anna, koska eivät itse välitä sellaisesta. Kuitenkaan miehet eivät tajua, että heidän ei kuulukaan antaa noita asioita miehen itsensä vuoksi, vaan siksi, että nainen haluaa sellaista kohtelua ja pitää sellaisesta.

Minusta se on myös hyvä vinkki, että laittakaa lapset hoitoon säännöllisesti (esimerkiksi joka toinen viikko yksi arki-ilta) ja yllättäkää toisenne vuorotellen. Pariterapiassa käytetään tällaista systeemiä yleisesti, että ekaksi vaimo järjestää miehelle sellaisen illan, josta hän arvelee miehen pitävän (esim. lätkämatsin katselu, keilaamaan meno) ja seuraavalla kerralla vastaavasti mies järjestää vaimolleen illan, josta mies arvelee vaimon pitävän (esim. elokuviin meno, pitkä kävelylenkki + sauna + siideri, sisustusmessuille meno, hyvä rauhallinen ravintolailta, sulkapallo-ottelu). Tämän ideana on auttaa tutustumaan puolisoon. Se myös antaa kuvaa siitä, kuinka hyvin tunnet puolisosi. Se myös auttaa tasapuolisesti siinä, että toisen ei tarvitse aina olla "veturina" ja viihdyttäjänä, vaan molemmat joutuvat pistämään itseään likoon.

Jos uhkana on parisuhteen kaatuminen, niin vaikka lastenhoitajan palkka muutaman kympin ehkä maksaa (+ tietysti viihdytyksestä aiheutuvat menot), niin mielestäni se on pieni hinta siitä, että suhde onnistutaan säilyttämään.

Parisuhdeterapiasta ainakin minulla on hyviä kokemuksia. Terapeutti osaa ohjata keskustelua eikä jäädä inttämään asioita, vaan päästään eteenpäin ilman riitelyä. Vaikka olen muutenkin luonteeltani analyyttinen, niin ammattitaitoinen terapeutti onnistui silti tuomaan uusia näkökulmia ja ihan käytännön harjoituksia, millä parisuhteeseen saadaan uudestaan iloa.

Suosittelen lämpimästi myös kirjoittamista toiselle. Ne voivat olla pieniä viestejä. Miksei voisi olla avoin silläkin uhalla, että suhde päätyy eroon? Jos ero koittaa, silloin ainakin voi olla tyytyväinen, että kaikkensa on yrittänyt. Miksei siis voisi laittaa vaikkapa aamupalapöytään tai tyynyn päälle sydämen kuvalla varustetun lapun, jossa tunnustaa rakastavansa häntä kaikesta huolimatta ja toivottaa samalla vaikka hyvää työpäivää.

tänään on sellainen tunne että tällä suhteella ei ole tulevaisuutta, toisaalta ei ole myöskään voimia lähteä eroamaan, kaiken sen häslinkin mitä sekin tuo mukanaan. Eli pitäisikö vaan jatkaa kunnes löytää voimia muuhun tai kunnes asiat muuttuu. Voiko asua samassa talossa, nukkua samassa sängyssä ilman molemminpuolisia tunteita, kuinka kauan jaksaa sellaista elämää? Mistä löytyis parhaillaan voimia että vielä jaksais puskea?

Eihän se hetkessä muutu, vaan ajan kanssa, suuntaan tai toiseen. Mutta ilman yrittämistä ja kärsivällisyyttä lopputuloksena ei ole ainakaan yhteiselämän jatkuminen. Erillänolokin on hankalaa, sillä lasten takia pitäisi pystyä silloinkin asialliseen ja hyvään yhteistyöhön. Hanskat tiskiin asenteella tulee siis pelkkää potaskaa tulokseksi.

Jatkakaa sitä terapiaa ja neuvontaa, leirikin kannattaa etsiä. Koska asia on vielä näin uusi, ei vaimollsesi mitenkään ole ehtinyt muodostua kovin syviä tunteita uuteen kaveriin. Ne ovat pinnallisia, enemmänkin sitä kehon kemiaa eli hormonit huutavat. Silloin pää on järjetön, kun tämä on menossa.

Voi mahdoton, miten monta turhaa eroa jäisi toteutumatta, jos ihminen hallitsisi tämän puolen itsessään. Muistuta itseäsi aina näistä asioista, kun meinaat hervahtaa etkä jaksaisi. Vaimosi ei todellakaan ajattele tällä hetkellä eniten aivoillaan, niitä ohjaa ihan muut seikat. Jonkin ajan kuluttua tämä tila muuttuu ja silloin sinä voit pitää huolta siitä, että olet se haluttava mies hänen elämässään.

Ehkä sinun pitäisi tässä tilanteessa sekä ymmärtää, pystyä käsittelemään asioita rauhallisesti että olemaan jämäkkä MIES, joka sanoo viimeisen sanan. Jos olet ollut kovasti kiltti, näytä toinen puolesi ja ole machompi. Tee arjat selväksi kuin lapselle. Joku nainen tarvitsee sen tunteen, että mies on uros, joka määrää.

joidenkin pitää väkisin maalata piru seinille? Jos et tunne ihmistä josta puhut niin onko pakko yleistää. Minulla on erittäin vaikeeta luottaa 100% vaimooni ja loppujen lopuksi jos on ollut seksiä niin eipä juuri nyt kiinnosta, jos hakee seuraa muualta niin se on joko merkki että jokin mättää tai olet seksihullu. Minä uskon häntä siinä että seksiä ei ole ollut kun se ei todellakaan ole sitä mitä hän on kaivannut, noh se tottakai ei poista sitä tosiasiaa että mitä teki oli väärin. Joskus vaan ehkä kannattais jokaisen katsoa peiliin ja kysyä annoinko kaikkeni, ehkä minä tein sen nyt, huomasin että en ole antanut ja yritän nyt korjata asian. Koska jos tämä meidän yhteiselämä tähän päättyy voin ainaskin olla tyytyväinen siihen tosiasiaan että kaikkeni yritin enkä vaan kävellyt pois. Mun pitäisi vihata vaimoani parhaillaan mutta jostakin syystä säälin häntä ainoastaan.

Siis aivan samassa liemessä ollaan, tuossa aiemminkin kirjoittelin ja kyselin, että miten se terapia lähti menemään. :)

Tässä vaiheessa en minäkään enään välitä oikeasti, oliko seksiä vai ei. Se on jo sivuseikka, vaikka tietysti sen oman miehen suusta kaiken rehellisesti haluaisinkin tietää ja kuulla Häneltä itseltään. Kaikkein pahinta minusta on nyt tässä se tunne, että toinen ei kunnioita tarpeeksi ollakseen rehellinen ja puuhastelee omiaan minun selkäni takana lurjusmaisesti. Tunteeni todella ovat viilenneet ja katselen tilannetta jollakin lailla ulkopuolisen silmin ja ihmettelen. Säälinkin tunteita tulee, kun ajattelee, miten huono ihminen tuo toinen on ja niin hukassa itsensä kanssa. Onko edes arvoiseni? Sen kaiken ajattelu, kuinka tietoisesti ketku salaa ajatuksensa ja sitten juoksentelee vieraiden naisten kanssa flirttailemassa egoansa puustatakseen, kyllä se todella säälittävältä jo ensi vihan jälkeen tuntuukin. Hymyilemässä siellä muiden kanssa tavallaan kerjätessään huomiota itselleen. Onhan se piru vie säälittävää olla noin keskenkasvuinen ja heikko, ettei kykene vaimolleen keskustelemaan, missä mättää!

Tsemmpiä ja voimia teille! Koeta jaksaa, kun aikaa kuluu, tulee sinulle lisää perspektiiviä
asiaan ja sitten olet jotenkin valmiimpi ihan mihin vaan. Käy läpi kaikki tunnekirjosi, ne vaan on tässä tapauksessa käytävä ja se vie aikaa. Tunteet ja ajatuksen voivat vaihdella jopa tunnista toiseen.

Seuraan mielelläni kirjoituksiasi, koska elän samaa vaihetta. On tämä vaan ihana saitti!

tänään on sellainen tunne että tällä suhteella ei ole tulevaisuutta, toisaalta ei ole myöskään voimia lähteä eroamaan, kaiken sen häslinkin mitä sekin tuo mukanaan. Eli pitäisikö vaan jatkaa kunnes löytää voimia muuhun tai kunnes asiat muuttuu. Voiko asua samassa talossa, nukkua samassa sängyssä ilman molemminpuolisia tunteita, kuinka kauan jaksaa sellaista elämää? Mistä löytyis parhaillaan voimia että vielä jaksais puskea?

Kyllä voi asua samassa talossa ja nukkua samassa sängyssä. Ei se toki ihan mutkatonta ja helppoa ole. Minun lurjukseni haluaisi kuitenkin lähestyä, mutta minä olen kylmä, tympääntynyt ja jotenkin välinpitämäton. Ihmettelen jopa välillä itsekseni, että mitähän ihmettä olen tuossakin ihmisessä joskus nähnyt. Tekemisten summana vain kuolla kupsahdin. Olisiko sekin jotakin itsesuojelua, ettei anna toisen enään päästä niin lähelle, että voi satuttaa, kun ei luota? Toisinaan ajattelen, että oliko tuo juttu nyt oikeasti mitään? Miksi sen pitäisi minua häiritä? Mutta kun vaan häiritsee. :( Seksiäkin saatat tulla haluamaan toisinaan ja aika intohimoisestikkin, mutta sen jälkeen tuleekin tyhjyys. Ikään kuin yrittäisi pitää viimeisistä rippeistä kiinni.Ja kummallista on, että siinä tyhjyydessä on aika hyvä olla. Kun ei välitä mistään ja mikään ei tunnu miltään. Sitten se taas alkaa alusta, tulee ajatuksia, pohdintaa ja taas mennään vuoristoradassa. Semmoista se vaan nyt on. Ikävä kyllä.

Muisteln sitä ihmistä, jota rakastin, jonka hymy sulatti sydämeni, jonka kosketus tuntui taivaalliselta, se kaikki oli tarkoitettu minulle. Kuinka katsoin häntä ihailevasti ja todella rakastin, vaikka vuosia takana. Tämä aika tuntuu kuin eiliseltä ja yht äkkiä kaikki muuttui. Nyt vain säälittää ja olen todella surullinen.