Haluan lisätä tähän keskusteluun vielä oman tarinani, koska ehkä siitä on joillekin apua ja tukea.
Olemme noin kolmekymppinen pariskunta eikä meillä ole lapsia. Reilun kolmen vuoden aikana olemme käyneet läpi helvetin, ja monista kuukausista en muista yhtään mitään. Ne ovat menneet sumussa ja ihmisillä on kyky suojella itseään kriisitilanteessa siten että asiota ei tajua kerralla vaan ne tippuu tajuntaan vähitellen, tipoittain, että jaksaisi vähitellen käsitellä mitä on tapahtunut. Siitä johtuu turta olo, ettei tunne mitään. On aivan normaalia olla emotionaalisesti kylmä kyseisessä tilanteessa.
Menimme naimisiin parikymppisinä (aivan liian nuorina), syystä jota en halua enempää eritellä. Parin kolmen vuoden päästä minua alkoi ahdistaa sitoutuminen ja aloin puhua miehelleni että haluan mahdollisesti eron. Tunteisiini liittyi tuolloin ihastumista ja huomion keräämistä muualta, mutta se ei ikinä johtanut edes minkäänlaisiin keskusteluihin kenenkään kolmanne osapuolen kanssa. Noin vuoden kuluttua kriisini alkamisesta aloin rauhoittua ja tajusin että minulla olikin maailman ihanin mies, ja luulin kaiken olevan taas hyvin. Siitä se alamkäki kuitenkin vasta alkoi. Mieheni ihastui vakavasti seuraavan vuoden aikana toiseen naiseen ja vietti hänen kanssaan paljon aikaa, koska opiskelivat samassa paikassa. Tilanne paheni ja paheni, koska mieheni muuttui niin ahdistuneeksi ristiriitaisista tunteistaan. Kun ihastumista oli kestänyt jo kuukausia hänellä puhkesi aika voimakkaita ahdistuskohtauksia ja masennus, enkä muista noista kuukausista juuri mitään. Hän ei koskaan mennyt tämän naisen kanssa sänkyyn, mutta jatkoi hänen tapailua vielä opiskelujen ulkopuolellakin ja halailua & pussailua oli kehissä. Viimeinen tikki minulle oli että hän vei naisen ulos yhteisten ystäviemme kanssa ja muutin pois kotoa. Palasin muutaman viikon kuluttua koska mieheni sanoi että ei halunnut antaa vielä periksi ja että oli lopettanut yhteydenpidon naisen kanssa. Odotin mieheltäni tietysti juuri sitä anteeksipyytelyä ja minun takaisin rukoilemista, mutta sitä ei koskaan tullut. Tottakai hän pyysi anteeksi, mutta se oli lähinnä mekaanista. Nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt että useimmat ihmiset eivät pysty aitoihin anteeksipyyntöihin vastaavassa tilanteessa koska ovat niin shokissa kuukausia etteivät edes tajua tekojaan. Oma paha olo on päällimmäisenä.
No mieheni piti lupauksen eikä tavannut enää naista, mutta hänen masennuksensa jatkui, ja hän myös ikävöi naista vielä lähes puolivuotta sen jälkeen kun eivät olleet kuulleet toisistaa mitään. Tilanne vaikutti minuun siten, etten kestänyt olla mieheni seurassa enää juuri ollenkaan. Olin siinä vaiheessa kestänyt jo hieman liikaakin saamatta edes minkäänlaista tunnustusta siitä että jaksoin sen kaiken paskan. Tuolloin mieheni oli sitä mieltä että hän teki tarpeeksi kun jäi minun kanssani. Minä taas olisin kaivannut jotain merkkejä siitä että hän olisi ollut edes huolissaan minun menettämisestä. Hän ei ollut sitä kuitenkaan tuolloin kykenevä antamaan ja aloin itse käydä ulkona hyvin paljon. Yli puolen vuoden aika biletin niin paljon kuin pystyin ja halusin testata että kestääkö mieheni saman kuin minä jouduin kokemaan. Bileiltoihin liittyi myös miesseuraa, mutta en mennyt myöskään sänkyyn kenekään kanssa. (Lapsellistako? Todellakin, mutta siinä tilanteessa minulle ainoa vaihtoehto.) Lopulta reilun puolen vuoden kuluttua kerroin miehelleni kaiken ja sanoin etten jaksa sitä elämää enää. Että nyt on pakko aloittaa puhtaalta pöydältä tai sitten erotaan, koska tässä ei ole enää mitään järkeä. Tästä tilanteesta on nyt aika lailla tasan vuosi.
Päätimme yrittää ja se on kannattanut. Helppoa se ei ole ollut, koska mieheni on edelleen masentunut. Kyseiset kokemukset olivat sen verran rankkoja ja hän vajosi kriisin aikana niin huonoon kuntoon henkisesti että sieltä nouseminen on ollut pitkä tie. Valoa tunnelin päässä nykyy kuitenkin. Olen itse käynyt läpi erinäisiä voimakkaita väsymyskausia tilanteen vaikeuden ja mieheni huonon tilanteen vuoksi. Koko elämämme on heittänyt härän pyllyä koska molempien opiskelut ovat kärsineet tilanteesta todella paljon. On vaikea koota itseään tekemään mitää keskittymiskykyä vaativaa pitkän kriisin jälkeen, vaikka tilanne olisi jo rauhallisempi. Masennuksen vuoksi itsetunto on heikentynyt ja on ylipäätään herkepi kritiikille. Välillä tuntuu että olemme henkisesti 20 vuotta vanhempia. Taloudellinen tilanteemme on kriisin vuoksi myös aika retuperällä koska sumuisimman vuoden aikana talousasioita ei juuri ajatellut, kunhan selvisi aamulla sängystä ylös. Niitä laskuja maksetaan nyt.
Kaikenkaikkiaan olen kuitenkin enemmän kuin onnellinen että emme antaneet periksi. Minulle on ihana mies, jota arvostan nykyään entistä enemmän. Suhteemme on jotenkin todella paljon aidompi kuin koskaan ennen tätä kriisiä. En sano että pysyisimme yhdessä aina, koska kyllä meidänkin suhteessa on kipupisteitä jotka kummittelevat, samoin vanhoja haamuja, mutta ainakin yhdessä pysymisemme hyvin pitkään on tämän kaiken jälkeen hieman todennäköisempää kuin tätä ennen. Näin paljon itkua ja hammastenkiristystä ei viitsi heittää hukkaan ihan pienestä. Olemme myös molemmat nyt kokeneet ihastumisen avioliiton ulkopuolella, tiedämme tasan tarkkaan miten se prosessi alkaa ja etenee. Siten on ehkä mahdollista osata välttää tilanteita jo lähtökohtaisesti. Ainakin itse tunnistan sen houkutuksen jo hyvin varhaisessa vaiheessa, tiedän myös sen tunteettomuuden tilan, sen voimakkaan ristiriitaisen olon, sen sumun jossa vetää läpi päivästä toiseen, ja sen kun tilanteen lauettua molempien tuska ja ahdistus alkaa purkautua pienissä ja välillä suuremmissakin paloissa. Sen ketä on petetty kannattaa esimerkiksi jo etukäteen varautua siihen että omat tunteet alkavat purkutua VASTA sitten kun tunteen olonsa jollain tavoin turvalliseksi (eli pahin uhka suhteen kaatumiseen on ohitettu). Sitä ennen kaikki huomio kiinnittyy vaan suhteen jatkamisen edellytyksiin.
Tällä kaikella haluan toivottaa voimia ja jaksamista kaikille näiden asioiden kanssa kamppaileville. Joskus on parempi päätös erota. Niin ei ollut meidän kohdalla (siitä huolimatta että monet ystävämmekin kadottivat uskonsa meidän suhteeseen jo ajat sitten ja kehottivat meitä vain eroamaan), joten en usko että periksi antaminen on ainoa oikea tie monelle muullekaan. Kannattaa varautua pitkään prosessiin, suurin virhe on liian nopeiden tulosten odottaminen. Mutta kaikesta VOI selvitä, jos molemmat sitä tarpeeksi paljon haluavat ja jaksatte olla kärsivällisiä.
Hyvää ja lämmintä syksyn jatkoa kaikille!!