Mitä vastaisit ystäväsi hyvin musertavaan ja loukkaavaan viestiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli yhessä vaiheessa sama tilanne. Moni ''ystävä'' katos kun menin kihloihin ja sain tyttären. Nyt enää kaks ystävää, mutta niinkuin oon todennu, että nää kaksi ystävääni on mun todellisia ystäviä. Noihin muihin ns. ystäviin en ole enää yhteyttä ottanu, koska se on turhaa. En jaksa roikkua kenessäkään vaan jatkan eteenpäin ilman heitä.

Elämä on kummallista, ehkä nää kaks koki, että oot perheen myötä muuttunu vieraaks ja etkä kuitenkaan enää lähtis pitämään vaan hauskaa. Mutta, en ymmärrä tota sun naimisiin menevää ystävää ja hänen toimintaansa, en vaikka kuinka tässä mietin. Ihmettelen vaan, että mitä tossa sen touhussa on oikeesti takana. Oon aivan varma, että on puhuttu hivenen väritettyä totuutta ja pistetty paskaa joukkoon sun selän takana. Teineiltä vois odottaa tollasta käytöstä, mä en oo sun kaa, kun mä oon noitten kaa.

Uskon, että tuntuu pahalta. Mutta, ajatteleppa sitä, että sulla on kuitenkin perhe ja uusia ystäviä saat varmasti. Nyt kannattaa keskittyä omiin asioihin ja perheeseen. Vaikka pahalta tuntuu niin jatkat vaan eteenpäin, elämä yllättää kuitenkin joskus.

Mitäpä tuohon enää vastaamaan...
Sinä et ole ystävääsi loukannut, mutta hän valitsee loukata sinua todella rankalla tavalla ilman "syytä".
Jos hänellä ei olisi mitään sinua vastaan, niin kyllä hän sinut häihinsä pyytäisi, kyllä häihin aina mahtuu, vaikka istumaan erilleen toisille puolille salia.

Kysyt että mitä jatkossa, jos hän vielä ottaisi yhteyttä? Sitten mietit miten valmis sinä olet ymmärtämään että virheitä me kaikki teemme versus minkä verran annat käyttää ittees hyväksee

Jos pitäisin tätä naimisiin menevää hyvänä ystävänä, varmaankin vastaisin, että en valitettavasti ymmärrä tällaista päätöstä, enkä voi olla miettimättä miten asia ystävyyteemme vaikutaa. Voisin ehkä vielä lisätä, että tuntuu kyllä kurjalta, kun toinen on selvästi valinnut puolensa, vaikka itse et ole koskaan mitään "puolia" halunnutkaan. Ei varmaankaan ole ollut helppoa tällä ihmisellä tuollaista viestiä laittaa, mutta kyllähän tuo silti tökeröltä teolta vaikuttaa ja tuntuu, että siellä on jotain taustalla, mistä et itse välttämättä ole tietoinen.

Mä olen ilmeisesti ainoa joka ymmärtää...niitä on 2 ja sä oot 1. Ne 2 ei tuu paikalle jos sä tuut ja ei siinä voi tehdä mitään muuta. Koita ymmärtää se kaveris kannalta ja jatkatte kavereina normaalisti. Mä tosin olisin selittänyt sulle että ne vaati niin ja olisin kutsunut sut mut koska niitä on enemmän.

Mä olen ilmeisesti ainoa joka ymmärtää...niitä on 2 ja sä oot 1. Ne 2 ei tuu paikalle jos sä tuut ja ei siinä voi tehdä mitään muuta. Koita ymmärtää se kaveris kannalta ja jatkatte kavereina normaalisti. Mä tosin olisin selittänyt sulle että ne vaati niin ja olisin kutsunut sut mut koska niitä on enemmän.

Häh? Ap ei ole asettanut ehtoja että joko tai. Nämä 2 ovat ilmeisesti sanoneet että ap:ta ei saa kutsua ja morsian tottelee. Minä en ymmärrä. Itse jättäisin moisien ehtojen asettajat kutsumatta.

Ei minulle ainakaan kukaan kutsuttava vieras tule sanelemaan, ketä muita saan juhliini kutsua. Tai jos tulee, niin sillä ei ainakaan ole minkäänlaista vaikutusta ratkaisuihini tai korkeintaan jättäisin moiset uhkailijat kutsumatta. Ihan riippumatta lukumääristä.

Mutta tietysti sellaisessa tilanteessa määrä voisi vaikuttaa, jos ajattelisin että nämä ihmiset eivät vaan tule keskenään toimeen ja todennäköisesti häissä tulee ikäviä tilanteita, jos kaikki kutsutaan. Enkä itse osaisi sanoa, kuka siihen nyt on erityisen syyllinen eikä kukaan heittäisi mitään lapsellisia "en tuu jos se tulee" -juttuja. Silloin voisi joutua ottamaan määränkin huomioon, jotta saa kutsuttua mahdollisimman suuren osan heistä, jotka kutsua haluaa.

Aloittajana varmaan kysyisin, mikä on se ikävä tilanne, jota ystävä pelkäisi jos kaikki ovat paikalla. Vaikka ei rähinöitäisi, niin muunkinlainen välienselvittely voi olla häissä ikävä. Ja jos aloittaja pitkästä aikaa kohtaa kasvokkain nämä entiset kaverit, joilta ei ole saanut vastausta välien katkeamiseen, niin helpostihan siinä tulee houkutus alkaa tivaamaan syitä välirikolle. Varsinkin, jos alkoa otetaan.

Mites muuten polttarit, tuliko niihin kutsua? Tuli mieleen sekin, että jos jompi kumpi näistä muista morsiamen ystävistä on kaaso ja järjestänyt polttarit, joihin ei ole kutsunut aloittajaa, olisi varmaan ikävää jos tämä häissä sitten selviäisi polttarikansiota katsellessa. Siinä voisi tulla aloittajalle itku silmään ja samalla ikävä fiilis muillekin.

Mun pari ystävääni oli riidoissa keskenään, mutta kutsuin miehen kans häihimme heidät molemmat. Kyllä he sinne mahtuivat, tosin eri puolille. Kumman tahansa kutsumatta jättäminen olisi ollut tökeröä.

Kurjaa, ap, mitä ystäväsi teki. Mutta sinuna miettisin sen ystävyyden laatua:sinänsä 20 vuotta ei kerro ystävyyden syvyydestä kaikkea, koska yhdessäkin vuodessa joku "uudempi"voi tulla tosi läheiseksi.
Mutta siis, jos on hyvä ystävä, niin semmoiselta voit kysyä että "onko tämä nyt reilua tms". Ja jossei asiat parane sillä, niin sit pitää erkaantua.

Tuli vaan mieleen semmoinen, että olitteko koskaan nelikkona? Joskus porukan ekaa avioituvaa/raskautunutta syynätään tarkemmin koska hän on edelläkävijä. Sit kun loput pariutuu niin niistä ei kohkata ihan niin paljon

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Häh? Ap ei ole asettanut ehtoja että joko tai. Nämä 2 ovat ilmeisesti sanoneet että ap:ta ei saa kutsua ja morsian tottelee. Minä en ymmärrä. Itse jättäisin moisien ehtojen asettajat kutsumatta.

Mä sanoin jo että siinä on se sääntö että niitä on enemmän. Sen voi perustella sillä ja jos tekis toisin päin niin sitä ei voi perustella millään. Sitten se olis vittuilua ja sen jälkeen pitäis pitää yhtä sen yhden kanssa koko ajan noita kahta vastaan. Sä valitsisit puoles ja nyt kun teet noin niin sä et valitse puolta. Mun mielestä tää on ihan selvä ja se pitää apn ymmärtää ja hyväksyä. Sitten jos olis enemmän porukkaa vaikka 8 vastaan 7 niin sitten se olis tosi vaikeeta.

Mä sanoin jo että siinä on se sääntö että niitä on enemmän. Sen voi perustella sillä ja jos tekis toisin päin niin sitä ei voi perustella millään. Sitten se olis vittuilua ja sen jälkeen pitäis pitää yhtä sen yhden kanssa koko ajan noita kahta vastaan. Sä valitsisit puoles ja nyt kun teet noin niin sä et valitse puolta. Mun mielestä tää on ihan selvä ja se pitää apn ymmärtää ja hyväksyä. Sitten jos olis enemmän porukkaa vaikka 8 vastaan 7 niin sitten se olis tosi vaikeeta.

Ootko sä joku 13-v? Normaalisti aikuiset ihmiset kylläkin toimii niin, että kutsuvat kaikki jotka haluavat kutsua. Jos jollekin kutsutulle on ongelma se, että joku muu tulee, niin on sitten ihan oma päätös jäädä juhlista pois. Mutta kaikki on kuitenkin kutsuttu eikä ketään syrjitty.

Sitten on toinen juttu, jos on perusteltua syytä ajatella että tietystä vieraskokoonpanosta aiheutuu ongelmia. Onneksi todella harvinaista, etteivät aikuiset ihmiset osaisi yksien häiden ajan käyttäytyä asiallisesti toisiaan kohtaan, joten harvemmin tällä perusteella pitää vieraita karsia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Nyt sain kuulla, ettei ystäväni aio kutsua minua häihinsä. Nämä kaksi muuta ystäväänsä kyllä, muttei minua. Perusteli ettei halua "kävää tilannetta" ja toivoi minun ymmärtävän.. Eli nyt myös hän käänsi minulle selkänsä. Olen niin surullinen ja loukattu, että on vaikea hengittää. En tiedä miten tuohon viestiin reagoisin?! Miten siihen voi reagoida? En voi mitenkään ymmärtää, että hän välittää ystävyydestämme ja minusta noin vähän.

Miten te vastaisitte minun sijassani?

Miten "sait kuulla" asian?

En mä kyllä nielisi ihan kakistelematta tuollaista käytöstä. Jotenkin yrittäisin pitää puoliani tai ilmaista että asia on minua loukannut. Ei ystävyys merkitse sitä että pitää ryhtyä kynnysmatoksi toiselle. Tietysti asiallinen kannattaa aina olla.

Esimerkiksi näin voisin vastata. "Ymmärrän kyllä kantasi. Ikävä kun tämä nyt meni näin, että minut pyyhkäistään sivuun vailla mahdollisuutta esittää omaa näkökantaani asiasta, kun en koskaan ole edes saanut selville mistä oikein on kyse. Omasta mielestäni en ole tehnyt mitään ansaitakseni tällaista kohtelua. Mutta en kai voi muuta kun alistua etsimään uutta seuraa, jos vanhoille tutuille ei enää seurani kelpaa. En syytä sinua, mutta en myöskään suostu enää jatkamaan tätä peliä. Vilpittömästi toivotan teille hauskoja häitä ja tulkaa onnellisiksi yhdessä."

Tähän xcv kirjoitukseen lisäisin vielä pienen jatkon:
Kun elätte onnellisina ja saat ystäväiseni iloisen uutisen pienestä tulokkaasta, toivon etteivät rakkaat ystäväsi käännä sinulle selkääsi ja sysää sinua syrjään niin kuin minulle teitte. Silloin saatat tuntea saman surun ja yksinäisyyden, josta minä olen silloin jo ylitse päässyt.

Koska mikään muu ei ilmeisesti ystävyyttänne ap rikkonut, kuin pieni ihanuus tai suuri kateus perhettäsi kohtaan.
Kaikesta huolimatta muistaisin hääparia erittäin ikimuistoisella pienellä lahjalla, joka muistuttaisi ystävää vielä kerran siitä mistä luopui kahden itsekkään ystävättären vuoksi.
Ystäväsi ottakoot jatkon omiin käsiinsä ja Ap jatka elämää etsien uusia tuttavia joista saatat saada hyviä ystäviä.

Ap, minäkin olen tunteellista tyyppiä ja varmaankin olisin järkyttynyt moisesta, mutta joku muu, joku järkevä, olisi vain naurahtanut ja sanonut jotakin tyyliin: ai ne kaksi, no joo, mutta tavataan sitten kahdestaan paremmalla ajalla.

Ei tuollainen ooe aito ystävä, kun ei totea niille kahdelle, että olette vähän kersoja kun käyttäydytte noin. Turha tuollaisia "ystäviä" on pitää, heitä menemään moinen ystävyys, ja etsi parempaa seuraa. Sinä olet arvokas, eikä sinua saa kohdella noin.

Olen itse vakaasti sitä mieltä, että minä kutsun mihin tahansa juhliini juuri ne henkilöt, jotka haluan. Jos joillakuilla on ongelmia keskenään, niin se on niiden ongelma, ei minun. Jos jonkun osallistujan läsnäolo on niin kiusallinen, ettei voi olla paikalla, niin on kyllä vapaa jäämään pois.

Eihän tässä nyt todellakaan ole kyse pelkästä hääkutsusta. Vaan siitä, että kaksi ihmistä on ihan aiheetta suuttunut ap:lle, ja kolmas (eli morsian) asettuu näiden kahden puolelle. Morsian ei näe ap:ta sen vertaa arvokkaana ystävänä, että a) kertoisi hänelle mistä nämä kaksi ovat vihoissaan ja b) haluaisi kuulla ap:n puolen tarinasta. Ei tuollainen ihminen, joka ei kysy saatika edes halua kuulla toisen osapuolen kertomusta, ole todellakaan ystävä. Hän on joku tyyppi jonka ap on tuntenut 20 vuotta, siinä se.

Itse en vastaisi tuohon alkuperäiseen viestiin yhtään mitään, enkä jatkossa ottaisi yhteyttä. En jotenkin usko että tuosta ihmisestä itsestäänkään kuuluu enää yhtään mitään. Tai no, ehkä silloin, jos hän tarvitsee ap:lta jotain. Muutes, miten tähän asti - onko ystävyytenne ollut tasapainossa, vai oletko sinä ap aina ollut se joka auttaa ja kuuntelee? Onko sinulla ollut aiemmin merkitystä? Jotenkin uskoisin että "ystävyytenne" on aiemminkin ehkä ollut kovin yksipuolista :(. Eihän tuollaista oikealla ystävälle nimittäin tehtäisi.

Itse kokisin kutsumatta jättämisen loukkauksena ja näin ollen antaisin ystävyyden kuivua pois. Samalla poistaisin "ystäväni" kaikki yhteistiedot, enkä vastaisi mihinkään yhteydenottoon..

Aikuinen pitää olla molempien, ei vain sinun. Jotenkin ymmärsin viestistäsi että hän kertoi sinulle ettei aio kutsua sinua häihinsä?? Halusiko hän olla "reilu" vai vain loukata päin naamaa?

En tekisi tai vastaisi mitään, enkä kyllä lähettäisi mitään kortteja.
Melkolailla 5-vuotiaiden touhua, jos eivät aikuiset ihmiset kykene samoissa juhlissa olemaan, oli syy riitaan mikä tahansa.

Laittaisin viestiä, että "on törkeää ettei minulle kerrota mistä kenkä puristaa. Ja jos tilanne on tämä niin ystävyytemme on parasta unohtaa, toivottavasti ymmärrät."

Mulla meni aikoinaan kahden ystävän kanssa välit poikka tai siis he laittoivat välit poikki. Vuosia myöhemmin selvis, että minun sanomisia oli juoruttu eteenpäin ihan väärin ja lopputulos oli jotain mitä ei edes koskaan tapahtunut.

Minun ystävästäni yli 20 vuoden ajalta tuli entinen ystävä kun rupesin ihmettelemään miksi minua ei kutsuttu tyttären rippijuhliin (näin juhlakuvat FB:sta), olin ollut sylikummi ja olin muistanut tyttöä joka vuosi (asutaan 600 km päässä joten kovin usein ei nähty) synttäreinä ja jouluna. Syyksi selvisi se että minä en kuulu enää kirkkoon (erosin 5 vuotta sitten pitkän pohdinnan tuloksena koska katsoin että oma vakaumukseni on jotakin muuta kuin mitä kirkko opettaa).

Ystäväni mukaan kuulemma olen pilkannut hänen henkilökohtaista uskoaan ja hänen työpaikkaansa (hän kirkon työntekijä) - kummallista kyllä koskaan ei ole keskustelua uskonnollisista asioista käyty, jos nyt sellaiseksi ei lueta yhteiskunnallista keskustelua FB:ssa liittyen ajankohtaisiin uutisaiheisiin kirkkoon liittyen. Ja niissäkään mielipiteeni eivät ole kovin radikaaleja, vaan mielestäni kirkko tekee hyvää työtä ja sille on paikkansa, itse en vain voi katsoa siihen enää kuuluvani. Mutta sinne meni ystävyys, huvittavaa kyllä, minulla on tuttavapiirissä muitakin uskovia ja tulen erinomaisen hyvin toimeen kaikkien kanssa ja minun puolestani kukin saa uskoa miten haluaa- ilmeisesti osa kirkon väestä kuitenkin arvottaa ihmisiä sen perusteella mihin he uskovat tai ei eivät...

Vitsi tein naisten ystävyyssuhteet on hankalia. Onneks en oo nainen niin ei tarvitse analysoida ja pingottaa jostain hääkutsusta ja sen lähettämättömyydestä. Kateellinenkin näin häiden alla pitää olla muille jne. Miksei vaan voi olla onnellinen toisen puolesta ja toivottaa hyvää onnea?

Ootko sä joku 13-v? Normaalisti aikuiset ihmiset kylläkin toimii niin, että kutsuvat kaikki jotka haluavat kutsua. Jos jollekin kutsutulle on ongelma se, että joku muu tulee, niin on sitten ihan oma päätös jäädä juhlista pois. Mutta kaikki on kuitenkin kutsuttu eikä ketään syrjitty.

Sitten on toinen juttu, jos on perusteltua syytä ajatella että tietystä vieraskokoonpanosta aiheutuu ongelmia. Onneksi todella harvinaista, etteivät aikuiset ihmiset osaisi yksien häiden ajan käyttäytyä asiallisesti toisiaan kohtaan, joten harvemmin tällä perusteella pitää vieraita karsia.

Kuule ihan aikuinen oon ja ratkaissut lasteni asioita paljon. Mun mielestä 2 on enemmän kun 1 mutta sun mielestä selvästi ei ole. Musta tuntuu että mä olen ainoa jolla paljon kokemusta tälläsistä ei tulla jos ne tulee jutuista. Jos ei oo ketään joka sanoo että kaikki tulee ja turpa kiinni niin sitten se on aina tällästä.

Kuule ihan aikuinen oon ja ratkaissut lasteni asioita paljon. Mun mielestä 2 on enemmän kun 1 mutta sun mielestä selvästi ei ole. Musta tuntuu että mä olen ainoa jolla paljon kokemusta tälläsistä ei tulla jos ne tulee jutuista. Jos ei oo ketään joka sanoo että kaikki tulee ja turpa kiinni niin sitten se on aina tällästä.
Jos lapsesi järjestäisi synttärit ja vaihtoehtona olisi joko että
9 kaveria kutsutaan ja 1 jätetään kutsumatta
tai
8 kaveria kutsutaan ja 2 jätetään kutsumatta?

Kutsuisitteko 9 kaveria, ihan vain siksi koska 9 on enemmän kuin 8? Vai miettisittekö miltä siitä yhdestä tuntuu, joka oli ainoa jota ei kutsuttu?

Laittaisin viestin jossa kerron, että ymmärrän täysin hankalan tilanteen. Kertoisin että myös oma tilanteeni on niin hankala, että minun täytyy myös jättää hänet pois ystäväpiiristäni näiden samojen ihmisten takia. Toivottaisin oikein oikein mukavaa loppuelämää valitsemiensa ystävien ympäröimänä.

Yhteistyössä