Miten hoidatte raha-asiat parisuhteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22834188]Niin voivat ollakin, mutta silti rahankäytön hallinnasta luopuminen voi olla vaikeaa miehelle.[/QUOTE]

Mitä sitten? Miehet joutuu parisuhteessa oppimaan luopumaan hyvinkin monesta asiasta.

Mitä sitten? Miehet joutuu parisuhteessa oppimaan luopumaan hyvinkin monesta asiasta.
No mutta kaikki holtittomat rahankäyttäjät eivät osaa ajatella järkevästi, koska raha liittyy myös tunteisiin. Muutenhan yleensä niitä ongelmia ei olisi syntynytkään. Ja on myös parisuhteita, joissa se toinenkaan ei ole täysin osaava rahankäytössä. Silloin tulee varmasti ongelmia, jos mies ei voi 100% luottaa, että asiat hoidetaan kunnolla.

[QUOTE="vieras";22834188]Niin voivat ollakin, mutta silti rahankäytön hallinnasta luopuminen voi olla vaikeaa miehelle.[/QUOTE]

Miksi siitä pitää luopua, paitsi siinä tapauksessa ettei niitä oikeasti hallitse?

Tuo hallitsemattomuus pätee myös naisiin, shoppaillaan verkkokaupoissa vailla mitään järkeä, luotollisia tilejä siellä ja täällä.

Meillä on kummallakin omat tilit.

[QUOTE="vieras";22834252]Miksi siitä pitää luopua, paitsi siinä tapauksessa ettei niitä oikeasti hallitse?
[/QUOTE]
Tässä nimenomaan oli kyse siitä, ettei hallitse.

No meillä ainakin mies on luopunut siitä osasta meiän taloudenkäyttöä, että yrittäis säästää ihan vapaaehtoisesti. Ja on meistä se parempituloinen. Yhteiset rahat kyllä, vaikka eri tileille menee, mutta pääosa laskuista maksetaan miehen tilistä. Ja mun tilille sitten säästetään enemmän, kun mulla nyt ei oo pakottavaa tarvetta tyhjätä tiliä. Toisaalta joudutaan säästämään aina alkuvuodeksi isoihin menoeriin mitkä tulee mun hoidoista, joten helpompaa että oottavat siellä mun tilillä. Luottoja täällä käytetään tasan sen verran että taitaa olla yks bensakortti millä ostetaan vaan jos on tiukka paikka ja ylimääräsiä isoja menoja kuukauden aikana (miehen kun pitää päästä töihin) ja toisaalta jos vaatteita tilataan, tulevat laskulla niin ei tarvitse odotella palautuksista rahoja takaisin, laskut maksetaan kerralla eikä osissa.

Ja kyllä luottotietonsa menettänyt voi korjata elämäntilanteensa. Ja muuttua, ehkä se rahankäyttö ei koskaan oo ihan täysin selkeää, mutta pystyy elämään niin ettei tule lisävelkoja ulosottoon. Meillä taitaa mies maksaa nyt viimeistä laskuaan, kaikki muut jo maksanut, mitä tuli yhden vaikeamman elämänvaiheensa aikana ja jotka jäi silloin rästiin. Ainakaan enempää ei pitäis yllätyksiä olla tulossa. Kun ei tuon vaikean elämänvaiheen jälkeen oo laskut ulosottoon asti päätyneet.

Se on olennaista, että on realistinen käsitys omista rahankäytön ongelmista ja omaa halua muuttua (ei vaan pakosta johtuvaa). Jos nämä puuttuvat täysin, niin tuskin on odotettavissa parannusta.

Mun mies on luottotiedoton. Alusta asti meillä on ollut yhteiset rahat, ja aika pian hankittiin yhteinen tilikin. Mä hoidan yleensä laskun maksut, mutta en mä nyt mikään kirstunvartija ole :). Miehen passitin aikoinaan velkaneuvojalle, ja joulukuussa saatiin vihdoin viimeisetkin ulosotot maksettua. Eikä mies mikään holtiton rahankäyttäjä nykyään ole, on vaan aikoinaan hölmöillyt raha-asiansa, ja kun oli työtön ei saanut niitä maksettua. En mä ole nähnyt asiassa mitään ongelmaa, enkä koe että mies jotenkin hyväksikäyttäis mua, vaikka kaikki onkin mun nimissä (talo, asuntolaina, molemmat autot, kaikki liittymät yms), yhdessä kaikki kuitenkin maksetaan. Avioehtoakaan meillä ei ole.

[QUOTE="vieras";22834174]Menneet ovat silloin tietysti menneitä, jos tilanne on muuttunut ja ihminen järkiintynyt. Mutta jos aloittaa suhteen sellaisen ihmisen kanssa, joka ei hoida raha-asioitaan, niin muutoksen odottaminen on samanlaista arpapeliä kuin alkoholistin kanssa. Useimmiten ei kannata.[/QUOTE]

Niin, totta tietysti tämäkin. Kyllä nykyisin asiat hallinnassa pysyy, mutta miten pitkälti se on omaa vaikutustani kun on yhteiset laskut, niin en tiedä.

Niin, totta tietysti tämäkin. Kyllä nykyisin asiat hallinnassa pysyy, mutta miten pitkälti se on omaa vaikutustani kun on yhteiset laskut, niin en tiedä.
Jos mies ei enää velkaannu ja vanhatkin saa hoidettua pois, niin voi kyseinen tilannekin olla riittävän hyvä. Tietysti olisi parempi, jos pystyisi vielä ajattelemaan pitkälläkin tähtäimellä ja säästämään, jos siihen muuten on mahdollisuus. Joskus se syy, miksi alunperin on velkaantunut, voi kuitenkin olla merkityksellisempi suhteelle, kuin talousasiat itsessään. Sitä kannattaa miettiä.

Yhteistyössä