Miten jaatte kodin raha-asiat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
Miten teillä jaetaan kodin kulut, siis laskut ja ruuat ym. hankinnat?
Mua on alkanut suututtaa meidän perheen raha-asiat, tai niiden jako joka on mun mielestä epäreilu. Meillä on kolme lasta, pienin on alle 3kk ja olen siis kotona lasten kanssa. Mies käy töissä, ja on usein illatkin töissä joten hoidan lapset yleensä yksin, mies käy vaan syömässä ja ehkä yhtenä päivänä viikossa on jonkin aikaa lasten kanssa. Hän saa siis luonnollisesti enempi rahaa kuin minä.
Otetaan esimerkiksi viime kuukausi. Minä maksoin sähkölaskun, vesilaskun, jätelaskun, lasten vaatteita, omat ostokset (vaatetta ja apteekkituotteet), omat laskut eli puhelin ja autovero, lapsille ostettiin isompi hankinta (koska oli tarjous niin hankittiin nyt, muuten olis jäänyt ensi kesään) jonka maksoin säästöistäni. Niin ja maksoin miehen auton katsastuksen sekä kiinteistöveron. Lisäksi ostin tietysti yli puolet ruuasta. Annoin miehelle lainanlyhennyksiinkin rahaa kun hänellä ei ollut tarpeeksi. Nyt mies nipottaa kun en maksanut autoni korjauksiin kuuluvia osia ja renkaita. Hän siis maksoi lainanlyhennykset, oman autonsa kulut (bensaa menee paljon kun pitkä työmatka) ja omat lehdet, puhelin ym., osan ruuasta,autoonsa renkaat.
Kuulostaako reilulta? Musta ei. Ja tosiaan, säästöihin piti kajota vaikka muuten yritän pärjätä sillä mitä saan kuukaudessa rahaa.
Miehen mielestä mun pitää maksaa puolet, vaikka oon kotona ja mä en oikein sulata sitä. Töihin nyt en just oo menossa koska on vauva kotona.

Mies maksaa kaikki laskut. Oman puhelinkaskuni maksan jos kerkiä yleensä sekin maksettu. Näin meillä on ollut aina olen sitten ollut töissä, äippälomalla tms.

se maksaa kummalla rahaa. Mies lyhentää lainan, jota on siis talosta, ei muita velkoja. Molemmat saadaan nettona noin 1800-1900. Pääasiassa minä maksan ruokakaupassa, koska siellä yleensä käynkin. Mut laskut maksaa se, joka ennättää. Säästöön yhteiselle tavoitetilille menee 400-500 kuussa siltä jolle sitä rahaa jää.
En ymmärrä rahasta riitelyä.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Meillä on yhteinen tili, sieltä maksetaan kaikki laskut ja käydään kaupassa, ei lasketa että kumman rahat on tullu, pääasia et laskut on maksettu ja ruokaa kaapissa ja kaikilla vaatetta :) ja ns. ylimääräseen tuhlataan kuka milloinkin jotakin haluaa/tarvii rahatilanteen mukaan.

Mies maksaa kaikki taloon liittyvät asiat,lainan,lämmityksen,sähkön,vedet,vakuutukset,jätemaksut ja mitä- vielä tulee.Maksaa auton,sen vakuutukset,käyttökulut,huollot ym.
Maksaa omat henkilökohtaiset laskunsa.
Mä maksan omat laskuni,televisioluvan ja ruuat.
Mies maksaa lapsensa opiskelukulut, lääkekulut,vaatekulut ja toisesta lapsestaan joka ei asu meillä elatusmaksut,ja mä maksan omien muksujen hankinnat.

Minä maksan kaikki ruokakulut, lasten vaatteet & harrastukset, päivähoitomaksut, matkat yms ylimääräiset menot jos niitä tulee.

Mies maksaa kiinteistöveron, autoon liittyvät kulut, sähkölaskun, vesilaskun, vakuutukset. Lisäksi maksaa 150eur kuukaudessa meidän yhteiselle tilille josta voidaan tehdä isompia yhteisiä hankintoja.

Meillä on yhteiset rahat. Yhdessä maksetaan aina eikä koskaan ole tarvinnut riidellä rahasta. Olin kotona monta vuotta ja oli jopa vuosia jolloin mulla ei ollut mitään tuloja. Omalle tilille tipahti vain lapsilisät... m Nyt ollaan molemmat töissä, mutta kyllä miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Mutta kaikki tulot menevät perheen yhteiseen kassaan.

Meillä on yhteiset rahat. Kukaan ei nipota kenenkään rahankäytöstä. Kotihoidontuki alkaa mulla pian, joten tulot pienenee. Jos mulla ei ole rahaa, maksan kaupassa visalla mies sit makselee visalaskun.

Meillä on kolme tiliä: kummallakin oma ja yhteinen. Minä maksan laskut siltä tililtä missä on rahaa, ja pidän huolen että käyttötileillä on riittävästi ostoksiin.

Meillä on ei erotella sun ja mun rahoja eikä myöskään laskuja. Käytännön syistä meillä on useampi tili ja minä hallinnoin niitä kaikkia.

ootteko naimisissa? koita saada miehes ymmärtämään että sen rahat on sen omia vaan niin kauan kuin ootte naimisissa, jos tulee ero niin kaikki jaetaan kuitenkin puoliks, joten aivan turhaa omia rahoja nytkään.

mä en jaksa ymmmärtää että miten ihmiset jaksaa kinastella rahasta varsinkin kun sitä selvästi on aivan tarpeeksi, eri asia sitten jos olisi rahasta tiukkaa.

minulla on miestäni paremmat tulot ja sen vuoksi enemmän säästöjä, joita käytän mielelläni nyt siihen että olen lasten kanssa kotona, koska pelkästään miehen tuloilla meillä ei olisi siihen mahdollisuutta. käytännössä meillä homma pyöii niin että meillä on omien tilien lisäksi yhteinen käyttelytili, jonne molemmilla on kortit, ja josta maksetaan ruoat, lasten vaatteet, auton kulut yms. sitten yhteinen säästötili, josta menee asuntolaina ja josta maksetaan yhteiset laskut, kuten sähkö yms. molemmille tileille laitetaan kerran kuukaudessa sovittu määrä rahaa omilta tileiltä. tällä hetkellä minä laitan hieman vähemmän kun olen kotihoidontuella, eli käytännössä elän säästöilläni, mutta ne määrät on aina ollut helppo yhdessä sopia.

mies maksaa ruoat ja vuokran.. mä maksan sitten puhelimet, netin, vaatteet yms hankinnat yleensä. meillä myös mies töissä ja mä vauvan kanssa kotona kotihoidontuella. meillä omat tilit sekä yhteinen tili spankissa minne laitetaan rahat ruokaan ja perustarpeisiin.

Meillä on yksi yhteinen tili (jonne menee mun saama avustus) ja yksi yhteinen säästötili (jonne menee miehen palkka ja lapsilisät). Mies tienaa, mä olen hoitovapaalla. Mies sijoittaa säästötililtä ylimääräiset rahat ja tienaa sillä sinne jonkunverran lisää. Siltä yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki, ruuat, laskut, bensat, jne. Oma talo on joten vuokraa ei mene, taloa rempataan tarpeen mukaan. Tarvittaessa siirretään säästötililtä lisää käyttötilille, tonni tai pari kuussa, riippuu sen hetken menoista. Ei ole koskaan tullut edes mieleen eritellä mitään mun ja sun rahoja, kumpikaan ei tuhlaa päättömästi, ei juo eikä polta, ei hienostella ruokien suhteen, joten yhteisiä on kaikki. Isommista hankinnoista kuten nyt lasten talvitamineista tai uudesta tiskikoneesta keskustellaan ensin, mutta koskaan mitään tuon hintaista ei ole jäänyt ostamatta siksi ettei rahaa olisi. Meillä tää on toiminut erinomaisesti!

Meillä ollut alusta asti yhteinen tili jonne tulot menneet. Vaimo oli kolme vuotta äitiys/hoitovapaalla joten silloin tietysti oli vähemmän käytössä _yhteisesti_.
Perhe on kuin yritys, johon molemmat panostavat ja saavat yhteistä hyötyä taloudellisessa mielessä. Minun/sinun rahat on kummallinen ajatus ainakin meidän perheessämme.

Meillä mies maksaa lähes kaikki laskut sekä ostaa bensaa ja ruokaa. Lisäiksi hän laittaa joka kk pienen summan säästöön.

Mä ostan ruokaa, bensaa ja loput shoppaan haluamallani tavalla. Yleensä käyn kirppiksillä josta tulee hankittua lastenvaatteita, mutta melko iso summa on viimeaikoina mennyt joka kuukausi kodin sisustamiseen.

Meillä mies on töissä ja mä kotona lasten kanssa.

Meillä minä maksan kaikki yhteiset sekä mun omat laskut, lapsiin liittyvät hankinnat. Mies maksaa lainan ja omat laskut, sekä jos tulee jotain yllättäviä, suuria menoja esim. autojen huollot. Ruuan maksaa se, joka sattuu kaupassa käymään. Meillä ei rahasta riidellä, vaikka rahat eivät olekaan yhteisellä tilillä. Samaan konkkaan me tässä mennään jos niin sattuu.. :D

Meillä on omat tilit + yksi yhteinen tili, josta maksetaan kaikki laskut. Ylimääräisistä hankinnoista yleensä sovitaan, että se maksaa, kummalla sattuu rahaa olemaan. Kumpikin laittaa yhteiselle tilille tietyn summan rahaa kuukaudessa. Mies on laittanut nyt vähän enemmän, kun kerran tienaakin enemmän.

Se maksaa jolla on rahaa ja jos mun tulot on 250€/kk niin ei varmaan ole epäselvää kumpi maksaa.. ;)

Ei meillä lasketa, raha-asiat on varmaan ainoa juttu josta meillä ei ole koskaan tarvinnut tapella, se on päivänselvä asia että kun yhteisellä sopimuksella minä jäin kotiin lasta hoitamaan, että mies silloin huolehtii siitä että rahaa on laskuihin. Ja vaikka minä töissä olisinkin, ei meillä siltikään eritellä, ei se tässä konkurssissa meinaa mitää et mistä maksetaan.. :D

emme ole naimisissa.Tuntuu turhauttavalta maksaa puolet kaikesta, haluaisin itsellenikin välillä jotain ostaa. Miehelle kumminkin riittää rahaa vapaa-aikaankin.
Turhaa kai riidellä rahasta, mut näin meillä....

En miekään ymmärrä sitä, että miehellä ja vaimolla on eri rahat. Meillä on tällä hetkellä se onni, että ollaan suhtkoht samapalkkaisia (mie ansaitsen 100 euroa enemmän), mutta on ollut myös aikoja, jolloin miehen palkka on ollut isompi tai miun palkka huomattavasti isompi. Yhteiseltä tililtä on aina maksettu. Nykyisin mie hoidan kaikki raha-asiat, koska mies on meistä se tuhlaavaisempi.

Yhdessä tietysti maksetaan ja se kellä on rahaa, maksaa. Molemmat käydään töissä ja molemmat maksavat omien varojen mukaan, vuokra maksetaan n. puoliksi, muut sitten tilanteen mukaan. Täysi-ikäinen poika maksaa tietysti omat puhelinlaskut + autokulut.

Meillä on vain omat tilit ja ns. omat rahat, mutta ne on yhteisiä siinä mielessä, että kumpikin maksaa "pakollisista" menoista saman prosentuaalisen osuuden niin, että molemmille jää sen jälkeen yhtä suuri summa omaa käyttörahaa säästöön tai ostoksiin. Käytännössä mies maksaa lainanlyhennykset ja bensat, minä taas vastikkeen, ison osan ruuista, vakuutukset, lehtitilaukset, sähköt, vedet jne. Summat menevät suht tasan. Poikkeus on lapsen hankinnat: koska lapsilisä tulee mun tilille, minä maksan yleensä vaate ym. hankinnat käytettävissä olevien varojen mukaan. Jos on isompia hankintoja, ne maksaa se kummalla rahaa nyt on. Helppoa. :)

En oikein ymmärrä sellaista, että maksetaan yhtä paljon vaikka toisella paljon pienemmät tulot... Eihän se ole mistään suunnasta reilua. Enkä myöskään ymmärrä niitä perheitä, joissa kotona olevan puoliskon pitää ruinata käyttörahaa työssäkäyvältä... Vähänkö nöyryyttävää.

Yhteistyössä