Miten maitovarkaat kuriin työpaikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mansikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mansikki"

Vieras
Oletteko törmänneet ilmiöön, että työpaikan kahvihuoneesta katoavat maidot parempiin suihin, ja jos olette niin, miten olette asian hoitaneet?

Palasin osa-aikaisesti työhön elokuun alussa eli teen hommia kolme päivää viikossa. Maito kuuluu päivittäiseen ruokavaliooni: käytän sitä kahviin ja ruokajuomana. Laskeskelin sillä tavalla, että litran purkki kestää mulla juuri sen kolme päivää: juon maitoa 2 desiä lounaalla ja lirautan pienen tilkan aamu-ja iltapäiväkahviin.

Mutta kuinkas sitten on käynytkään. Lähes poikkeuksetta maitopurkkini on tyhjä viimeistään tiistaiaamuna. Olen kirjoittanut purkkiin nimeni, piilotellut sitä jääkaapin perälle ja myöskin yrittänyt ihmetellä suureen ääneen, miten maitopurkkini voi olla jo tyhjä. Ei mitään vaikutusta. Kerran sain yhden maitovoron verekseltään kiinni, ja silloin tämä vain sanoi luulleensa purkkia vahingossa omakseen ja sanoi, että ota seuraavan kerran hänen purkistaan. No juttu on vielä sillä tavalla, että tykkään itse juoda rasvatonta plusmaitoa, joka sattuu vielä olemaan vähän kalliimpaakin.

Voiko tilanteelle tehdä mitään vai pitääkö vain alistua siihen, että sponsoroin joka viikko työkavereita kolmella eurolla. En millään jaksaisi alkaa kikkailemaankaan ja kaatamaan maitoa johonkin toiseen pulloon tai purkkiin enkä juomaan suoraan tölkistä. Mitään muitakaan jäyniä en viitsisi tehdä, ettei syty kunnon maitosotaa:) Eihän se maito superkallista ole, mutta on se aamulla ikävää, jos huomaa, ettei aamukahviin ole maitoa, vaikka juuri edellisenä päivänä on tölkin ostanut.

No eipä siinä jos sanominenkaan ei auta niin ole vaihtoehtoja paljoakaan. Hommaa joku pussukka mihin piilotat sen maitopurkin niin ettei näy muille. Ei voi ainakaan sanoa erehtyneensä. Meiltä syötiin välillä eväätkin. Aika paska kun pitkää päivää teki ja ei sitten ollu mitään syötävää koko päiväksi. Itse eivät siis edes toineet töihin ruokaa.

Kerro kahvitauolla että oot viime aikoina kärsiny pahasta ummetuksesta ja oot ruvennu laittaan siihen työpaikalle tuotavaan maitoon aina valmiiksi ummetuslääkkeen, näin muistat sen kätevästi ottaa eikä muut perheenjäsenet vahingos juo sitä.

No joo, oikeesti taitaa olla viisainta vaan ottaa suoraan puheeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;30267195:
eikös tota maitoa ole pienissä, 2-2,5dl purkeissa?
riittäiskö se päiväksi?

Joo kokeilin noita pikkupurkkeja, mutta niistä katoaa ihan samalla tavalla - eli enpäs saanut lounaalla sitä ruokajuomaani.

Ongelma meidän työpaikalla on se, että monet tekevät töitä useassa eri toimipisteessa eli saattavat olla esim. vain yhden päivän viikossa paikalla. Tavallaan ymmärrän, että nämä ihmiset eivät sitten viitsi tuoda maitoa mukanaan, kun ei kestä seuraavalle viikolle. Voin ihan hyvin antaa jonkun joskus ottaa lirauksen maidostani kahviinsa, mutta ongelma siitä tulee silloin, kun näitä maitopummeja on paikalla vaikkapa kymmenen päivässä. Silloin se litra poikineen hupenee helposti.

Olen puhunut asiasta myös työpaikalla. Heti ensimmäisenä päivänä, kun palasin töihin, kysyin mikä on tämän hetken maitopolitiikka, tuoko jokainen omat maidot vai ostetaanko yhteiset.

Ehkä pitää tosiaan piilottaa maito johonkin pussukkaan:)

ei auta vaikka puhuu suoraan. Meillä ainakin häviää sillä tavalla, että tosi moni ottaa pienen tilkan. He edelleen ajattelevat, että ottavat niin vähän, ettei sitä kukaan huomaa. Meillä tehosi se, että alettiin tuoda omissa pulloissa maitoa, niistä ei kukaan kehdannut pölliä. Seuraavassa (nykyisessä) työpaikassa hommattiin oma pikkujääkaappi yhden toimistoon, siellä ei ole hävinnyt, on on vaan muutama jotka käyttää sitä.

En toistaiseksi ole ollut vielä työpaikassa missä tämä ei olisi ongelma, jotenkin uskomatonta.

[QUOTE="Mansikki";30267211]Joo kokeilin noita pikkupurkkeja, mutta niistä katoaa ihan samalla tavalla - eli enpäs saanut lounaalla sitä ruokajuomaani.

Ongelma meidän työpaikalla on se, että monet tekevät töitä useassa eri toimipisteessa eli saattavat olla esim. vain yhden päivän viikossa paikalla. Tavallaan ymmärrän, että nämä ihmiset eivät sitten viitsi tuoda maitoa mukanaan, kun ei kestä seuraavalle viikolle. Voin ihan hyvin antaa jonkun joskus ottaa lirauksen maidostani kahviinsa, mutta ongelma siitä tulee silloin, kun näitä maitopummeja on paikalla vaikkapa kymmenen päivässä. Silloin se litra poikineen hupenee helposti.

Olen puhunut asiasta myös työpaikalla. Heti ensimmäisenä päivänä, kun palasin töihin, kysyin mikä on tämän hetken maitopolitiikka, tuoko jokainen omat maidot vai ostetaanko yhteiset.

Ehkä pitää tosiaan piilottaa maito johonkin pussukkaan:)[/QUOTE]

Eikö iskukuumennettu maito säily avaamattomana huoneenlämmössä tosi kauan? Saisko sitä noissa pienissä pakkauksissa joita voisit jemmata jonnekin piiloon?

Kelpaisiko sulle jauhemaito? Jos kuljettaisit mukanasi pientä pussukkaa, missä on päivän maidot jauhemuodossa?

Mä en kyllä enää malttas olla tekemättä sitä källiä että vaihtasin sinne maitopurkkeja missä olisi millon mitäkin. Yhdessä verta ja toisessa tuoremehua, kolmannessa maito ois maustettu tabascolla ym.

Onneksi kuitenkin nykyisessä paikassa ei tartte jakaa kenenkään kanssa enää eväitä.

ota töihin mukaan ilmastointiteippiä, ota sakset ja teippi mukaan tauoille ja teippaa tölkki aina kiinni käytön jälkeen. teippaa niin ettei saa ilman saksia auki ja itse sitten saksit aina tölkkisi. ja pistä isot tarrat/teipit joissa nimesi lukee. tai sitten hommaa pieni kylmälaukku ja ala pitää maitoa huoneessasi...

Mä ratkaisin tuon ongelman siirtymällä creameriin (=jauhemaseen "kahvimaitoon"), jota pidän käsilaukussani. Mulla onnistuu näin, kun en käytä maitoa muualla kuin kahvissa, ruokajuomana on vesi.

Mutta tosiaan ärsyttävää, että sä oot suunnilleen ainoo joka sitä maitoa tuo, ja sitten sitä et kuitenkaan koskaan itte saa siihen kahviis, kun joku pummi on juonut kaiken. :(

Tuntuu olevan aika yleinen ongelma työpaikoilla. Meillä omat ruuat sentään saa olla rauhassa:)

Ko. työpaikassa meillä ei aina ollut tätä dilemmaa. Kun aloitin siellä, oli tapana, että maidon käyttäjät toivat jokainen vuorollaan yhteistä kahvimaitoa. Toimi hyvin ja toin ehkä keskimäärin yhden tölkin kahdessa viikossa (+ itselleni ne ruokamaidot erikseen). Juuri ennen kuin jäin äitiyslomalle, alkoi tämä maitoselkkaus. Syynä on luultavasti se, että silloin meidän toimipisteessa alettiin pitämään paljon sellaisia yhden päivän henkilöstökoulutuksia eli noita satunnaisia vierailijoita alkoi olla runsaasti päivittäin. Koska ostamme myös kahvit itse (1 paketti/ kuukausi), näiden vierailijoiden osuus kahvinkulutuksessa näkyy myös niin, että toisinaan on kahvitkin lopussa. Ongelmaa on myös yritetty ratkaista niin, että olemme laittaaneet näkyvälle paikalle kahvinkeittimen viereen säästöpossun, johon vierailijat voisivat laittaa kolikoita.

Ärsyttää purnata niin pienestä asiasta kuin maito, mutta kun se vain ottaa päähän:)

Älä osta kierrekorkillisia maitopurkkeja, vaan perinteisiä ja laita sellainen pieni päiväkirjan lukko nokkaan kiinni. Ehkä röyhkeimmät onnistuvat siitäkin välistä ujuttamaan itselleen maitoa, mutta ainakin antaa viestin, ettei ole tarkoitettu yleiseen käyttöön.

Osta niitä iskukuumennettuja 2dl:n maitopurkkeja ja säilytä kassissa/pukkarissa/työhuoneessa. Tai sitten pidät oman maitosi jossain lasipullossa (kukaan ei kehtaa ottaa sitä, koska siitä näkee kuinka paljon siitä uupuu maitoa) tai jossain läpinäkymättömässö purkissa, mistä kukaan ei tiedä että mitä siellä edes on.

Tuo kotoa useamman kerran vajaa purkki täytettynä jollain muulla. Pari kertaa kun kaatavat jotain piimää kahviinsa, niin osaavat ruveta varomaan sinun purkkejasi.

Tai hankit ison eväsrasia (mahdollisesti jopa lukollisen), mihin menee kokonainen maitopurkki (tuossa on kai korkki) ja muuta evästä, eikä näy purkki läpi.

Meillä työnantaja maksaa kahvit ja maidot joten ei ole mitään ongelmaa... Jonkun vaan täytyy käydä ostamassa....
Laita lappu oveen että "ethän juo maitoani "
Ottakaa maksu molemmista kahvista ja maidosta. Ostakaa yhteinen maito...jossa lukee jtn yhteinen

Meidän työpaikalla oli samaa. Ostin itse kallista laktoositonta kahvimaitoa itselleni, olin vielä alhaisimmalla palkalla töissä siinä toimipisteessä, ja katselin joskus kun mun maitopurkki oli nostettu pöydälle ja sitä käytettiin "yleisenä" kahvimaitona. Nimen kirjoitus ei auttanut, vaan varkaat perusteli sitä ettei "tienneet kenen maito on", no ei se talon maitoa ollut kun osastollamme ei ole kahvikaan talon maksamaa, saati maito.

Pari kertaa maito oli jätetty pöydälle pilaantumaan, ja sain kahdesti maidostani ripulioireita sen vuoksi. Joku muukin toi maitoa purkin niin kirjoitti siihen isolla nimensä ja tekstin "ethän varasta toisten maitoja". En osaa sanoa toimiko teksti.
Vaihdoin työpaikkaa niin en koskaan saanut tietää konstia millä pitää itsekkäät ihmiset pois maitopurkiltani. Kismitti koska näillä ihmisillä oli taatusti enemmän varaa ostaa maitonsa kuin minulla. Vaihdoin hommiin jossa työnantaja tarjosi maidot, kahvit ja lounasedut.

Eli minun kohdallani ratkaisu maito-ongelmaan oli että kouluttauduin parempaan ammattiin ja sain paremman työpaikan missä ei tarvinnut maitoa tuoda itse...

Yhteistyössä