Miten niin äiti on laiska jos isompi lapsi on hoidossa kun äiti kotona vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
3-vuotias esikoinen jatkaa päiväkodissa 1-2 kertaa viikossa kun olen äitiyslomalla. Syynä järjestelyyn on se että ei haluta menettää hyvää yksityistä päiväkotipaikkaa (jonne on jonoa). Ja lapsi viihtyy erittäin hyvin, on todella sosiaalinen tapaus ja kaipaa aina lomilla päiväkotikavereitaan. Ja uskon myös että haluaa päiväkotiin myös vauvan synnyttyä (ei ole koskaan jäänyt itkemään päiväkotiin)

Itse kyllä kokisin helpommaksi sen ettei tarvitsisi ja viedä ja hakea päiväkodista. Ja kyllä se 200 e/kk mitä osapäivähoito maksaa myös kirpaisee. Lisäksi esikoisen nukkumaanmeno on aina haasteellinen päiväkotipäivien jälkeen kun nukkuvat siellä niin pitkät päikkärit... Kotipäivinä ei siis nuku päikkäreitä ja nukahtaa ongelmitta klo 20 illalla.

No musta on ihan paskaa et pitäis lapsi ottaa kokonaan pois pk:sta siin vaihees kun on jo ollut siel sen vert aikaa et on kavereita ja tottunut toimintaan. Ihan mahtavaahan se on sit yhtäkkiä ollakin kaiket päivät vaan kotona väsyneen äidin kans joka ei paljoa muuta ehi kuin hoitaa vauvaa. Lyhyemmät päivät, tai muutama päivä viikossa pk:hon ehottomasti.

Meillä esikoinen 5v käy päiväkodissa osa-aikaisesti, vaikka olen kotona 2 pienemmän kanssa. Tämä on kyllä ihan lapsen hyväksi tehty ratkaisu, koska tulisi halvemmaksi ja itselleni olisi helpompi pitää lapsi täysin kotona. Vien ja haen lapsen, ja mukana tietysti roudaan nuo 2 pienempää. Melkoista pukemisshowta se on ja autoakaan ei ole. Meidän muiden päiväohjelma pyörii hoitoaikojen mukaan, mikä on aika raskasta välillä. Maksamme tietysti hoidosta ja menetämme kuntalisän kaikista laapsista nyt kun 1 on kunnallisessa hoidossa. Mutta esikoinen saa leikkiseuraa, oppii ryhmässä toimimista ja tykkää kovasti käydä päiväkodissa, joten mikä ettei...

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Se laiskaksi haukkuminen on vaan täydelliseksi itseään luulevien äitien panettelua. Minäkin vauvan kanssa kotona, mutta 4- ja 6-vuotiaat käyvät päikyssä ja eskarissa puolipäiväisinä. Pienempi vain kolme kertaa viikossa. Ja paljon mielummin pitäisin heidät kotona, kun ei tarvitsisi kiirhetiä aamuisin päiväkotiin ja ravata tossa edestakaisin kaikkien kimpsujen ja kampsujen kanssa. Meillä vaan ton eskerilaisen lisäksi 4-vuotias kaipaa jotain ohjelmaa ja me ei halutu menettää loistavaa päiväkotipaikkaa läheltä. Se vuoden hoitopaikkatakuu, kun on jo käytetty.

Vievät toki päivähoitopaikat, mutta minä ajattelen oman perheen etua ensisijaisesti. Niin teet varmaan sinäkin työssä käyvä äiti. Vai antaisitko lapsesi päivähoitopaikan jollekin sitä kipeäämmin tarvitsevalle. Kaikki täällä kuitenkin ne paikat saavat, vaikka ei ihan siihen ykkösvaihtoehtoon pääsisi. Joten toisaalta kakkapuhetta toi, että viedään joltain päivähoitopaikka.

Joo mutta nää teidän lapsikullat vie hoitopaikan työssäkäyviltä äideiltä se ei ole oikein!

Äitiysloma on kuitenkin aika lyhyt ja sen jälkeen olen taas työssäkäyvä äiti.

Olishan se lapsellekin aika iso muutos jos eka otetaan pois hoidosta ja sitten 9kk päästä pitäisi vielä aloittaa ihan uudessa hoitopaikassa, joka ei välttämättä ole kovin lähellä kotia jolloin hoitopäivät venyy.

Itsekin aion säilyttää isoveljen hoitopaikan, kun pikkusisarus syntyy. Syynä juurikin se, että kyseessä yksityinen pikkuinen päiväkoti, eli emme halua sitä paikkaa menettää. Tuossa tilanteessa homma suht ok, mua vaan ärsyttää ne kotimammat, jotka alkaa sitten moralisoida rehellisessä työssä olevia äitejä lasten hoitoonviemisestä pienenä, kun itse vievät vaikka jäävät kotiin! Lapsen iästä viis.

[QUOTE="vieras";27365815]Itsekin aion säilyttää isoveljen hoitopaikan, kun pikkusisarus syntyy. Syynä juurikin se, että kyseessä yksityinen pikkuinen päiväkoti, eli emme halua sitä paikkaa menettää. Tuossa tilanteessa homma suht ok, mua vaan ärsyttää ne kotimammat, jotka alkaa sitten moralisoida rehellisessä työssä olevia äitejä lasten hoitoonviemisestä pienenä, kun itse vievät vaikka jäävät kotiin! Lapsen iästä viis.[/QUOTE]

Lisään tähän vielä, että vaikka säilytetään hoitopaikka niin lapsi tulee todnäk. olemaan hoidossa 0-2päivää viikosta, ei sen enempää. Riippuu ihan tulokkaasta, meneekö päivät koliikki-itkuja kuunnellessa vai onko rennompi kaveri tällä kertaa :)

no on väärin jos joku töissäkäyvä joutuu roudaamaan lapsensa toiselle puolen kaupunkia kun omaan lähipäiväkotiin ei mahdu

ja on väärin jos joku vaan "varaa" sitä paikkaa tulevaisuutta varten, kerta jokainen sen paikan saa, ja sais lähipäiväkodistakin jos ei olis näitä "varaajia"

väärin on myös se että lasta pidetään siellä päiväkodissa esim. 5 päivää viikossa, 8 tuntia kerralla, koska lyhyempi hoitopäivä riittää aivan varmasti. siitä päästäänkin siihen kohtaan että järkevämpää olisi laittaa ne virikelapset jonkinlaiseen päiväkerhoon, pk:hon vain työssä/koulussa käyvien lapset tai sellaiset jotka jostain syystä tarvitsevat erityistä tukea päivittäin.

Ja joo, onhan se vähän aidan yli menemistä jos vie lapsen muille hoidettavaksi, ja itse pääsee sit kotona helpommalla sen ajan. (ei se vieminen nyt niin rankkaa ole, tarttis sitä kotonakin ulos lähteä muksujen kanssa) Mutta onko siinä sit jotain tosi väärää jos haluaa päästä vähän helpommalla, ei minusta.

[QUOTE="vieras";27365837]no on väärin jos joku töissäkäyvä joutuu roudaamaan lapsensa toiselle puolen kaupunkia kun omaan lähipäiväkotiin ei mahdu

ja on väärin jos joku vaan "varaa" sitä paikkaa tulevaisuutta varten, kerta jokainen sen paikan saa, ja sais lähipäiväkodistakin jos ei olis näitä "varaajia"

väärin on myös se että lasta pidetään siellä päiväkodissa esim. 5 päivää viikossa, 8 tuntia kerralla, koska lyhyempi hoitopäivä riittää aivan varmasti. siitä päästäänkin siihen kohtaan että järkevämpää olisi laittaa ne virikelapset jonkinlaiseen päiväkerhoon, pk:hon vain työssä/koulussa käyvien lapset tai sellaiset jotka jostain syystä tarvitsevat erityistä tukea päivittäin.

Ja joo, onhan se vähän aidan yli menemistä jos vie lapsen muille hoidettavaksi, ja itse pääsee sit kotona helpommalla sen ajan. (ei se vieminen nyt niin rankkaa ole, tarttis sitä kotonakin ulos lähteä muksujen kanssa) Mutta onko siinä sit jotain tosi väärää jos haluaa päästä vähän helpommalla, ei minusta.[/QUOTE]

Aamen. Samaa mieltä. Kuitenkin tuohon viimeiseen lauseeseen jatkoksi: Jos haluaa vaan lusmuta ja "päästä helpommalla", niin eikun lapsi virikehoitoon johonkin yksityiseen, ilman että kunta antaa siihen mitään tukia (poislukien erityislapset, ja ns. moniongelmaiset perheet tms. erityistapaukset). Siitä vaan pitäisi maksaa silloin enemmän, mutta eikö se olisi reilua töissä olevia kohtaan, että heidän muksuilleen taattaisiin laadukkaampi hoito (vrt. ainainen hoitajapula)?

No aika laiskaa minusta, jos miettii omia esiäitejämme, jotka hoiti sen vauvan lisäksi kymmenen muuta mukeloa, kodin ja vielä lauman elukoita siinä sivussa samaaan aikaan... :whistle: Ne vasta supernaisia oli! Me nykyajan "mammat" ei olla mitään siihen verrattuna!

Täydelliset äiti-ihmiset, mitä väärää on siinä että haluaa päästä joissain asioissa vähän helpommalla, armahtaa itseään ja suo itselleen pari vähän helpompaa päivää viikossa kun vanhempi lapsi on hoidossa? Mun mielestä on koko perheen etu että äiti saa vähän huilata ja nauttia vauvasta rauhassa ja isompi lapsi olla ikäistensä seurassa tutussa paikassa. Meidän perheessä uskon ainakin että toi 3vuotias tarvii pienen huilin väsyneestä ja valvoneesta äitistä jonka kaikki energia menee tällä hetkellä vauva arjen kanssa totutteluun. Oon varmaan syntinen mutta musta on rankkaa lähteä aamulla ulos ton energisen esikoisen kanssa ku on ollu huonoilla yöunilla enkä usko että kenelläkään on silloin kivaa tälläsen zombin kanssa. Ja jos rehellisiä ollaan niin en välitä oikeestaan yhtään siitä mistä toiset saavat päiväkotipaikkansa. Täällä kaikki paikan saa varmasti ja oon tehnyt kyllä 10vuotta töitä sen eteen että pidän pari vuotta "turhaan" lastani päiväkodissa.

jos on kotona, ei tarvitse hoitopaikkaa. lapsi HOIDETAAN kotona. kun käyt töissä, et voi hoitaa lasta kotona ja sitten viet lapsen hoitopaikkaan. niin yksinkertaista. subjektiivinen päivähoito-oikeus pitäisi lopettaa.

• Tykkää
Reactions: pikku yllätys
No mun mielestä on väärin, että minä joudun antamaan oman lapsen jo olemassa olevan päivähoitopaikan jollekin, koska olen sen lyhyen aikaa kotona. Ja se olisi väärin, että töihin palatessani joutuisin olemaan se, joka vie sitä lasta sinne kauas päivähoitoon ja se joku muu on saanut hyötyä mun äitiyslomastani. Kyllähän se hoitopaikkatakuukin on varaamista. Meidän päiväkotiin ei otettu ketään mun lapsen tilalle, joka oli vuoden hoitopaikkatakuulla.

[QUOTE="vieras";27366167]No aika laiskaa minusta, jos miettii omia esiäitejämme, jotka hoiti sen vauvan lisäksi kymmenen muuta mukeloa, kodin ja vielä lauman elukoita siinä sivussa samaaan aikaan... :whistle: Ne vasta supernaisia oli! Me nykyajan "mammat" ei olla mitään siihen verrattuna![/QUOTE]

ajat oli sillon 'hiukan' erilaiset. taisi sen ajan lapset saada joka tapauksessa vähemmän huomiota vanhemmiltaan vaikka olivatkin 'kotihoidossa', isommat vahti pienempiä jne jne

[QUOTE="vieras";27366167]No aika laiskaa minusta, jos miettii omia esiäitejämme, jotka hoiti sen vauvan lisäksi kymmenen muuta mukeloa, kodin ja vielä lauman elukoita siinä sivussa samaaan aikaan... :whistle: Ne vasta supernaisia oli! Me nykyajan "mammat" ei olla mitään siihen verrattuna![/QUOTE]

mun isomummi jätti pienimmät lapset isoihin tynnyreihin siks aikaa ku kävi lypsämässä lehmät. hänellä oli yhteensä 7lasta joista 4selvisi aikuisiksi asti. tosi hienoa mun mielestä, siinä vasta supernaisen esikuva. Yks lapsi hukkui, yks kuoli kätkytkuoleman, yksi tippui joidenki kärryjen alle peltotöissä ja yksi johonki sairauteen mistä ei tietoa jälkipolville. Ihan oikeesti, ei ne ollu sen parempia niitten oli vaan pakko selvitä ja mun mielestä ei aina niin kovin hyvällä menestyksellä. Nykyään saadaan kaikki vähän helpommin mutta ainaki lapset noin yleisesti ottaen selviää hengissä.

Esimerkkitapaus:

Klo: 00-03: vauva nukkuu pätkissä ja äiti nukkuu huonosti, pätkittäin. Klo: 03-06 vauva nukkuu paremmin, mutta herää klo: 6 syömään ja imetykseen menee parikytminsaa.

3v herää pirteänä klo: 7 ja haluaa aamupalaa ja äidin kanssaan juttelemaan ja puuhaamaan. Haluaa, että äiti katsoo kun hän piirtää. Äiti tekee aamupalan isommalle ja katselee piirtelyä. Sitten johdattelee 3v:n leikkimään nukeilla itsekseen. Tunnin kuluttua 3v ei jaksa enää yksinleikkiä vaan haluaa muuta. Alkaa olla jo hieman villillä päälläkin.

Vaihtoehto a: Äiti imettää vauvan vielä klo: 8 ja sen jälkeen pukee kaikille ulkovaatteet päälle ja lähdetään kävelyllä päiväkodille, jonne 3v jää päivähoitoon. Äiti ja vauva palaavat kotiin.
Vauva ottaa vaunutirsat lenkin päätteeksi ja sillä välin äiti hörppää kahvia ja lukee lehden sekä laittaa hieman tiskiä ja pyykkiä koneisiin.
Vauva herää klo: 9.30 tirsoiltaan ja äiti ja vauva seurustelevat sun muuta normaalia. Klo: 12 vauva menee parin tunnin päikkäreille ja äidillä on omaa aikaa/aikaa rauhassa kotitöille pari tuntia. Äiti myös syö kaikessa rauhassa. Ehkäpä ottaa itsekin tirsat. Vauvan herättyä makoisaa oleilua kahdestaan vauvan kanssa ja seuraavan syötön jälkeen pikkuhiljaa hakemaan isompaa hoidosta. Ilta menee pirteänä koko perheen parissa, kotityöt tehtynä ja levättynä.

Vaihtoehto b) Äiti katsoo 3v:lle ulkovaatteet, samoin vauvalle ja itselleen ja lähdetään leikkipuistoon. Siellä äiti katselee 3v:n perään ja heijailee välillä kitisevää vauvaa vaunuissa. 3v saa pienen uhmakohtauksen kun pitäisi lähteä kotiin ruoanlaittoon. Kotona 3v haluaa auttaa ruoanlaitossa (menee hieman kiukutteluksi kun on nälkä) ja vauva kitisee myös huomionkaipuutaan. Ruokaa napaan ja vauva klo: 12 pitkille parin tunnin päikkäreille. Tätä hetkeä 3v on odottanut, hän saa äidin kaiken huomion pariksi tunniksi ;) Äiti hieman askartelee 3v:n kanssa, lukee tälle kirjoja, katselee 3v:n tanssi- ja sirkusesityksiä ja tulee vieraaksi 3v:n teekesteille. Sitten vauva herää ja vauvan syöttö, välipalan laitto 3v:lle ja pyykkiä, tiskiä siinä lasten hoidon ohessa. Sitten ulos, koska 3v on taas täynnä energiaa, kaipaa seuraakin, joten suuntaatte tällä kertaa perhekahvilaan, jossa onkin aika hälinä ja 3v:lle tulee riitaa toisen leikki-ikäisen kanssa, jota äiti saakin sitten selvitellä vauvanhoidon ohessa. Sitten kotiin ja ruokaa koko perheelle. Mies tulee kotiin ja äiti on tässä vaiheessa aika väsynyt, mutta toki onnellinen, koska on hoitanut ihan itse velvollisuutensa eli omat lapsensa ja kodin ja siinä ohella (vaikkakin väsyneenä) myöt nauttinut joka hetkestä. Ainutlaatuista aikaa. 3v suukottelee vauvaa ja heiluttaa tälle helistintä, välit ovat läheiset kun saavat viettää päivät yhdessä.

Meilläpäin on onneksi leikkitoiminnan kerho 2x2.5 h viikossa ja seurakunnan kerhoja jne. niille kotiäitien lapsille, jotka haluavat viettää aikaa lapsiryhmässä. Ei tarvitse viedä maksulliseen päivähoitoon.

[QUOTE="nanna";27366237]mun isomummi jätti pienimmät lapset isoihin tynnyreihin siks aikaa ku kävi lypsämässä lehmät. hänellä oli yhteensä 7lasta joista 4selvisi aikuisiksi asti. tosi hienoa mun mielestä, siinä vasta supernaisen esikuva. Yks lapsi hukkui, yks kuoli kätkytkuoleman, yksi tippui joidenki kärryjen alle peltotöissä ja yksi johonki sairauteen mistä ei tietoa jälkipolville. Ihan oikeesti, ei ne ollu sen parempia niitten oli vaan pakko selvitä ja mun mielestä ei aina niin kovin hyvällä menestyksellä. Nykyään saadaan kaikki vähän helpommin mutta ainaki lapset noin yleisesti ottaen selviää hengissä.[/QUOTE]

Joo, ei näitä "ennen äidit oli terästä"-argumentteja kannata paljon miettiä. Tottakai on hienoa, että meillä on nykyään tällainen päivähoitosysteemi olemassa, mutta mielestäni se on mennyt jo vähän liiankin överiksi subjektiivisine päivähoito-oikeuksineen. Jos lapsi on vaan muutaman päivän viikossa hoidossa, niin eikö saman asian ajaisi esim. kerhossa käynti? Tietty joka paikkakunnalla ei tuota kerhotarjontaa ole yhtä hyvin kuin esim. meidän kunnassa...

Alkuperäinen kirjoittaja esimerkkipäivät:;27366275:
Esimerkkitapaus:

Klo: 00-03: vauva nukkuu pätkissä ja äiti nukkuu huonosti, pätkittäin. Klo: 03-06 vauva nukkuu paremmin, mutta herää klo: 6 syömään ja imetykseen menee parikytminsaa.

3v herää pirteänä klo: 7 ja haluaa aamupalaa ja äidin kanssaan juttelemaan ja puuhaamaan. Haluaa, että äiti katsoo kun hän piirtää. Äiti tekee aamupalan isommalle ja katselee piirtelyä. Sitten johdattelee 3v:n leikkimään nukeilla itsekseen. Tunnin kuluttua 3v ei jaksa enää yksinleikkiä vaan haluaa muuta. Alkaa olla jo hieman villillä päälläkin.

Vaihtoehto a: Äiti imettää vauvan vielä klo: 8 ja sen jälkeen pukee kaikille ulkovaatteet päälle ja lähdetään kävelyllä päiväkodille, jonne 3v jää päivähoitoon. Äiti ja vauva palaavat kotiin.
Vauva ottaa vaunutirsat lenkin päätteeksi ja sillä välin äiti hörppää kahvia ja lukee lehden sekä laittaa hieman tiskiä ja pyykkiä koneisiin.
Vauva herää klo: 9.30 tirsoiltaan ja äiti ja vauva seurustelevat sun muuta normaalia. Klo: 12 vauva menee parin tunnin päikkäreille ja äidillä on omaa aikaa/aikaa rauhassa kotitöille pari tuntia. Äiti myös syö kaikessa rauhassa. Ehkäpä ottaa itsekin tirsat. Vauvan herättyä makoisaa oleilua kahdestaan vauvan kanssa ja seuraavan syötön jälkeen pikkuhiljaa hakemaan isompaa hoidosta. Ilta menee pirteänä koko perheen parissa, kotityöt tehtynä ja levättynä.

Vaihtoehto b) Äiti katsoo 3v:lle ulkovaatteet, samoin vauvalle ja itselleen ja lähdetään leikkipuistoon. Siellä äiti katselee 3v:n perään ja heijailee välillä kitisevää vauvaa vaunuissa. 3v saa pienen uhmakohtauksen kun pitäisi lähteä kotiin ruoanlaittoon. Kotona 3v haluaa auttaa ruoanlaitossa (menee hieman kiukutteluksi kun on nälkä) ja vauva kitisee myös huomionkaipuutaan. Ruokaa napaan ja vauva klo: 12 pitkille parin tunnin päikkäreille. Tätä hetkeä 3v on odottanut, hän saa äidin kaiken huomion pariksi tunniksi ;) Äiti hieman askartelee 3v:n kanssa, lukee tälle kirjoja, katselee 3v:n tanssi- ja sirkusesityksiä ja tulee vieraaksi 3v:n teekesteille. Sitten vauva herää ja vauvan syöttö, välipalan laitto 3v:lle ja pyykkiä, tiskiä siinä lasten hoidon ohessa. Sitten ulos, koska 3v on taas täynnä energiaa, kaipaa seuraakin, joten suuntaatte tällä kertaa perhekahvilaan, jossa onkin aika hälinä ja 3v:lle tulee riitaa toisen leikki-ikäisen kanssa, jota äiti saakin sitten selvitellä vauvanhoidon ohessa. Sitten kotiin ja ruokaa koko perheelle. Mies tulee kotiin ja äiti on tässä vaiheessa aika väsynyt, mutta toki onnellinen, koska on hoitanut ihan itse velvollisuutensa eli omat lapsensa ja kodin ja siinä ohella (vaikkakin väsyneenä) myöt nauttinut joka hetkestä. Ainutlaatuista aikaa. 3v suukottelee vauvaa ja heiluttaa tälle helistintä, välit ovat läheiset kun saavat viettää päivät yhdessä.

No eikös jokaisen pitäisi jollain tasolla käsittää että vaihtoehto B:n kaltaista se elämä tulee olemaan jos toisen lapsen hankkii....

A on vähän niinkuin sen 3-veen poispyyhkimistä jotta olis ITELLE helpompaa.

[QUOTE="aloittaja";27365662]3-vuotias esikoinen jatkaa päiväkodissa 1-2 kertaa viikossa kun olen äitiyslomalla. Syynä järjestelyyn on se että ei haluta menettää hyvää yksityistä päiväkotipaikkaa (jonne on jonoa). Ja lapsi viihtyy erittäin hyvin, on todella sosiaalinen tapaus ja kaipaa aina lomilla päiväkotikavereitaan. Ja uskon myös että haluaa päiväkotiin myös vauvan synnyttyä (ei ole koskaan jäänyt itkemään päiväkotiin)

Itse kyllä kokisin helpommaksi sen ettei tarvitsisi ja viedä ja hakea päiväkodista. Ja kyllä se 200 e/kk mitä osapäivähoito maksaa myös kirpaisee. Lisäksi esikoisen nukkumaanmeno on aina haasteellinen päiväkotipäivien jälkeen kun nukkuvat siellä niin pitkät päikkärit... Kotipäivinä ei siis nuku päikkäreitä ja nukahtaa ongelmitta klo 20 illalla.[/QUOTE]

Tässä kommentissa ajatellaan juuri leikki-ikäisen lapsen kannalta. :) Eli mielestäni äiti ei ole laiska vaan lapsiaan hyvin huomioon ottava äiti.

Yhteistyössä