En hyväksy lapsen päivähoitoa, jos äiti vauvan kanssa kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laitoin 3-vuotiaan päiväkotiin ja olen itse vauvan kanssa kotona, syy: asutaan ihan korvessa, ei ole naapurissa lapselle leikkikavereita, tarhassa on paljon ja on tullut sosiaalisemmaksi siellä.

Tässäkin näkyy aika hyvin se miten nykyvanhemmat ovat täysin vieraantuneita omista lapsistaan. Ei sillä lapsella ole tekimistä kun äiti hoitaa ja imettää vauvaa. Huoh!

Sitten ihmetellään näitä huonosti voivia nuoria.

On myöskin käynyt niin, että en voinut sanoa 4-vuotiaan lapseni päivähoitopaikkaa irti, koska he eivät voineet luvata paikkaa takaisin, kun menin töihin. Joten minun oli olosuhteiden pakosta oikeasti pidettävä paikka, jotta minulla oli sitten paremmat mahdollisuudet saada kuopuskin smaan päiväkotiin. Teki lapselleni hyvää olla 2 kertaa viikossa 6 tuntia päiväkodissa. ELi oli mielestäni ok ratkaisu, vaikka aluksi olin kauhuissani. Suunnitelmissa oli ollut, että toki pidän esikon kotona. Kesän toukokuusta-syyskuuhun hän olikin kotona, mutta silti maksoin hoitomaksusta puolet, että sain pitää paikan. Että ei se aina ole kiinni vanhemmistakaan!

Ja sun hyväksymisesi tuksin kovin montaa liikuttaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en vaikka lapsi olisi 0-6 -vuotias. Mielestäni lapsen paikka on kotona oman perheen luona silloin, kun vanhemmat eivät ole palkkatyössä. Jos äiti on äitiyslomalla niin miksi hitossa se toinen lapsi pitää raahata pois jaloista? Miksi ei anneta sisarussuhteen kehittyä?

Tekemistä ja kokemista lapsi saa riittävästi kotonakin. Piste.

Samaa mieltä olen ainakin noiden pienempien osalta. Ei pitäisi tehdä lapsia lisää jos ei kaikkia jaksa itse hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta normiperhe ei tarvitse lapsilleen päivähoitoa mikäli äiti ja/tai isä ovat kotona.

Me ei olla normiperhe, jee :D

Sillähän sun toisella lapsella oli jotain kehitysongelmia vai mitä olikaan eli ei normilapsi ollutkaan.

Ei ole kehitysongelmia, 2-vuotiaana oli puheessa viivästymää mutta sitä ei oo enää aikoihin ollut.

Meistä tekee epänormaalin perheen se, että mies ei herää aamulla 7-8 välillä lasten seuraksi, kotiuduttuaan klo 4-5 välillä töistä, kun minä lähden kouluun. Normiperhe kun ei tarvitse lapsilleen päivähoitoa jos äiti tai isä on kotona!

Ei tajua kans miks vanhempi pitää viedä hoitoon, jos on kotona vauvan kanssa. On niitä samanikäisiä lapsia muuallakin.....mutta onneksi mun ei tarttekkaan ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Muistatha, et lapset on kuitenkin erilaisia, ja toiselle se hoitopaikka voi olla elinehto. Ja et tuo sun kirjoitus on vaan sun mielipide, ja toisilla on oikeus omaan mielipiteeseen aiheesta.

Tottakai muistan. Sosiaalitapaukset ovat sitten asia erikseen. Heidän kohdallaan hoito on lähestulkoon pakko. Mutta normiperhe ei tarvitse lapsilleen päivähoitoa mikäli äiti ja/tai isä ovat kotona.

Tosin, mä en puhu yksistään sosiaalihuollon asiakkaiden lapsista...

Olen samaa mieltä, tosin sallin lapselle päivähoitoa tilanteessa missä siitä on oikeasti hyötyä/apua lapselle tai perheelle. Mun veli oli esim pienenä todella arka ja sulkeutunut ja pelkäsi muiden lasten seuraa, sen vuoksi se laitettiin päiväkotiin vaikka äiti/minä hoidettiin kotona muita sisaruksia. Veljelle teki todella hyvää olla siellä tarhassa, eli siitä oli hyötyä.

Alkuperäinen kirjoittaja soiliina:
Oma viisivuotias poikani käy kaksi kertaa viikossa päiväkodissa. Itse olen hoitovapaalla puolitoistavuotiaan sisaren kanssa. Kotona eletään normi elämää, lapset osallistuvat kodin askareisiin, askarrellaan, leikitään, lauletaan, ulkoillaan.... Sisarussuhde on kehittynyt normaalisti, ovat toisilleen tärkeitä, mutta myös riidellä osataan. Pihalta ja seurakunnan kerhosta löytyy vain 0-2vuotiaita kavereita. 5 vuotiaalle kaverit ovat tärkeitä. Sanot mitä sanot. Tämä ratkaisu ei ole ilmaista, maksamme täyden maksun ja samalla menetämme kotihoidon tuesta sisarusosan.

Jotkut lapset ovat päiväkodissa myös lastensuojelullisesta syistä. Et voi yleistää asiaa, koska tiedät vain oman tilanteesi.

Mutta kiva, että sinulla on asiasta mielipide ja hoidat lapsesi kotona ennen koulun alkamista
=) Piste.

äkkiseltään olettaisin että tämä isompi lapsesi on ns. virikepaikalla päikkärillä.
Joka mielestäni on ihan sallittua...
teethän sinä paljon juttuja kummankin lapsen kanssa...

itse en hyväksy sitä että että äiti on kotona lapsen kanssa...
ja isompi lapsi on 8-10h päiviä päikkylässä isän työvuorojen mukaan koska äiti ei jaksa olla kahden lapsen kanssa päivisin kotona...
ja normaaliperhe kyseessä...
tälläisiin tapauksiin törmäsin työelämän aikana usein ja se oli surullista.

en vaikka lapsi olisi 0-6 -vuotias. Mielestäni lapsen paikka on kotona oman perheen luona silloin, kun vanhemmat eivät ole palkkatyössä. Jos äiti on äitiyslomalla niin miksi hitossa se toinen lapsi pitää raahata pois jaloista? Miksi ei anneta sisarussuhteen kehittyä?

Olen niiin samaa mieltä!

siis ihan pötyä..
leikki-ikäinen lapsi kaipaa ikäistään seuraa..
oot joko todella ajasta jäljessä oleva tai näitä, jotka aina syyllistävät kunnallista hoitoa!!
haloo- mietipä vielä ja tarkkaan..

Tottakai muistan. Sosiaalitapaukset ovat sitten asia erikseen. Heidän kohdallaan hoito on lähestulkoon pakko. Mutta normiperhe ei tarvitse lapsilleen päivähoitoa mikäli äiti ja/tai isä ovat kotona.

Mikä on sosiaalitapaus? Meillä lapset hoidossa, minä kotona vaikka sossun asiakkaita ei olla.

ja jokainen päivähoitoanomus pitäisi käsitellä perusteellisemmin silloin kun lapsi on ns. virikepaikalla. Monessa kunnassa on kerhotoimintaa, perheeseen on mahdollista saada perhetyöntekijän tukea jne. Virikepäivähoitopaikan "lohkeaminen" pitäisi käsitellä ja keskustella perheen kanssa tarkemmin. Usein virikepaikka ei ole lapsilähtöinen vaikka niin monet perheet sitä sillä perustelee.

Älä sitten hyväksy. (ja sädekehäsi kiiltää...!) Ketä kiinnostaa sun mielipitees? hä?

merkitse mitään..
tietää kyllä minkälaiset tällaista tekstiä päästelee..
ja vielä sosiaalitapaukset...
toivottavasti tulet joskus huomaamaan, ettei maailma pyöri vain sinun sormesi ympärillä..
kasva aikuiseksi - jooko?

minusta toi on ihan ikäkysymys! jos esikoinen 4v tai yli, voi hyvinkin tylsistyä ja masentua kotona jos ei mistään kavereita, mutta ärsytti kyllä lukea esim noista jani sievisen perheestä pääsiäisjuttua, kun niillehän syntyi se toinen lapsi, niin se 1v esikoinen päiväkodissa :(

Mitä lässytystä te heitätte noista kerhoista joita "on joka paikassa".

Asumme Helsingissä ja meidän alueellamme kävelyetäisyydellä tai edes siedettävän bussimatkan päässä ei ole yhtään kerhoa tai valvottua puistotoimintaa jonne 3,5 v kaksosemme voisivat mennä pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi.

Tästä syystä pidämme heidät päväkodissa kun vauva syntyy nyt keväällä.

Asiassa on myös eräs puoli, jota kukaan ei ole tässä ketjussa huomioinut: Päiväkodin aloitus aiheutti meillä 4 kk:n pituisen infektiokierteen. Lapsemme olivat olleet kotona 3 vuotiaiksi ja kun sitten 3 täytettyään aloittivat päiväkodin, olivat he 4 ensimmäistä kuukautta jatkuvasti hengitystieinfektioissa (kova kuume+ yskä+nuha+korvatulehdus) ja oksennustaudissa. Keskimäärin ovat olleet terveinä päiväkodissa noin 5-10 päivää kuukaudessa.

Nyt olemme saaneet nuo alkuajan infektiot käytyä läpi. Jos otamme lapsemme nyt pois päiväkodista vaikkapa vuodeksi, on edessä sama antibioottirumba kun he jälleen palaisivat päiväkotiin.

Myöskään kaverisuhteiden luominen ei onnistu kerhoissa, joissa käydään harvoin ja joiden osanottajat vaihtelevat viikosta toiseen. Kaksosillemme on ollut todella tärkeää päästä päivittäin joukkoon, jossa voi luoda suhteita myös muihin kuin siihen omaan kaksossisarukseen.

Maailma ei ole mustavalkoinen.

Pääosin samaa mieltä Ap:n ja enemmistön (?) kanssa, mutta näin yhden lapsen äitinä mietityttää, että miten sille vauvalle jää sitten aikaa saada jakamatonta huomiota niin kuin esikoinenkin aikanaan.

Mulle on ollut tärkeätä, että olen ollut vauvani kanssa tuntikausia sylikkäin, laulelen, juttelen, hellittelen. Haluaisin kohdella lapsia "tasapuolisesti" ja antaa molemmille samanlaiset eväät elämään ja sen tärkeän jakamattoman vauva-ajan läheisyyden, joka on todella merkityksellinen myöhemmälle kehitykselle, käyttäytymiselle ym.

Meillä ei siis toista lasta vielä tulossakaan, mutta tällaista olen miettinyt, kun haluaisin, että kumpikin saisi vauvana kokea, että tarpeisiin vastataan välittömästi jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vhbn:

Älä sitten hyväksy. (ja sädekehäsi kiiltää...!) Ketä kiinnostaa sun mielipitees? hä?

Peesin peesi. Eikö tästä oo riittävästi jauhettu? Jotkut hyväksyy sitä, toiset tätä.

Mä vedän tässä kohtaa taas tän "mun mies on tarhansetä"-kortin, ja silleen referoiden sanon, että jos perheessä on lapsi, joka jo on päivähoidossa (esim.3-6v) ja sitten perheeseen syntyy toinen lapsi, niin on todella epäreilua ottaa se vanhempi lapsi pois päivähoidosta, missä sillä on olemassa sosiaaliset kontaktit ja tietyt rutiinit, vain sen vuoksi, että ap:n kaltaiset sais tosiaan kiillottaa sitä sädekehäänsä.

Lapset katsos kasvaa ja väkisinkin lähtee äidin rinnasta irti, vaikkemme sitä haluaisikaan. Eri asia on mun mielestä, jos vanhempi sisarus on itsekin vielä pieni, eikä vielä ole kodin ulkopuolella päivähoidossa. Mutta että lapsi otettais pois hoidosta ja leikkikavereiden luota, ei oo reilua!

*muoks* Vielä semmonen näkökulma: kun vanhempi on hoidossa muutaman tunnin päivässä, pääsee pienen vauvan äitikin paremmin viettämään aikaa sen vanhemman lapsen kanssa (ettei koe itseään ulkopuoliseksi), kun toinen vanhempi tulee töistä, ja hoitaa vauvaa. Että uskoisin tästä olevan vain hyötyä perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Mä vedän tässä kohtaa taas tän "mun mies on tarhansetä"-kortin, ja silleen referoiden sanon, että jos perheessä on lapsi, joka jo on päivähoidossa (esim.3-6v) ja sitten perheeseen syntyy toinen lapsi, niin on todella epäreilua ottaa se vanhempi lapsi pois päivähoidosta, missä sillä on olemassa sosiaaliset kontaktit ja tietyt rutiinit, vain sen vuoksi, että ap:n kaltaiset sais tosiaan kiillottaa sitä sädekehäänsä.

Lapset katsos kasvaa ja väkisinkin lähtee äidin rinnasta irti, vaikkemme sitä haluaisikaan. Eri asia on mun mielestä, jos vanhempi sisarus on itsekin vielä pieni, eikä vielä ole kodin ulkopuolella päivähoidossa. Mutta että lapsi otettais pois hoidosta ja leikkikavereiden luota, ei oo reilua!

Totta turiset. Mietin, että miksi kukaan ei ajattele sen aika ison lapsen (4-5 v) tarvetta kehittää omaa sosiaalista verkostoaan? Se onnistuu parhaiten paikassa, jossa on samat lapset joka päivä, kuten päiväkodissa. Ei tuon ikäiset viihdy kaikkia päiviä kotona vauvan rytmin sanelemassa arjessa. Monilla alueilla ei myöskään löydy luontevasti toisia saman ikäisiä lapsia, joiden perheiden kanssa voisi päivittäin viettää aikaa. Lisäksi on otettava huomioon, että lapsillakin on kemiat. Kaikkien samanikäisten kanssa ei jutut mene yksiin. Päiväkodissa on sen verran populaa, että varmasti jokainen löytää sieltä ne oman oloiset kaverit ja tekemiset.

Yhteistyössä