En hyväksy lapsen päivähoitoa, jos äiti vauvan kanssa kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Alkuperäinen kirjoittaja vhbn:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en vaikka lapsi olisi 0-6 -vuotias. Mielestäni lapsen paikka on kotona oman perheen luona silloin, kun vanhemmat eivät ole palkkatyössä. Jos äiti on äitiyslomalla niin miksi hitossa se toinen lapsi pitää raahata pois jaloista? Miksi ei anneta sisarussuhteen kehittyä?

Tekemistä ja kokemista lapsi saa riittävästi kotonakin. Piste.

Älä sitten hyväksy. (ja sädekehäsi kiiltää...!) Ketä kiinnostaa sun mielipitees? hä?

Peesin peesi. Eikö tästä oo riittävästi jauhettu? Jotkut hyväksyy sitä, toiset tätä.

Mä vedän tässä kohtaa taas tän "mun mies on tarhansetä"-kortin, ja silleen referoiden sanon, että jos perheessä on lapsi, joka jo on päivähoidossa (esim.3-6v) ja sitten perheeseen syntyy toinen lapsi, niin on todella epäreilua ottaa se vanhempi lapsi pois päivähoidosta, missä sillä on olemassa sosiaaliset kontaktit ja tietyt rutiinit, vain sen vuoksi, että ap:n kaltaiset sais tosiaan kiillottaa sitä sädekehäänsä.

Lapset katsos kasvaa ja väkisinkin lähtee äidin rinnasta irti, vaikkemme sitä haluaisikaan. Eri asia on mun mielestä, jos vanhempi sisarus on itsekin vielä pieni, eikä vielä ole kodin ulkopuolella päivähoidossa. Mutta että lapsi otettais pois hoidosta ja leikkikavereiden luota, ei oo reilua!

Peesi täysin, vain sillä erotuksella, että pitäisin lapsen joko puolipäiväisenä tai sitten 2 kertaa viikossa päivähoidossa! Ei se päivähoito ole aina lapselle pahaksi. Virikkeitä ja mukavaa toimintaa, josta lapsi saa paljon. Eri asia on sitten ne vanhemmat, jotka pitävät lapsen sen 8 tuntia hoidossa päivittäin, kun itse kotona. sitä en hyväksy muussa kuin tapauksessa, jossa äiti masentunut, sairastunut tmv!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
- vanhempi pon jäänyt työttömäksi mutta etsii aktiivisesti töitä ja meinaa työllistyä mahdollisimman pian. Ei halua lapsille hoitopaikan vaihtoa eikä itselleen ongelmia työn vastaanottamisessa sen takia että hoitopaikkaa joutuu odottamaan

Saisinko tähän jotain faktaa, että sen lapsen on pakko olla hoidossa, jotta hoitopaikka säilyy?

Alkuperäinen kirjoittaja :
- vanhempi pon jäänyt työttömäksi mutta etsii aktiivisesti töitä ja meinaa työllistyä mahdollisimman pian. Ei halua lapsille hoitopaikan vaihtoa eikä itselleen ongelmia työn vastaanottamisessa sen takia että hoitopaikkaa joutuu odottamaan

Saisinko tähän jotain faktaa, että sen lapsen on pakko olla hoidossa, jotta hoitopaikka säilyy?

Itse olen tehnyt näin 2 kertaa joten tiedän mistä puhun!

No kaikkihan ton tietää! Missä oikein asut jos teidän kunnassanne pystytään takaamaan sama hoitopaikka tauon jälkeen lapselle?

Meillä Helsingissä päiväkotipaikat ovat ylibuukattuina valtaosalla asuinalueista, ja kunta kyllä tarjoaa lain vaatimassa aikataulussa pk-paikan, mutta heillä ei ole mitään velvoitetta tarjota paikkaa oman kodin läheltä tai edes kätevän bussireitin päästä. Saman kunnan puolelta riittää. Eli pk-paikka voi olla kotoa 10 km itäänpäin kun vanhempien työpaikka on kotoa 15 km länteen. Kuskaapa siinä sitten aamuruuhkissa. Pitkät matkat johtavat siihen, että lapsen päiväkotipäivä on sen maksimin pituinen eli 10 h, koska vanhemman on oltava töissä 8 tuntia ja matkoihin menee yleensä 1 h suuntaansa.

Sen verran faktaa, että jos on jonoa, niin lapsiluvut täytetään sen mukaisesti. Eli jos ottaa lapsen pois, ei pääse enää kuin jonottamalla takaisin ja se voi olla joissakin kaupungeissa hyvinkin vaikeaa, kun on jopa 6kk:n jonotusajat. Eli et saa lastasi välttämättä enää samaan tuttuun päiväkotiin. Tampere aikoo syksyllä ottaa juuri tämän takia käyttöön sellaisen mahdollisuuden, että lapsi saa palata tuttuun ja turvalliseen paikkaan, jos vanhemmat ottavat lapsen väliaikaisesti pois, esim. vauvan synytyessä tmv!

Itse olen tehnyt näin 2 kertaa joten tiedän mistä puhun!

Voi olla, en noista tiedä. Kuinka pitkää muuten pitävät sitä paikkaa tyhjillään jos työttömyys veyy vaikka puoleen vuoteen?

Ja toisaalta, jonkun mielestä voi olla helpompi käydä työhaastatteluissa tms ilman niitä lapsia. Eikä se päivähoito tosissaan edellytä täysipäiväistä hoidossa oloa, riittää vaikka se 2kpl 6h mittaista päivää viikossa minkä ajan vanhempi käyttää aktiivisen työnhakuun ja lapsilla säilyy kontakti pk-ryhmään ja kavereihin.

En tuon perusteella menisi kuitenkaan ketään tuomitsemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
No kaikkihan ton tietää! Missä oikein asut jos teidän kunnassanne pystytään takaamaan sama hoitopaikka tauon jälkeen lapselle?

Mä en tiedä tuota, joten saisinko sitä faktaa, että lapsen on pakko olla siellä hoidossa, jotta se paikka säilyy?

Mä en tiedä tuota, joten saisinko sitä faktaa, että lapsen on pakko olla siellä hoidossa, jotta se paikka säilyy?

se 1-5 hoitopäivää kk:ssa riittää! Menee paljon pienempi maksu

Tossahan sulle päiväkotitäti juuri antoi faktaa. Jos luovutat pk-paikan pois, pääset takaisin vain jonottamalla paikkoja samassa jonossa kaikkien muiden kanssa. Jonot ovat todella pitkiä, eikä takeita siitä ole, että vuodenkaan jonottamisen jälkeen pääsisit vanhaan tuttuun päiväkotiin. Tämä on tilanne esim meillä Pohjois-Helsingissä.

Tossahan sulle päiväkotitäti juuri antoi faktaa. Jos luovutat pk-paikan pois, pääset takaisin vain jonottamalla paikkoja samassa jonossa kaikkien muiden kanssa. Jonot ovat todella pitkiä, eikä takeita siitä ole, että vuodenkaan jonottamisen jälkeen pääsisit vanhaan tuttuun päiväkotiin. Tämä on tilanne esim meillä Pohjois-Helsingissä.

Eli teillä ei ole linkittää minulle faktaa siitä, että lapsen on oltava siellä hoidossa? Näin minä arvelinkin.

Eli teillä ei ole linkittää minulle faktaa siitä, että lapsen on oltava siellä hoidossa? Näin minä arvelinkin.

Kaiva itse kuntasi sivuilta yhteystiedot päivähoitoaleen jonojen hoitajalle. ehkä luotat hänen antamaansa fkataan kun et luota tamperelaisen päiväkodin työntekijän antamaan faktaan (lukee yllä, jos jaksat/viitsit itse tehdä jotakin).

Lapsen paikka on kotona ja äidin hoitamassa lasta. Nykypäivän kieroutunutta maailmankuvaa tuommoinen äitien töissä käynti. Työttömyys häviäisi samalla ja lapsista tulisi onnellisempia.

Linkittele ne faktat itse, jos et usko! En usko, että kovinkaan moni kaupunki/kunta kykenee antamaan sulle lupauksen, että saat lapsesi samaan päiväkotiin, jos otat pois! Se fakta tulee ihan niistä jonotusajoista tai siitä kuinka täynnä alueesi päiväkodit on! Itse en aikoinani voinut ottaa lastani muutamaksi kuukaudeksi pois, vaikka olin saman kaupungin päiväkodissa töissä, koska ei voinut jonojen takia luvata paikkaa mulle takaisin. Siinä on jo aikamoinen fakta, jos ei kaupungin omalle työntekijällekään voida luvata... Ei ainakaan kunnallisella puolella, yksityinen on sitten ihan oma sarjansa!

no ei kai sen ole oltava, mutta nimenomaan meinasin sitä ettei tuota päivähoitopaikkaa kannata jättää pois vaikka sen lyhyeksiä jäävän työttömyyden takia. Se kannattaa pitää ja maksaa siitä.

Ja jos kerta on tuttu hoitopaikka jo valmiina ja maksettuna niin ei välttämättä ole järkevää käydä naapureita ja tuttuja kyselemässä lapsia hoitamaan työhaastatteluiden ajaksi. Lapselle varmaan ihan kiva käydä päiväkodissa silti silloin tällöin vaikka noin kerhon tyyliin että säilyy oma paikka ryhmässä ja kavereiden kanssa.

Ihan hirveitä selittelijöitä noi virikelasten äidit! Mitä sitten, jos lapsi ei pääse juuri sinne samaan päiväkotiin takaisin? Lapset ovat sopeutuvaisia. Ihan persiistä revittyjä noi teidän selitykset. Niinkuin joku sanoi: tässä näkee miten pitkälle osa vanhemmista on vieraantunut omista lapsistaan - omasta perheestään.

Itselläni on 4vk vauva ja keskimmäinen on tarhassa ja pysyy siitä syystä että kun eskari alkaa syksyllä ja tarhaopejen mielestä ei kannata nyt lopettaa tarhassa käyntiä kun joutuisi sitten taas syksyllä tottumaan uudelleen siellä käymisen + tarhassa saa ohjattua toimintaa ja kaikkea muuta kehittävämpää tekemistä mitä pystyisin kotona ehkä antamaan.

Eskariin haluan poikani ehdottomasti menevän,esim.exäni on yksi hyvä esimerkki miten kävi kun suoraan kotoota meni kouluun..

En kyllä pistäisi lasta tarhaan jos olisin kotona ja kyseessä pieni lapsi,mutta en kyllä tuomitse niitä jotka niin tekevät,ei ole minun asiani.

no ei kai sen ole oltava, mutta nimenomaan meinasin sitä ettei tuota päivähoitopaikkaa kannata jättää pois vaikka sen lyhyeksiä jäävän työttömyyden takia. Se kannattaa pitää ja maksaa siitä.

No niin. Näin juuri. Eli lapsen ei ole pakko olla hoidossa.

Itsekin olen nyt ollut työttömänä 1,5kk ja lapsi sen ajan kotona kanssani. Tarhamaksut ollaan maksettu eikä kukaan ole kieltänyt lastani tulemasta takaisin hoitoon, kun saan taas töitä tai aloitan opinnot.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Meillä lapsi oli kotona. Pidettiin paikka ja maksettiin siitä.

Juuri näin!

NO jos jollain perheellä on varaa maksaa 200 euroa kuussa ei mistään ni makselkaapa sitten. Jos paikasta maksetaan, on sitä myös oikeus käyttää.

Siten niillä päiväkodin tädeillä töitä on...

Mikä siinä on vaikeaa, jos hoitaa vauvaa ja se esikoinen on myös kotona? Ei niille isommillekaan tarvitse joka hetki olla laadukasta ja virikkeellistä tekemistä. Ihan perusarki riittää. Minulla on tämä 6-vuotias (tuleva eskarilainen) myös kotona 3 kk ja 3v. sisarusten kanssa =) Käymme perhekerhossa kerran viikosssa ja isoin käy muskarissa kerran viikossa. Joka päivä ulkoillaan ja käydään puistoissa jne. Aina ei kaveria löydy, mutta ei se likkaa haittaa =) Niinkuin Nalle Puh sanoo: " Ei voi tietää mikä on kivaa, jos ei ole välillä tylsää". Tätä olen viljellyt tuolle esikoiselle =)

Juuri näin!

NO jos jollain perheellä on varaa maksaa 200 euroa kuussa ei mistään ni makselkaapa sitten. Jos paikasta maksetaan, on sitä myös oikeus käyttää.

No me maksetaan se ihan lapsen parhaaksi. Juri siksi, että pääsee sitten takaisin tuttuun päiväkotiin.

Juuri näin!

Eiköhän päiväkodin tädeillä ole tarpeeksi tekemistä muutenkin :/ Kyllä ainakin nämä virikelapset pitävät siitä huolen...

Maksat 50 euroa kuussa, että saat pitää paikan, jos joudut maksamaan täyden maksun. Jos olet huonotuloisempi, etkä maksa täyttä maksua, sinun ei tarvitse maksaa sitäkään. Älä puhu asioista joista et tiedä. Se menee näin.

Mä en ymmärrä miten joku jaksaa aamuisin raaahautua tarhaan (no viimeistään varmaan yhdeksäksi, jos meinaa virikkeitä saada) vauvan kanssa? Mielestäni on paljon helpompaa jäädä kotiin ja lähteä ulos/kauppaan kun ollaan kunnolla herätty!

Yhteistyössä