En hyväksy lapsen päivähoitoa, jos äiti vauvan kanssa kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkotitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Meillä lapsi oli kotona. Pidettiin paikka ja maksettiin siitä.

Juuri näin!

NO jos jollain perheellä on varaa maksaa 200 euroa kuussa ei mistään ni makselkaapa sitten. Jos paikasta maksetaan, on sitä myös oikeus käyttää.

Siten niillä päiväkodin tädeillä töitä on...

Toki on oikeus käyttää, mutten kyllä lapsi täyspäiväisiksi veisi tuolla perusteella jos itse olisin kotona. Eli silloin kun maksetaan hoidosta eikä ole pakottavaa syytä lasten päivähoidolle niin silloin ollaan päiväkotiä hyödynnetty perheen aj ennen kaikkea lasten tarpeiden mukaan.

Ei siksi että kun kerta maksan niin varmasti otan siitä kaiken irti, tai kyllähän päiväkodin tätienkin täytyy töitä tehdä palkkansa eteen. Oikeasti, kun on mahdollisuus nauttia myös yhetisistä vapaapäivistä ja rauhallisista aamuista lasten kanssa niin kannattaa hyödyntää niitä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Et siis ymmärrä siinäkään tapauksessa jos

- vanhempi palkkatyön sijasta opiskelee

- vanhempi pon jäänyt työttömäksi mutta etsii aktiivisesti töitä ja meinaa työllistyä mahdollisimman pian. Ei halua lapsille hoitopaikan vaihtoa eikä itselleen ongelmia työn vastaanottamisessa sen takia että hoitopaikkaa joutuu odottamaan

- lapsi tarvitsee päivähoitoa kuntoutuksellisista syistä (tai sitä ainakin hänelle suositellaan)

- lapsen kotona olevan vanhempi on sairautensa tai vammansa takia sillä hetkellä estynyt hoitamasta lasta tämän tarvitsemalla tavalla

- lapsi on maahanmuuttajaperheestä jossa puhutaan eri kieltä ja haluavat lapsen oppivan suomea ennen koulun alkua (tämä siis tarkoittaa vähän isompaa lasta, ei mitään 1v)

- lapsen pikkusisaruksella on vamma tai sairaus minkä takia täytyy usein ravata lääkäreissä ja kuntoutuksissa, osastojaksojakin välissä eikä lähellä ole ketään sukulaista tai tuttua joka olisi käytettävissä lapsenvahteina päiväsaikaan

ja juu, se päivähoito ei suinkaan aina tarkoita täysiä päiviä viidesti viikossa. usein riittä lyhyet (4-6h) hoitopäivät vaikka kolmesti viikossa vastaamaan siihen tarpeeseen mikä perheellä/lapsella on.

Näin. Ei aina asiat ole niin musta valkoisia. Ja sekin,et tiedätkö ihan tarkkaan jokaisen perheen asiat et miksi ne lapset on siellä päikyssä. Mä voin sanoa et ajattelin ennen ihan samallalailla ko ap. Mut nyt kun itse olen joutunu siihen tilanteeseen niin kyllä ne lapsi on puonnu päästä ajat sitten.
Jouduin vauvan synnyttyä laittaan isommat lapset perhepäivähoitoon ihan oman jaksamisen vuoksi ja yhden lapset terapiakäyntien vuoksi. Muuten tämä homma ei oli pelannut. vaikka sukulaisia on lähellä mut en voi heitä velvoittaa et joka viikko pitää olla jonku meillä apuna tai miestä olemaan jatkuvasti töistä pois. Nyt hommat on rullannut oikeen mallikkaasti ja vaikka väliin kuulen ihmetteleviä ja ''syyttäviäkin'' asenteita niin en ole sen antanu häiritä. Lapset on tyytyväisiä ja äiti taas jaksaa paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Mä en ymmärrä miten joku jaksaa aamuisin raaahautua tarhaan (no viimeistään varmaan yhdeksäksi, jos meinaa virikkeitä saada) vauvan kanssa? Mielestäni on paljon helpompaa jäädä kotiin ja lähteä ulos/kauppaan kun ollaan kunnolla herätty!

Olen kyllä tästä samaa mieltä,olisi se vaan helpompaa jos ei tarvitsi alkaa poikaa viemää joka aamu tarhaan ja muutaman tunnin päästä hakea takaisin.Mielelläni pitäisin pojan kotona,jos ei mielestäni tarvitsi virikkeitä ja luulisin että olisi se pojalle pidemmän päälle aika tylsää olla kotona 3 vuoden tarhassa olon jälkeen

Alkuperäinen kirjoittaja www:
Tässäkin näkyy aika hyvin se miten nykyvanhemmat ovat täysin vieraantuneita omista lapsistaan. Ei sillä lapsella ole tekimistä kun äiti hoitaa ja imettää vauvaa. Huoh!

Sitten ihmetellään näitä huonosti voivia nuoria.

Ja sinulle kommenttoin,et kaikkien lapset ei silti ole siellä viitenäpäivänä viikossa ja sitä 9tuntia kerralla.
Meidän lapset on kahtena päivänä sen 7tuntia,et kerkeen kuljettaa yhtä 60km päähän terapiaan ja muihin hoitoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ja jokainen päivähoitoanomus pitäisi käsitellä perusteellisemmin silloin kun lapsi on ns. virikepaikalla. Monessa kunnassa on kerhotoimintaa, perheeseen on mahdollista saada perhetyöntekijän tukea jne. Virikepäivähoitopaikan "lohkeaminen" pitäisi käsitellä ja keskustella perheen kanssa tarkemmin. Usein virikepaikka ei ole lapsilähtöinen vaikka niin monet perheet sitä sillä perustelee.

Mä kun hain lapsille osittaista päivähoitoa niin sanoin ihan suoraan sille tädille miksi paikkaa haen. Olin ihan rikkipoikkipuhki. Ja mistään en apua saanut kun en ollu niin hajalla ja masentunu,et olisin apua tarvinnu.
No sain lapsille paikat ja olen itse nyt paljon paremmassa kunnossa. Täti kyllä ymmärsi täysin tilanteeni ja lupas paikat jo kuukauden päästä lapsille,ettei tarvinnu odottaa sitä neljää kuukautta edes.

Ketjua lukematta sanon, että osapäivähoito on mielestäni yli 3-vuotiaalle tosi hyvä juttu, jos äiti on vauvan kanssa kotona. Edellyttäen tietenkin että pk on kiva ja lapsi viihtyy siellä.

Mitä aloitukseen tulee, niin säälin ap:n lapsia kun heidän äitinsä on selvästi tiukkapipo, joka luulee että HÄNEN mielipiteensä on ainoa oikea. Tekisi hyvää ap:n lapsille olla vähän päiväkodissa, että oppivat ettei elämä ole niin mustavalkoista.

en vaikka lapsi olisi 0-6 -vuotias. Mielestäni lapsen paikka on kotona oman perheen luona silloin, kun vanhemmat eivät ole palkkatyössä. Jos äiti on äitiyslomalla niin miksi hitossa se toinen lapsi pitää raahata pois jaloista? Miksi ei anneta sisarussuhteen kehittyä?

Tekemistä ja kokemista lapsi saa riittävästi kotonakin. Piste.

Luuletko että tuota samaa asiaa ei pohdita päiväkodissa jonne lapselle paikkaa haetaan. Jossain vaiheessa kunnallisesta ei saanut paikkaa vaikka kaikki olisivat töissä ja ylitöissä.
Jos joku hakee ja saa lapselleen päivähoitopaikan eikä itse ole palkkatyössä niin sinä et voi sille asialle mitään eikä se edes sinulle kuuluu. Et voi tietää muiden asioita paremmin kuin he itse, joten mitä jos hankkisit oman elämän.

Ja juu, en ole vienyt 2 veetä tarhaan kun hänen pikkuveljensä syntyi. Kotona temmottiin kun mieskin vielä reissuhommissa. Sukulaiset asuivat aika kaukana, hyviä ja luotettavia lastenhoitoapuja sain vasta hieman myöhemmin. JOten kun olin kovassa kuumeessa ja mies matkoilla niin hoidin vauvan ja alle parivuotias. Ei sellainen ole mitenkään tavoiteltava tila.
Itse selvisin hyvin, mutta olen sitkeä. Ei ole mitään tavoittelemisen arvoista siinä että selviää kaikesta aina vaikeimmain kautta.
Onneksi Suomessa on vapaus valita näissäkin asioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
en vaikka lapsi olisi 0-6 -vuotias. Mielestäni lapsen paikka on kotona oman perheen luona silloin, kun vanhemmat eivät ole palkkatyössä. Jos äiti on äitiyslomalla niin miksi hitossa se toinen lapsi pitää raahata pois jaloista? Miksi ei anneta sisarussuhteen kehittyä?

Luuletko että tuota samaa asiaa ei pohdita päiväkodissa jonne lapselle paikkaa haetaan. Jossain vaiheessa kunnallisesta ei saanut paikkaa vaikka kaikki olisivat töissä ja ylitöissä.
Jos joku hakee ja saa lapselleen päivähoitopaikan eikä itse ole palkkatyössä niin sinä et voi sille asialle mitään eikä se edes sinulle kuuluu. Et voi tietää muiden asioita paremmin kuin he itse, joten mitä jos hankkisit oman elämän.

Ja juu, en ole vienyt 2 veetä tarhaan kun hänen pikkuveljensä syntyi. Kotona temmottiin kun mieskin vielä reissuhommissa. Sukulaiset asuivat aika kaukana, hyviä ja luotettavia lastenhoitoapuja sain vasta hieman myöhemmin. JOten kun olin kovassa kuumeessa ja mies matkoilla niin hoidin vauvan ja alle parivuotias. Ei sellainen ole mitenkään tavoiteltava tila.
Itse selvisin hyvin, mutta olen sitkeä. Ei ole mitään tavoittelemisen arvoista siinä että selviää kaikesta aina vaikeimmain kautta.

No kovassa kuuymeessako sä olisit sitä 2 veetä vienyt päiväkotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja bdt:

No kovassa kuuymeessako sä olisit sitä 2 veetä vienyt päiväkotiin?

Nappasit tosi hienosti sen olennaisen tuolta, hieno homma.

Jaa. No sittenpähän et hyväksy. Nytpä tiedämme senkin. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja ja plaa plaa:
Ihan hirveitä selittelijöitä noi virikelasten äidit! Mitä sitten, jos lapsi ei pääse juuri sinne samaan päiväkotiin takaisin? Lapset ovat sopeutuvaisia. Ihan persiistä revittyjä noi teidän selitykset. Niinkuin joku sanoi: tässä näkee miten pitkälle osa vanhemmista on vieraantunut omista lapsistaan - omasta perheestään.

Peesi!

Ihan hirveitä selittelijöitä noi virikelasten äidit! Mitä sitten, jos lapsi ei pääse juuri sinne samaan päiväkotiin takaisin? Lapset ovat sopeutuvaisia. Ihan persiistä revittyjä noi teidän selitykset. Niinkuin joku sanoi: tässä näkee miten pitkälle osa vanhemmista on vieraantunut omista lapsistaan - omasta perheestään.

Peesi!

Siksi että kaikki päiväkodit eivät ole hyviä. Yksinkertaista. Meillä on käynyt niin hyvä tuuri että kunnallinen pk on aivan loistava, todella hyvä melkein millä tahansa mittapuulla. Mä en siitä paikasta luovu, en todellakaan. Lisäksi meillä on nyt hyvä mahdollisuus saada myös pikkusisarus samaan päiväkotiin kun palaan töihin. Poika viihtyi siellä hyvin kokopäiväiväisenä ja nyt on 10 pvää kuussa kun olen ä-lomalla. Menee todella mielellään sinne, joka aamu kyselee olisko tarhapäivä taas. Juttelin silloin pk:n johtajan kanssa kun hoitosopimusta muutettiin ja hän sanoi että ei suosittele kenellekään 1-5 päivää kuussa, on lapselle liian harvoin.

Niin, meillä ei ole sitä ylellisyyttä että kaupunki takaisi paikan pysyvän vaikka sen vuoden ajan jos lapsen ottaisi pois. Jos otat pois paikka menee ja olet jonon päässä.

ei ole tullut mieleenkään jatkaa esikoisen hoitoa, kun meille vauva tuli =) Kai sitä itse ois päässyt helpommalla, mutta kuten joku muukin sanoi niin taidan minäkin olla sitkeää tyyppiä ;-D Ja ihan normaali, sosiaalinen ja koulussa hyvin menestyvä kasvoi meidän esikoisesta, vaikka "joutuikin" olemaan äidin ja siskosten kanssa kotona =)

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Niin, meillä ei ole sitä ylellisyyttä että kaupunki takaisi paikan pysyvän vaikka sen vuoden ajan jos lapsen ottaisi pois. Jos otat pois paikka menee ja olet jonon päässä.

Millä perusteella näin tehdään? Että vaikka maksaisitte täydet maksut niin menetätte paikan? Ettehän te voi sitten koskaan lähteä minnekään pidemmälle lomalle, kun lapsen on ihan pakko olla päiväkodissa ettette menetä paikkaa?

Kuka maksaa täydet maksut, jos haluaa pitää lapsen kotona???????????? Nyt ei kyllä osa taida tajuta ollenkaan, että mistä on kysymys, kun vanhemmat eivät ota lasta pois pk:sta paikan menettämisen takia. Sitä ei välttämättä saa takaisin, kun palaat töihin. Minä ainakin halusin oman lapseni ja hänen pikkusiskon siihen tuttuun päiväkotiin, jossa esikoiseni oli ollut 2-vuotiaasta! Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, jos päiväkoti todella on niin hyvä ja laadukas... Ja meillä kävi niin, että lapseni otettiin ns. ylimääräisenä ryhmään (oli yksi osapäiväinen), koska esikoisella oli paikka ja olin ollut jonossa puoli vuotta. Heillä ei silti ollut tarjota alle 3-vee ryhmästä paikkaa lapselleni. Mutta he tiesivät, että yksi oli jäämässä pois, joten tämän takia lapseni sai paikan aikaisemmin, vaikka yhtä kokopäiväpaikkaa ei ollut tarjota!

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Peesi!

Siksi että kaikki päiväkodit eivät ole hyviä. Yksinkertaista. Meillä on käynyt niin hyvä tuuri että kunnallinen pk on aivan loistava, todella hyvä melkein millä tahansa mittapuulla. Mä en siitä paikasta luovu, en todellakaan. Lisäksi meillä on nyt hyvä mahdollisuus saada myös pikkusisarus samaan päiväkotiin kun palaan töihin. Poika viihtyi siellä hyvin kokopäiväiväisenä ja nyt on 10 pvää kuussa kun olen ä-lomalla. Menee todella mielellään sinne, joka aamu kyselee olisko tarhapäivä taas. Juttelin silloin pk:n johtajan kanssa kun hoitosopimusta muutettiin ja hän sanoi että ei suosittele kenellekään 1-5 päivää kuussa, on lapselle liian harvoin.

Peesi viimeisimmälle.

Ihmeellisesti jotkut asennoituvat lapsiin: Luulevat että heitä voi heittopusseina vaihdella päiväkotiin - kotiin - toiseen päiväkotiin (kun ei saa paikkoja siitä jossa on jo oltu) - kotiin - ja kolmanteen päiväkotiin.

Ei lasta saa pompotella. Pitää arvioida kokonaistilanne. On parempi, että esim. 3 vuotias omaan päiväkotiin jo tottunut lapsi pysyy siellä ja käy vaikka sen 3 päivää viikossa vaikka äiti olisi kotona vauvan kanssa. Lapselle on suuri stressi joutua aloittamaan aina uudessa paikassa: uudet lapset, uudet aikuiset, uudet säännöt.

Lisäksi kaikki päiväkodit eivät ole hyviä. Meilläkin on onnen kantamoisella saatu nyt lapset todella hyvään päiväkotiin jossa on silminnähden hyvä henki. En luovu mistään hinnasta tuosta päiväkodista 3,5 vuotiaiden kaksostemme hoitopaikkana vaikka vauva syntyykin nyt keväällä.

Meillekin syntyy huhti-toukokuussa vauva ja 4-vuotias jatkaa 2-3 päivänä viikossa päiväkodissa syksyllä. 3 kuukautta on kesällä kotona, koska paikka säilyy sen ajan. Syitä:
- Lapsella meni 1 vuosi sopeutua päiväkodin rytmiin. Nyt on löytänyt ystäviä ja viihtyy. En halua katkaista hoitosuhdetta.
- Jo ensi vuoden tammikuussa pitäisi löytyä uusi hoitopaikka. En jaksa alkaa etsiä uutta paikkaa ja se voi olla jossain 10 km päässä.
- Lapsi on ujo ja arka, hän ei todellkaan pääse sisään päiväkerhon touhuihin puolessa vuodessa ja löydä sieltä ystäviä, miksi katkaista hyvä hoitosuhde ja hyvät jo muodostuneet suhteet?
- Inhoan itse kaikenlaisia perhekerhoja enkä suinsurminkaan niihin mene = olen varmaan jonkun mielestä laiska.
- Aion saada gradun tehtyä äitiyslomalla vauvan nukkuessa ja isomman lapsen ollessa päivähoidossa.
- Meillä ei ole tuttavaperheitä, joissa olisi pieniä lapsia. Nelivuotiaani ei ehkä saisi ikäistään seuraan kuukausitolkulla.

Että näin. Eikä haittaa yhtään, vaikka ap ei tätä hyväksy laisinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nauttija:
Meillekin syntyy huhti-toukokuussa vauva ja 4-vuotias jatkaa 2-3 päivänä viikossa päiväkodissa syksyllä. 3 kuukautta on kesällä kotona, koska paikka säilyy sen ajan. Syitä:
- Lapsella meni 1 vuosi sopeutua päiväkodin rytmiin. Nyt on löytänyt ystäviä ja viihtyy. En halua katkaista hoitosuhdetta.
- Jo ensi vuoden tammikuussa pitäisi löytyä uusi hoitopaikka. En jaksa alkaa etsiä uutta paikkaa ja se voi olla jossain 10 km päässä.
- Lapsi on ujo ja arka, hän ei todellkaan pääse sisään päiväkerhon touhuihin puolessa vuodessa ja löydä sieltä ystäviä, miksi katkaista hyvä hoitosuhde ja hyvät jo muodostuneet suhteet?
- Inhoan itse kaikenlaisia perhekerhoja enkä suinsurminkaan niihin mene = olen varmaan jonkun mielestä laiska.
- Aion saada gradun tehtyä äitiyslomalla vauvan nukkuessa ja isomman lapsen ollessa päivähoidossa.
- Meillä ei ole tuttavaperheitä, joissa olisi pieniä lapsia. Nelivuotiaani ei ehkä saisi ikäistään seuraan kuukausitolkulla.

Että näin. Eikä haittaa yhtään, vaikka ap ei tätä hyväksy laisinkaan.

peesaan.ajattelet lapsesi parasta! ja tuo 3 pvää viikossa on kohtuullinen. Olettehan kotona kesänkin. Niin moni tekee, mutta paikka säilyy! :)

Pääsääntöisesti näin, mutta joissain tapauksissa on hyvä, jos lapsi on päiväkodissa virikepaikalla. Esim jos perheessä ongelmia tai asutaan paikassa, jossa lapsella ei kotoa käsin ole mahdollista nähdä ikätovereitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Muistatha, et lapset on kuitenkin erilaisia, ja toiselle se hoitopaikka voi olla elinehto. Ja et tuo sun kirjoitus on vaan sun mielipide, ja toisilla on oikeus omaan mielipiteeseen aiheesta.

On perheitä joiden tilanne niin surullinene että taaperolle parempi paikka päiväkoti. Näitäperheitäkuitenkin onneksi hyvin pieni prosentti ja heidänkin kohdallaan usein olisi parempi vaihtoehto koko perheen kannalta että äiti saisi apua vaikeaan tilanteeseensa kotiin eikä niin että lapsi erotetaan äidistä.

Ei ole myöskään olemassa 1v:tä jotka voisivat yhtä hyvin päiväkodissa kuin kotona äidin kanssa. Riskit äidin ja lapsen välisen suhteen häiriöille ovat ovat luokkaa 26% kun lapsi on viikottain 40t erossa äidistä taapero iässä päiväkotihoidossa. (Laaja varsin luotettava seuranta tutkimus USA:ssa).

Yhteistyössä