Miten nykyään kaikilla köyhillä on varaa kinkkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä lapsuus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä lapsuus

Vieras
Lapsuudessa ei ollut varaa kuin laatikoihin ja limppuun,omeniin yms mutta ei ikinä kinkkuun. Isä osti joskus ylikypsää kinkkua 100-150g ja sitä laitettiin leivän päälle eipä siitä paljoa jäänyt kun 3 osaan jaettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä lapsuus;29367596:
Oliko se 70-80 luvulla sitten niin kallista?
Muistelen, että tuossa 1980-luvun lopulla liha oli kallista. Jauheliha maksoi 70 markkaa kilo. Kun ottaa huomioon rahan arvon muuttumisen, niin liha on nykyisin paljon halvempaa.

Liha oli kallista 90-luvun alkuun saakka. Sen hinta laski todella paljon EU:iin liittymisen jälkeen ja on suhteessa muuhun ruokaan paljon paljon halvempaa kuin pari-kolmekymmentä vuotta sitten. (Ruoan hinta laski silloin yleensäkin, mutta liha erityisesti. Ruoka on suhteessa ansiotasoon yhä edullisempaa kuin esim. 80-luvulla.) Minäkin muistan kuinka lama-aikana oli tosi tiukkaa, ja lihan määrä mietittiin perheessä tarkkaan. Sitten hinta laski, eikä lihan ostaminen ollut enää mikään kynnyskysymys.

Lihan kalleuden vuoksi silloinen pääministeri lausui pitkään lentäväksi lauseeksi jääneen: "Syökää silakkaa". Se oli silloin halpaa, liha ei.

Minusta aika halpaa kaikki aineet mitä jouluruokiin tarvitsee. Jopa valmiit. Kinkkukin tosihalpaa. Ainoa mikä minua ihmetyttää on nämä valmiit sillisalaatit ja rosollit. Mutta kädenkäänteessä nekin pystyy itse tekemään, helposti.

Lapsiperheissä taitaa suurin menoerä olla maito. Pensan hinnoissa melkein.

Minusta aika halpaa kaikki aineet mitä jouluruokiin tarvitsee. Jopa valmiit. Kinkkukin tosihalpaa. Ainoa mikä minua ihmetyttää on nämä valmiit sillisalaatit ja rosollit. Mutta kädenkäänteessä nekin pystyy itse tekemään, helposti.

Lapsiperheissä taitaa suurin menoerä olla maito. Pensan hinnoissa melkein.

Mitä tää pensa on ja paljonko se maksaa?

Täällä vielä ruoan reaalihintakäyriä EU:hun liittymisen jälkeen. Liha on nykyään huomattavasti halvempaa kuin meidän lapsuudessamme.

http://www.stat.fi/ajk/poimintoja/2005-03-04_tietoaika2.html

Kyllä ennen oli asiat aidompia. Köyhät olivat oikeasti köyhiä. Oi niitä aikoja. Vaikea nykyään meidän akateemisten erottua köyhistä, harmittaa. Joulu on pilalla.

:laugh:
Niin, akateemisuushan on köyhyyden vastakohta.
Eikös nykyään ole yleensäkin niin, että pienituloiset syövät keskimäärin enemmän lihaa kuin parempituloiset. Ennen rikkailla oli etuoikeus tappaa itsensä epäterveellisellä, rasvaisella ruoalla, nykyään se etuoikeus on sitä, että on varaa syödä terveellisesti.

[QUOTE="bubba";29368041]:laugh:
Niin, akateemisuushan on köyhyyden vastakohta.
Eikös nykyään ole yleensäkin niin, että pienituloiset syövät keskimäärin enemmän lihaa kuin parempituloiset. Ennen rikkailla oli etuoikeus tappaa itsensä epäterveellisellä, rasvaisella ruoalla, nykyään se etuoikeus on sitä, että on varaa syödä terveellisesti.[/QUOTE]

Niin, silloin parempina aikoina akateemisuus oli köyhyyden vastakohta.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä lapsuus;29367582:
Lapsuudessa ei ollut varaa kuin laatikoihin ja limppuun,omeniin yms mutta ei ikinä kinkkuun. Isä osti joskus ylikypsää kinkkua 100-150g ja sitä laitettiin leivän päälle eipä siitä paljoa jäänyt kun 3 osaan jaettiin.

isukilla sitten varaa joulu viinoihin?:xmas:

mun lapsuuessa oli aina jouluna kinkku kun isä kasvatti sitä varten 2 sikaa joka vuosi.se tehtiin jauhelihoiks ja kinkut pakkaseen.

meillä kun exä oli työtön nii minä voitin arpajaisissa.nyt sisko osti mulle.

Yhteistyössä