Miten olisit itse toiminut tilanteessa? Lapsen synttäreille kutsumisesta kysymys siis...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hittolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin vain ketjun alusta vähän matkaa. Minä en soittaisi sellaista puhelua, jonka ap sai, en ainakaan sellaisessa sävyssä. Onhan siellä lapsi voinut luulla tai keksinyt kotona, että hän oli ainoa, joka ei saanut kutsua ja jossain määrin voisin kuvitella, että ystävällisesti soittaisin ja tiedustelisin, että onkohan siellä toisessa päässä tietoa, onko lapsilla jotain kränää tai onko kutsu jäänyt vahingossa saamatta. Ja sitten olisin kyllä hyväksynyt annetun selityksen. Ja selittänyt lapselle mistä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys-Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kyllä meille kakskyt kakaraa leikkimään pariks tunniks mahtuu ja ei konkkaan siitä mennä sitten kun on kouluikäisiä. Ja mä ainakin aion tehdä kaikkeni et mun lapset eivät ole niitä jotka niitä kuppikuntia jakaa.

Kyse voi olla paljon suuremmasta lukemasta kuin 20. Enkä tarkoittanut tuolla kommentillani pelkästään sitä, että kuinka paljon mihinkin mahtuu porukkaa vaan sitä, että kyllä ala-asteikäisilläkin on jo omat kaverinsa. Koko luokka ei mitenkään voi vapaa-ajallaankin olla yhtä suurta ystäväjoukkiota... Tulet sen vielä huomaamaan. Ja useimmat lapset kyllä ymmärtävät sen itsekin kyllä, vanhemmista puhumattakaan. Minusta siinä ei ole mitään pahaa.

Hmm, jännä juttu. Kun mä ja siskoni olimme lapsia, niin kyllä koko luokka sai tulla synttäreille, ja ilmeisesti vanhempien yhteisestä sopimuksesta kaikille järkätyille synttäreille kutsuttiin kaikki luokkalaiset, jokaisessa perheessä... Miks ei toimis nykyäänkin, vai onko nykyajan pennut ja heidän vanhemmat tulleet vaan niin kylmiksi että porukat jaetaan osiin ja nokkimisjärjestykseen jo ihan kakarana?

Olet itsekin aika nuori,mutta ehkä tosiaan pidät isot kekkerit sitten kun lapsesi ovat koululaisia...Tai sitten aikuistuessasi huomaat vouhkanneesi turhasta.

Niin olen nuori, ja tuoreessa muistissa on onnistuneet synttärit useissa kodeissa, joihin kutsuttiin myös ne syrjityt. Ja minä en tästä mieltäni muuta, tämä muiden huomioon ottaminen on minusta yksi kallein taito, jonka vanhemmiltani olen saanut. Aion panna tässä hyvän kiertämään.
Ja minusta yhteishengen perään kuuluttaminen ei ole turhasta vouhkaamista.
Mutta mä poistun nyt tästä keskustelusta. Kiitos ja näkemiin. Olen kantani ilmaissut, eikä ole aikomusta sitä muuttaa.

p.s. olisi edes ne kutsut voitu jakaa postissa tai kouluajan ulkopuolella, kerta ne kutsutut on niin hyviä kavereita.... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ihanainen:
Luokkakoot ovat nykyään isompia kuin ennen. Yhdellä luokalla on helposti 25 oppilasta ja muutamalla rinnakkaisluokalla saman verran... Tarviiko siinä mitään nokkimisjärjestystä olla, että jokainen kutsuu heistä ne omat kaverinsa, kukin omalla vuorollaan, omille synttäreilleen. En edes haluaisi, että syntymäpäiväkutsuja satelisi meille kymmeniltä oppilailta... Huh huh. Ja varsinkin jos lapsia on monta ja jokainen saa vuoden aikana kutsun muutamille kymmenille synttäreille. Vaatii jo organisoitua kuljetusjärjestelmää sekä taloudelliselta kannalta melkoisen rahamäärän...

Meidän luokalla oli 32 oppilasta, ja jos siihen lasketaan vielä naapuriluokan kaverit, niin jo olisi lasten kutsuilla kokoa.

=)

Noitahan juhlia olisi jo melkein joka viikko :) Paitsi että ne ei jakautuisi tasaisesti :( Olisi jo liikaa meille.

En todellakaan soittaisi. Taitaa aika hysteerinen vanhempi olla että soittelee :o

Pikemminkin meillä niin päin, että on jouduttu karsimaan noita lasten synttäreilläkäyntejä ihan pitkää tikkua vetämällä ja välillä on kotona kuultu kunniamme siitä että miksi toisen kaverin synttäreille menee mutta ei meidän muksun :whistle:

Kun ei kertakaikkiaan osallistu meidän muksut joka viikonloppu pareihinkin synttärikutsuihin :o

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
:o Ööö.. Suomi on vapaa maa. Kai täällä saa itse päättää ketä juhliin haluaa ja ketä ei. |O
peesaan tätä, vaikka mun lapsi olis se ainoa, jota ei kutsuttais, niin en soittelis miksi ei ole kutsuttu. tai jos mun lapsi päättää olla jonkun kutsumatta, en mä voi sanoa että sä kutsut sen, koska jokaisella on oikeus kutsua juhliinsa kenet haluaa. toki varmaan kysäisisin lapselta, että miksi ei kutsu, jos huomaisin, että yhden on jättänyt kutsumatta, koska voishan olla että se yksi on unohtunut. mut en määräis kutsumaan jos lapsi ei haluais kutsuttavan

Ai kaikki pitäisi kutsua, ettei kutsumattomille tule PAHA MIELI?! Voi herraisä...
Elämä nyt ei aina oo niin kivaa ja reilua ja pitää se jo lapsesta lähtien opetella ottamaan vastaan myös pettymykset, jos ei aina saakaan kaikkea kivaa.

Kyllä meille kakskyt kakaraa leikkimään pariks tunniks mahtuu ja ei konkkaan siitä mennä sitten kun on kouluikäisiä. Ja mä ainakin aion tehdä kaikkeni et mun lapset eivät ole niitä jotka niitä kuppikuntia jakaa.

Kyse voi olla paljon suuremmasta lukemasta kuin 20. Enkä tarkoittanut tuolla kommentillani pelkästään sitä, että kuinka paljon mihinkin mahtuu porukkaa vaan sitä, että kyllä ala-asteikäisilläkin on jo omat kaverinsa. Koko luokka ei mitenkään voi vapaa-ajallaankin olla yhtä suurta ystäväjoukkiota... Tulet sen vielä huomaamaan. Ja useimmat lapset kyllä ymmärtävät sen itsekin kyllä, vanhemmista puhumattakaan. Minusta siinä ei ole mitään pahaa.

Hmm, jännä juttu. Kun mä ja siskoni olimme lapsia, niin kyllä koko luokka sai tulla synttäreille, ja ilmeisesti vanhempien yhteisestä sopimuksesta kaikille järkätyille synttäreille kutsuttiin kaikki luokkalaiset, jokaisessa perheessä... Miks ei toimis nykyäänkin, vai onko nykyajan pennut ja heidän vanhemmat tulleet vaan niin kylmiksi että porukat jaetaan osiin ja nokkimisjärjestykseen jo ihan kakarana?

Olet itsekin aika nuori,mutta ehkä tosiaan pidät isot kekkerit sitten kun lapsesi ovat koululaisia...Tai sitten aikuistuessasi huomaat vouhkanneesi turhasta.

Niin olen nuori, ja tuoreessa muistissa on onnistuneet synttärit useissa kodeissa, joihin kutsuttiin myös ne syrjityt. Ja minä en tästä mieltäni muuta, tämä muiden huomioon ottaminen on minusta yksi kallein taito, jonka vanhemmiltani olen saanut. Aion panna tässä hyvän kiertämään.
Mutta mä poistun nyt tästä keskustelusta. Kiitos ja näkemiin. Olen kantani ilmaissut, eikä ole aikomusta sitä muuttaa.

p.s. olisi edes ne kutsut voitu jakaa postissa tai kouluajan ulkopuolella, kerta ne kutsutut on niin hyviä kavereita.... :whistle:

hyvin kirjoitettu. Kyllä peruskoulussa keskimääräinen luokkakoko on 20-25 oppilasta, ja yleensä halutaan kutsua vain oma sukupuoli. Takuulla ei kukaan mene konkurssiin, jos sen 3 -4 lasta kutsuu lisää, jonka haluaa jättää pois.
Kyllä ihmiset ovat tulleet ilkeiksi ja kylmiksi. Jos kutsut yhden, kutsut porukasta kaikki. TAi jos et kaikkia kutsu, kutsut vain muutaman, ja suurimman osan jätät kutsumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

hyvin kirjoitettu. Kyllä peruskoulussa keskimääräinen luokkakoko on 20-25 oppilasta, ja yleensä halutaan kutsua vain oma sukupuoli. Takuulla ei kukaan mene konkurssiin, jos sen 3 -4 lasta kutsuu lisää, jonka haluaa jättää pois.
Kyllä ihmiset ovat tulleet ilkeiksi ja kylmiksi. Jos kutsut yhden, kutsut porukasta kaikki. TAi jos et kaikkia kutsu, kutsut vain muutaman, ja suurimman osan jätät kutsumatta.

Mä en oo ainakaan sanonu meneväni konkurssiin näistä synttäreistä, kutsuimpa yhden tai 15 lasta!! Kyse ei ollut siitä, vaan siitä että poika sai itse valita ketä kutsuu ja kutsui ne kenen kanssa muutenkin leikkii ja on.

Vai niinkö se on, että kun ostat perheen yhdelle lapselle jotain, kaikkien muidenkin pitää saada, jotta vältytään pahalta mieleltä? Kun kutsut juhliin läheisimmät sukulaiset, tarttee kutsua KAIKKI muutkin sukulaiset, jottei tule huonoa mieltä. Lapsenkin on alettava jo tuossa iässä ymmärtämään, ettei aina voi kaikkea saada, eikä aina olla keskipisteenä. Ja korostan edelleen, että kyseessä EI OLE syrjitty lapsi, jolla ei yhtään kaveria, vaan lapsi, joka ei vain kuulu poikamme parhaaseen kaveripiiriin!

Ja pääpointtina se, että ainakin sen pojan äidin pitäisi osata ilmaista asiansa hiukan erilailla minulle, jos meinas et mun pitäs vielä poikansakin kutsua... Ystävällisellä puheella ei olisi ollut mitään ongelmaa, olisin sanonut että hänenkin poikansa on tervetullut jos kerran haluaa tulla, välittämättä siihen ettei poikani varsinaiseen kaveripiiriin kuulukkaan!

Lapset saa itse päättää ketä kutsuu. Mutta jos homma menisi niin, että yks jäisi ilman kutsua, niin silloin vanhemman kuuluu selittää lapselle miksi hänetkin on kutsuttava.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Meillä ovat itse saaneet päättää, ketä kutsuvat... Mutta jos luokalta olisi meinattu kutsua muut, yhtä lukuunottamatta, olisin pakottanut kutsumaan sen yhdenkin, ettei tule paha mieli.

Niin minäkin olisin, mutta tässä ei tosiaan ollutkaan siitä kyse, että olisi ainoa, jota ei ole kutsuttu...

Alkuperäinen kirjoittaja hittolainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Meillä ovat itse saaneet päättää, ketä kutsuvat... Mutta jos luokalta olisi meinattu kutsua muut, yhtä lukuunottamatta, olisin pakottanut kutsumaan sen yhdenkin, ettei tule paha mieli.

Niin minäkin olisin, mutta tässä ei tosiaan ollutkaan siitä kyse, että olisi ainoa, jota ei ole kutsuttu...

Sittenhän asia on ihan ok.

:D

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Ai kaikki pitäisi kutsua, ettei kutsumattomille tule PAHA MIELI?! Voi herraisä...
Elämä nyt ei aina oo niin kivaa ja reilua ja pitää se jo lapsesta lähtien opetella ottamaan vastaan myös pettymykset, jos ei aina saakaan kaikkea kivaa.

Peesiiiiii, mutta nykyaikana vallitsee tämä curling-vanhemmuus eli silotellaan lapsen tie niin ettei tarvitse tulla mitään pientäkään vastoinkäymistä ja syytellään muita.

Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:
Ja korostan edelleen, että kyseessä EI OLE syrjitty lapsi, jolla ei yhtään kaveria, vaan lapsi, joka ei vain kuulu poikamme parhaaseen kaveripiiriin!

Entä ne kolme muuta, jotka eivät saaneet kutsua? Voitko sanoa aivan varmasti ettei ketään heistä tässä kiusata eristämällä, koska eivät kuulu poikasi "parhaaseen kaveripiiriin"?

Poikasi voi menettää hyvän ystävän jos joku näistä kutsumatta jätetyistä on ujo eikä koulussa uskalla ottaa kontaktia, ja sinun siunauksellasi hänet saa edelleen jättää ulkopuolelle. Ei ihmeitä tapahdu yksillä syntymäpäivillä, mutta jos vaatisit ettei ketään jätetä ulkopuolelle, antaisit lapsellesi selkeän viestin siitä kuinka lähimmäiset (joita joka päivä koulussa nähdään useampi tunti) on otettava huomioon.

Kyse ei nyt ole siitä että jonkun lapsi tuntee olevansa maailman keskipiste ja tuntee pettymystä kun ei joka paikkaan pääse. Vaan siitä, mitä me aikuiset voimme tehdä koulukiusaamista ehkäistäksemme. Mutta täällä on ihmeellisen moni sitä mieltä että jos minun kullannuppuni ei jonkun kanssa halua leikkiä, hänen ei tarvitse vaivautua. Toisten huomioonottaminen ei näköjään ole kaikilla kovin korkealla arvojärjestyksessä, ja sen te nyt opetatte lapsillennekin.

Rytkäätys-Rosalee on näköjään täysin samaa mieltä kanssani, ihanaa että joku muukin katselee oman napansa ulkopuolelle!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hittolainen:
Ja korostan edelleen, että kyseessä EI OLE syrjitty lapsi, jolla ei yhtään kaveria, vaan lapsi, joka ei vain kuulu poikamme parhaaseen kaveripiiriin!

Entä ne kolme muuta, jotka eivät saaneet kutsua? Voitko sanoa aivan varmasti ettei ketään heistä tässä kiusata eristämällä, koska eivät kuulu poikasi "parhaaseen kaveripiiriin"?

Poikasi voi menettää hyvän ystävän jos joku näistä kutsumatta jätetyistä on ujo eikä koulussa uskalla ottaa kontaktia, ja sinun siunauksellasi hänet saa edelleen jättää ulkopuolelle. Ei ihmeitä tapahdu yksillä syntymäpäivillä, mutta jos vaatisit ettei ketään jätetä ulkopuolelle, antaisit lapsellesi selkeän viestin siitä kuinka lähimmäiset (joita joka päivä koulussa nähdään useampi tunti) on otettava huomioon.

Kyse ei nyt ole siitä että jonkun lapsi tuntee olevansa maailman keskipiste ja tuntee pettymystä kun ei joka paikkaan pääse. Vaan siitä, mitä me aikuiset voimme tehdä koulukiusaamista ehkäistäksemme. Mutta täällä on ihmeellisen moni sitä mieltä että jos minun kullannuppuni ei jonkun kanssa halua leikkiä, hänen ei tarvitse vaivautua. Toisten huomioonottaminen ei näköjään ole kaikilla kovin korkealla arvojärjestyksessä, ja sen te nyt opetatte lapsillennekin.

Rytkäätys-Rosalee on näköjään täysin samaa mieltä kanssani, ihanaa että joku muukin katselee oman napansa ulkopuolelle!

Mutta miksi ihmeessä lapsen tarttee omat synttärinsä järjestää sen mukaan? Voihan sitä syrjimistä ehkäistä muillakin tilaisuuksilla.

Vielä lisäisin, etten itse olisi oman lapseni kohtalosta jäädä ulkopuoliseksi kellekään soitellut, mutta olisin ihmetellyt käytäntöä olla muutamaa kutsumatta. Ja olisin tuntenut surua lapseni puolesta. Mutta en sentään tyrkylle olisi ryhtynyt, jokaisen oma asia kuinka asiansa hoitaa ja millaisen kuvan antaa.

Voi jestas sanon minä. Ei todellakaan koululuokan tarvitse olla kouluajan ulkopuolellakaan mitään "yhtä suurta perhettä", joka kutsutaan porukalla joka ikiseen paikkaan. Älytöntä... :o

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Mutta miksi ihmeessä lapsen tarttee omat synttärinsä järjestää sen mukaan? Voihan sitä syrjimistä ehkäistä muillakin tilaisuuksilla.

Minkälaisia tilaisuuksia tarkoitat? Aika vähänhän niitä mahdollisuuksia järjestetään, mutta synttäreitä on useammin.

Yhteistyössä