Miten oppia pitämään koti siistinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oikeasti käytän ihan hävyttömän vähän aikaa siivoukseen ja koti on sen näköinenkin. Tiskejä, pyykkiä, leluja, roskia jne lojuu joka paikassa. Kun muutin tähän asuntoon, pysyi koti siistinä puolisen vuotta. Sen jälkeen on alkanut lipsua ja nyt joka kerta pääsee vain entistä sotkuisemmaksi ennenkuin siivoan. Mä en vaan osaa. En ole koskaan oppinut. Lapsena äiti/isä siivosi aina ja satunnaisesti mua pakotettiin (uhkailu,kiristys -> ei kiitosta) siivoamaan. Se olikin sitten sellaista itkien siivoamista.

Kyse ei ole siitä ettenkö osaisi siivota (olen työskennellyt siivoojana) ja nykyisessä toimistotyössä olen siisti, työpöytäni on hyvässä järjestyksessä, laitan tarvitsemani tavarat heti paikoilleen jne. Kotona ei vaan onnistu. Joka kerta kun olen siivonnut (siihen menee n 6h) päätän että nyt pidän siistinä. Toimii se ehkä viikon ja sitten taas jää. Mulle tosin käy joka ikisessä asiassa samalla tavalla. Oli sitten kyse laihdutuksesta, liikunnasta, lääkkeistä, tai vaikka uudesta kasvovoiteesta. Viikon jaksan tehdä päivittäin ja sitten se jää. Mä tiedostan tämän ja haluaisin siihen apua. Ei auta vaikka kuinka päättää. Olen kokeillut tavaroiden vähentämistä, siivoamista pienissä pätkissä (turhauttavaa!!) ja yhtenä rykäyksenä. Pitäisi puuttua tuohon perusongelmaan mutta en tiedä miten. Kellään vinkkejä?

Minulla on sentään neurologin lausunto, johon vedota ;) Ei sillä, että se oikeuttaisi sekasotkuun, mutta ainakin ymmärrän, miksi minun on vaikea saada tietyt jutut tehtyä ja osaan motivoida ja kannustaa itseäni.

entäs jos kokeilet lukujärjestystä? Saattaa kuulostaa lapselliselta, mutta itsellä toimii. Eli tiettyinä päivinä teen tietyt jutut, niin kaikki ei keräänny.

[QUOTE="mites";26642323]entäs jos kokeilet lukujärjestystä? Saattaa kuulostaa lapselliselta, mutta itsellä toimii. Eli tiettyinä päivinä teen tietyt jutut, niin kaikki ei keräänny.[/QUOTE]

Saattaisi tämä sen viikon verran toimia. :xmas: Jotain saman suuntaista kokeillutkin. Jos vaan sillä hetkellä ei vaan huvitakaan tehdä niin jää tekemättä. Kun ei siitä mitään rangaistustakaan seuraa.

ap

Mulla sama ongelma! Vaikka esim. koulu/työ jutut opin nopeasti niin silti kodin järjestyksen ylläpito koko ajan on vaikeata! Sen takia yleensä siivoonkin vasta max. päivää ennen kun vieraat tulee, ettei ehi mennä uusiks sikolätiksi... Ja kerran vuodessa pyrin käymään tavara inventaariota :D Eli heitän roskiin tavarat, mitä en tarvii enää tai lahjotan jollekki tai jos uskon jaksavani mennä kirppikselle myymään nii vien varastoon :) Nytki oottaa semmone iso pahvilaatikollinen lasten vaatteita kirppikselle vientii, että jes..

Hankkiudu eroon kaikesta turhasta, älä tunteile turhan sälän kanssa.
Itse olen todella laiska siivoamaan enkä viitsi vaivautua, sen takia meillä on aina suht siistiä.
Kaikki turha on heivattu tai myyty. Kaikella tavaralla on paikkansa johon ne palautetaan käytön jälkeen.

• Tykkää
Reactions: IhanaaMahtavaa
[QUOTE="Anne";26642373]Hankkiudu eroon kaikesta turhasta, älä tunteile turhan sälän kanssa.
Itse olen todella laiska siivoamaan enkä viitsi vaivautua, sen takia meillä on aina suht siistiä.
Kaikki turha on heivattu tai myyty. Kaikella tavaralla on paikkansa johon ne palautetaan käytön jälkeen.[/QUOTE]
Näin. Liikaa tavaraa sisältävää kotia ei vaan pysty pitämään siistinä.

Vai liiat tavarat pois. Olisikohan siinä ratkaisu? Ei mulla olisi ongelmaa imuroida kerran viikossa ja pestä lattiat jos ei sitä ennen tarvitsisi kerätä miljoona tavaraa lattioilta.

ap

Jos lapsi ei jaksa siivota omia lelujaan illalla niin puolet pois. Kaikki sälänkeräysläjät roskiin tai sitten laatikko kaappiin niitä varten.

Mitä tavaroita sinulla on lattioilla? Meillä on vain huonekalujen ja mattojen lisäksi lapsen leluja, muut eivät lattialle tavaroitaan laita, kun ne voi laittaa suoraan omille paikoilleen.

[QUOTE="vieras";26642401]Vai liiat tavarat pois. Olisikohan siinä ratkaisu? Ei mulla olisi ongelmaa imuroida kerran viikossa ja pestä lattiat jos ei sitä ennen tarvitsisi kerätä miljoona tavaraa lattioilta.

ap[/QUOTE]

Peesaan. Just juttelin siskoni kanssa puhelimessa, että pitäis saada joku siivouskaveriksi. Ei sit kehtais roikkuu kaiken maailman höpö jutuissa kiinni ;)

Lapsella kyllä on ihan liikaa kaikkee. No ehkä mäkin jostain voisin luopua... Suursiivous lapsen huoneeseen ollu mielessä jo pidempään :whistle:

[QUOTE="vieras";26642401]Vai liiat tavarat pois. Olisikohan siinä ratkaisu? Ei mulla olisi ongelmaa imuroida kerran viikossa ja pestä lattiat jos ei sitä ennen tarvitsisi kerätä miljoona tavaraa lattioilta.

ap[/QUOTE]
Lattialla ei ole hyvä pitää mitään. Ei edes kauniita koreja tai muita sisustusesineitä, jotka vaikeuttavat imurointia. Mattoja ei kannnata olla kuin eteisessä vain pieni, johon tullaan kengillä ja olohuoneessa, jos tunnelman tai akustiikan vuoksi on pakko olla. Keittiössä pieni matto ainoastaan tiskipöydän edessä, jos lattia parkettia.

Toi aloitus voisi olla ihan mun kirjoittama, tunnistin siitä itseni heti. Kaikki tietävät, että olen aivan toivoton siivoaja. Joka päivä teen jotain. Jos siivoan jonkun tason nyt, niin parin päivän päästä se on taas kuin hävitksen kauhistus, jotenkin en vaan saa paikkoja pysymään siistinä.

[QUOTE="Anne";26642410]Jos lapsi ei jaksa siivota omia lelujaan illalla niin puolet pois. Kaikki sälänkeräysläjät roskiin tai sitten laatikko kaappiin niitä varten.

Mitä tavaroita sinulla on lattioilla? Meillä on vain huonekalujen ja mattojen lisäksi lapsen leluja, muut eivät lattialle tavaroitaan laita, kun ne voi laittaa suoraan omille paikoilleen.[/QUOTE]

Mitä tavaroita on lattialla? Kaikkea mahdollista. Tästäkin nyt kun vilkuilen ympärilleni niin näkyy leluja, takki, kirjekuori, synttärikortti, hiustenkuivaaja, leluja, pari sukkaa, muovipussi, lapsen keskeneräiset askartelut, kirja, leluja jne. Sepä se kun tavaroille ei ole paikkoja. Kaapit täynnä juuri niitä sälänkeräysläjiä. Kuljen jotenkin laput silmillä aina kun en edes NÄE tätä sotkua. Tai siis näen, että joo tuossa lojuu takki, mutta kävelen vaan ohi kun on aina jotain muuta mielessä. Mulla pitäisi olla joku kokoajan sanomassa mitä pitää tehdä. Esim. kun ollaan syöty, niin joku käskisi tiskaamaan. Tai kun olen pessyt pyykkiä niin joku käskisi viikkaamaan ne saman tien kaappiin. Lojuu tuossakin varmaan 6 koneellista puhtaita vaatteita. Kun ei mahdu kaappeihin. Mä oon ihan toivoton. :( Ei varmaan kukaan ole yhtä sotkuinen kuin mä.

Turha tavara pois pois pois!!! Mekin kun puoli vuotta sitten uuteen kotiin muutettiin, niin mitään ylimääräistä ei tänne kannettu, raakasti kaikki turha vaan pois, enkä niitä ole edes kaivannutkaan! :) Helpottaa elämistä ja siivoamista! Ja yksi minkä olen lasten lelujen suhteen kuullut on se, että jos leluja on paljon, pistää pari laatikollista vaikka varastoon, ja puolen vuoden päästä ottaa ne esille ja täyttää vuorostaan toisilla leluilla :)

Kerran viikossa pyyhin kaikki pölyt, imuroin kämpän, pesen lattiat, wc. Viikolla riittää keittiön pöytää rätillä vähän ja lakasta jos sitäkä. Aina on kämppä kunnossa.

kyllähän se vaikuttaa tavattomasti, jos niitä oikeita paikkoja ei tavaroille ole. ja siksi tietysti on paljon helpompaa, jos tavaraa on vähemmän.

mutta tuo motivaatiopuoli - jos siivoat sitkeydellä ja olet sitkeä tyyppi, niin sen viikon verran sitten jaksat. palkitse itse itsesi kunnolla aina siivottuasi, jos kerran vanhemmista ei siihen ole ollut. hanki itsellesi hyvä lapsuus nyt.

• Tykkää
Reactions: Morrigan
[QUOTE="Mira";26642516]Kerran viikossa pyyhin kaikki pölyt, imuroin kämpän, pesen lattiat, wc. Viikolla riittää keittiön pöytää rätillä vähän ja lakasta jos sitäkä. Aina on kämppä kunnossa.[/QUOTE]

Tuossa on oletuksena se, että tavarat löytävät itsestään oikeille paikoilleen...

Olen itse samanlainen, mutta muutama tärkein pointti minkä oon havainnut. Tosin tiedätkin ne jo varmasti... :)

1. Joka tavaralla pitää olla oma paikka, johon se on helppo laittaa. Eli ei kuten meidän imuri, sille on paikka siivouskaapissa muun roippeen takana joten makaa eteisen lattialla nyt kolmatta vuotta...

2. Mahd. vähän tavaraa kuten joku jo sanoikin.

3. Asioiden vieminen loppuun asti heti ja kerralla. Kun tuut kotiin reissusta tai kaupasta tai töistä, laita kaikki heti paikoilleen. Kun teet ruokaa, siivoa jäljet ja laita astiat koneeseen ja pyyhi pöytä jne. Leikkien jälkeen opeta lapset siivoamaan heti vaikka palapeli lattialta jos haluaa jatkaakin autoleikkiä. Tämähän on se vaikein tietty...

Itse oon huomannut, että näillä kolmella pötkii varsin pitkälle ja jos yksikin lenkki pettää, tilanne on toivoton eli päivät täyttyy huushollauksesta ja silti koti näyttää siltä, ettei mitään ole tehty :/

Uusimmat

Yhteistyössä