Miten oppisin pitämään huolta itsestäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Elikkäs mielenterveystaustaa löytyy ja käyn terapiassa. Siellä on kohtuullisen paljon puhuttu siitä, että en huolehdi itsestäni riittävästi. Esimerkiksi hygieniasta huolehtiminen kusee ja on kussut aina. Äiti komensi minut pienenä kerran viikossa suihkuun ja tosin usein siihen se lipsuu nykyäänkin aikuisena. Aina välillä tsemppaan ja käyn useammin, mutta tosi helposti palaan tuohon vuosien totuttuun tapaan ja useammin käyminen on aina ylimääräinen ponnistus. Myös hampaista huolehtiminen kusee. Pienenä minua ei ikinä opetettu pesemään hampaita säännöllisesti. Joskus saatettiin kysyä olenko pessyt, mutta ei huolehdittu että pesen. Olen aina kokenut hampaiden pesun myöskin ylimääräisenä epämiellyttävä ponnistuksena. En myöskään jaksa käyttää deodoranttia, vaihtaa alusvaatteita tai muitakaan vaatteita kuin suihkun yhteydessä. Nukun ilman lakanoita, koska en ole vain viitsinyt vaihtaa puhtaita ja likaiset ovat aikaa sitten tippuneet lattialle. Lattia on huoneessani täysin roskien ja tavaran peitossa. Asun äitini kanssa.

En myöskään jaksa laittaa ruokaa, koska en halua tiskata ruuanlaittoastioita. Syön aina samalta lautaselta, jonka koirat vain välillä nuolevat puhtaaksi, tai sitten syön valmisruokien astioista. Yleensäkin syön vain valmisruokia, ellei äiti sitten laita ruokaa meille molemmille. Muistan jo pienestä pitäen syöneeni aina mikroruokaa. Tosin sunnuntaisin laitettiin sitten oikeaakin ruokaa. Osaan kyllä kokata, en vain viitsi. Liikaa vaivaa.

Mitäs muuta? Noh laskujen maksaminen sentään tällä hetkellä sujuu ja muutkin paperiasiat olen saanut hoidettua, mutta välillä nämäkin asiat kusivat aivan täysin ja sain niiden hoitamiseen ulkopuolista apua kaupungilta. Olen välillä asunut omillanikin, mutta sitten mennyt aina niin heikkoon kuntoon, etten enää selvinnyt yksin.

Tällä hetkellä vietän melkein kaiken aikani koneella. Valvon yöt ja nukun päivät, ellei sitten joku pakollinen meno, kuten terapia pakota heräämään aikaisemmin. En edes vaihda yöpukua yöksi vaan nukun vain vähän vähemmissä vaatteissa ja sitten olen samoissa vaatteissa koko päivän, kunnes on minun vuoroni viedä koirat ulos illalla, jolloin vasta puen kunnon vaatteet päälle.

Minulla on myös todella heikko itsesuojeluvaisto. Välillä olen ollut itsetuhoinenkin, mutta en nyt muutamaan kuukauteen, vaikka välillä mieli tekeekin palata vanhaan jos on huono kausi. Selkeästi täytän masennuksen kriteerit, ja syön siihen lääkkeitä, mutta silloinkin kun oloni paranee, niin en yleensä siltikään osaa parantaa edellä mainitsemiani asioita, koska siitä on niin kauan kun viimeksi olisin niistä huolehtinut, jos siis ikinä.

Äidin kanssa on ihan hyvät välit nykyään. Hän varmasti huomaa nämä puutteet käytöksessäni, mutta ei yleensä sano niistä mitään. Kai hänkin on todennut, että parempi antaa olla kuin riidellä, koska riitelyksi se aikanaan aina meni.

Nykyään minulla on sellainen vihkonen, johon kirjaan itselleni pisteitä päivän saavutuksista. Esim. suihkussa käynti, hampaiden pesu, siivoaminen jne. antavat aina tietyn pistemäärän. Tämä systeemi toimi aluksi tosi hyvin ja motivoi minua tosi paljon, mutta enää ei sekään oikein tunnu toimivan. En enää välitä niin paljoa siitä kuinka paljon pisteitä saan tai edes jaksa joka päivä kirjata niitä ylös. En myöskään oikein koe ansaitsevani mitään palkintoja pisteiden saavuttamisesta, niin kuin aluksi koin. Silloin ostinkin aina jotain pientä kivaa, jos oli mennyt hyvin.

Nyt olen kuitenkin taas huonon kauden jälkeen päättänyt edes vähän tsempata edes joidenkin asioiden suhteen ja pyydän täältä neuvoja, vinkkejä, tsemppejä jne. Saa minua toki mollatakin, tiedän että tapani ovat muiden mielestä tosi ällöttäviä.

En kovinkaan paljon arvosta itseäni, minulla on huono itsetunto, olen herkkä ja pelkään ihmisten puhuvan minusta pahaa, vaikka näin ei olisikaan. Siksikin tämän kirjoittaminen ei ollut ihan helppoa. Olen yrittänyt miettiä, että jos minulla olisi lapsi ja kohtelisin sitä samoin kuin kohtelen itseäni, niin pitäisin sitä kaltoinkohteluna ja laiminlyöntinä ja tämäkin ajatus auttoi jossain vaiheessa tsemppaamaan. Kuitenkin nyt ajattelen enemmän, että noh mitä sitten, mitä se haittaa, vaikka kohtelisin itseäni huonosti. Olen kuitenkin pärjännyt tällä tyylillä tähänkin asti. Ei huolta, en ole hankkimassa koskaan lapsia.

Ajatuksia?

Ei sinun tarvitse ansaita itsellesi hyvää! Riittää, kun olet sinä. Syö hyvin, nuku riittävästi ja keksi joku kiva tapa liikkua. Mielesi varmasti piristyy jo pelkästään noilla kolmella simppelillä asialla. Ala tietoisesti ajattelemaan positiivisia ajtuskia ja itsestäsi varsinkin. Osta nättiä kynsilakkaa, uusi huulikiilto, vartalovoide tms.. Olet arvokas ja hyvä!

Minulla oli lievemmässä muodossa samanlaista käytöstä lapsuudessa (johtui masennuksesta). Niiden tapojen muuttaminen ei ole ihan helppoa, mutta se on mahdollista. Oletko kokeillut rytmittää päivääsi? Onko sinulla harrastuksia tai mahdollisuutta esim. opiskella vaikka osa-aikaisesti? Mielekkään tekemisen löytäminen auttaa. Myös tietoinen yritys muuttaa omaa asennetta pysyvästi. Laittaa tavallaan itsensä itselleen tilivelvolliseksi. Pakotat itsesi vaikkapa harjaamaan hampaasi ensin vaikka vain iltaisin. Siinä menee jonkin aikaa ja se muuttuu tavaksi. Onhan lääkityksesi kohdillaan?

Mulla on vaikean masennuksen vuoksi ollut samoja ongelmia. Mä asetin itselleni säännön, että esimerkiksi tietokonetta ei saa avata (ja se tosiaan pitää sulkea yöksi!) ennen kuin on pessyt hampaat ja muuten huolehtinut hygieniasta, vaihtanut vaatteet. Siivouksen suhteen sama juttu, koneelle ei saa mennä, telkkaria ei saa avata tai lehden lukemista aloittaa tai kahvia ottaa ennen kuin on vaikka lakanat vaihdettuna, tai mikä nyt olisikaan joku akuutti siivousjuttu. Sulla hyvä motivaattori voisi olla, jos sopisitte, että viet aamutoimiesi jälkeen koiran ulos, niin olisi pakko vaihtaa vaatteet ym. Kun väkisin tekee noita asioita riittävän kauan, niistä muodostuu rutiineja, eikä ne enää ole niin vaikeita :) Ja se hyvä olo mikä siististä ympäristöstä ja olemuksesta tulee, motivoi myös jatkamaan niitä rutiineja.

Niin siis mitä neuvoa tarvit?
Tuossahan on ihan selvästi ongelma se että et tee mitään. Hae se apu kallosuutarilta tai jostain lääkärin lähetteellä. Ongelma ei ole muuta kuin se että et vaan itse pärjää, tarvit jotain joka tuo päivittäin sinulle safkan kotiin ja käy joskus siivoamassa.
Ei tuo ole miään outo ongelma, lääketieteellistä nimeä en tuolle muista mutta soita lääkärille ja pyydä aika henkilökohtaisten ongelmien takia. Se todennäköisesti kirjoittaa lähetteen psykiatrille, ilman lähetettä et sinne pääse jo et yksityiseltä sitä varaa..
Uskoisin että sitä kautta tilanne alkaa selviämään ja sinulle tulemaan enemmän aurinkoisia päiviä. :)

On mulla itseasiassa parikin liikuntaharrastusta. En vain nyt huonona kautena halunnut lähteä edes treeneihin ja se jäikin moneksi viikoksi. Tällä viikolla kuitenkin kävin kerran. Aikaisemmin kävin paljon myös eräissä kilpailuissa viikonloppuisin, mutta nyt on sekin jäänyt, enkä ole ilmottautunut mukaan yhteenkään.

Viime vuonna viimeksi yritin kovasti opiskella, mutta en vain jaksanut. Olin lopen uupunut kokoajan ja usein menin koululle vain lepäämään yhteen huoneeseen, vaikka olinkin yöllä nukkunut jo 10h. Päiviäni kevennettiin ja kevennettiin, mutta ei se auttanut ja lopulta erosin terveyssyistä. Ennen koulua kävin eräässä päivätoimintakeskuksessa ja se oli silloin mukavaakin minusta. Yritin keväällä mennä sinne takaisin, mutta ei ne halunneet ottaa mua sinne enää :(. Tosin tällä hetkellä ei kauheasti kiinnostaisi sellainen muutenkaan. Ja lisäksi jäi nii paha maku kun ei otettu takaisin, että ei kiinnostaisi muitakaan vastaavia paikkoja koittaa. Tiedän kyllä, että niitä on.

Olen aika huono asettamaan itselleni sääntöjä, joista sitten pitäisin oikeasti kiinni. Olen kyllä yrittänyt. Vähän aikaa toimii, mutta sitten taas lipsuu, varsinkin jos olotila huononee. Voin kyllä yrittää vielä.

Lääkityksestä kysyin taas vähän aikaa sitten, eikä sitä olla muuttamassa. En tiedä haluaisinko edes kokeilla jotain uutta lääkettä. Niin paskoja sivuoireita olen todella monesta kokeilusta saanut.

Sun täytyy uskoa, että olet arvokas ja ansaitset kaikkea hyvää ihan itsenäsi. Ansaitset myös siistin ympäristön ja hyvää ruokaa. Luulisin, että ihan ekana sun kannattaa keskittyä unirytmiin ja ruokavalioon.

Jokainen ihminen on timantti. Kaikki ei vaan sitä usko (on enemmän tai vähemmän hiottavaa päällä), ja siksi he kohtelee itseään (ja toisiaan) huonosti, kuin kasaa paskaa.

Jatkan vielä sen verran, että älä yritäkään tehä kaikkea kerralla. Opettele ensin yksi tai kaksi asiaa niin hyvin, että niistä tulee rutiini. Älä myöskään tavoittele täydellisyyttä. :)

Joo no en varmastikaan kykene muuttamaan kaikkea kerralla, niin että muutoksesta tulisi pysyvä. Ehkä jonkun aikaa jaksaisin, mutta sitten taas vanhat tavat tulee takaisin. Mulle tuli noiden pisteidenkin kanssa vähän se ongelma, että jos aattelin, etten saa päivän aikana paljoa pisteitä kerättyä, niin en sitten jaksanut kerätä niitä yhtään.

Yksikin piste on parempi ku ei mitään. Älä luovuta, yritä uudelleen niin monta kertaa että onnistut. Pohdi sitä missä ja miksi meni edellisillä kerroilla pieleen, ja mieti miten vois tehdä paremmin. Opit joka kerrasta jotain. Epäonnistuminen on ihan ok. Aina voi yrittää uudelleen. :)

Joo no yritän kyllä. Vähän paha tapa vaan ajatella, että mitä se haittaa jos jätän tänään sen ja sen asian tekemättä? Oon ihan hyvin pärjännyt tähänkin asti ilman jne.

Kuulostaa jossakin määrin samalta kuin itsellänikin. lopulta diagnosoitiin tarkkaavaisuushäiriö. Lääkitystä ei ole, mutta arkipäivän haasteita yritän vähentää kaiken yksinkertaistamisella, kuten että ei ole päiväpeitteitä, mattoja, tyynyjä ja koriste-esineitä. Listoja lakkasin tekemästä, kun tajusin, että ovat yksi rasite lisää.

[QUOTE="aapee";29246710]Syön aina samalta lautaselta, jonka koirat vain välillä nuolevat puhtaaksi, tai sitten syön valmisruokien astioista. [/QUOTE]

Tämän virkkeen ansiosta pidän tätä aloitusta provona.

Onko paras vaihtoehto asua äitis kaa, jota sun asiat ei kiinnostaneet ees lapsena? Eikö oo mitään tuetun asumisen mallia, joka kävis? Joku missä ois tiettyyn rajaan asti itsenäinen, mutta perusasiat tehtäiscrutiineiksi kuten hygienia ja petivaatteet.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Jos tilanne on tuo, olisiko mahdollista päästä hetkeksi suljetulle osastolle, jossa sinusta huolehditaan ja opetetaan perusasiat?

Tai jokin laitos, jossa asutaan itsenäisesti, mutta annetaan tukea päivittäisiin juttuihin. Pitäiskö ainakin äitisi nurkista muuttaa pois ensimmäiseksi?

Jos et itsesi takia halua huolehtia hygieniastasi, niin tee se edes muiden takia.

Niin no kyllähn äiti munkin lautasen pesee silloin kun tiskaa eli ehkä kerran viikossa. Nuolemisen jälkeen se mun lautanen kumminki näyttää ihan puhtaalta. Mun mielestä on ällöttävämpää se kun äiti laittaa esim. nakit aina samalla lautsella mikroon ilman, että on ees pyyhkiny sitä välillä, niin että siinä voi olla ne viikon vanhat rasvatkin jäljellä. Ja annan mä koirien aina nuolla mun naamaakin, niin ei mua pieni määrä niiden kuolaa lautasella haittaa.

Tuettu asuminen olis mun puolesta muuten ihan jees, mutta en tiedä yhtään paikkaa, joka sallisit ottaa koirat mukaan, valitettavasti. Ja lisäksi tuettu asuminen on tosi kallista ja tiiän ainakin yhden paikan, jossa kaveri asui, jonne en ikinä ikinä ikinä olis suostunut muuttaan kun ne muut asukkaat oli todella häiriintyneitä. Ahdistavin paikka ikinä. Joku päivätoimintapaikka olis parempi vaihtoehto varmaankin.

Tämän virkkeen ansiosta pidän tätä aloitusta provona.

Mulla on kaveri jolla ei edes ole mitään diagnosoituja mt-ongelmia, mutta silti antaa koiriensa syödä esim. jäätelöään jota syö.
Siis että koiralle haukku,sitten ottaa itse,antaa taas koiralle ja näin jakavat jäätelön.
Voisin kuvitella tollasenkin tilanteen että antais koiran nuolla lautasensa ja söis itse pokkana samalta.

Hankalahan se on varmasti oppia tollasia perusjuttuja, jos niitä ei ole kotona oppinut.
Suurimmalle osalle kuitenkin se suihkussakäynti,hampaidenpesu,ruuan teko jne. on itsestäänselvyyksiä.
Itsellänikin diagnosoituna tarkkaavaisuushäiriö ja masennus,mutta ainoastaan pahimpina masennuskausina on saattanut olla pari pvää käymättä suihkussa,ei sen pidempään.
Tarkkaavaisuushäiriö näkyy lähinnä siinä,että arki on vaikeaa ja koti sekainen,paperit hukassa ja olen usein myöhässä enkä muista kaikkea.
Jokapäivä silti siivoilen,käyn suihkussa,meikkaan,pesen hampaat,tiskaan,pesen pyykkiä jne.

Mietin samaa kuin aiemmin sanottiin, eli onko paras ratkaisu että asut edelleen äitisi kanssa? Minkä ikäinen olet?
Jos normirutiinien, peruselämisen mallia ei ole tullut kotoa kasvatuksessa, niin voisithan kokeilla asua itseksesi? Olisit itse itsestäsi vastuussa ja itsenäisempi. Se voisi kasvattaa itsetuntoa ja avata sinulle ihan uuden maailman.
Vai oletko kokeillut jo yksin asumista?

No niin vittu taas, kyllä tuo kirjoitus on niin järjetön, että olisi ihme jos olisi totta.

Meitä on moneen junaan.
Mä oon nähnyt vielä paljon pahempaa,ihan omin silmin.

Duunin kautta nähnyt paljon sellasta,mitä et kyllä todeksi uskoisi.
Ei kaikki elä niin kuin sä luulet.
Kaikkea ei nää ihmisestä ulospäin,koska en nyt tarkoita tässä mitään spurguja....

yksi tekijä ainakin mikä lisää masennusta on epäsäännöllinen rytmi ja peseytymättömyys. Jos ei käy viikkoon pesulla, niin kyllä siinä masentuisi kuka vain. Kokeile laittaa puhelimeesi ajastuksella näitä asioita, mitkä on sulle hankalia. esimerkiksi, että pesulle, hammaspesu, nukkumaan, herätys, tiskit yms. joskus on vaan pakko tehdä asioita että tulisi rutiini ja jotkut aikataulut. sellaset rajat antaa turvaa kumminkin ja jäsentää elämää.

Yhteistyössä