Miten oppisin pitämään huolta itsestäni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä onko se paras ratkaisu, että asun äidin luona, mutta on se mulle helpointa. Äidillä on auto, jolla pääsen kauppaan, treeneihin ja kisoihin. Ostan siis sentään itse omat ruokani. Olen asunut välillä omillani ja treeni- ja kisapäivinä matkustanut ensin aina äidin luo ja sitten lainannut hänen autoaan, että pääsen niihin, koska ne eivät yleensä ole julkisten varrella. Minulla on kuitenkin fyysisiäkin sairauksia, joiden vuoksi olen välillä mennyt niin heikkoon kuntoon, etten ole esimerkiksi pystynyt kävelemään kauppaan, apteekkiin tai käyttämään koiria ja silloin on pitänyt kutsua äiti auttamaan. Siksi minua pelottaisi muuttaa jälleen omilleni eituettuun asuntoon, vaikka fyysiset sairauteni ovat juuri nyt kohtuu hyvällä mallilla. Tilanne voi kuitenkin aina muuttua nopeasti. On minulla olemassakin yksi sukulaisen pääosin tyhjillään oleva asunto, jonne voin halutessani mennä ja siis siellä olen asunutkin.

Suurimmalle osalle kuitenkin se suihkussakäynti,hampaidenpesu,ruuan teko jne. on itsestäänselvyyksiä.

Niih, siinä se just on kun kaikille ei ole, kun ei ole opetettu. Mullekaan ei ollut. Kantapään kautta ja välillä hampaat irvessä opettelin aikuisemmalla iällä ajan saatossa kaiken itse. Nyt asiat sujuu luonnostaan.

Ap, jos haluat neuvoja niin sanon että teeppä näin, ja tee kanssa äläkä vaan meinaa tehdä:
1) käy joka ikinen keskiviikko ja joka ikinen lauantai suikussa, ja
2) pese hampaat (ainakin) joka toinen päivä.

Ja pidä nämä kaksi asiaa kiveen hakattuna faktana ja totuutena, joista ei tingitä pätkääkään, kertaakaan, missään olosuhteessa. Näiden muuttuessa tavaksi lisää muutaman kuukauden päästä, kevään tienoilla jotain muuta ehotonta, konkreettista toimintaa listalle.

Mutta aloita tästä, muuta ei tarvitse vielä tehdä. Hiljaa hyvä tulee. Muuta tässä ei kai olekaan kuin aikaa? :)

hiutale, hyvä neuvo. Olenkin joskus päättänyt, että suihkussa käyn keskiviikkona ja viikonloppuna, mutta niin vain sekin päätös jäi kun tuli huono kausi :/. Mutta kyllä mä nyt taas yritän. Pesin jo tänään hampaat, puin päälle, hoidin yhden kiireellisen asian, kohta lähden käuppaan ja apteekkiin ja sen jälkeen käyn suihkussa :). Mikäli energiaa riittää niin teen vielä jotain muutakin tänään.

Vielä 1950-luvulla kerran viikossa peseytyminen oli ihan normaalia, ja on varmaan yhä monessa maassa...joten aika- ja kulttuurisidonnaisia juttujahan nuo on myös. Mutta kyllähän kannattaa useammin yrittää peseytyä ettei haise, ei se ole kiva muillekaan. Koiran en antaisi nuolla lautasta koska tulee ulostebakterereja ruokaan.

Ap, sun kannattaisi kokeilla minimalismia eli pidä mahdollisimman vähänä tavaraa. Silloin huone on helpompi pitää puhtaana. Mieti myös sitä, mitkä on ne psykologiset syyt joiden vuoksi välttelet siivoamista silloinkin, kun fyysisesti jaksaisit? Itselleni siivoamisen välttely on liittynyt siihen, etten halunnut muuttua samanlaiseksi kuin äitini, jolle siivoaminen oli tärkeämpää kuin meidän lasten kanssa oleminen.

Sulla on elämässä myös hyviä asioita, äitisi ja koirat. Ja olet varmasti mukava ihminen, älä rankaise itseäsi sen vuoksi, ettet pysty etkä halua elää kuten muut.

Minimalismi olis kyllä ihan jees, mutta valitettavasti mun harrastukset takaa sen, että roinaa riittää plus ensiks pitäis sit oikeesti saada aikaseks ton huoneen raivaus.

Ja niin kun mä vannoin, että käyn heti sen eilisen kauppareissun jälkeen suihkussa, niin vieläkään en oo saanu aikaseks :(.

[QUOTE="aapee";29252989]Minimalismi olis kyllä ihan jees, mutta valitettavasti mun harrastukset takaa sen, että roinaa riittää plus ensiks pitäis sit oikeesti saada aikaseks ton huoneen raivaus.

Ja niin kun mä vannoin, että käyn heti sen eilisen kauppareissun jälkeen suihkussa, niin vieläkään en oo saanu aikaseks :(.[/QUOTE]

Kyllä sä vielä ehdit! Mee nyt heti? Vaikka pikainen 4 minuutin suihku?
Tuleehan siitä suihkusta kuitenkin ihanan raikas olo, kiva sitten mennä nukkumaan freesinä.
Ota mukaan joku kivantuoksuinen saippua, niin on mukavampi suihkutella.

Loppurutistus päivään.

[QUOTE="viera";29253045]Kyllä sä vielä ehdit! Mee nyt heti? Vaikka pikainen 4 minuutin suihku?
Tuleehan siitä suihkusta kuitenkin ihanan raikas olo, kiva sitten mennä nukkumaan freesinä.
Ota mukaan joku kivantuoksuinen saippua, niin on mukavampi suihkutella.

Loppurutistus päivään.[/QUOTE]

Voi kiitos :)! Joo kyl mä vielä ennen nukkumaanmenoa käyn, mutta ensin pitää ainakin lenkittää koirat. Ja ikinä en ole neljässä minuutissa kyllä selvinnyt, mutta ei se mua haittaa. Suihkussa on ihan jees olla sitten kun sinne viimein vääntäytyy, se ei ole ongelma.

Oon mä jonkun verran saanu skarpattua, mutta esim. en saa otettua lääkkeitä säännölliseen aikaan, kun en vaan haua nukkumaan ajoissa (lääkkeet väsyttää). Terapeutti arveli tänään, että mä oon nettiriippuvainen ja myönnän, että olen. Jos en ole irkissä olen facessa ja jos en siellä niin vaikka sitten täällä tai you tubessa tai jollain huumorisivustolla jne. ja en vaan saa lopetettua selaamista mitenkään järkevässä ajassa. Koneen vuoksi mä yötkin valvon ja tiedän ettei saisi, mutta sit mä aina järkeilen sen niin, että mitä haittaa siitä valvomisesta on silloin kun seuraavana päivänä ei ole mitään sovittua menoa. Ja se, että antaisin itselleni pisteitä koneen käytön rajottamisesta ei tunnu miltään :(. Varmaan pitää puhua aiheesta lisää terapiassa. Mulla on kohta psykiatrin tapaaminen ja ajattelin ehdottaa, jos mut voitaisiin pistää päiväosastojonoon. Tiedä sitten onnistuisko se ja olisko siitä pitkällä juoksulla mitään hyötyä, mutta ainahan voin kysyä.

Niin ja viimeksikin venytin sitä suihkuunmenoa aamuun asti, jollion sit viimein sain käytyä ja nukuinki sit koko seuraavan päivän. Silloinkin olin koneella koko yön. Nyt taas sama juttu, että suihkuun menossa, kunhan vaan koneelta pääsen irti. Mikä on nyt :).

[QUOTE="hiutale";29266573]Huomenta :)
Kyllä se siitä! Sitkeästi vaan ja aina uutta yritystä, äläkä ainakaan luovuta. Täällä on ainakin yksi joka uskoo sinuun.[/QUOTE]

Aww, kiitos sullekin :)! Ajattelin kysyä psykiltä oisko mun mitään mahkuja päästä päiväosastolle. Joskus aikasemminkin oon kyllä kysellyt. En usko, että saan sille idealle kannatusta, mutta ainahan voi kysyä :).

Parempaa kohti kai menee. Hampaiden pesua ja suihkua alkaa jo kaipaamaan jos vähänkään venyy aikataulu, eikä se kovin pahasti ole asettamastani venynyt. Naamaa olen myös alkanut puhdistaa erikseen puhdiistusliinoilla. Ennen joulua sain vähäsen siivottua yhdessä äidin kanssa. En jaksanut tehdä paljoa ja olin aivan totaalisen poikki operaation jälkeen, niin että vasta nyt alan siitä toipua, mutta sainpahan osallistuttua. Valitettavasti energiaa ei sitten riittänyt oman huoneen raivaamiseen ollenkaan. Oli ajatuksena vähintään laittaa sänkyyn ne lakanat, mutta ajatus kaatui totaaliseen uupumiseen. Jouluaaton käytännössä nukuin, vaikka vieraitakin oli, mutta sille nyt ei voi enää mitään. Vuorokausirytmi on edelleen hyvin hakusessa.

Sain lähetteen päiväosastolle. En tiedä pääsenkö sinne, mutta kutsu arvioon tulee jossain vaiheessa. Olen hyvin epäileväinen sen suhteen jaksanko lähteä joka arkiaamu liikeelle aikasin ja olla siellä monta tuntia, tulla kotiin ja yrittää vielä senkin jälkeen jaksaa jotain. Veikkaan uuvahtavani ihan totaalisesti, mutta se jää nähtäväksi.

Ennen joulua mulla ja äidillä oli paha riita, jonka vuoksi mietin jo poismuuttamista kokonaan, mutta saatiin lopulta sovittua onneksi. Tuntuu vaan, että kaikki mun energia meni ton asian miettimiseen ja nyt pitää taas vähitellen keräillä itseään kokoon masennuksen keskeltä. Parempaa kohti kuitenkin mennään. Vihaan vaan joulua, kun aikalailla aina ennen sitä hirveet riidat äidin kanssa. Asiaa tietysti pahentaa mun herkkä luonne. Kun oppisikin sietämään asioita paremmin, ettei aina menisi niin totaalisen tolaltaan. Musta tuntuu, että mun sietokynnys on matalaakin matalampi tällä hetkellä.

Mutta siis paljon sain omalla mittakaavalla aikaan ennen joulua. Sain kaikki lahjat hankittua (välillä vaikutti jo siltä, etten vain jaksa lähteä shoppailemaan ollenkaan), sain siivottua, pakattua lahjat, huolehdin itsestäni siinä välillä ja huolehdin koirista. Tänään pääsin sinne joulusaunaankin kun eilen en vain jaksanut sitäkään.

Kiitos neuvoista ja tsempeistä ja lisää otetaan mielellään vastaan :)!

Yhteistyössä