Miten pärjäämme näillä tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pieni tuloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mummo takaisin lentokoneella maahan josta on tullut ja kun kerran kyse on selkeästi matalamman elintason maasta niin osallistutte mummon kustannuksiin siellä kohdemaassa pienemmällä summalla. Halvemmalla todennäköisesti elää siellä mistä on kotoisin jos eläke on 50e/kk.

Mä en usko kyllä puoliakaan tässä ketjussa kirjoitetuista jutuista mutta hyvin viihdyttävä aloitus :)

Tietäkseni hänellä ei ole oleskelulupaa, koska ei sitä tarvitse. Olemme nyt seuranneet häntä leikkauksen jälkeen, mutta vaikea sanoa, pystyykö hän koskaan omilleen. Sen näyttää aika.

Mä olen sen ymmärtänyt, että ennen kuin menee sossuun, pitää pohtia saisiko jotain muuta tukea. Ehkä se on sit ainoa polku.

En ole koskaan kuullut, että ulkomaalainen voisi noin vain mennä vieraaseen maahan ilman oleskelulupia? Jokin tässä mättää. Ei kai hän noin vaan voi asua vieraassa maassa niin kauan kuin haluaa? Tai sitten teidän on tosiaan kustannettava hänen oleskelunsa, eihän hänelle kuulu suomalainen eläke tai sosiaaliturva.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki käteen;29777032:
Kannattaako muuten kertoa tänne näin yksityiskohtaisesti koko perheenne tiedot tuloistanne jne?
Taitaa olla Porvoosta tosiaan tämäkin perhe.

Koska en jaksa uskoa, että joku hölmö perustaa yrityksen, eikä ole tajunnut etukäteen ottaa selvää rahoituksesta, tai siitä mitä sillä yrityksellä tulee tienaamaan??
Ja myös se, että miksi sulla on noinkorkea veroprosentti? Jääkää työttömäksi kaikki, niin saatte tarpeeksi rahaa elämiseen.

Mikä siis tänne ei pitäisi kertoa tulojani, koska kukaan ei meitä tästä tunnista?
Ei mun tulot ole mikään salaisuus. Kuka tahansa ne kuitenkin voi selvittää verotoimistosta.

Olen kerotnut jo ketjussa, että kaikki kannattavauuslakselmat yms on tehty. Kukaan aloittava yrittäjä ei kuitenkaan voi ennustaa tulojaan etukätee eli sitä, milloin ensimmäinen maksava asiakas ilmestyy. Se voi tapahtu heti tai vasta 6kk päästä.
Kukaan ei voi myöskään tietää etukäteen, onko jokin liikeidea kannattava vai ei. Moni asia on kannattava paperilla, mutta markkinat/hintataso/kulurakenne onkin arvioitu väärin.

Veroprosentin määrää verotoimisto, en minä voi sitä itse päättää. Suomessa on korkea verotus.

Paradoksi tässä on just, et jos mieheni jäisi työttömäksi, meidän tulot kaksinkertaistuisi.

[QUOTE="vieraana";29777038]Mummo takaisin lentokoneella maahan josta on tullut ja kun kerran kyse on selkeästi matalamman elintason maasta niin osallistutte mummon kustannuksiin siellä kohdemaassa pienemmällä summalla. Halvemmalla todennäköisesti elää siellä mistä on kotoisin jos eläke on 50e/kk.

Mä en usko kyllä puoliakaan tässä ketjussa kirjoitetuista jutuista mutta hyvin viihdyttävä aloitus :)[/QUOTE]

Jos idea siis on, ettei mummo pärjää yksin, niin kuka häntä hoitaa siellä kotimaassa? Palkattu sairaanhoitaja? No, se kyllä tulee maksamaan saman verran kuin täällä hänen pitäminen. Lentäminen on kielletty muuten lääkärin sanoin.

Mielestäni on normaalia, että perhe huolehtii leikkauksesta toipuvaa potilasta, ettei hänen tarvitse selvitä yksin.

Mikä siis tänne ei pitäisi kertoa tulojani, koska kukaan ei meitä tästä tunnista?
Ei mun tulot ole mikään salaisuus. Kuka tahansa ne kuitenkin voi selvittää verotoimistosta.

Olen kerotnut jo ketjussa, että kaikki kannattavauuslakselmat yms on tehty. Kukaan aloittava yrittäjä ei kuitenkaan voi ennustaa tulojaan etukätee eli sitä, milloin ensimmäinen maksava asiakas ilmestyy. Se voi tapahtu heti tai vasta 6kk päästä.
Kukaan ei voi myöskään tietää etukäteen, onko jokin liikeidea kannattava vai ei. Moni asia on kannattava paperilla, mutta markkinat/hintataso/kulurakenne onkin arvioitu väärin.

Veroprosentin määrää verotoimisto, en minä voi sitä itse päättää. Suomessa on korkea verotus.

Paradoksi tässä on just, et jos mieheni jäisi työttömäksi, meidän tulot kaksinkertaistuisi.

Kyllä niihin kannattavuuslaskelmiin lasketaan sitäkin että millä perheen on tarkoitus tulla toimeen sen aika ennenkuin yritys alkaa tuottaa niin että voi itselleen nostaa palkkaa. Teillähän on toi homma mennyt ihan perseelleen jo lähtökohtaisesti jos samaan aikaan mies aloittaa jotain palkatonta yritystoimintaa kun elättettävien määrä lisääntyy.

En olisi tuohon kuvioon suostunut en sitten yhtään millään, että laskettaisiin että kaikki menee vain mun palkkatuloistani. Jos miehellä on jotain omaa varallisuutta niin kohtuus olisi että osallistuisi sillä äitinsä elättämiseen.

Ja veroprosentin suhteen olet väärässä, koska tosiaan bruttopalkkani on hiukan omaasi pienempi ja käteen jäävä tulo yli 200 euroa enemmän kuin mitä sanot saavasi. Nämä säännöt on samoja kaikille, mulla ei mitään asuntolainan korkovähennyksiä joten jos et osaa laskea veroprosenttia oikein ei mahda mitään.

Mutta jo pelkästään se 200e/kk nettona enemmän plus 110e lapsilisää tekee kuukaudessa 300e tassuun enemmän kuin väität saavasi.

En ole koskaan kuullut, että ulkomaalainen voisi noin vain mennä vieraaseen maahan ilman oleskelulupia? Jokin tässä mättää. Ei kai hän noin vaan voi asua vieraassa maassa niin kauan kuin haluaa? Tai sitten teidän on tosiaan kustannettava hänen oleskelunsa, eihän hänelle kuulu suomalainen eläke tai sosiaaliturva.

No jos mä vaikka haluan huomenna lähteä Englantiin 6kk, niin mä pakkaan laukut ja lähden. Ei siihen mitään lupia tarvita etukäteen. Jokaienn meistä voi muuttaa toiseen maahan. Suomeen saa tulla ihan vapaasti, mutta tietyn ajan kulutta pitää rekisteörityä.

Kaua se mummo on oleskellut jo Suomessa? Ka millä perusteella hänen maassa oleskelu on rekisteröity? Koska vaikka hän oleskelupa ei tarvisikaan, niin on joku syy maassa oleskeluun pitää kuitenkin olla.

[QUOTE="vieraana";29777071]Kyllä niihin kannattavuuslaskelmiin lasketaan sitäkin että millä perheen on tarkoitus tulla toimeen sen aika ennenkuin yritys alkaa tuottaa niin että voi itselleen nostaa palkkaa.
[/QUOTE]

En nyt kommentoi muuta kuin että kannattavuuslaskelma tehdään yritykselle, ei perheelle. Ei perhe mitenkään liity yrityksen kannattavuuslaskelmiin. Kaksi ihan eri asiaa.

Jos idea siis on, ettei mummo pärjää yksin, niin kuka häntä hoitaa siellä kotimaassa? Palkattu sairaanhoitaja? No, se kyllä tulee maksamaan saman verran kuin täällä hänen pitäminen. Lentäminen on kielletty muuten lääkärin sanoin.

Mielestäni on normaalia, että perhe huolehtii leikkauksesta toipuvaa potilasta, ettei hänen tarvitse selvitä yksin.

Öh siis Suomessa tämä mummo hoitaa lasta sun työpäivän ajan mutta kotimaassaan tarvitsisi palkatun sairaanhoitajan eikä voisi asua esimerkiksi sen eläkeikäisen veljensä luona?

En nyt kommentoi muuta kuin että kannattavuuslaskelma tehdään yritykselle, ei perheelle. Ei perhe mitenkään liity yrityksen kannattavuuslaskelmiin. Kaksi ihan eri asiaa.

Kyllä se nyt pitää ottaa huomioon laskelmia tehdessä että millä yrittäjä aikoo elää sen ajan ennenkuin yritys alkaa tuottaa rahaa. Ihan peruslähtökohta koko hommassa, että mitenkä hoidetaan perheen kulut silloin kun tuloja ei ole.

[QUOTE="vieras.";29777099]Öh siis Suomessa tämä mummo hoitaa lasta sun työpäivän ajan mutta kotimaassaan tarvitsisi palkatun sairaanhoitajan eikä voisi asua esimerkiksi sen eläkeikäisen veljensä luona?[/QUOTE]

Ei. Lue asian oikean laita viestiketjusta. Olen vastannut vähintään 2 kertaa jo tähän kysymykseen, kuka lasta hoitaa työpäiväni aikana.

Siis leikattiinko miehen äiti Suomessa ilmaiseksi, vaikkei ole kansalainen eikä mitään? Mikä hänellä on, jos ei omillaan pärjää, mutta lasta voi kyllä hoitaa? Ja millaisen eropaketin miehes sai kun se ei teitä auta?

Jos anoppi eläkeläisenä muuttaa pysyvästi Suomeen, pääsee sosiaaliturvan piiriin. Tämä lukee ihan kelan sivuilla. Muuten joudutte kyllä kustantamaan anopin olemisen ihan itse.

[QUOTE="ummikko";29777122]Siis leikattiinko miehen äiti Suomessa ilmaiseksi, vaikkei ole kansalainen eikä mitään? Mikä hänellä on, jos ei omillaan pärjää, mutta lasta voi kyllä hoitaa? Ja millaisen eropaketin miehes sai kun se ei teitä auta?[/QUOTE]

Ei häntä leikattu ilmaiseksi, toki piti maksaa. En aio tässä kertoa hänen sairaudestaan. Voi kuvitella, että on vanhuksia, jotka vielä voivat olla lasten kanssa ja leikkiä, mutta eivät kuitenkaan enää pärjää omillaan.

Mies sai aika pienen eropaketin. Se raha itseasiassa meni leikkauden jälkihoitoon.

Heivatkaa se mummo kotimaahansa,jokuhan sielläkin vanhukset hoitaa joilla ei ole omaisia. Jos olette molemmat olleet pitkään töissä miten ette omaa asuntoa ole saaneet hommattua?

Jos anoppi eläkeläisenä muuttaa pysyvästi Suomeen, pääsee sosiaaliturvan piiriin. Tämä lukee ihan kelan sivuilla. Muuten joudutte kyllä kustantamaan anopin olemisen ihan itse.

No ymmäräätkseni Suomene ei vaan muuteta tuosta vaan pysyvästi. Tänne saa tulla oleskelemaan, mutta ei muuttaa pysyvästi. Kuten joku tuossa sanoikin, täällä pitää olla pysyvästi ja vielä jopa 5v, ennen kuin kuuluu toimeentuletuen piiriin.

Muutenhan kaikki maailman vähävaraiset eläkeläiset muuttaisivat heti varakkaisiin maihin.

Ai sun mies saisi työttömyyspäivärahaa 2500e/kk käteen? En muuten ihan usko tuota.

[QUOTE="noh";29777165]Heivatkaa se mummo kotimaahansa,jokuhan sielläkin vanhukset hoitaa joilla ei ole omaisia. Jos olette molemmat olleet pitkään töissä miten ette omaa asuntoa ole saaneet hommattua?[/QUOTE]

Oletko hieman naiivi? Maailmassa on monia maita, jossa vanhukset pääsee "taivaankotiin", jos ei ole omaisia huolehtimassa, koska vanhushuoltoa ei ole.

Meillä ei ole omaa asuntoa. Onko se joku menestymisen mitta? Olen ollut töissä noin 15v ja tienannut sen saman ajan. Rahat olen sijoittanut siten, ettei sijoituksia ole mahdollista nyt lyhyessä ajassa kääntää rahaksi.

No ymmäräätkseni Suomene ei vaan muuteta tuosta vaan pysyvästi. Tänne saa tulla oleskelemaan, mutta ei muuttaa pysyvästi. Kuten joku tuossa sanoikin, täällä pitää olla pysyvästi ja vielä jopa 5v, ennen kuin kuuluu toimeentuletuen piiriin.

Muutenhan kaikki maailman vähävaraiset eläkeläiset muuttaisivat heti varakkaisiin maihin.

No pitäisköhän sun kenties ottaa yhteys kelaan ja selvittää asia? Sun ymmärtääksesi ei noin vain muuteta, kumminkin anoppisi on noin vaan tullut Suomeen leikattavaksi ja nyt näköjään asumaankin kun ei yksin pärjää. Tuskin sä täältä oikeita vastauksia saat. Ja kannattaa nyt ihan vaikka googlettaa asia, sieltä se löytyy.

Oletko hieman naiivi? Maailmassa on monia maita, jossa vanhukset pääsee "taivaankotiin", jos ei ole omaisia huolehtimassa, koska vanhushuoltoa ei ole.

Meillä ei ole omaa asuntoa. Onko se joku menestymisen mitta? Olen ollut töissä noin 15v ja tienannut sen saman ajan. Rahat olen sijoittanut siten, ettei sijoituksia ole mahdollista nyt lyhyessä ajassa kääntää rahaksi.

Sitten on ainakin ihan turha itkeä täällä että rahaa ei ole jos se onkin kiinni "sijoituksissa"

Ei ole vanhushuoltoa, just.. Miksi miehesi on teidät elättänyt sen 10 vuotta, jonka mainitsit, jos kuitenkin sinä olet käynyt töissä?

Todella tuottavaa työtä olet muuten tehnyt tänään, kun tuntitolkulla olet istunut tätä tarinaasi kirjoittamassa. Mä antaisin tuollaiselle työntekijälle potkut.

Yhteistyössä