Miten pitäisi toimia, kun opettajat eivät kunnioita oppilaan uskonnollista vakaumusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma mietteissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma mietteissään

Vieras
Olemme sanoneet opettajille useamman kerran, että meidän lapset eivät sitten mielellään osallistu tanssitunneille, teattereihin ja opetukseen, jossa käytetään rytmistä musiikkia jollaintapaa. Uskonnollisesta vakaumuksestamme johtuen.
Opettajan ovat aina sanoneet, että asia selvä ja ok!
Mutta, jälkeenpäin on sitten selvinnyt, että lapset ovat olleet mukana ihan kaikessa, mitä koulussa on tehty. Jos kotia on tullut ilmoitusta jostain erityisohjelmasta, johon emme ole katsoneet sopivaksi osallistua, olemme toki siinä tapauksessa itse pitäneet asiasta huolta. Mutta kun emme voi olla koululla päivittäin seuraamassa, mitä siellä tehdään, pitäisi kai opettajien silloin kunnioittaa toivomuksiamme ja "pitää huolta"? Näin ei kuitenkaan ole tehty ja se ei ole meille yhdentekevää. Lapset ovat vielä sen verran pieniä, etteivät itse osaa tällaisista asioista huolehtia, eivätkä osaa olla erottamassa sopivaa ja epäsopivaa opetusta...sehän on pääasiassa meidän vanhempien tehtävä silloin ja koululta voimme pyytää tukea mielestäni silleen, että jos voisivat keksiä meidän lapsillemme jotain muuta vaikkapa siksi aikaa, kun toiset menevät tanssimaan. Eihän tällaisiin voida ketään pakottaa, uskonnonvapauskin kuitenkin on olemassa...?
En tiedä, miten pitäisi toimia, että opettajat ymmärtäisivät, että tämä asia ei ole meille suinkaan yhdentekevä, eikä edes sinnepäin.

Asiallisia vastauksia toivon! :flower:

Kurja juttu. :/ Ota yhteys koulun rehtoriin, muuta neuvoa en osaa sanoa.

Lisäys! Meidän lasten luokilla on/on ollut useita lapsia jotka eivät ole vakaumuksensa takia ole osallistuneet tiettyihin asioihin. Ja heille on kyllä siksi ajaksi järjestetty muuta toimintaa.

Olisikohan kyseessä ihan vaan se, että opettajat eivät oikein hahmota ja muista sitä mikä on teidän lapsillenne "kiellettyä"? Jos eivät vaan tule ajatelleeksi että jokin heistä täysin viaton asia voi olla teidän osaltanne epätoivottava? Aivan varmasti asia muuttuu kunhan lapsille tulee tarpeeksi ikää että osaavat itse sanoa että hei, tämä olisi nyt sellainen asia mihin minä en osallistu.

Minkä ikäinen lapsi kyseessä. Kyllä kouluikäinen uskonnollisessa kodissa kasvatettu lapsi yleensä tietää, millaisiin juttuihin on hyväksyntä. Haluaako lapsi itse mennä niihin mukaan, eikä tuo esille kantaansa. Eihän vanhemmat voi koulumaailmaa kotoa käsin kontrolloida. Opettakaa lapselle hyväksymänne /ei hyväksytyt jutut älkääkä syyttäkö opettajia.

Entäs jos ne teidän lapset ovat halunneet mukaan tanssimaan eikä opettaja ole osannut kieltää, sillä ei ymmärrä teidän syitä pidättäytyä tanssimisesta?
Oletteko selittäneet tarkkaan syyt ja käytännöt, jotta opettajat osaavat kieltää lapsilta asian, johon he mukaan haluaisivat, mutta teidän mielestä eivät siihen saisi osallistua?

Meillä oli vähän päinvastainen ongelma! Me kun ei kuuluta kirkkoon tms. Oli aika vaikea saada lapset ET:n opetukseen, vaikka se on lain mukaan selvä hommeli. Soitto lääninhallitukseen vasta vauhditti asiaa.
Joskus tarvitaan vähän apujoukkoja että vanhempien ääni kuuluu.

MEillä sama periaate kasvatuksessa, mutta ite en pidä kovin pahana esim musiikintunteja vaikka niillä soitetaan ja lauletaan monenlaista mitä en normaalisti hyväksykkään. Lapsi vaan ei voi olla kaikesta pois. Tanssitunnit ym on sitte asia erikseen ja niistä pitäis opettajankin olla selvillä.
Meidän koulussa taas opettajat tosi varovaisia. Kysyy joka asian voiko lapset osallistua. Itellä sitte hankala aina perustella että miksi tähän voi osallistua ja tuohon ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Entäs jos ne teidän lapset ovat halunneet mukaan tanssimaan eikä opettaja ole osannut kieltää, sillä ei ymmärrä teidän syitä pidättäytyä tanssimisesta?
Oletteko selittäneet tarkkaan syyt ja käytännöt, jotta opettajat osaavat kieltää lapsilta asian, johon he mukaan haluaisivat, mutta teidän mielestä eivät siihen saisi osallistua?

Kyllä meillä lapset tietää, ettei mennä mielellään tanssitunneille ja ovat itsekin sanoneet että "siitä tulee paha mieli"...mutta kun ovat vielä niin pieniä ja ehkä vähän ujohkojakin, eivät itse tällasista ole uskaltaneet koulussa puhua. Sellaset rohkeammat muksut äkkiä oppivat tuomaan esille kantansa, mutta kun kaikki ei ole yhtä rohkeitakaan. :)

Opettajille olemme useamman kerran selittäneet ja kirjallisenakin jotain pistäneet, mutta emme ole vielä sellaista tiukkaa listaa tehneet kuitenkaan ja nyt mietinkin, oisko se sitten ainoa vaihtoehto?
Nämä meidän suhtautumisemme eivät ole sinänsä mitään umpitiukkoja sääntöjä, vaan enemmän sellaisia toivomuksia ja tyyliin "se ei ole hyväksi"...tällanen vaan ei taida upota opettajaan, joka on vakaumuksesta ihan pihalla? Ymmärrän sen kyllä. Ehkä se selkeä lista sitten ois vaihtoehto. Saavat liimata sen vaikka työpöytäänsä! ;)

Siis painotan, että emme ole silleen ehdottomia, ettei ikinä missään saisi mitään rytmiä kantautua lasten korviin! Kyllähän heidän kuitenkin pitää oppia tämän maailman keskellä elämään, emme voi kaikelta varjella. Mutta ehkä tämä asia helpottuu kun lapset vähän kasvavat ja oppivat itsekin ajattelemaan enemmän näitä juttuja! :)

Minä mietin, että oletteko ilmaisseet riittävän tiukasti toiveenne? Jos sanoo että lapset eivät mielellään osallistu, niin ainakin minun korviin se kuulostaa siltä, että jos lapset haluaa osallistua, niin voivat...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Opettajille olemme useamman kerran selittäneet ja kirjallisenakin jotain pistäneet, mutta emme ole vielä sellaista tiukkaa listaa tehneet kuitenkaan ja nyt mietinkin, oisko se sitten ainoa vaihtoehto?
Nämä meidän suhtautumisemme eivät ole sinänsä mitään umpitiukkoja sääntöjä, vaan enemmän sellaisia toivomuksia ja tyyliin "se ei ole hyväksi"...tällanen vaan ei taida upota opettajaan, joka on vakaumuksesta ihan pihalla? Ymmärrän sen kyllä. Ehkä se selkeä lista sitten ois vaihtoehto. Saavat liimata sen vaikka työpöytäänsä! ;)
No näin opettajana (vaikka en pieniä opetakaan) ottaisin mielummin sellaisen selkeän listan jossa on vaikkapa listattu erikseen kielletyt ja sallitut asiat, kuin sellaisen epämääräisen toivomuksen :) Nimittäin jos sanot vaan että "ei mielellään" niin asian voisin tulkita niin että saan käyttää omaa arviointikykyäni ja miettiä että onko tämä nyt sopivaa vai ei, ja ainakin itse saattaisin pitää jotain pientä musiikkihetkeä aika viattomana puuhuna ja antaa lasten osallistua jos eivät erikseen sano että eivät halua :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Missä uskossa ei sallita rytmistä musiikkia?!

Eikös se ole ainakin lestoilta kielletty?

Ne laulaa kuitenkin virsiä? Eikö se ole rytmistä?

Siionin virretkö rytmikkäitä ?

En tiedä miten rytmi määritellään, enkä tiedä mikä on ero on virsillä ja siionin virsillä. Mutta kyllä mä kuvailisin kirkossa laulettavia virsiä rytmikkäiksi. (Enkä voi yhtään ymmärtää, miten rytmi voi olla haitallista. Rytmihän on tärkeä asia esimerkiksi kävelyssä.)

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Minä mietin, että oletteko ilmaisseet riittävän tiukasti toiveenne? Jos sanoo että lapset eivät mielellään osallistu, niin ainakin minun korviin se kuulostaa siltä, että jos lapset haluaa osallistua, niin voivat...

Aivan! Ja onhan se asia loppupeleissä niin, että jos lapsi myöhemmin itse haluaa jotain tehdä, vastoin meidän toiveita, emme me sille mitään sitten enää voi. Kasvattaa ja ohjata ja neuvoa voimme, mutta lapsi lopulta itse päättää, mitä haluaa.

Lapset ovat eskarissa ja ekaluokalla, että aika pieniä vielä tajuamaan näistä asioista. Toivoisin kuitenkin opettajilta "enemmän korvia"...toivotaan, että saamme heidät kuuntelemaan meitä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No näin opettajana (vaikka en pieniä opetakaan) ottaisin mielummin sellaisen selkeän listan jossa on vaikkapa listattu erikseen kielletyt ja sallitut asiat, kuin sellaisen epämääräisen toivomuksen :) Nimittäin jos sanot vaan että "ei mielellään" niin asian voisin tulkita niin että saan käyttää omaa arviointikykyäni ja miettiä että onko tämä nyt sopivaa vai ei, ja ainakin itse saattaisin pitää jotain pientä musiikkihetkeä aika viattomana puuhuna ja antaa lasten osallistua jos eivät erikseen sano että eivät halua :)

Ymmärrän! Ehkä tässä on sitten ollut tällaisia "tulkkausongelmia"...:)

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Missä uskossa ei sallita rytmistä musiikkia?!

Eikös se ole ainakin lestoilta kielletty?

Ne laulaa kuitenkin virsiä? Eikö se ole rytmistä?

Siionin virretkö rytmikkäitä ?

En tiedä miten rytmi määritellään, enkä tiedä mikä on ero on virsillä ja siionin virsillä. Mutta kyllä mä kuvailisin kirkossa laulettavia virsiä rytmikkäiksi. (Enkä voi yhtään ymmärtää, miten rytmi voi olla haitallista. Rytmihän on tärkeä asia esimerkiksi kävelyssä.)

taidat olla tahallasi tyhmä ku pilkkuja viilaat

Yhteistyössä