Miten reagoisitte asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mamma-73

Aktiivinen jäsen
29.08.2005
3 230
0
36
Porvoo
Meillä on reilu 3v poika. Oltiin reissussa reilu viikko ja perheessä, jossa olimme oli reilu 4v tyttö. Luonteeltaan herkkä. Meidän poika on kotioloissa "normaali"(mikä nyt on normaalia) ja tämän tytön kanssa aika villi. Tyttö villitsi meidän poikaa hiljaa provosoiden ja sit meidän poika villiintyi ja saattoi alkaa härnäämään äänekkäämmin tyttöä. Lapsen vanhemmat toki vaan kuulivat meidän pojan äänekkäät huudahdukset, mut eivät nähneet tyttönsä hiljaista ärsyttämistä. Joskus lapsen äiti sanoi mulle jotain pojasta, että miks tekee tolleen tytölle jne. Joskus myös poika meni ihan ite tytön luo härnäämään ja tyttö alkoi itkemään ihan pikkujutustakin esim.jos poika matki leijonaa tms... Meni äitinsä luo kertomaan. Oli aika rankkaa olla yli viikko tuollaisessa paikassa, jossa meidän poika härnää ja toinen alkaa heti pienimmästäkin jutusta itkemään. Olisko pitänyt kieltää poikaa härnäämästä vai onko normaalia lapsen leikkimistä? Jäi vaivaamaan kun tämän tytön aitikin oli jo passittamassa poikaa neuvolapsykologille tai siis ,un kuulemma kannattais ottaa sinne yhteyttä. Poika on kotihoidossa eli ei ole kovin usein muitten kanssa tekemisissä.

Meillä tyttö (syksyllä 5vee) on todella herkkä.

Toki lapselle on hyvä opettaa, että lapsia on erilaisia ja että leikkiä pitää niin ettei kenenkään tule paha mieli. Jotkut vaan itkee helpommin. Äh, emminätiiä, vaikeita juttuja...

Alkuperäinen kirjoittaja CarnevalGirl:
Olisko pitänyt kieltää poikaa härnäämästä vai onko normaalia lapsen leikkimistä? Jäi vaivaamaan kun tämän tytön aitikin oli jo passittamassa poikaa neuvolapsykologille tai siis ,un kuulemma kannattais ottaa sinne yhteyttä. .

Höpsis, ihan tavallista lasten käytöstä. Mitä tutumpia ovat, sitä enemmän ärsyttävät toinen toisiaan. Suomessa on heinäkuussa satoja äitejä, jotka odottavat koulun alkua.

Mutta kerho tms missä ollaan toisten lasten kanssa on kyllä hyvä idea.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Olisko pitänyt kieltää poikaa härnäämästä vai onko normaalia lapsen leikkimistä? Jäi vaivaamaan kun tämän tytön aitikin oli jo passittamassa poikaa neuvolapsykologille tai siis ,un kuulemma kannattais ottaa sinne yhteyttä. .

Höpsis, ihan tavallista lasten käytöstä. Mitä tutumpia ovat, sitä enemmän ärsyttävät toinen toisiaan. Suomessa on heinäkuussa satoja äitejä, jotka odottavat koulun alkua.

Mun mielestä on ainakin ihan hyvä opettaa, ettei toisia tarvii tahalleen härnätä/kiusata.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No sähän jo itse vastasitkin, oikeastaan.

Normaalia, ellei ole ollut muiden kanssa tekemisissä.

Kerho tai muu harraste, jossa samanikäisiä, kai psykologia fiksumpi ratkaisu.

Käydään muskarissa, mut ei siellä juurikaan ole kontaktia muihin lapsiin tai ainakaan yksinään. Vanhemman kanssa lähinnä.

Miksi et puuttunut tilanteeseen silloin kun olit siellä? Miksi et puhunut asioista sekä tytön että pojan kanssa? Miksi et kertonut tytön äidille miten itse näet asian?

Kuten sinäkin pidät oman lapsesi puolta ja näet asiat hänen kannaltaan, näin tytön äitikin toimii.

ON ihan normaalia, että nimenomaan TYTÖT härnää tommosella hiljasella tavalla kunnes saavat toisen toimimaan; huutamaan, kiukuttelemaan, riehumaan, kiusaamaan.

Tosin oma 4 v poikani, kiltti ja rauhallinen ja arka ja mukava ja vaikka mitä, onnistui eräässä leikkipaikassa valoittamaan itselleen yhden leikkihärvelin, teki sen hyvin huomaamattomasti ja ovelasti, mutta niin, että muut lapset lähti. Ei lyönyt, ei korottanut ääntään, ei mitään mutta muut lähti, eivät tulleet enää ja omani sai sen paikan itselleen. Olin lähinnä tyrmistynyt, että minun lapsellani semmonen "taito" ja miten ovelasti sen teki.

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Mun mielestä on ainakin ihan hyvä opettaa, ettei toisia tarvii tahalleen härnätä/kiusata.

Niin on, mutta siinä sitä opettamista riittääkin. Minulle ei kyllä tullut mieleenkään ettei ap olisi lastaan kasvattanut reissussakin. Se vaan on niin iso urakka, että ei heti valmiiksi tule.

Ite olen lähipiirissäni nähnyt tällaisia "kieroja" lapsia jotka ärsyttävät/provosoivat toista minkä ehtivät ja sitten kun toinen antaa takasin niin juostaan äidin luo itkien "toi teki sitä, vaikka mä en tehnyt yhtään mitään".

En mä lähtis poikaa mihinkään psykologille viemään, tottakai tuollanen on normaalia jos toinen ärsyttää.Ja toiset lapset on herkempiä kun toiset.

Ei pojassasi ole mitään vikaa, normaali vilkas lapsi :hug:

Mutta kerho tms missä ollaan toisten lasten kanssa on kyllä hyvä idea.

Peesi .... ja eihän lapset tyhmiä ole ;) toki poika kiusaa tyttöä jonka saa helposti älähtämään :D ja tyttö taasen huomas että pikku kitinällä saa positiivista huomiota itselleen ja "kiusaajalleen" negatiivista ...

Joten olisin itse komentanu poikaa että älä härnää sitä ja tytölle sanonu että älä inise pikku asioista B)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
No sähän jo itse vastasitkin, oikeastaan.

Normaalia, ellei ole ollut muiden kanssa tekemisissä.

Kerho tai muu harraste, jossa samanikäisiä, kai psykologia fiksumpi ratkaisu.

Käydään muskarissa, mut ei siellä juurikaan ole kontaktia muihin lapsiin tai ainakaan yksinään. Vanhemman kanssa lähinnä.

Mutta sekin on jo jotain.
Pitääkö sitä täydellisesti tullakaan toimeen kaikkien kanssa.

Kritiikki koskettaa, vaikkei sille olisikaan oikeasti aihetta.

Taidat olla ihan turhasta huolissasi. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja mammalaanen:
Miksi et puuttunut tilanteeseen silloin kun olit siellä? Miksi et puhunut asioista sekä tytön että pojan kanssa? Miksi et kertonut tytön äidille miten itse näet asian?

Kuten sinäkin pidät oman lapsesi puolta ja näet asiat hänen kannaltaan, näin tytön äitikin toimii.

ON ihan normaalia, että nimenomaan TYTÖT härnää tommosella hiljasella tavalla kunnes saavat toisen toimimaan; huutamaan, kiukuttelemaan, riehumaan, kiusaamaan.

Tosin oma 4 v poikani, kiltti ja rauhallinen ja arka ja mukava ja vaikka mitä, onnistui eräässä leikkipaikassa valoittamaan itselleen yhden leikkihärvelin, teki sen hyvin huomaamattomasti ja ovelasti, mutta niin, että muut lapset lähti. Ei lyönyt, ei korottanut ääntään, ei mitään mutta muut lähti, eivät tulleet enää ja omani sai sen paikan itselleen. Olin lähinnä tyrmistynyt, että minun lapsellani semmonen "taito" ja miten ovelasti sen teki.

Toki puutuinkin kun leikki alkoi olla liian äänekästä. Sanoin, ettei noin saa tehdä, mut odottelin ensin jonkin aikaa. Kun aikuinen oli samassa huoneessa kaikki oli ok, mut kun aikuinen meni pois niin jopas alkoi härnääminen. Ei mua sinällään haitannut, mut tytön äiti vaan sanoi, että pojan tarttee osata säännöt muuallakin kuin kotona. Tosin luulen, että piti tosiaan "syntipukkina" vaan poikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:

Niin on, mutta siinä sitä opettamista riittääkin. Minulle ei kyllä tullut mieleenkään ettei ap olisi lastaan kasvattanut reissussakin. Se vaan on niin iso urakka, että ei heti valmiiksi tule.
ei tule ei. Omieni kohdalla tuskissani mietin tuleeko koskaan

miten tää tyttö ärsytti?
meillä oli yhdessävaiheessa kaverin pojalla sellainen vaihe että kun tultiin kylään niin hän vain murisi meen tytöll. kyllähän sitä ajatteli että onko toi ihan normaali,muta kai lapsille on näitä juttuja. meillä ei kyllä ärsytetty kun tyttö ois halunu leikkiä mut ei uskaltanut murisijan kanssa.

mieti kuinka raskasta on ollut sillä äidillä missä olitte kylässä kun viikon ajan sun poikas itketti tyttöä.

minä olisin sanonut lapselleni että älä ole tytön lähellä jo se ärsyttää. mutta ei toiselle saa murista sun muuta jos toista pelottaa

Älä ole huolissasi pojastasi, hyvä kun piti vähän puoliansa. Vanhempana tyttö osasi käyttää keinoja, mitä poikasi ei vielä tuntenut... :)

Mullakin kokemusta kyläpaikoista, joissa toinen kiusaa ja yllyttää omaani ja sitten saan toisen äidiltä ohjeita, minne kannattaa lapseni passittaa, että hänestäkin tulisi sosiaalisesti kelpo tapaus... älä välitä! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
miten tää tyttö ärsytti?
meillä oli yhdessävaiheessa kaverin pojalla sellainen vaihe että kun tultiin kylään niin hän vain murisi meen tytöll. kyllähän sitä ajatteli että onko toi ihan normaali,muta kai lapsille on näitä juttuja. meillä ei kyllä ärsytetty kun tyttö ois halunu leikkiä mut ei uskaltanut murisijan kanssa.

mieti kuinka raskasta on ollut sillä äidillä missä olitte kylässä kun viikon ajan sun poikas itketti tyttöä.

minä olisin sanonut lapselleni että älä ole tytön lähellä jo se ärsyttää. mutta ei toiselle saa murista sun muuta jos toista pelottaa

No esim. silleen, että otti jonkun tavaran ja sanoi, että älä ota. Poika ei välittänyt ja tyttö meni lähemmäs ja sanoi, että et saa ottaa jne... Poika ei ottanut. Tyttö antoi lelun pojalle ja meni sanomaan äidille, että poika otti sen multa. Sit tyttö käski koko ajan pojan sanoa jotain aikuiselle esim.kysy onko keksiä jne. Ei tyttö itkenyt koko aikaa, mut silloin kun poika murisi tms. Lähinnä illalla kun alkoi jo väsy painaa.

miten tää tyttö ärsytti?

No esim. silleen, että otti jonkun tavaran ja sanoi, että älä ota. Poika ei välittänyt ja tyttö meni lähemmäs ja sanoi, että et saa ottaa jne... Poika ei ottanut. Tyttö antoi lelun pojalle ja meni sanomaan äidille, että poika otti sen multa. Sit tyttö käski koko ajan pojan sanoa jotain aikuiselle esim.kysy onko keksiä jne. Ei tyttö itkenyt koko aikaa, mut silloin kun poika murisi tms. Lähinnä illalla kun alkoi jo väsy painaa.

SIIS: sinä näit nämä tilanteet, mutta tytön äiti ei ??
Miksi et puuttunut niihin silloin kun ne oli päällä ????????

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn :
miten tää tyttö ärsytti?

SIIS: sinä näit nämä tilanteet, mutta tytön äiti ei ??
Miksi et puuttunut niihin silloin kun ne oli päällä ????????

Mä aloin loppuajasta ihan kuuntelemalla kuuntelemaan lasten juttuja, että miten ne oikein saa alkunsa. Puutuinkin jonkin verran, mut ajattelin sen olevan normaalia kinastelua/leikkiä.

miten tää tyttö ärsytti?

mä oliin jo puuttunut tohon tytön käytökseen. sun olis pitänyt huomattaa sen äidille tai sanopa itse tytölle.
ei varmaan poika osannut muuten sitten ilmaista kiukkua kuin murisemalla. ihan normaali varmasti on.

Oon huomannut silti etttä jotkut eivät kyllä yhtään välitä mitä omat lapset tekee. tulee mieleen esimerki kun oltiin terveyskeskuksessa odotustilassa. siellä oli keinuheppa. no tytö oli menossa siihen kun toinen lapsi kerkes ekaksi. tää toinen istuskeli siinä ja katteli tyttöä että hän ehtinkin ensin. oli lähdössä pois ja kun tyttö oli taas menossa niin juoksi äkkiä ettei toinen saa. no minä suureen ääneen että pian sinä saat . pian on sinun vuorosi. teki monta kertaanoin. vanhemmat kyllä huomas muttei sanonut mitään. lopulta sitten kun se lähti ja meni vähän kauemmas menin ottaa sen lähemmäs tyttöä että sai sen.

Mun kokemuksen mukaan 3 vuotiaat osaa kyllä härnätä ihan luonnostaan. Ja vähän isommatkin... Ja niinkuin todettu, lapset on niiiin erilaisia luonteeltaan..
Iän kanssa se loppuu, usko pois. Varsinkin kun varmasti opetat ettei niin saa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Mun kokemuksen mukaan 3 vuotiaat osaa kyllä härnätä ihan luonnostaan. Ja vähän isommatkin... Ja niinkuin todettu, lapset on niiiin erilaisia luonteeltaan..
Iän kanssa se loppuu, usko pois. Varsinkin kun varmasti opetat ettei niin saa tehdä.

Opetan, opetan. Kotioloissa ei tee noin kun ei ole ketä härnätä, mut kylässä tekee.

Mun junnu kans murisi tarhassa pienempänä, niin että pienemmät siellä pelkäs. Mut saivat sen siellä karsittua pois. Yks mun tuttu tyttö tekee kans tota pientä ärsyttämistä, mut mä olen siitä kyllä sanonut suoraan sekä tytölle että vanhemmille.

No juu, noi on usein aika stressaavia tilanteita kun ollaan kylässä toisessa lapsiperheessä jossa on ehkä vähän erilainen tyyli puuttua tai olla puuttumatta tiettyihin asioihin.
Mulla on tietyssä seurassa sellainen olo että meidän poikahan on suorastaan enkeli ja toisinaan taas (esim. kun sanoi 9v poikaa tyhmäksi ja sai tämän itkemään) tunnen kasvattavani kauhukakaraa.
Joka asiaan ei voi puuttua mutta kurjinta se on silloin jos toinen vain puuttuu ja toinen ei ojenna ollenkaan, se on vähän kuin turhaa hommaa silloin, siltä se ainakin tuntuu.

mä oliin jo puuttunut tohon tytön käytökseen. sun olis pitänyt huomattaa sen äidille tai sanopa itse tytölle.

Ehkä kuitenkin oli kyläpaikassa (viikon reissu) ihan viisastaja kohteliasta olla puuttumatta isäntäväen lapsen käytökseen.

Yhteistyössä