Tarkoitus onkin, että lapsi säikähtää, jolloin tajuaa, että ikävillä teoilla on ikävät seuraukset. Miksi lapsi ei saisi mennä paniikkiin? Eiköhän ymmärrä muutaman jäähykerran jälkeen, ettei kannata hankkiutua sinne.
Juuri kaltaisesi lässyttäjät 'kasvattavat' näitä pikkuterroristeja, jotka sitten mätkivät teini-ikäisinä kaikkia mikä vastaan tulee, kun ei ole koskaan tosissaan kielletty ja asetettu rajoja.
EI. Ei. Sanon että ei. Lasta ei ole tarkoitus saada paniikkiin vaan opettaa hallitsemaan omat raivontunteensa. Ja ymmärtämään mikä on väärin, mikä oikein, suuttuessakin.
MINÄ suutuin ja räjähdin lapselleni. Seurauksena puolen vuoden terapiakäynnit, lapsi pelkäsi mua ihan hirveästi, eikä huolinut lähelle, koskettamaan tai lohduttajaksi pitkäänpitkään aikaan. Toimivaa? Säikähti tarpeeksi? Johan tokeni ja lakkasi riehumasta? Arvaa vain.
Kielletään. Asetetaan rajat - seuraus heti kun alkaa mätkiä. Meillä ei toiminu kiinnipitäminen juuri siksi, että pojalla oli tuo vaihe jonka aikana pelkäsi mua. Sovittiin, että kun kiukku tulee, oma sänky on paikka johon saa mennä rauhoittumaan ITSE. Sinne ei saa tulla kukaan muu ilman lupaa lähellekään, varsinkaan pikkusisko. Poika (silloin 3, nyt 4v) saa ottaa kirjan tai jotain muuta, mikä auttaa rauhottumisessa. Kun pystyy puhumaan selvästi, käydään tilanne läpi. Anteeksipyyntö jos on aihetta.
Yrittäkää sopia lapselle joku oma rauhottumispaikka, mihin hänet viet, jos ei kiinnipitäminen toimi. Voit olla ite siinä jossain lähellä kattomassa, ettei hän aiheuta tuhoa, mutta anna lapsen koota itse hermonsa jos pystyy. Jos ei pysty, voit kysyä, tarvitseeko lapsi rauhottumisapua. Nykyään kelpaan meidän aistiyliherkälle ADD-pojalle jo tueksi rauhottumiseen, kädestä pitämään ja rauhallisesti puhumaan. "Nyt voit alkaa rauhottua, voit itkee vielä vähän aikaa, kohta helpottaa, nyt voit jo lakata hiljalleen itkemästä, nyt ei tartte enää huutaa... tuntuu kurjalta kun suutuit...plaplapla"
Ja hanki itelles apua!!! Ei ole normaalia ahdistua noin paljon lapsen kiukusta.