Miten sanoa ystävälle, että hänen lapsi ei tervetullut kylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyläpaikan kamala täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sohvan ja tuolin käsinojilla saa meillä lapset kiipeillä ja istua eli sisustus kestää kiipeilyn ja hyppelyn. en silti halua että kun on vieraita,lapset riehuvat. vaan kylässä ollaan nätisti.

harmi vaan että suurin osa ajattelee, että jos on esim. 1v tai 2v, lapsi ei pysty . minusta vanhemman tehtävä on huolehtia että lapsi pystyy.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyläpaikan kamala täti:
Meidän lapset on kasvatettu niinkuin minut aikanaan kasvatettiin. Arvostamaan kovalla työllä hankittua omaisuutta kuten kotia. Ulkona on tilaa jyllätä.

Saa meillä leikkiä tyynyillä. Mutta ei paiskella niitä ihan vaan paiskomisen ilosta. Ja lelut saa levittää olohuoneeseenkin. Mutta sutata ja tuhota ei saa.

Meillä ollut valkoinen nahkasohva aina. Ei ole ollut mitenkään ongelmallinen omien lasten kanssa. Mutta meillä ei syödä olohuoneessa. Minusta ei ole terveellistä istua tv:n ääressä ahtamassa itseensä herkkuja.

Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.

tähän on pakko kommentoida, että lapset nyt tekee ja heidän kuuluukin tehdä, paljn sellasia asioita joita me aikuiset ei tehtäis tai ei tajuttas niiden ideaa :D

Ja tähän vois kommentoida että sen kaksvuotiaan lapsen ÄIDIN pitäis jo tajuta joitakin ideoita.

Ja jokaisella saa olla kotonaan haluamansa säännöt! Ne saa olla vaikka kuinka ankarat, niiden mukaan mennään jos kylässä ollaan! Muuten ei väännytä kylään paikkaan, jossa on kohtuttomat säännöt!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Porttikielto 2-vuotiaalle :laugh:
Eikä meidän lapset edes riehu, mutta heille on kyllä tehty selväksi että kaikilla lapsella on omat sääntönsä ja vaikka jonkun muun lapsi potkisi telkkaria niin se ei tarkoita että omani menisivät heti perässä sitä potkimaan tai se olis epäreilua kun eivät saa niin tehdä :whistle: Ehkä sitä vois jutella sille äidille eikä kostaa lapselle.

just näin. miksi mun lasten takapuolta kaivelisi jos jonkun lapset käyttäyvät huonosti? monesti esikoinenkin hymyilee jos näkee jonkun pikkupirun olevan itsekäs ja huonosti kasvatettu. hymyilee mulle. pitää kai huumoria olla.

kai nyt 2v tajuaa jo että hän kuuluu tuohon perheeseen ja muista viis. hän tekee kuten oma äit käskee.

miten kaikilla muka on niin tyhmää jälkikasvua, että eivät erota omaa ktoia toisen kodista? jos kotona saa riehua ja hyypiä sohvilla ja sängyilllä (kuten meilä), mennän toisenkin kotiin pomppimaan sängylle. kyllä meillä vaan jo 1-2v tiesi onko omassa vai toisen kotona.

ja miten kaikkien muiden lasten on pakko katsoa mallia toisista ja verrata leluja jne?

Eikä meidän lapset edes riehu, mutta heille on kyllä tehty selväksi että kaikilla lapsella on omat sääntönsä ja vaikka jonkun muun lapsi potkisi telkkaria niin se ei tarkoita että omani menisivät heti perässä sitä potkimaan tai se olis epäreilua kun eivät saa niin tehdä :whistle: Ehkä sitä vois jutella sille äidille eikä kostaa lapselle.

Onko kukaan aikonut mitään lapselle kostaa? Kuinka muka? Mitä joriset turhia, pysytään nyt asiassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Meidän lapset on kasvatettu niinkuin minut aikanaan kasvatettiin. Arvostamaan kovalla työllä hankittua omaisuutta kuten kotia. Ulkona on tilaa jyllätä.

Saa meillä leikkiä tyynyillä. Mutta ei paiskella niitä ihan vaan paiskomisen ilosta. Ja lelut saa levittää olohuoneeseenkin. Mutta sutata ja tuhota ei saa.

Meillä ollut valkoinen nahkasohva aina. Ei ole ollut mitenkään ongelmallinen omien lasten kanssa. Mutta meillä ei syödä olohuoneessa. Minusta ei ole terveellistä istua tv:n ääressä ahtamassa itseensä herkkuja.

Ja tietenkään seiniin ei nojailla eikä niitä klähmitä käsillä. Ei myöskään ovenpieliä. Eikä portaikon seiniä - portaissa on käsipuut eripituisia ihmisiä varten. Miksi lasten pitäisi nojailla seiniin tai läpsyttää niitä käsillä? Enhän minäkään tee niin.

tähän on pakko kommentoida, että lapset nyt tekee ja heidän kuuluukin tehdä, paljn sellasia asioita joita me aikuiset ei tehtäis tai ei tajuttas niiden ideaa :D

Ja tähän vois kommentoida että sen kaksvuotiaan lapsen ÄIDIN pitäis jo tajuta joitakin ideoita.

Ja jokaisella saa olla kotonaan haluamansa säännöt! Ne saa olla vaikka kuinka ankarat, niiden mukaan mennään jos kylässä ollaan! Muuten ei väännytä kylään paikkaan, jossa on kohtuttomat säännöt!

joo, toi mun huomautus nyt ei ollut just ihan vain tuohon seinien kosketteluun vaan yleisellä tasolla. että lapset tekee asioita joita me vanhemmat monesti kielletään myös syyttä - kun miksi noin pitäs tehdä ? tarviiko kaikkeen olla syy sillai . lapset tutkii, opettelee maailmaa ja näkee ja kokee ympäristön erilailla kuin me aikuiset.

menee vähän jo OT tää. hyvät yöt vaan nyt!:)

kylässä, kaupassa, kirkossa, ravintolassa jne. istutaan hiljaa iästä riippumatta. ja jos on lupa voi leikkiä annetuuilla leluilla. kotona saa riehua ja pomppia niin paljon kuin sielu sietää.

Kaikkein ärsyttävintä oli ystäväni suhtautuminen. Hän sanoi, että koska lapsi todennäköisesti jää hänen ainoakseen, hän ei halua tätä liikaa kieltää. Ja jos kylässä on eri säännöt kuin heillä (jossa lapsi jo hyppinyt yhdstä sohvasta pohjan irti), niin täytyy sitten emännän kieltää. Mutta kun hän äitinä vesittää kaikki kiellot ja säännöt toteamalla toistuvasti tuon "ei se mitään, kun sä et tiennyt". Kun ei hänen lapselle saa tulla paha mieli!

Helpotus kuulla, että en ole ainoa tiukkis täti. Haluan vaan, että paikat pysyy siisteinä. Jos lapset saa käyttäytyä miten vaan, niin ei ne sohvien käsinojat, seinät, jne. ole siistin näköisiä edes puolta vuotta. Ja jos ei pienenä opi, niin miten sit isona osaisi käyttäytyä?

Meillä myös tuo sääntö, että autossa ei syödä eikä juoda. Paitsi vettä. Muttei varsinkaan suklaata tai jätskiä. Ja lapsilta otetaan autossa kengät pois, etteivät potki penkkejä. Teen näin myös tuttavien lapsille, jos ovat mun kyydissä. Opin sen, kun kerran kyydissä ollut kummipoika naarmutti pelkääjänpuolen etukonsolin kamalannäköiseksi kuraisilla kumisaappailla potkimalla... No, heidän perheen auto onkin niin rapainen, että siellä on jo vaikea hengittää. Jotkut vanhemmat ei vaan välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Virpi:

Onko kukaan aikonut mitään lapselle kostaa? Kuinka muka? Mitä joriset turhia, pysytään nyt asiassa!

On aikonut antaa lapselle porttikiellon, ei äidille. Silloinhan koston kohteena on lapsi. Opettele vaikka lukemaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
voi vee! se on 2v :D onneksi mulla ei oo tuollaisia "ystäviä" kuin sinä ap! oot kouluttanu omat muksut vissiin aika hyvästi :o valkoinen sohva lapsiperheessä, öö.....?

Minä taas oon onnellinen siitä, ettei mulla ole sellaisia ystäviä kuin ap:n ystävä :D. Mä VIHAAN sitä kun jotkut antaa lastensa tehdä mitä tahansa, eivät ollenkaan kiellä, eivätkä reagoi edes siihen kun muut alkavat komentamaan heidän lapsiaan.

Miksei lapsiperheessä voisi olla valkoista sohvaa...?

Mä kyllä komppaan tätä. Kyllä meidän lapset käyttäytyy aika lailla niinkuin ap:n lapset ja olis kyllä kanssa ihan ihmeissään, jos joku saisi yhtäkkiä alkaa hyppimään selkänojilla tai portaitten yläpäässä tyynyillä. Olishan se ihan epäreilua munkin lapsia kohtaan, jos meillä jonkun muun muksu saa tehdä ihan mitä vaan mutta he eivät. :/

Niin minäkin, vaikka mulla itellä on 2v joka kiipeää joka paikkan, eikä usko mitään.. Siellä erotuksella että meidän lasta kielletään kun kielto ei tehoa, niin lapsi nostetaan pois. Empä jaksa kauheasti kyläillä tuon kanssa, kun muuta ei ehdi tehdä kun vahtia lasta ettei kiipeä mihinkään, hajota mitään enkä kuunnella sitä uhmakiukkua joka kielloista seuraa :ashamed:

en mäkään jaksais tuollasta et lasten annetaan olla kun pellos kun ollaan kylässä.

mutta mikä on ongelma, jos sinä saat kuitenkin kieltää lasta?
jos lapsi on herkkä, kuten meillä, hän siinä vaihessa menee äitinsä syliin istumaan jos joku vieras kieltää. ja minäkin saattaisin lohduttaa että et tiennyt. jos tekee jotain lapselle luontaista kuten hyppiinen tai kiipeäminen, joka on ihanaa lapsena. ja jota kotona saa tehdä. jos taas teilä ei saa sinä kiellät ja sillä selvä. ehkä olisi paermpi sanoa äidille eikä lapselle, niin äiti voi itse nätisti sanoa. juuri koska meillä lapset säikähtävät jos vieras kieltää.

Kaikkein ärsyttävintä oli ystäväni suhtautuminen. Hän sanoi, että koska lapsi todennäköisesti jää hänen ainoakseen, hän ei halua tätä liikaa kieltää. Ja jos kylässä on eri säännöt kuin heillä (jossa lapsi jo hyppinyt yhdstä sohvasta pohjan irti), niin täytyy sitten emännän kieltää. Mutta kun hän äitinä vesittää kaikki kiellot ja säännöt toteamalla toistuvasti tuon "ei se mitään, kun sä et tiennyt". Kun ei hänen lapselle saa tulla paha mieli!

Helpotus kuulla, että en ole ainoa tiukkis täti. Haluan vaan, että paikat pysyy siisteinä. Jos lapset saa käyttäytyä miten vaan, niin ei ne sohvien käsinojat, seinät, jne. ole siistin näköisiä edes puolta vuotta. Ja jos ei pienenä opi, niin miten sit isona osaisi käyttäytyä?

Meillä myös tuo sääntö, että autossa ei syödä eikä juoda. Paitsi vettä. Muttei varsinkaan suklaata tai jätskiä. Ja lapsilta otetaan autossa kengät pois, etteivät potki penkkejä. Teen näin myös tuttavien lapsille, jos ovat mun kyydissä. Opin sen, kun kerran kyydissä ollut kummipoika naarmutti pelkääjänpuolen etukonsolin kamalannäköiseksi kuraisilla kumisaappailla potkimalla... No, heidän perheen auto onkin niin rapainen, että siellä on jo vaikea hengittää. Jotkut vanhemmat ei vaan välitä.

Ajatteletko todella niin että jos 2-vuotias potkii auton penkkejä tai syö vaikka jäätelöä autossa, niin hän tekee sitä aikuisenakin, eikä opi yhtään varomaan tai kunnioittamaan tavaroitaan?
Antakaa lasten olla lapsia ja hengittää edes kotonaan, kyllä ne lapset oppii ajan myötä ja kun kouluun menevät niin siivoavat jo enemmän kuin sotkevat. Siivoamistakin kun voi opettaa hyvällä ja omalla esimerkillä, ei nipottamisella ja hirveän pitkällä sääntökirjalla.

Oikeesti?! Apua. Melkein olin samaa mieltä sun kanssa ton aloituksen jälkeen, mutta tämä on jo huh-huh. "Haluan vaan, että paikat pysyy siistinä." ?! Olet siisteysneurootikko!

Alkuperäinen kirjoittaja glups:

Oikeesti?! Apua. Melkein olin samaa mieltä sun kanssa ton aloituksen jälkeen, mutta tämä on jo huh-huh. "Haluan vaan, että paikat pysyy siistinä." ?! Olet siisteysneurootikko!

Mä en nää mitään neuroottista siisteysintoilua siinä ettei vieraiden kyläilyn jälkeen halua pestä sohvaa,seiniä ja alkaa vaihtaan tapeteita kun ne on lääpitty esim. suklaisilla käsillä pilalle.

En ole siisteysneurootikko. Mutta en oikeasti halua, että upouuden asunnon seinät pitää vuoden kuluttua maalata uudelleen. Tai että 5000 euron sohva näyttää puolen vuoden päästä nukkavierulta.

Kuten sanottu, en minäkää läpsi käsillä seiniä tai istu sohvan käsinojalla. En saanut tehdä niin lapsenakaan. Eikä se tarkoita, ettei kotona saisi olla luova ja tehdä kaikenlaisia muita kivoja juttuja. Oikeasti, kuinka luovaa on läpsiä seinää huoneesta toiseen kävellessään?

Pistämpä minäkin sopan pystyyn, mutta olen apn kans samaa mieltä.
Minä en myöskään halua likaisia seiniä, sohvia yms. Mielestäni lapsen on osattava käyttäytyä!! Autossa ei syödä muuta ku kesälomamatkalla tai hätätapauksessa (sairastuminen tms), ja sillonki sellasta mikä ei sotke.
Kyllä hemmetti vieköön lapselle on pienestä opetettava miten kylässä ollaan ja miten säännöt pelaa. Herran jee näitä äitejä täällä. Elkää meille tulko, meillä ei saa hyppiä sohvalla eikä murentaa kakkua sohvan väliin. Kädet pestään jälkeen ruokailun ja suu pyyhitään ennen ruokapöydästä poistumista. NI.

Alkuperäinen kirjoittaja glups:

voi haloo.. tuossa nyt ehkä tarkoitettiin sitä että ei oo seinät ja sohvat aivan rapaset ja pilalla kun vieraiden lapset on käyttäytyny kylässä miten huvittaa.. Samaa mieltä oon että pienestä pitää opettaa siisteyttä sillä lailla ettei paikkoja voi sotkea ihan kuinka sattuu..

Alkuperäinen kirjoittaja :
Pistämpä minäkin sopan pystyyn, mutta olen apn kans samaa mieltä.
Minä en myöskään halua likaisia seiniä, sohvia yms. Mielestäni lapsen on osattava käyttäytyä!! Autossa ei syödä muuta ku kesälomamatkalla tai hätätapauksessa (sairastuminen tms), ja sillonki sellasta mikä ei sotke.
Kyllä hemmetti vieköön lapselle on pienestä opetettava miten kylässä ollaan ja miten säännöt pelaa. Herran jee näitä äitejä täällä. Elkää meille tulko, meillä ei saa hyppiä sohvalla eikä murentaa kakkua sohvan väliin. Kädet pestään jälkeen ruokailun ja suu pyyhitään ennen ruokapöydästä poistumista. NI.

Justiin näin! Totta joka sana!

Otan osaa ap :hug: Mulla oli aikoinaan muuten samanlainen ystävä, mutta noita rasavillejä oli vuoden ikäeroilla 3 kpl. Pari kertaa olin onnellinen siitä, että mulla oli kotivakuutus. Vaikka aina ennen heidän vierailuaan nostinkin kaikki stereot, videot, maljakot yms yms kirjahyllyn päälle, niin ihan joka kerta jotain oli tuusannuuskana.

Hankala tilanne sulla. Jos jätät tän yhden kutsumatta, niin asia selviää hänelle joka tapauksessa. Ja sitten loukkaantuu. Voisit kyllä sanoa ystävällesi ihan rehellisesti, millaisen työn jouduit seinänpesuineen tekemään ja että mielelläsi jatkossakin kutsuisit hänet, mutta hänen pitäisi itse vahtia lastaan. Ja jos sen jälkeen on vielä sama tilanne, niin sitten vaan jäättää hänet kutsumatta.

:laugh: oi, olen onnellinen ettei minulla ole tuollaista neuroosia siisteydestä :saint: ja varmaan lapsenikin on....onnea vaan teille autonpenkin puhtaanapidon kanssa. voi elämä...!

No kyllä lasten kenkien riisuminen automatkalla kuulostaa minun mielestäni vähän ylimenevältä. Ellei kyseessä ole tosi rapaset kengät/saappaat.

Sen sijaan siitä olen samaa mieltä, että kylässä on osattava käyttäytyä ja jos lapsi ei vielä osaa, niin on vanhempien tehtävä huolehtia siitä, että lapsi pysyy aisoissa.

En ole siisteysneurootikko. Mutta en oikeasti halua, että upouuden asunnon seinät pitää vuoden kuluttua maalata uudelleen. Tai että 5000 euron sohva näyttää puolen vuoden päästä nukkavierulta.

Kuten sanottu, en minäkää läpsi käsillä seiniä tai istu sohvan käsinojalla. En saanut tehdä niin lapsenakaan. Eikä se tarkoita, ettei kotona saisi olla luova ja tehdä kaikenlaisia muita kivoja juttuja. Oikeasti, kuinka luovaa on läpsiä seinää huoneesta toiseen kävellessään?

5000 euron sohva? Hui... ettei olis liian hieno koti toisten sotkettavaksi...

Lapsen mielestä se voi olla hyvinkin luovaa ja se juuri on niin surullista että me aikuiset emme enää muista mitä hauskaa on vaikka piirtää kuvia auton huuruisiin ikkunoihin, tai miksi sohvalla on kiva hyppiä kun ihan hyvin voisi odottaa sitä että kolmen viikon päästä pääsee hoplopiin hyppimään. Meidän lapsille koti on koti ja he saavat rakentaa majojaan minne haluavat ja jos lapset haluavat kokea miltä tuntuu heitellä kananmunia seinään, niin me haetaan kennollinen ja valitaan maalattu seinä. :D
Kaikesta tuosta kotona olevasta vapaudesta huolimatta lapseni eivät hypi kylässä sohvilla tai sotke muutenkaan. Koti on koti, ja siellä on ihan eri säännöt. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun lapsille antaa paljon vapauksia ja tekemistä kotona, niin eivätpä lapset sitten kiukuttele turhista tai valita tylsyyttä. Jokainen päivä voi olla elämys ja vanhemmat aivan liian paljon rajoittavat lapsiaan vain siksi että he eivät ymmärrä mitä hauskaa jossain lapsen tekemisessä on.
Minä en sellaista vanhempaa tunne joka ei lapsiaan mitenkään rajoittaisi, mutta toisaalta tiedän miksi yhdellä pojalle ei ole ystäviä, koska hänellä on niin pelottava äiti ettei kukaan uskalla mennä kylään :/

Alkuperäinen kirjoittaja sohva max tonni:

5000 euron sohva? Hui... ettei olis liian hieno koti toisten sotkettavaksi...

voi hyvä aika sentään....onneks mun kaverit on ihan normaali-ihmisiä....hyvä kun ite uskaltais istahtaa ton hintaselle sohvalle. ettei vaan persuksenkuva jäis siihen...

siis, kyllä mä ymmärrän sen ettei saa läpsiä likaisilla käsillä seinää... mutta eikö edes puhtailla käsillä saa koskea/läpsiä seinää???

Mun yhden tuttavan lapsi pyyhki suunsa meillä ollessaan suklaakeksien syömisen jälkeen olkkarin vaaleeseen verhoon. Äitinsä vaan naureskeli, että "oletpas hassu" :/

Yhteistyössä