Miten se voi olla niin vaikeaa ymmärtää, että toisen ihmisen tilanne voi olla eri kuin oma...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmentynyt järjetön?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämmentynyt järjetön?

Vieras
Tuttu poikkes eilen hakemassa yhden tavaran ja kysyin, ottaako kupin kahvia siinä samalla. Sitten tossa keittiössä istuessansa katseli, kun mulla oli ruuan laitto kesken. Tein nakkisoppaa, joka on meidän muksujen lempiruoka. Rakastan sitä, kun se on sellainen ruokalaji, ettei tarvi tapella syömisestä, kun molemmat kauhoo ihan itse reippaasti meneen. <3 Muuten mulla ei oo mitään intohimoja nakkisoppaa kohtaan.

No tää tuttu rupes sitten kommentoimaan, että ihan järjetöntä ruuanlaittoo, kun mulla oli siinä pöydällä 3 pakettia Vatajan nitriitittömiä nakkeja ja kolme pakettia niitä tuoreita keittojuureksia, mitkä on valmiiks leikattu kuutioiks. Kuulemma ihan törkeen kallista, ei tommosta ruokaa kannata laittaa ollenkaan. Saisin niin paljon halvemmalla kun kuorisin ja kuutioisin ne juurekset itse ja ostaisin ihan tavisnakkeja.

Noh, minä en halua kuoria ja kuutioida niitä juureksia itse, kun mielummin ostan sen palvelun. Enkä minä halua syödä niitä tavisnakkeja, vaikka epäilemättä ne muksuille kelpaisivatkin. Mun perspektiivistäni tässä ruuanlaitossa ei ole mitään järjetöntä. Minä haluan tehdä juuri tämmöistä nakkisoppaa.

Toki ymmärrän, että jossain perheessä tämä ruokalaji tällä tavalla laitettuna voisi olla järjettömyyden huippu, mutta ei se nyt vaan tarkoita, että se olisi meillä järjetöntä. Miksi se on kaikissa asioissa niin helvetin vaikeaa ymmärtää sitä, että ihmisillä on erilaisia tilanteita... Siis imetys, päivähoitoon laittaminen, vaippojen valinta, jne. ja nyt lopulta jumalautsi nakkisopan valmistaminenkin!!!

Vähän sama juttu oli kun tein viikonlopuksi ison satsin rosollia alusta loppuun. Ensin haukoin henkeäni että miten tää voikin olla NÄIN halpaa???
Sitten kun olin ahertanut sen 4-5 tuntia keittäen, kuorien ja pilkkoen niitä hiton vihanneksia, niin ajattelin että voi hyvänen aika, miksi en vain ostanut valmista salaattia.
Jos miettii sitä kuinka paljon työtä joutuu jonkun tuollaisen takia tehdä, niin aika äkkiä valmisruoka onkin pirun paljon halvempaa.

Ehkä on eri asia jos sattuu vain norkoilemaan kotona eikä ole paljoa muuta tekemistä, mutta nyt itse käytin lähes kaiken vapaa-aikani parina päivä töitten jälkeen johonkin niin täysin turhaan.

Jotkut nyt vaan katsovat asiakseen arvostella ja valittaa kaikista asioista, jotka eivät ole juuri heidän mielensä mukaisia.

Minä en halua tuhlata elämääni hellan ääressä. Siksi myös meillä käytetään paljon puolivalmisteita ja eineksiä.

Vähän sama juttu oli kun tein viikonlopuksi ison satsin rosollia alusta loppuun. Ensin haukoin henkeäni että miten tää voikin olla NÄIN halpaa???
Sitten kun olin ahertanut sen 4-5 tuntia keittäen, kuorien ja pilkkoen niitä hiton vihanneksia, niin ajattelin että voi hyvänen aika, miksi en vain ostanut valmista salaattia.
Jos miettii sitä kuinka paljon työtä joutuu jonkun tuollaisen takia tehdä, niin aika äkkiä valmisruoka onkin pirun paljon halvempaa.

Ehkä on eri asia jos sattuu vain norkoilemaan kotona eikä ole paljoa muuta tekemistä, mutta nyt itse käytin lähes kaiken vapaa-aikani parina päivä töitten jälkeen johonkin niin täysin turhaan.

Amen. Meille ostetaan jouluksi valmisrosollia! Joo, käytän sen rosollintekemisajan sitten vaikka lasten kanssa leikkimiseen ja askartelemiseen. Ihanaa. :)

Olipa tönttö vieras sulla. Kaikilla vaan ei ole aikaakaan kuoria niitä vihanneksia.

Meillä käytetään keittoon paljon oman juuresmaan vihanneksia. Kun on itse kasvattunut rehut, niin tulee omaan päähän mielikuva, että ne olisivat jotenkin parempia.

Pussivihannnesten käyttö on silti ihan ok. Parempaa ja terveellisempää ruokaa joka tapauksessa kuin joku roskaruoka.

Tää on vähän sama kuin esim. auton omistaminen. Jotkut ei haluu laittaa siihen rahaa, jotkut taas haluaa auton säästämän ajan ja vaivan käyttää muihin asioihin. Tai ulkomaille matkustaminen, jotkut haluaa sinne päästä ja pihistelee esim. ruuassa, jotkut haluaa syödä joka päivä hyvin, eikä koe mitään intohimoja ulkomaille matkustamiseen. Mun mielestä jokainen saa käyttää rahansa ja aikansa niinkuin itse haluaa, kunhan ei itseään tai toisiaan valinnoillaan satuta. Mä en ole myöskään koskaan tykännyt sellaisesta ajatusmaailmasta, että vain samalla tavalla valitsevat ihmiset tekevät "oikein". Mun mielestä on monenlaista oikeaa tapaa elää, vain erilaisia.

[QUOTE="...";25214176]Olipa tönttö vieras sulla. Kaikilla vaan ei ole aikaakaan kuoria niitä vihanneksia.

Meillä käytetään keittoon paljon oman juuresmaan vihanneksia. Kun on itse kasvattunut rehut, niin tulee omaan päähän mielikuva, että ne olisivat jotenkin parempia.

Pussivihannnesten käyttö on silti ihan ok. Parempaa ja terveellisempää ruokaa joka tapauksessa kuin joku roskaruoka.[/QUOTE]

Eikun se lisäkauhistus oli se, ettei ne ollut edes niitä pakastepussivihanneksia, kun olin järjettömyyksissäni mennyt ostamaan tuorevihannesosastolta niitä tuoreita valmiiksi kuutioituja. Se oli siis se järjettömyyden huippu. Mutta onneksi näköjään palstalla edes tulee vähän ymmärrystä tälle mun järjettömyydelleni. Kiitos teille. :D

En yhtään epäile, etteikö ne teidän juuresmaan omat vihannekset oo ihania. Tulisin mielelläni syömään teidänkin keittoja. :)

Tää on vähän sama kuin esim. auton omistaminen. Jotkut ei haluu laittaa siihen rahaa, jotkut taas haluaa auton säästämän ajan ja vaivan käyttää muihin asioihin. Tai ulkomaille matkustaminen, jotkut haluaa sinne päästä ja pihistelee esim. ruuassa, jotkut haluaa syödä joka päivä hyvin, eikä koe mitään intohimoja ulkomaille matkustamiseen. Mun mielestä jokainen saa käyttää rahansa ja aikansa niinkuin itse haluaa, kunhan ei itseään tai toisiaan valinnoillaan satuta. Mä en ole myöskään koskaan tykännyt sellaisesta ajatusmaailmasta, että vain samalla tavalla valitsevat ihmiset tekevät "oikein". Mun mielestä on monenlaista oikeaa tapaa elää, vain erilaisia.

Loistavia esimerkkejä. Juuri tätä tarkoitin, vaikka kirjoitinkin vain nakkisopasta. :D

Noniin, nyt on taas parempi mieli ja voin ryhtyä töihini. Hauskaa päivänjatkoa kaikille ihanille naisille palstalla! :)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25214199:
Eikun se lisäkauhistus oli se, ettei ne ollut edes niitä pakastepussivihanneksia, kun olin järjettömyyksissäni mennyt ostamaan tuorevihannesosastolta niitä tuoreita valmiiksi kuutioituja. Se oli siis se järjettömyyden huippu. Mutta onneksi näköjään palstalla edes tulee vähän ymmärrystä tälle mun järjettömyydelleni. Kiitos teille. :D

En yhtään epäile, etteikö ne teidän juuresmaan omat vihannekset oo ihania. Tulisin mielelläni syömään teidänkin keittoja. :)

Minä järjetön olen joskus jopa ostanut niitä paloina olevia juureksia, mitkä pitää itse pilkkoa, kun en vaan jaksa kuoria jotain lanttuja. Miten se edes onnistuu ilman itsensä leikkelyä?
Joo, olen uusavuton.

Minustakin on kyllä järjettömyyden huippu ostaa nahistuneita ja kuivettuneita valmiiksi pilkottuja vihanneksia, tai mauttomia pakastevihanneksia. Lopputulos on tuoreista PALJON parempi, rahansäästöstä nyt niin väliä ole. Ja jos tuommoiseen menee tuntitolkulla aikaa, niin kannattaa hommata kunnon vehkeet. Keskimäärin mitä omien ja appivanhempien kavereiden keittiöitä on katsellut, niin käytössä on ihan käsittämättömän surkeat (ja tylsät) veitset. Kunnon kuorimaveitsi + kunnon terävä kokkiveitsi + pikkuisen harjoitusta niin ei mene montaa minuuttia kun kuorii ja pilkkoo jonkin nakkikeiton vihannekset.

Mä käytän paljon erilaisia pakastesekoitusia. Olen sitten varmaan järhettömyyden huippu, mutta on niin helppoa esim. paistaa pussista valmiit wokkivihannekset kun alkaa kasata niitä tuoreista. Meillä syödään päivittäin paljon kasviksia.

Jos valitat rahan puutetta, niin silloin ehkä kaverin kommentit ovat paikallaan.

Itse olen huomannut, että toisille on hyvin vaikea ymmärtää, että meillä mies ei tee tavallisen duunarin työpäivää, jossa työaika sijoittuu jonnekin 7-17 välille, ovat aivan ihmeissään, kun on töissä joskus 18 tai 19 aikaan, kun olen lasten kanssa pihalla.

Minä taas nautin, varsinkin joulun aikaan, tehdä itse kaikkea alusta asti. Siinä on kova työ, ja sitten kaikki syödään hetkessä, mutta minusta se on jotenkin palkitsevaa. Mutta tiedän kyllä, että kaikki eivät koe sitä sellaisena, vaan rasittavana raatamisena, ja silloin sitä ei varmaan kannata ehdoin tahdoin itselleen hankkia enempää kuin on pakko. En minäkään nauti vaikkapa imuroinnista, joten jos voin välttää sen, vältän. :)

Yksi elämän ankeista asioista on perunan kuoriminen ja sitä ennen niiden peseminen mullasta! Siis sen aloitus, mutta kun vauhtiin pääsee niin hetkessä niitä kuorii. tunnustan ostaneeni nyt aika paljon valmiiksi pestyjä perunoita ja keitän ne siltään ja syöjä saa kuoria.
Valmispusseista saa kyllä loistopikaruokaa kun heittää vaan perunat, kasvikset ja nakit kattilaan ja antaa porista.

Kiva aloitus ap! Oli asia mikä tahansa, aina ne tutut jaksaa kommentoida ja pitää itseään NIIIN parempana ihmisenä. Minä olen myös yksi teistä,jotka ei jaksa käyttää elämänsä hetkiä hellan äärellä puhertamiseen,varsinkin kun INHOAN sitä. Ruuat tulee lautaselle sillä periaatteella että mitä helpompaa sen parempi. En jaksa miettiä jokaista lisäainetta ja ei-luomu- porkkanoita tms, on muutakin ajateltavaa. Silti perhe pysynyt terveenä, ja kumma kyllä SILTI koen jotain huonoa omatuntoa kun kuulen mitä muut kokkaavat kaksi kertaa päivässä. En vaan ole yksi heistä täydellisistä pullantuoksuisista luomumammoista.

Toisaalta on myös ihan järjetöntä ottautua joka mielipiteeseen ja sanomiseen, sillä mielipiteitä ja sanojia riittää. Ja itse sitä silti elää sitä omaa elämäänsä ja on sen asiantuntija.

Talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan; koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

On meitäkin ihmetelty, luomupiiriä, kestovaippoja, pitkiä imetyksiä, kotihoitojärjestelyjä, marjojen täyttämää pakastinta jne, mutta kun ollaan hymyllä kuitattu ja kerrottu, että nämä nyt vaan on tätä meidän elämää, niin sanominen on vähennyt.

Minustakin on kyllä järjettömyyden huippu ostaa nahistuneita ja kuivettuneita valmiiksi pilkottuja vihanneksia, tai mauttomia pakastevihanneksia. Lopputulos on tuoreista PALJON parempi, rahansäästöstä nyt niin väliä ole. Ja jos tuommoiseen menee tuntitolkulla aikaa, niin kannattaa hommata kunnon vehkeet. Keskimäärin mitä omien ja appivanhempien kavereiden keittiöitä on katsellut, niin käytössä on ihan käsittämättömän surkeat (ja tylsät) veitset. Kunnon kuorimaveitsi + kunnon terävä kokkiveitsi + pikkuisen harjoitusta niin ei mene montaa minuuttia kun kuorii ja pilkkoo jonkin nakkikeiton vihannekset.

No löytyi palstalta näköjään yksi yhtä laput silmillä kulkeva ihminen kuin se mun eilinen kahvivieraani. Joo, sun kannalta se voi olla järjettömyyden huippu. Enkä yhtään väitä, etteikö se sun nakkisoppas olis paremman ja tuoreemman makusta kun mun nakkisoppani! Mutta mun kannaltani olis järjettömyyttä (ei ehkä sen huippu, mutta järjettömyytä kuitenkin) lähteä tavoittelemaan täydellistä makua nakkisoppaa valmistaessani. Ehkä meillä tehdään sitä nakkisoppaa eri syistä kuin teillä.

Ja kyse ei ole vehkeistä. Kyllä minä vedän teroitetut veitset esille vähintään kerran viikossa, kun valmistan mozzarellasalaattia tuoreimmista mahdollisista tomaateista, koska se on niin hyvää aivan tuoreena, että nautin suunnattomasti. Nam.

[QUOTE="vieras";25214624]Toisaalta on myös ihan järjetöntä ottautua joka mielipiteeseen ja sanomiseen, sillä mielipiteitä ja sanojia riittää. Ja itse sitä silti elää sitä omaa elämäänsä ja on sen asiantuntija.

Talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan; koirat haukkuu ja karavaani kulkee.[/QUOTE]

Toisaalta tämän saman kommentin voi heittää melkein jokaikiseen keskusteluun tällä palstalla. Kai sitä saa tämmöinen kiireinenkin mamma joskus tehdä jostain aiheesta turhan aloituksen viihdyttääkseen itseään työmaalla, kun ei juuri sillä sekunnilla viitsi tarttua toimeen?

[QUOTE="vieras";25214438]Jos valitat rahan puutetta, niin silloin ehkä kaverin kommentit ovat paikallaan.[/QUOTE]

En valita, vaikka ei me nyt mitään kroisoksiakaan olla.

Mä tajuan sun vierasta, mikäli olet esim. juuri valittanut rahapulaa. Muuten en.
Itse olen ammatiltani kokki, ja silti käytän toisinaan puolivalmisteita, tai jopa eineksiä ajan säästämiseksi.
Itseäni ärsyttää välillä, kun esim. tällä palstalla joku työtön valittaa köyhyyttä, ja sitä miten on pakko syödä epäterveellisesti jotain makkaraa ja valmishampurilaisia joka päivä, kun ei rahat riitä muuhun.
Kun vähän vaivaa näkemällä pystyisi varmasti tekemään edullisempia ruokia esim. juureksista, kaalista ja halvemmista lihoista. Aikaa kun luulisi työttömillä olevan.

Mulle on ihan sama, jos joku ostaa kalliimpaa ruokaa, jos heillä on siihen varaa. Mutta jos samalla kun tekee soppaa valmiiksi pilkotuista juureksista valittaa, kun ei ole rahaa ostaa voita leivän päälle tai että äitinsä on joutunut tuomaan ruokaa, kun rahat on loppu, mun ymmärrys loppuu siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25214731:
En valita, vaikka ei me nyt mitään kroisoksiakaan olla.

Sitten en ymmärrä. Mun mielestä nakki (tai kasvis tai jauheliha), on edullinen ja terveellinen pikaruoka silloin, kun ei ole aikaa tehdä tuntitolkulla ruokaa. Siis silloin kun käyttään noita puolivalmisteita. Meillä ainakin silloin tällöin tehdään pakastevihenneksista ja jauhelihasta ns. pikakeitto, jos vaihtoehtona olisi joku eines, niin varmasti se keitto voittaa einekset niin maussa kuin terveellisyydessä.

Yhteistyössä