Miten sitä jaksaa tätä arkea kun ei saada koskaan lastenhoitoapua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neuvoja tulee:
Yhden lapsen äidit ovat parhaita neuvomaan ja kommentoimaan! Kun ettei tiedä mitään elämästä kun lapsia on enemmän. Se on hiukan erilaista. Joskin myös rikasta kun on lapsilla sisaruksia :)

Luultavasti noi yhden lapsen äidit ovat katkeria,aika moni haluais varmaan useampia mutta eivät saa.Tiedän itse ainakin näitä katkeria muutaman =( sitten halutaan päteä ja olla NIIIIIN täydellisiä että huhhuh!

:hug: välilä nyppii,juu. Meilä nyt jo helpottaa kun nuorinki on koulussa...mutta aikoinaan oli yhteinen aika ihan sen varassa mitä pysty kotona järkkäämään.Eli lapset oikeesti ajoissa nukkumaa, viim. puol ysiltä, siinä jää tunti-pari /per ilta 'lapsetonta' aikaa. Siskon kans vaihettiin joskus laumoja, kaikki kersat toisessa huushollissa yön yli ja ens vkl toisinpäin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Onko paikkakunnalla mahdollista saada MLL-lastenhoitaja? Tai sitten jonkun tuttavan/työkaverin teiniä hoitamaan lapsia? Minä olin teininä lapsenlikkana sukulaisille, että pääsi vanhemmat tanssimaan tms.

MLL:n hoitajat ovat HURJAN kalliita, ainakin pääkaupunkiseudulla.. 8 e/tunti tms..

8 euroa/tunti ei ole paha! Joskus pitää laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja uhrata rahaa siihen, että saa viettää kahdenkesistä aikaa! Ap, nyt järkkäät sen verran rahaa jostakin, että saatte palkattua edes joskus lastenhoitajan! Oikeesti, monen jutun voi jättää ostamatta ihan vaan siksi, että on sitten rahaa palkata lastenhoitaja! Se on tärkeämpää kuin moni muu asia!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhden lapsen äidit ovat parhaita neuvomaan ja kommentoimaan! Kun ettei tiedä mitään elämästä kun lapsia on enemmän. Se on hiukan erilaista. Joskin myös rikasta kun on lapsilla sisaruksia :)

Luultavasti noi yhden lapsen äidit ovat katkeria,aika moni haluais varmaan useampia mutta eivät saa.Tiedän itse ainakin näitä katkeria muutaman =( sitten halutaan päteä ja olla NIIIIIN täydellisiä että huhhuh!

Ei me kaikki yhden lapsen äidit tuollaisia olla!

Niinpä,useampia joo.Ja kyllä meillä koululainenki välistä valvottaa ja autas kun ollaan kipeenä.kuukausi-kaksi menee helposti ennenkun tauti on häipynyt ja sitten onkin jo uus tauti kolkuttamassa =( mutta oma valinta näm ä lapset,mutta mua ihmetyttää silti nämä supermammat joiden mielestä ei saa väsyä ja varsinkaan olla lapsenvahtia vailla??!!

Koululainenkin vielä valvottaa? :o
Tottakai saa väsyä, ja olla lapsenvahtia vailla. Mutta sen lapsenvahdin saaminenkin on vain järjestelykysymys, jos sellaista todella haluaa. Aika usein vaan kaikki, joka ikinen, esitetty idea tyrmätään samantien :/ . Mutta tunnistan saman piirteen myös itsessäni: miehen sukua ei asu Suomessa, eli on vain mun suku, ja jos äitini on töissä niin en viitsi/jaksaa/kehtaa/saa aikaiseksi kysyä tätiä, serkkua, kaveria, tms lapsenvahdiksi, vaan annan asian vaan olla.

Eiköhän jokainen tee itse ne lapsensa. Jos tietää, ettei jaksa enempien kuin yhden lapsen kanssa, niin se on oma valinta olla tekemättä enempää. Ja hyvä valinta siinä tapauksessa. On myös oma valinta tehdä niitä enemmän kuin yksi. Kukaan ei pakota tekemään edes sitä yhtä.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Onko paikkakunnalla mahdollista saada MLL-lastenhoitaja? Tai sitten jonkun tuttavan/työkaverin teiniä hoitamaan lapsia? Minä olin teininä lapsenlikkana sukulaisille, että pääsi vanhemmat tanssimaan tms.

MLL:n hoitajat ovat HURJAN kalliita, ainakin pääkaupunkiseudulla.. 8 e/tunti tms..

8 euroa/tunti ei ole paha! Joskus pitää laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja uhrata rahaa siihen, että saa viettää kahdenkesistä aikaa! Ap, nyt järkkäät sen verran rahaa jostakin, että saatte palkattua edes joskus lastenhoitajan! Oikeesti, monen jutun voi jättää ostamatta ihan vaan siksi, että on sitten rahaa palkata lastenhoitaja! Se on tärkeämpää kuin moni muu asia!!

Miettikääpä kanssa niin päin, että paljonko se hoitaja siitä saa palkkaa. Jos hinta olisi esimerkiksi 6?/h, niin moniko sellaista työtä tekisi? Kun tuskin tuo raha ihan suorana työntekijälle veloitetaan, varmaan jotain menee vielä välistäkin.

Mä oon sitä mieltä,että pitäisi miettiä tarkkaan asioita,ennenkuin lapsia aletaan suunnitella ja miten monta lasta.
Ja näillä asioilla tarkoitan sitä parisuhdetta,omaa jaksamista ja sitä tukiverkostoa.Ei niitä lapsia pitäisi hankkia ainoastaan sen takia,että lapsia pitää olla

Olet melko kaukaa viisas, jos pystyt arvioimaan esim. joudutko muuttamaan työn tai opiskelupaikan, asumisen tai muun syyn takia kauas tukiverkoistasi. Kuolevatko tai muuttavatko läheisesi muualle, sairastuuko luottolastenvahti vakavasti, väsyvätkö tai masentuvatko mummot, tai lupaillaanko ennen lapsia, että kyllä me sitten vahditaan teidän lapsia, mutta alkuinnostuksen jälkeen innostus karisee, eikä lapsenvahtia enää löydykään. Melko pelle olet.

:D

Ja monen lapsen äidit ei ole katkeria ollenkaan, kun ei saa sitä lapsilaumaa kellekään hoitoon? ;) :laugh: Vai mistäs tämä keskustelu lähtikään...

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Mä oon sitä mieltä,että pitäisi miettiä tarkkaan asioita,ennenkuin lapsia aletaan suunnitella ja miten monta lasta.
Ja näillä asioilla tarkoitan sitä parisuhdetta,omaa jaksamista ja sitä tukiverkostoa.Ei niitä lapsia pitäisi hankkia ainoastaan sen takia,että lapsia pitää olla

Olen harvinaisen samaa mieltä tästä asiasta!

Pelle sinäkin peesailija.

Alkuperäinen kirjoittaja tiutui:
No voi hyvänen aika... 8 e/h ei kyllä ole mikään päätä huimaava palkka! Jos lastenhoitajille yleisesti maksettaisiin vähemmän, niin luuletteko kenenkään pätevän ihmisen edes suostuvan tekemään sitä hommaa??? Kyllä minä ainakin olen valmis maksamaan kunnolliselle/luotettavalle lastenhoitajalle kunnon palkkaa. Tingin sitten mieluummin vaikka jostain muusta, esim. omista turhista menoistani.

Eli esim. mulla ei ole oikeutta koskaan valittaa että en saa lasta hoitoon? Koska mulla ei ole varaa maksaa sitä 8e/h, tai se tarkottaisi ilman ruokaa oloa seuraavina päivinä. Ja jos hoitaja olisi esim. koko yön (ah mitä luksusta.. ) saisi siitä helposti pulittaa sen 100e. Luuletko ihan tosissasi, että kaikilla on varaa??

Kyllä. Luulen, että useimmilla kahden aikuisen perheille olisi tähän varaa, jos jätetään kalliimmat menot vähemmälle. Vaikka olisi tiukkaa. Se on tärkeysjärjestyskysymys. Mä maksaisin 100 euroa yöstä, jos oikeasti olisi niin huono tilanne, ettei parisuhde enää kestäisi ilman!!!

Lisään vielä, että myös perheen sisäiset voimavarat voi muuttua esim. sairastumisen, yllättävien taloudellisten vaikeuksien tai muiden syiden vuoksi niin, että tarvitsisikin turvaverkkoa enemmän kuin oli luullut. Ei kaikkia asioita pysty ennakoimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pelle:

Olet melko kaukaa viisas, jos pystyt arvioimaan esim. joudutko muuttamaan työn tai opiskelupaikan, asumisen tai muun syyn takia kauas tukiverkoistasi. Kuolevatko tai muuttavatko läheisesi muualle, sairastuuko luottolastenvahti vakavasti, väsyvätkö tai masentuvatko mummot, tai lupaillaanko ennen lapsia, että kyllä me sitten vahditaan teidän lapsia, mutta alkuinnostuksen jälkeen innostus karisee, eikä lapsenvahtia enää löydykään. Melko pelle olet.

Minusta ei voi rakentaa koko tulevaisuutta muiden avun varaan. Asioita pitää miettiä myös niin, että mihin omat voimavarat riittävät jos nuo mainitsemasi asiat tapahtuvat. Mummot ja papat vanhenevat, selvää on että jaksaminen vähenee samalla; kaverit lupailee hoitaa -luvatahan voi, mutta voi myös tosipaikan tullen kieltäytyä, jne. jne.

Kyllä joskus pitää ainakin yrittää olla kaukaa viisas ja miettiä näitäkin vaihtoehtoja -ne kun eivät ole edes kaukaa haettuja, sinullekin tuli heti monta uhkakuvaa mieleen1 Miksei siis niitä voi pohtia hyvissä ajoin?

Mun hyvä ystäväni, yhden lapsen äiti, ainakin on eri maata.
SAISI taatusti lisää lapsia jos haluaisi. Mutta hän on miettinyt asiaa ja todennut, että hänen voimavaransa ja rahavaransa riittävät mainiosti tämän yhden lapsen kanssa, mutta useamman kanssa tulisi jo oma jaksaminen vastaan, ja jäisi matkustelutkin yms vähemmälle ihan vaan siitä syystä että rahaa olisi vähemmin. Eli hänen ratkaisunsa on se, että lapsia on vain yksi. Koskaan hän ei kuitenkaan muita arvostele tai neuvo, vaikka pelkästään koulutuksensa ja ammattitaitonsakin perusteella olisi siihen kykenevä (pitkä työkokemus mm. lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen parissa, vuosikausia toimi MLL:n lastenhoitajana, on lastentarhanopettajana tällä hetkellä ).
Sisarukset on toki rikkaus, mutta nekin voi korvata serkuilla ja muilla läheisillä.

Lainaus:

"Elämä voi yllättää.Voi tulla monikkoraskauksia,puoliso sairastuu,isovanhemmat muuttaa satojen kilometrien päähän,työttömyyttä.....
ja nää kaikki asiat pitää tietää jo ennen kuin lapsia alkaa tekemään?
Onko sulla oikeasti edes lapsia."

No juu mutta harvoin nuo kaikki samanaikaisesti yhdelle ihmiselle iskevät! Jos yksi noista osuu kohdalle, niin nimenomaan tukiverkon avulla siitä selviää...Tukiverkostolla ymmärrän itse nimittäin sen, että on niitä ihmisiä ympärillä joihin voi tukeutua mahdollisissa elämän kriisitilanteissa ja yllättävissä käänteissä. Toisin sanoen tukiverkko ei ole mielestäni yhtä kuin lastenhoitoapu.

Valitettavan usein silloin kun ihmiset valittavat ettei ole rahaa siihen ja siihen, kyse on priorisointiongelmasta. Tottakai voi olla niin, ettei sitä rahaa todella ole, mutta silti itse kukin voisi vähän miettiä sitä arvomaailmaansa ja sitä, mikä loppujen lopuksi on tärkeää ja mikä ei. Esimerkiksi parin kaljatuopin tai röökiaskin hinnalla saa jo sen MLL:n hoitajan pariksi tunniksi...
Harvinaisen etuoikeutettua elämää viettänyt voi puhua näin. Tiesitkö ettei jokapuolella Suomea ole MLL:n lastenhoitopalveluja? Eikä esim. montaa pientä lasta uskalla jättää kouluttamattoman teinin käsiin, vaikka teini itse heidät uskaltaisi ottaakin...

Minusta ei voi rakentaa koko tulevaisuutta muiden avun varaan. Asioita pitää miettiä myös niin, että mihin omat voimavarat riittävät jos nuo mainitsemasi asiat tapahtuvat. Mummot ja papat vanhenevat, selvää on että jaksaminen vähenee samalla; kaverit lupailee hoitaa -luvatahan voi, mutta voi myös tosipaikan tullen kieltäytyä, jne. jne.

Kyllä joskus pitää ainakin yrittää olla kaukaa viisas ja miettiä näitäkin vaihtoehtoja -ne kun eivät ole edes kaukaa haettuja, sinullekin tuli heti monta uhkakuvaa mieleen1 Miksei siis niitä voi pohtia hyvissä ajoin?

Voihan niitä pohtia, mutta eipä ne siitä pohtimisesta muutu. Ja sitä paitsi, ihan pakko päästä sanomaan, että me ollaan kaikki toisistamme riippuvaisia tässä maailmassa. Ellet sitten satu olemaan joku omavaraisviljelijä jossain keskellä korpea....

Lisään vielä, että myös perheen sisäiset voimavarat voi muuttua esim. sairastumisen, yllättävien taloudellisten vaikeuksien tai muiden syiden vuoksi niin, että tarvitsisikin turvaverkkoa enemmän kuin oli luullut. Ei kaikkia asioita pysty ennakoimaan.

No juurihan sinäkin ennakoit! Koko ajan huomaat asioita joita voisi sattua -mikä estää niitä miettimästä myös tässä tapauksessa jo ennakkoon???

Sä olet esimerkiksi miettinyt voimavarasi niin, että jaksat vaikka puolisosi kuolee? Onnea sulle. Kaikki ei ole yhtä kaukaa viisaita ja aina jaksavia. Voi että tällä palstalla on jälkiviisaus ja empatian puute huipussaan.

Sä olet esimerkiksi miettinyt voimavarasi niin, että jaksat vaikka puolisosi kuolee? Onnea sulle. Kaikki ei ole yhtä kaukaa viisaita ja aina jaksavia. Voi että tällä palstalla on jälkiviisaus ja empatian puute huipussaan.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin..:
aika hauskaa kun ensin naristaan että ei ole aikaa ja suhde kärsii vaa ei sitten olla valmiita joskus sitä 8? tunnilta maksamaan että sais sitä aikaa miehen kans? Kaikki vaan ilmaiseksi pitää saada joo.. Jättää ne erikseen menot ja säästää rahat hoitajaan ja menee sit kahdestaan loppurahoilla vaikka syömään -tai kävelylle, se ei maksa mitään. Sitäpaiti sitä yhteistä aikaa kyllä on ku vaan viittii järkätä -tenavat aiemmin nukkumaan niin siinähän on yö aikaa mutta tässä taitaa vaa taas olla kyse siitä että pitää päästä baariin miehen kans, siihen on rahaa mut ei hoitajaan.

No tottakai sitä rahaa pitää miettiä! Mitä sä tiedät meidän elämästä? Olenko mä puhunut baareista? Minä kaipaan sellaista yhteistä aikaa,että meillä olisi oikeasti aikaa toisillemme.Irtiottoja arjesta ja sitä että toiseen saa keskittyä 100%.Itselläni on vuorotyö,joten yhteistä aikaa on vähän,ei välttämättä edes niitä iltoja.Ja iltaisin olen usein niin väsynyt,että käyn lasten jälkeen nukkumaan.Eipä siinä paljon parisuhdetta hoideta.Huvittavaa kun tuntematon tyyppi käy analysoimaan toisen tilannetta....

Jos sulla on (vuoro)työ niin tuo 8e/h ei pitäs olla ylivoimanen kerran, pari vuoteen. Tuskin velkataakkakaan voi tulla esteeksi..

Tottakai olen valmis maksamaan lastenhoidosta.Tässä oli myös pointtina se,että haluaisin vakkarihoitajan.MLL:sta sitä tuskin saa.Taloudellista tilannetta en käy tässä setvimään tarkemmin,mutta rahaa ei todellakaan ole liikaa.

Mitä jos sitten alkaisit tinkiä siitä vaatimuksesta saada joka kerta sama hoitaja? Tiedän että olisi ideaalia, mutta jos ei saakaan samaa joka kerta niin silti tätä vaihtoehtoa kannattaa käyttää!

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Voihan niitä pohtia, mutta eipä ne siitä pohtimisesta muutu.

No harvinaisen hölmö kommentti :D Haloo, kun pohtii etukäteen niin ei tule ihan yllätyksenä asiat ja ehkä on varautunutkin! Ei muutu? Höpö höpö.

No juurihan sinäkin ennakoit! Koko ajan huomaat asioita joita voisi sattua -mikä estää niitä miettimästä myös tässä tapauksessa jo ennakkoon???

Harvinaisen etuoikeutettua elämää viettänyt voi puhua näin. Tiesitkö ettei jokapuolella Suomea ole MLL:n lastenhoitopalveluja? Eikä esim. montaa pientä lasta uskalla jättää kouluttamattoman teinin käsiin, vaikka teini itse heidät uskaltaisi ottaakin...

MLL:n hoitajia ei kaikkialla ole, mutta varmasti jokaisella on naapureita. Sukulaisia. Ystäviä ja tuttavia. Joka kaupungista löytyy opiskelijoita ja vaikkapa eläkeläisiä, jotka tulevat mielellään lapsenvahdiksi palkkaa vastaan. Ilmoitus työkkäriin, ilmoitus jonkun oppilaitoksen ilmoitustaululle, ilmoitus kaupan ilmoitustaululle, netissä on lapsenvahtirinkejä (Babyidealla esimerkiksi). Niitä teinejäkin voi ottaa useamman vahtimaan useampaa pientä lasta. Maksaahan se tottakai, mutta lapsiin menee rahaa, se tuskin on yllätys kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Voihan niitä pohtia, mutta eipä ne siitä pohtimisesta muutu.

No harvinaisen hölmö kommentti :D Haloo, kun pohtii etukäteen niin ei tule ihan yllätyksenä asiat ja ehkä on varautunutkin! Ei muutu? Höpö höpö.

Pohtimalla ei voi ennustaa parisuhteen tulevaisuutta, perheenjäsenten terveyttä, syntyvän lapsen ominaisuuksia, omia voimavaroja, työtilannetta, lähisukulaisten mielenterveyttä tai sitä samaa työtilannetta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Koululainenkin vielä valvottaa? :o

Tarkoittaako kysymysmerkki ja hymiö, että ihmettelet, jos koululainen valvottaa?

Koululainen valvottaa ainakin siinä mielessä, että jos hänet jättää valvomaan ja menee itse nukkumaan, koululainen ei välttämättä mene omia aikojaan nukkumaan. Lomallahan tämä ei haittaa, mutta kouluaikaan on vaan nalkutettava lapsi petiin. Eikä siellä sohvalla voi rauhassa kuherrellakaan, jos teini ramppaa jääkaapilla ym. =)

Yhteistyössä