Moraalikysymys pääsiäismunista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja kutsut itseäsi äidiksi???

Herrajee, kyse on jostain saakelin suklaamunista, ei siihen kenenkään maailma kaadu jos saa munia kaks neljän sijaan! Tai sitten on kyllä muutenkin jotain mätää päässä jos tuohon kaatuu.

Opetatko oikeasti lapsesi noin itsekkäiksi kuin mitä itse olet? Toivottavasti ukkosi jättää sinut.

Ei tulisi mieleenkään olla jakamatta munia kaikkien lasten kesken. Ja jos munia ois vain kaksi niin sitten jokainen sais puolikkaan!

Kinkkinen tilanne, mutta ymmärrän ap:ta täysin. Oikeastiko te muut jaatte lastenne saamat lahjat myös niille lapsille, joille antaja ei niitä ole tarkoittanut? Yksi lapsi saa kaksi paria sukkia papaltaan ja koska kolme muuta lasta katsoo vierestä niin jaetaan yks sukka per tenava? Makea on sellainen asia, että ilman jääneille lapsille tulee varmasti paha mieli, joten anna ne munat lapsillesi, sitten kun muut lapset ovat lähteneet. Tuskinpa nuo miehesi lapsetkaan rahtaavat mukanaan muilta saamiaan munia sinun lapsillesi jaettavaksi. Tahallaan ei saa aiheuttaa kenenkään lapsille pahaa mieltä, joten munista ei tarvitse mainita heidän kuullen sanan sanaa ja voit vaikka antaa kaikille lapsille iloa esim. askartelemalla heidän kanssaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Kinkkinen tilanne, mutta ymmärrän ap:ta täysin. Oikeastiko te muut jaatte lastenne saamat lahjat myös niille lapsille, joille antaja ei niitä ole tarkoittanut? Yksi lapsi saa kaksi paria sukkia papaltaan ja koska kolme muuta lasta katsoo vierestä niin jaetaan yks sukka per tenava? Makea on sellainen asia, että ilman jääneille lapsille tulee varmasti paha mieli, joten anna ne munat lapsillesi, sitten kun muut lapset ovat lähteneet. Tuskinpa nuo miehesi lapsetkaan rahtaavat mukanaan muilta saamiaan munia sinun lapsillesi jaettavaksi. Tahallaan ei saa aiheuttaa kenenkään lapsille pahaa mieltä, joten munista ei tarvitse mainita heidän kuullen sanan sanaa ja voit vaikka antaa kaikille lapsille iloa esim. askartelemalla heidän kanssaan =)

No voi jeesus! Ei tietenkään jaeta sukkia tai alkkareita tai muitakaan tavaroita. Tosin leluilla voi leikkiä myös muut kuin lahjan saaja.

Mutta kyllä meillä vain on niin (ja oli minun kotonani jo lapsena) että jos meillä on karkkipäivä ja meille tulee vieraita niin myös vieraille jaetaan omistamme.

Kun on kyse syötävästä, oli se sitten isovanhempien tai kummien tuomaa taikka itse ostettua niin sen voi aivan hyvin jakaa. Tikkaria nyt on vähän vaikea mennä jakamaan, mutta kyse oli kuitenkin KAHDEKSASTA suklaamunasta ei yhdestä tikkarista tai sukkaparista.

Kinkkinen tilanne, mutta ymmärrän ap:ta täysin. Oikeastiko te muut jaatte lastenne saamat lahjat myös niille lapsille, joille antaja ei niitä ole tarkoittanut?

Pääsiäinen on mun mielestä vähän eri asia, suklaamunat kuuluvat oleellisesti monen lapsen pääsiäiseen..

Pääsiäistä vietetään kuitenkin Jeesuksen takia ja uskoisin että pääsiäisen henkeen sopii paremmin omastaan jakaminen kuin toisten jättäminen ilman.

Syö kuule itse ne munat ja ne mitä et jaksa syödä tunge jonnekin pimeään paikkaan, niin maailma on taas hetken vähän parempi paikka.
En jaksa uskoa, että aikuiset kirjoittaa näitä viestejä.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kinkkinen tilanne, mutta ymmärrän ap:ta täysin. Oikeastiko te muut jaatte lastenne saamat lahjat myös niille lapsille, joille antaja ei niitä ole tarkoittanut?

Pääsiäinen on mun mielestä vähän eri asia, suklaamunat kuuluvat oleellisesti monen lapsen pääsiäiseen..

Pääsiäistä vietetään kuitenkin Jeesuksen takia ja uskoisin että pääsiäisen henkeen sopii paremmin omastaan jakaminen kuin toisten jättäminen ilman.

Toki ne jaetaan jos esille otetaan, mutta jos ap mieltää ne lasten saamiksi lahjoiksi, lapset voivat syödä ne silloin, kun muita lapsia ei ole paikalla. Miksi ne munat pitäisi ottaa esille silloin kun muitakin on? Uskon, että nämä etälapset saavat myös lähikodissaan suklaamunia, joten tuskinpa jäävät täysin ilman vaikkei isän uuden vaimon lasten mummo heitä lahjoisikaan munilla.

^No minä käsitin että perheen tapoihin kuuluu syödä suklaamunia nimenomaan pääsiäisen aikaan eikä myöhemmin, kun isän kerran oli ollut tarkoitus käydä ostamassa munia mutta oli unohtanut.

^No minä käsitin että perheen tapoihin kuuluu syödä suklaamunia nimenomaan pääsiäisen aikaan eikä myöhemmin, kun isän kerran oli ollut tarkoitus käydä ostamassa munia mutta oli unohtanut.

näin. ja en mä tiedä muista mut meillä niitä lahjoiksi saatuja namuja on aina jaettu jouluna, synttäreillä ja muuloin saadut jaetaan usein vieraiden kesken. ne on kuitenkin vaan karkkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:

näin. ja en mä tiedä muista mut meillä niitä lahjoiksi saatuja namuja on aina jaettu jouluna, synttäreillä ja muuloin saadut jaetaan usein vieraiden kesken. ne on kuitenkin vaan karkkeja.

Huomaa, miten erilaisia tapoja meiltä ihmisiltä löytyy =) Meillä taas on sellainen tapa lähi- ja ystäväpiirissä, että jos lahjan saaja saa syötävää lahjaksi, ei niitä laiteta yleisesti tarjolle vaan lahjan saaja voi niitä mutustella sitten, kun muut vieraat ovat lähteneet. Tuskinpa mikään tapa väärin on, jos sillä ei tieten tahtoen aiheuta toisille pahaa mieltä.

Musta tää on niin hassu kysymys etten tiedä kannattaako tähän edes vastata..

No: mun lapsuuden perheessä on ollut sun ja mun lapsia kolmesta eri äidistä, lisäksi vielä kahden äidin lapset jotka eivät ole mulle mitään sukua vaan ovat veljieni sisaruksia..

Ei ikinä tullut sellaista tilannetta että olisi jätetty osa porukasta ilman hyvää tai muuta, vaan aina jaettiin kuuden (tai seitsemän) lapsen kesken jos saman katon alla oltiin.
:D

Joten meillä jaettaisiin mun omassa kodissa myös, jos vastaava tilanne olisi.

Et tainnut esittää mitään kysymystä mutta minä jakaisin ne munat kaikkien lasten kesken.
Mikä niistä mummun tuomista munista niin pyhiä tekee etteikö niitä jakaa voi.
Voithan kokea jakamisen iloa ja opettaa lapsillesikin sen tärkeän asian, että elämässä voi joskus jakaa asioita vaikkei alunperin pitänytkään.
On mahdollisuus joustaa. Jos haluaa siis.

siis suklaa munatko on ego kysymys tällä henkilöllä. käytäs nyt maalaisjärkeä ja jaa ne munat kaikkien kesken,niin voi olla että illalla saat pääsiäisyllärin ukoltasi. saat munaa sinäkin. lapsellista touhua,sinun munat minun munat jahkailut. huomio ne on vaan suklaamunia.

Yhteistyössä