Mua käy sääliks poikia jotka joutuvat pitämään tyttöjen vaatteita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starbucks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Värit nyt ei varmaan ole se oleellisin asia vaatteissa jos niitä on tarkoitus lokeroida sukupuolen mukaan. Todella vaatekaupoissa tyttöjen puolelta löytyy perinteisiä poikien värejä ja vastaavasti taas poikien puolelta tyttömäisempiä värejä.

Meillä poika oli esikoinen joten aikas pitkältä kaikii hänen vauva- ja taaperoajan vaatteensa kiersivät siskolle, siihen ostettiin sitten lisäksi tyttömäisiä vaatteita kun äiti niistä tykkää. :saint: Vauva tuskin itse olisi niitä osannut vielä vaatia eikä varmaan olisi avoimessa päiväkodissakaan kiusattu vaikka olisi ollut kokonaan poikien vetimissä. Nyt jo 2,5v on alkanut tykätä tyttöjen vaatteista ja haluaa mekkoja ym päälleen, vaikka toisnaan suosikki saattaakin olla joku veikan paita. Nykyisin kun ovat saman kokoisia niin hankin myös noita unisex-vaatteita jotka käy kummallekin.

Kotioloissa on mielestäni yksi ja hailea mitä lapsella on päällä, samoin kun on vauvasta kysymys. vaikka kieltämättä ihmettelisin jos joku poikavauvan äiti pukisi kuopuksensa isosiskon mekkoihin. :/ Isommilla kun sitten on ihan selkeitä prinsessa-tyylisiä tyttöjen vaatteita niin niitä en kyllä pojan päälle laittaisi ikinä. Kieltämättä joskus säälitti yksi silloin 4v sukulaispoika joka oli perinyt isosiskojen vaatteet, olin hänen kanssaan ulkona ja veeleanpunainen tyttöjen toppahaalari "ja pretty girl" pipo saivat kaikki luulemaan häntä tytöksi ja sekös pikkumiestä suututti. :( Eli en halua tuohonkaan mennä, vaikken tietenkään lapsilleni mene selittämään että katsos miten tuokin poika on puettu tyttöjen vaatteisiin tai päinvastoin.

Muuten kyllä meillä lapset kulkevat tarvittaessa tai halutessaankin toistensa vaatteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Starbucks:
Oon monesti huomannut poikavauvoja/lapsia jotka joutuvat pitämään tyttöjen vaatteita. Ehkä vaatteet kiertävät sisarukselta toiselle.
Eilen aloin oikeasti miettimään kuinka noinkin pieni asia voi vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa esim. päiväkodissa ja/ tai koulussa. Vaaleanpunaiset sukat, punainen paita tai kukkakuvio kengissä aiheuttaa leimaamisen, sillä lasten maailma on kova nykypäivänä.
Miksei sitä ymmärretä laittaa jotain pojille poikien vaatteita ja tytöille tyttöjen vaatteita. Sääliks käy.

:(

Entä jos poika ite haluaa pukea päälleen esim. paidan jossa on kukkia tai punaiset housut...ja eiköhän se ennemminkin ole niin ettei meidän vanhempien pitäisi opettaa mikä on sallittua vain pojille ja mikä tytöille, vaan opettaa sitä suvaitsevaisuutta..

Mun likka taas käyttää autopaitoja, koska haluaa niin :). Ja pojan lempiväri on punainen, ja se sopii todella hyvin pojalle. Koulussa sillä oli tuossa lakutalvesta reiman puna-oranssi-keltainen haalari, ja ei oltu kiusattu, kuulemma tytöt tykkäs siitä haalarista :).

Punaiset lassie toppahanskat haluaa aina laittaa kouluun, kun mustassa takissa vähän punaista ja mustat toppahousut, niin väriläiskänä sit sopii hyvin.

Pojan lemppari t-paita on aniliinin punainen, jossa perhosia ja kukkia..
Tosin sitä käyttää vain kotona taikka sit pitkähihaisen alla..

Alkuperäinen kirjoittaja toisinajattelija:
Oon monesti huomannut poikavauvoja/lapsia jotka joutuvat pitämään tyttöjen vaatteita. Ehkä vaatteet kiertävät sisarukselta toiselle.
Eilen aloin oikeasti miettimään kuinka noinkin pieni asia voi vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa esim. päiväkodissa ja/ tai koulussa. Vaaleanpunaiset sukat, punainen paita tai kukkakuvio kengissä aiheuttaa leimaamisen, sillä lasten maailma on kova nykypäivänä.
Miksei sitä ymmärretä laittaa jotain pojille poikien vaatteita ja tytöille tyttöjen vaatteita. Sääliks käy.

:(

On se ankeaa. ÄIDIT JA ISÄT ne ohjaavat lapsensa ajattelemaan että joku tietty väri tai vaate on nimenomaan tyttöjen vaate tai poikien vaate. Päiväkodin henkilökunta on sentään niin fiksua, ettei ala lapsia luokitella jos tytöllä on tummansiniset purjevenevaatteet tai pojalla on punainen villahaalari.

Pienet lapset eivät keksi omasta päästään että on "väärin" jos tytöllä on paidassaan traktorin kuva tai pojan paidassa perhonen tai jos pojalla on punainen paita.

Mietipä itseäsi, käytitkö yläasteella sinistä väriä vaatteissasi? Kukkakuvioisia vaaleanpunaisia vaatteita tai kenkiä?
Pienille lapsille jostain syystä pidetään tärkeänä pukea "tyttövaatteet" tai "poikavaatteet" ihan siitä syystä että ohikulkijat tunnistavat lapsen tytöksi tai pojaksi. Vaateteollisuus varmasti välttelee unisex-värejä jotta vanhemmat saataisiin ostamaan uudet vaatteet toiselle sukupuolelle ja vaatefirmat saavat enemmän rahaa.
Puhuinko mä missään vaiheessa siitä että barbiekuviolliset paidat haittaavat meitä aikuisia? EN! Vaan siitä että LAPSET kiusaavat toisiaan jos joku erottuu vaatetuksestaan. Eli minua ei haittaa vaikka joku pukisikin pojan tyttöjen kamppesisiin vaan kyse on siitä että mua harmittaa pojan puolesta jos ja KUN joutuu kiusatuksi päiväkodissa. Kiusaamista on jo tarpeeksi nähty, joten en halua että kukaan joutuu pilkan kohteeksi.

Siksi koska ei ole olemassa tyttöjen ja poikien vaatteita, on olemassa vain erilaisia lasten vaatteita.

Iloisia terveisiä lähettää kahden pinkkipaitaisen pojan äiti (joista pojista toinen tahtoi ehdottomasti tänään kaupassa katsella "pinsessakirjaa" )

Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Isola:

Siksi koska ei ole olemassa tyttöjen ja poikien vaatteita, on olemassa vain erilaisia lasten vaatteita.

Iloisia terveisiä lähettää kahden pinkkipaitaisen pojan äiti (joista pojista toinen tahtoi ehdottomasti tänään kaupassa katsella "pinsessakirjaa" )

Hyvin kirjoitettu Marianne!!

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
Aika hienosti ap osaa vältellä vastaamasta itselleen kiusallisiin kysymyksiin. Luulee vissiin, ettei ihmiset huomaa noita kiertoja tai hänen argumentointinsa ohuutta :whistle:

Voi elämä taas. Kerro mitä välttelen? Vastaan mielelläni!

no jos ei ole olemassa kuin lastenvaatteita niin mikset pukisi mekkoa pojallesi, laita mekon seuraksi pinkit pitsisukkikset ;)

Tiesittekö muuten että 1880-luvulle asti VAALEANPUNAINEN oli nimenomaan POIKAVAUVOJEN väri ja vaaleansininen tyttöjen. Tämä siksi että punainen on aina koettu hyvin maskuliinisena värinä ja taas sininen mielletään neitsyt Marian väriksi...

Ajatelkaa nyt vähän! Sellaisesta pojasta, joka joutuu käyttämään tyttöjen vaatteita, esim. niitä vaaleanpunaisia/punaisia ja kukkakuvioisia vaatteita, tulee aikuisena aivan varmasti homokin sen lisäksi, että häntä kiusataan päiväkodissa!

no jos ei ole olemassa kuin lastenvaatteita niin mikset pukisi mekkoa pojallesi, laita mekon seuraksi pinkit pitsisukkikset ;)

Tiesitkö edes että vielä sata vuotta sitten KAIKKI pikkulapset puettiin samanlaisiin MEKKOIHIN?

VOITTEKO OLLA KÄSITTÄMÄTTÄ KAIKEN VÄÄRIN? OLISKO SE KENTIES MAHDOLLISTA? JOS LUKISITTE KETJUA TERKEMMIN!!
KYSE EI OLE PELKÄSTÄÄN VÄERISTÄ VAAN KOKONAISUUDESTA!

Älä huuda, se on epäkohteliasta.

Sanatarkasti sun ensimmäisestä viestistä:
"Vaaleanpunaiset sukat, punainen paita tai kukkakuvio kengissä aiheuttaa leimaamisen, sillä lasten maailma on kova nykypäivänä. "

Eikö tuossa ole nimenomaan kyse väreistä? Ei mekoista, barbiekuvioista, strasseista tms. Vaan vaaleanpunaisesta, punaisesta ja okei, myönnetään, kukasta. Se on kuvio. Mutta vaaleanpunaiset sukat? Se on rajoittunutta, sanot mitä tahansa.

Ja lapsesi oppii tuon ajattelun sulta ihan varmasti, ja kun jollain pojalla on pk:ssa punainen paita mitä sun lapset sanoo? Ettei vaan olisi "meidän äiti sanoo että punainen paita on tyttöjen vaate!" Silloin sun lapset on kiusaajia sun ennakkoasenteitten vuoksi. Mieti sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Minua taas ärsyttää se, että niin tiukasti lokeroidaan se, mitkä ovat tyttöjen ja mitkä poikien vaatteita..
Ja etenkin poikien kohdalla ollan hyvin tiukkoja asian suhteen. Niinkuin vaaleanpunainen asuste, olisi uhka miehisyydelle..

No niin muakin! Ja sitä paitsi, kun sinne päiväkotiin menee parikin lasta, jolla on "väärän väriset" vaatteet, niin ei ne enää ole väärän värisiä. Lapset ei niiden vaatteiden merkitystä keksi, vaan me aikuiset. Ja menemällä mukaan jakoon uusinnamme sitä itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Ajatelkaa nyt vähän! Sellaisesta pojasta, joka joutuu käyttämään tyttöjen vaatteita, esim. niitä vaaleanpunaisia/punaisia ja kukkakuvioisia vaatteita, tulee aikuisena aivan varmasti homokin sen lisäksi, että häntä kiusataan päiväkodissa!

Kannattaa tutustua lasten psykiatrisiin lausuntoihin ja tutkimuksiin tähän asiaan viitaten....

Toi eka kommentti vaikuttaa lähinnä ironiselta ;)

:o mä olen ihan uutena kaupasta ostanut pienelle pojalleni esim. aniliininpunaiset sukat. Punaista löytyy myös paljon. Ei kaikki tarvitse olla tummansinistä tai ruskeaa.
En nyt mitään prinsessamekkoja pukisi.

Mulla on ns. kiltti poika, jolla on nalle puhia, teletappia, ja onpa yhdet vaaleanpunaiset sukatkin kukkakuviolla.
Ja ihan on hänelle itselleen ostettuja, ei isonsiskon vanhoja, kun ei ole semmosta isoa siskoa.

Vaaleanpunaiset sukat ovat kompromissi: hän halusi pikkusiskon syntymän jälkeen jotain tyttövaatetta, kaunista kukkaa ja vaaleanpunaista. Ostin nilkkasukat. On käyttänyt päiväkodissakin eikä ole kiusattu.
Tuskin kukaan on edes huomannutkin.

Päiväkodissa sisätossuina on tiikeri-pehmotossut, eikä ole kiusattu.

Kirkaan punaisista villasukista hän valitti, ne on tyttöjen. Mies tuumasi, että ne on villasukat, ei ne kumppareista mihinkään näy. Nämä olen saanut lapsen serkuilta - kaikki poikia!!