Terve!
Itselläni on ollut vahvoja hukkumispelkoja lapsesta saakka. Lapsena muistin myös paljon kummallisia asioita vanhasta ajasta. Tunnistin ihmisten hämmästykseksi westminster abbeyn ja bigbenin neljä vuotiaana. Kun katselen kuvia etenkin ensimmäisestä, ne tuntuvat niin tutuilta, että palan halusta päästä sinne sisään.
Toisaalta osa kuvista tuntuu paljon tutummalta kuin toiset. Tiesin myös kertoa, että olen rakentanut purjelaivoja, joten olen myöhemmin ajatellut ajankohdan olleen jotain 1800luvun loppua lontoossa.
Aikuisena muistikuvat ovat varmasti muovautuneet ja unohtuneet, mutta yksi muistikuva on suhteellsien selkeä. Se on huone jossa on pöytä, öljylamppu ja kirjanpitoa jostain. Ehkäpä asunnostani?
Ehkä kyseessä on hukkumiskuolema joka on niin vahva kokemus, että se on tulvinut muistoihin, uniin ja pelkoihin tässäkin elämässä.
Toisaalta samalla en usko edellisiin elämiin, mutta kun törmäsin keskusteluun aiheesta, niin uskalsin avata suuni näin anonyymisti.
Minulla on tosin joskus sillointällöin vahvaa kaipuuta paikkoihin, joissa en ole koskaan käynyt. Suomessa eräs talo vieraalla paikkakunnalla tuntui todella tutulta pelkästään, kun näin sen. Myöhemmin myös tunsin vetoa palata sinne. Uskalsin vierailla pihalla, koska talo oli ilmeisesti ollut tyhjillään jo pidemmän aikaa.
Kävin vanhassa navetassa ja se paikka tuntui niin tutulta. Seinällä roikkunut viikate sai minussa valtavan halun tarttua siihen. Noh, ei siitä sen enempää, koska muuta kyseisestä talosta ei ole sen jälkeen tullut mieleeni, mutta vaikka se tuntuu tutulta, niin samalla myös todella karmivalta. Navetassa hetken ollessani minulle tuli todella ahistava olo. Ystäväni ei tuntenut muuta kuin jännitystä, mutta minuun se paikka vetosi aivan kuin olisin ollut siellä aiemmin ja useasti.
Jos ihmisaivot tekevät tällaista, niin mikähän on se mekanismi, mikä saa uskomaan entisiin elämiin ja tekevät asioista niin tutun tuntoisia. Minusta tuntuu jopa siltä, että jos näkisin kuvia siinä talossa eläneistä ihmisistä milläkin aikakaudella, niin en hämmästyisi jos luulisin osaa heitä tuttaviksini.
Tällä kertaa ei muuta sanottavaa. Painotan kuitenkin sitä, että pidän täysin mahdollisena sitä, että ihmisaivot tekevät tällaista.
-Lontoon mies.