Muita joiden mentävä töihin, vaikka pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28462670]No kenen pää kestää vuosien kotonaoloa? Hyvän äidinkö? Huonot menee töihin?

En näkis työssäkäyviä äitejä sen huonompinakaan, vaikka eivät kotonaoloa kestäisikään. Jotkut meistä vaan vaativat älyllisiä haasteita muustakin kuin Seuran ristikoista.[/QUOTE]

Tähän vielä lisään että minun luonnolleni ei ole sopivaa elellä valtion tukien varassa vaan tienaamme itse ja elätämme muksumme itse. Harvassa maassa sellainen kotona oleminen kolmea vuotta on edes mahdollista.

Mikä on ihan oikea PAKKO tilanne että on lähdettävä töihin ja vietävä alle 2v päivähoitoon?

Ainoa järjellinen PAKKO syy minkä keksin on todellinen ylivelkaantuminen, eli ilman työstä saatavaa rahaa joutuisi ulosottoon ja kadulle. Vai mitenlie velkajärjestelyillä siihenkin löytyisi semmoinen ratkaisu et pystyisi sen pari vuotta kuitenkin kotona olemaan lapsen kanssa.

Omaisuutta voi myydä ja omakotitalon vaihtaa vuokra-asuntoon jne.

Kysymys lienee siis siinä mitä on valmis uhraamaan eikä pakosta.

Niin, kyllä ne lapset olisivat kiitollisia kun vanhemmilla ei olisi tarjota kuin sitä syliä ja huulta leivän päälle. Ja tietysti myisimme itse rakentamamme omakotitalon ja lähtisimme elättämään vuokranantajaa johonkin lähiöön jossa lapset oppisivat hienon elämänmallin että tuolla on sellainen luukku josta saa rahaa ja ite ei tarvii tehdä mitään muuta kuin tässä nyt syödään makaronia ja kalapuikkoja ja luetaan lastenkirjaa ja istutaan hiekkalaatikolla.
Ja ilman muuta me myisimme omaisuuden vaikka aika sellaiselle ei ole lainkaan otollinen ja autojakaan ei tarvita kun missään ei ole vara käydä.
Meillä kasvaa oikein onnellisia lapsia vaikka menivätkin hoitoon pieninä. Ja me vanhemmat voimme rakkauden ja läheisyyden lisäksi taata että kaikkiin harrastuksiiin ja tarpeisiin on rahaa (järkeviin sellaisiin), lapset pääsevät lomailemaan ja autokoulut + ensiasunnot me kustannetaan. Ne lapset tuskin sitten miettivät että ois nyt äiti meitä puol vuotta enemmän hoitanut kotona!

Niin, kyllä ne lapset olisivat kiitollisia kun vanhemmilla ei olisi tarjota kuin sitä syliä ja huulta leivän päälle. Ja tietysti myisimme itse rakentamamme omakotitalon ja lähtisimme elättämään vuokranantajaa johonkin lähiöön jossa lapset oppisivat hienon elämänmallin että tuolla on sellainen luukku josta saa rahaa ja ite ei tarvii tehdä mitään muuta kuin tässä nyt syödään makaronia ja kalapuikkoja ja luetaan lastenkirjaa ja istutaan hiekkalaatikolla.
Ja ilman muuta me myisimme omaisuuden vaikka aika sellaiselle ei ole lainkaan otollinen ja autojakaan ei tarvita kun missään ei ole vara käydä.
Meillä kasvaa oikein onnellisia lapsia vaikka menivätkin hoitoon pieninä. Ja me vanhemmat voimme rakkauden ja läheisyyden lisäksi taata että kaikkiin harrastuksiiin ja tarpeisiin on rahaa (järkeviin sellaisiin), lapset pääsevät lomailemaan ja autokoulut + ensiasunnot me kustannetaan. Ne lapset tuskin sitten miettivät että ois nyt äiti meitä puol vuotta enemmän hoitanut kotona!

Ehehhe. Eiköhän tuohon väliin mahdu jotain muutakin. Kysehän on loppujen lopuksi ihan oman talouden suunnittelusta. Ei kaikki kotona pari vuotta olevat elä sossun tai kelan tuilla. Toiset katsos osaa vähän säästää ja muutenkin mitoittaa ne lainat ym niin, että talous ei kaadu jos toinen on kotihoidontuella vaikka vuoden.... ;) Kotihoidontuen nostaminen ei ole sen enempää loisimista kuin kunnallisen päivähoidon käyttäminenkään. Monet elää ihan omilla rahoilla kotiäitivuodet.

Työssäkäyvät äidit. Lapsen tarhapaikka on tuettu lapsiperhe-etuus,josta vanhemmat maksaa pienen osan tarhamsksuna. Lasten kotihoito on kunnalle halvempi. Veisittekö vauvan hoitoon,jos tarhamaksu olisi esim. 1000-2000 euroa kk/lapsi.

Työssäkäyvät äidit. Lapsen tarhapaikka on tuettu lapsiperhe-etuus,josta vanhemmat maksaa pienen osan tarhamsksuna. Lasten kotihoito on kunnalle halvempi. Veisittekö vauvan hoitoon,jos tarhamaksu olisi esim. 1000-2000 euroa kk/lapsi.

Unohdat kuitenkin kansantalouden, työpanoksen, työllistävät vaikutukset, maksetut verot jnejne. Tämä vain on tämä putkiaivo-näkemys jota kotiäidit aina toitottavat.
Omat lapsemme on yksityisellä hoidossa ja maksaisin mielelläni kaksinkertaisen summan niin hyvästä hoidosta. Kyllähän moni työtönkin väittää maksavansa veroja. Niin siitä valtionrahasta.

Kyllä kunnalle tulee kannattavammaksi saada työssäkäyviä veronmaksajia, jotka mahdollistavat mm. päiväkotien ylläpidon, terveyspalvelut jne. Lisääntynyt ostovoima perheissä pyörittää taloutta ja työllistaa muita henkilöitä. Asia ei siis ole niin yksinkertainen kuin luulet.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäitinä jo pitkään;28462589:
jos jäät kotiin:, saat kotihoidontukea. Ehkä kuntalisääkin. Asuntolainasta voi maksaa pelkkiä korkoja. Itse olen ollut vuosia kotona, enkä vie alle 3 vuotiaita hoitoon. Jos menee töihin niin ei jää aikaa lapsille.

Ja mies tienasi mitä?

Meillä menen töihin heti kun pystyn. Mies on ulkomaalainen eikä työllisty helposti. Joutuu tekemään huonopalkkaisia määräaikaisuuksia. Vaikkakin mies on maahanmuuttaja, silti mekin haluamme oman talon ja kohtuullisen elintason.

Kiva aina kuunnella näiden "mieheni on IT-ammattilainen ja tienaa 3000, kyllä vauva pitää hoitaa kotona äidin tuilla, tuet kyllä riittää" -kommentteja. Samaan aikaan mies tuo rahaa kotiin.

Kertokaa nyt, että miten ne lapsukaiset pärjää siellä hoidossa? Yli 5 sivua tekstia asiasta "ei vittu kuulu sulle milloin pistän lapseni hoitoon". ja kilpaillaan siitä kuka saa UFF:in vaatteista kaikista pitkäikäsempiä, kun ei voi ostaa uusia kotihoidon tuella. ELI MITEN NE LAPSET PÄRJÄÄ SIELLÄ HOIDOSSA?

onhan tämä hankala kysymys,koulutuskin on verorahoista kustannettu. Mä vein esikoisen 11 kuukautisena hoitoon kun olin köyhä. Maksoin sitten vuokraa ja tarhamaksuja niin paljon, että käteen ei jäänyt enää hirveästi. Kaikenlisäksi työnantaja huijasi palkanmaksussa, jotka tosin sain myöhemmin takaisin. Nytkin olen köyhä,mutta tilanne on erilainen enkä voisi viedä pientä hoitoon, kun minut on marinoitu kasvatustieteellisellä ja psykiatrilla. Päiväkoti ryhmäyttää,tasapäistää ja pakottaa tietyllä tapaa sopeutumaan, vaikka lapsen kehitys ei sitä edes x iässä edellytä. Ei ole mun juttu lainkaan. Äideille on tosi vaikea usein jäädä kotiin, kun taloudelliset ja yhteiskunnan ulkoapäin luodut paineet iskeytyy päin kasvoja. Naisen "arvo" esim, seksikkyys tai jokin muu identiteettiä ylläpitävä juttu laskee. Itsensä hyödyttömäksi tunteminen masentaa. Tehkää mitä tykkäätte, mäkin teen :)

Meidän nuorimmainen on 10 kk, ja mulla alkaa työt kahden viikon kuluttua.

Ei mun pakko olisi töihin mennä, mutta haluan mennä :). Olen tosin vaan pari kk ensialkuun ja sitten katson, jäänkö vielä kotiin vai jatkanko töissä.

Lapsi jää kotihoitoon: mies ottaa vastaan vaan ilta- ja yövuoroja eli hän hoitaa päivät muksuja. Saamme myös kotihoidontuen ja kuntalisän, eli töissä piipahtaminen on oikeasti taloudellisesti kannattavaa kun ei tule mitään hoitomaksujakaan. Lisäksi saan tutkintoni valmiiksi työpätkän ansiosta.

Meidän nuorimmainen on 10 kk, ja mulla alkaa työt kahden viikon kuluttua.

Ei mun pakko olisi töihin mennä, mutta haluan mennä :). Olen tosin vaan pari kk ensialkuun ja sitten katson, jäänkö vielä kotiin vai jatkanko töissä.

Lapsi jää kotihoitoon: mies ottaa vastaan vaan ilta- ja yövuoroja eli hän hoitaa päivät muksuja. Saamme myös kotihoidontuen ja kuntalisän, eli töissä piipahtaminen on oikeasti taloudellisesti kannattavaa kun ei tule mitään hoitomaksujakaan. Lisäksi saan tutkintoni valmiiksi työpätkän ansiosta.

ja sitten mamu polttaa itsensä loppuun :) on kyllä osalla taloudellisesti surkean tiukkaa kun tuollaisiin älyttömyyksiin pitää ryhtyä.

Ja mies tienasi mitä?

Meillä menen töihin heti kun pystyn. Mies on ulkomaalainen eikä työllisty helposti. Joutuu tekemään huonopalkkaisia määräaikaisuuksia. Vaikkakin mies on maahanmuuttaja, silti mekin haluamme oman talon ja kohtuullisen elintason.

Kiva aina kuunnella näiden "mieheni on IT-ammattilainen ja tienaa 3000, kyllä vauva pitää hoitaa kotona äidin tuilla, tuet kyllä riittää" -kommentteja. Samaan aikaan mies tuo rahaa kotiin.

Mun mies ainakin tienaa 1200€/kk, että ei nyt hirmuisesti. Kotona olen ja meillä uusi osaomistusasunto. Pärjätään, mulle ei ole niin väliksi vaikka "permis" sais rehottaa vuoden verran, jos sillä "uhrauksella" saan pitää vauvani kotona. :D vitsi vitsi.

Mutta eihän sen tarvitse olla äidin joka jää kotiin, jos miehen työllistymistilanne on huono ja naisella parempi, niin sit kannattanee tehdä toisinpäin.

Olen selvästi asunut liian kauan poissa Suomesta! :-) Kun luin otsikosta "pieni vauva" ajattelin heti jotakin 3-4 kk ikäistä. Mutta siis että yli vuoden ikäisen hoitoon laittamisesta tämmöinen haloo!!
Kotihoidon ja päivähoidon hyödistä ja haitoista en jaksa nyt ruveta kirjoittamaan, mutta sen voin sanoa että omat lapseni joutuivat hoitoon 3 kk ja 4 kk ikäisinä - tässä massa äitiysloma on 15 vko ja on ihan normaalia täkäläisille että sitten lapset hoitoon. Hyvin pärjäsivät, vaikka täytyy myöntää että en enää kolmannen kanssa tekisi samaa valintaa. Jos vielä saisin lapsen, niin haluaisin jäädä hänen kanssaan kotiin 6 kk ikään saakka. Kun kerraan siihen saakka saisin vielä pitää työpaikkani.

Mutta eihän tämmöisen äidin pitäisi edes hankkia lapsia jos sitten hoidattaa ne muilla kun itse juoksee uran ja hyvän elintason perässä...? Maailmaan vaan mahtuu niin monenlaista, eikä tietääkseni lapset ole sen parempia tai pahempia keskimääräisesti missään näistä systeemeistä.

Meidän sukupolvesta on tullut näköjään todella suppeakatseista ja suvaitsematonat - ehkä se johtuukin siitä että meidän äideilla oli vain pari kuukautta äitiyslomaa... ?

• Tykkää
Reactions: Doves
... kuolla, kuten joku täällä jo kirjoittikin. Tietämättä täysin mitä tulevaisuus tuo tullessaan sitä jokainen yrittää tehdä parhaan mahdollisen ratkaisun: itselleen, perheelleen, vauvalleen ja muille lapsilleen.

Kertokaa nyt, että miten ne lapsukaiset pärjää siellä hoidossa? Yli 5 sivua tekstia asiasta "ei vittu kuulu sulle milloin pistän lapseni hoitoon". ja kilpaillaan siitä kuka saa UFF:in vaatteista kaikista pitkäikäsempiä, kun ei voi ostaa uusia kotihoidon tuella. ELI MITEN NE LAPSET PÄRJÄÄ SIELLÄ HOIDOSSA?

Mun lapsi vietiin 1v2kk-ikäisenä pieneen päiväkotiin ja hyvin on mennyt. Oli koko katraan pienin noin vuoden ajan, joten syli löytyi aina kun sitä tarvitsi :) Nyt on 2,5-vuotias tenava ja viimeksi perjantaina sanoi, että haluaa mennä hoitoon, vaikka oli kotipäivän vuoro. Että mun korviin ja tuntemuksiin perustuen meidän lapsi pärjää erittäin hyvin hoidossa :)

• Tykkää
Reactions: Doves
[QUOTE="noh";28465053]Mun mies ainakin tienaa 1200€/kk, että ei nyt hirmuisesti. Kotona olen ja meillä uusi osaomistusasunto. Pärjätään, mulle ei ole niin väliksi vaikka "permis" sais rehottaa vuoden verran, jos sillä "uhrauksella" saan pitää vauvani kotona. :D vitsi vitsi.

Mutta eihän sen tarvitse olla äidin joka jää kotiin, jos miehen työllistymistilanne on huono ja naisella parempi, niin sit kannattanee tehdä toisinpäin.[/QUOTE]

Mutta teilläkin on ihan eri tilanne, kuin esim. meillä, jossa minäkin tienaan yli 3000e/kk, mies taas 5000e/kk. Isot tulot, isot menot, joten ei todellakaan ole hinkua jättäytyä tukien varaan pidemmäksi aikaa. Ja onneksi löytyi sopiva hoitopaikka, en ole katunut päivääkään että aloitin osa-aikaisena työt vaikka lapsi ei kolmea vuotta ollutkaan.

[QUOTE="vieras";28465188]Mutta teilläkin on ihan eri tilanne, kuin esim. meillä, jossa minäkin tienaan yli 3000e/kk, mies taas 5000e/kk. Isot tulot, isot menot, joten ei todellakaan ole hinkua jättäytyä tukien varaan pidemmäksi aikaa. Ja onneksi löytyi sopiva hoitopaikka, en ole katunut päivääkään että aloitin osa-aikaisena työt vaikka lapsi ei kolmea vuotta ollutkaan.[/QUOTE]

jep, noilla tuloilla luulis olevan jo säästöjäkin kivasti...

Noh, se ensimmäinen vuosi on kriittinen kehittymisen kannalta. Toki seuraavatkin on tärkeitä, mutta eka on tärkein. Ja lapsenkin kohdalla täytyy katsoa elämää pidemmälle kuin vuosi, kaksi pidemmälle. Jos varhainen päivähoidon aloitus kantaa hedelmää koko perheen paremmalla hyvinvoinnilla, se on kannattavaa. Hyvinvointiin vaikuttavat useimmilla meistä taloudelliset ja sosiaaliset tekijät, joita töissäkäynti tukee. Lapsi on osa perhettä, sen jäsen, eikä kruunun jalokivi, jota pitää palvoa. Ja tosiaan, hyvinvointi koostuu monesta eri tekijästä, joten mielestäni ei voi sanoa, että yksi asia pilaa koko lapsen tai lapsuuden, jos muut osa-alueet ovat kunnossa ja edistävät kehitystä.

Noh, kuten arvaatte, oma kuopus meni hoitoon 13kk ikäisenä. Sai aloittaa isosisaren kanssa samassa, pienessä ryhmässä ja kaikki on näyttänyt sujuvan hyvin. Enkä pistä pahakseni, jos sieltä tulee vähän tasapäistämistäkin mukaan ja vertaiskokemuksia.

[QUOTE="vieras";28463732]No, me asutaan ahtaasti, vain 4h+k ja porukkaa 8. Lapset eivät ole mankuneet omia huoneita ym. Ja niin, kotona olen ollut yli 15v ja emme käy esim. sossussa. Samat etuudet tietysti nostan kuten muutkin, lapsilisät ja hoitotuet. Ja ollaan todella oltu ilman autoa, vaikka tarvetta sille olisi ollut, mummolat ym. ei ole ihan lähellä eikä muutakaan hoitoapua, itse ollaan lapset hoidettu, kun ne on kerta tehty.

Sama tietysti, mitä kukin tekee, hoitaako lapset itse vai hoitaako muut, mutta sen uskallan sanoa, että lapsen parhaaksi se ei ole, vaikka asian kuinka vääntäisi. Eri asia tietysti, jos perheessä ei kaikki ole kunnossa, niin lapselle voi olla hyväksikin olla hoidossa, mutta normaalissa terveessä perheessä on lapsen paras paikka. Ymmärrän kyllä, jos on talovelkaa yms. ja haluaa elää leveämmin eikä laskea joka senttiä, mutta pakosta en alkaisi puhumaan, että pakko viedä hoitoon.
Ja jos kotona olo ahdistaa, yms. ei ehkä kannata hankkia kuin se yksi lapsi, jolloin se 3v ei todellakaan ole pitkä aika.[/QUOTE]

Olen kasvanut tällaisessa perheessä - koskaan en valittanut, vaikka teini-ikä oli helvettiä. En koskaan milloinkaan voisi tehdä tällaista lapselleni, joka pääsee hoitoon ja saa harrastaa sekä kehittää itseään niin halutessaan (esim.vaihtarivuosi, koulutus ulkomailla).

[QUOTE="noh";28465218]jep, noilla tuloilla luulis olevan jo säästöjäkin kivasti...[/QUOTE]

Niinhän meillä onkin, entä sitten? Tulevaisuuteen kuuluu esim. Lapsille ensiasunnon ostot, koen ne tärkeämmäksi kuin sen, että pidetään vielä vuosi kotona ja menetetään vuoden palkka ja mahdollisesti jäädään töissä jälkeen. En usko, että tämä meidän ratkaisu ainakaan meidän lapsia haittaa ;)

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Me ollaan yritetty myydä taloa nyt jo kaksi vuotta... Eipä kukaan osta vaikka on keskikokoisen kaupungin keskustasta n. 2km. Ihan kiva rauhallinen paikka.

Töihin on pakko mennä ja pakko laittaa lapset kunnalliseen hoitopaikkaan. Mielelläni olisin kotona niin kauan että lapsi olisi 2v.

En maksaisi lapsen hoidosta 2000 egee kuukaudessa koska minun palkka on bruttona 2000 egee...

[QUOTE="noh";28465218]jep, noilla tuloilla luulis olevan jo säästöjäkin kivasti...[/QUOTE]

Nyt on kateelliset heti laskemassa, että montako Meandin statustunikaa noillakin säästöillä saisi ja silti voisi olla vuosikausia kotona miehen tuloilla. Kenties ei tarvitsisi enää koskaan mennä töihin, ihanaa :D

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas

Yhteistyössä