Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Asiaa seurannut

Vieras
Olen työssäni seurannut kunta-alan palkkakehitystä yli 10 vuotta. Tänä aikana mikään muu naisvaltainen ammattiryhmä ei ole saanut niin hyviä korotuksia kuin hoitoala. He ovat saaneet useita kertoja yleiskorotuksen lisäksi korotuksia hinnoitteluihin. Tämä hinnoittelukorotus nostaa palkkaa ihan kivasti, kun sellainen sattuu kohdalle.

Ymmärrän kyllä, että olisi kiva saada 500 e lisää palkkaa. Niin minustakin olisi ja naapurista. On kuitenkin paljon muiden alojen työntekijöitä, jotka tekevät vaativaa työtä ja palkka on pienempi kuin hoitajalla.

Toki pitää olla huolestunut siitä kuka meidät hoitaa vanhana, sairaina tms. Mutta kiristys sillä, että hoitajat lähtevät pois työstään elleivät saa lisää palkkaa, on jotenkin kyseenalaista.

Kiitos ja mukavaa illan jatkoa!

Samaa mieltä, mut jos ei palkka heitä miellytä niin alkakoot vaikka siivoojiksi.
Tosin en myöskään haluiaisi itselleni hoitajaa, joka sitä tekisi vain rahan takia.

Ei mua ainakaan ärsytä. Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla. Onko se jotenkin sulta pois, jos hoitajien palkat nousisivat lähemmäs yleistä eurooppalaista tasoa? Kateelliselta vaikutat lähinnä...

Illanjatkoja sullekin!

vaikeasti sairaan lapsen äitinä en voi kyllä sanoa että hoitajien ruinaus palkasta ärsyttäisi tippaakaan.
Ilman hoitajia ja lääkäreitä lapseni olisi kuollut hitaan ja tuskaisen kuoleman ja kitunut pahimmillaan pari-kolme vuotta. Nyt hän voi hyvin.

kuka teistä sitten huolehtii, kun kaikki hoitajat lähtee parempien oikeuksien ja palkkojen perässä engalntiin, siinä on suomelle miettimistä :kieh: Tai sitten paremmin palkatuille aloille, yritä itse tehdä sitä työtä sillä palkalla ja sitä työvoimaa tarvitaan, pula on jo nyt, PALKKOJEN VUOKSI

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Ei mua ainakaan ärsytä. Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla. Onko se jotenkin sulta pois, jos hoitajien palkat nousisivat lähemmäs yleistä eurooppalaista tasoa? Kateelliselta vaikutat lähinnä...

Illanjatkoja sullekin!
Onhan se, meidän veromarkoista kun ne palkat maksetaan. Jostain muusta, mitä verovaroin kustannetaan, otetaan vastaava summa pois. Mutta silti olen sitä mieltä, että koska hoitotyö ei ole enää kutsumustyö vaan siitä halutaan palkkaa kuten muillakin aloilla halutaan, hoitajat ovat korotuksensa anasainneet.

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
mua lähinnä ihmetyttää että miksi kaikki opiskelee hoitsuiksi?? ja sitten vaatii lisää palkkaa.. ei ole loogista.. *raapii päätään*

itse opiskelen siksi että mulla tosiaan on vaihtoehtona joka tapauksessa muuttaa ehkä ulkomaille (mies ei ole suomalainen) ja hoitoala kiinnostaa mua ja siitä saa parempaa palkkaa muualla ja jos täällä ei parane niin arvaa minne lähdetään. Alalle ei hakeudu tarpeeksi opiskelijoita, monet hakeutuu muille aloille lopulta tai muihin töihin. Ei sillä pyhällä hengellä elä. Vaikka olisi kuinka kutsumus ja unelma-ammatti niin pitää siitä jotain palkkaakin saada.

Kun kunnioitusta ei tipu, se otetaan rahoissa. Tottakai ihmisillä ärsyttää kun pyydetään isompaa palkkaa, Teidän veronmaksajien pussistahan se lähtee. Harmi, että suomessa ei ole sitä kulttuuria, että isovanhemmat muuttavat lastensa luokse, kun eivät enää pysty omillaan asumaan. Helpottaisi elämä kummasti hoitajilla ja tyytyisivät vähempäänkin palkkaan ja antaisivat parempaa hoitoa, sitten niille joille laitoshoito on välttämätön.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:

Illanjatkoja sullekin!

Tosi vaikea määritellä vaativa, kun meistä kukin kokee sen eri tavalla. Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.
Lastenhoitaja.
Opettaja.
Perhepäivähoitaja.
Kaupan kassa.
Siivooja.

täytyy sanoa,että sais ehkä toivoa lisää palkkaa, mutta kun itse olen kutsumusammatissani, olen vain tyytyväinen että työtä riittää. en osaa valittaa,vaikka muut sitä tekevätkin. olen tottunut elämään muutenkin pienesti :) tärkeä raskas työ kyllä, mutta elämässä on muutakin kuin raha

opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

no, ikinä en oo palkastani valittanut, mutta kieltämättä olis kiva saada vähän enemmän palkkaa. Työ kun on välillä todella raskasta, mutta sitähän ei voi kuin toinen hoitaja ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.

Kaupan kassa.

Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa: vähintään yhtä vaativa työ, kaupan kassa ja hoitaja.

Kaupan kassoja mietenkään väheksymättä, he istuvat kassan takana ja rahastavat ne tuotteet mitä asiakkaat ovat itse kaupasta valinneet.

Hoitajat vastaavat kuitenkin toisten terveydestä, jopa hengestä. (kaikki hoitsut kun ei töki insuliinia jokaiseen vastaan tulijaan. korjaan makaajaan)

Minä en ole koskaan palkastani valittanut. Ihan ok. palkka koulutukseen nähden, joka mielestäni ei ollut mitenkään vaativa. Mielestäni pitäisikin enemmän kiinnittää huomiota sairaanhoitajien koulutukseen ja , että koulutuksessa oleva harjoittelu palkalliseksi ehdottomasti. Meilläkin oli hirveästi harjoittelua ja oltiin ihan ilmaista työvoimaa. Ei yksikään AMK insinööri tee palkattomia työharjoitteluja (ainakaan tietääkseni) miksi hoitoalan koulutuksen työharjoittelut ovat palkattomia!

Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

peruskoulun luokanopettajan peruspalkka on noin 2000. Sairaanhoitajalla noin 1800 tietääkseni, ja opettaja on korkeakoulutettu. Eikä heillä mahdollisuutta saada sunnuntaina palkkaa kaksinkertaisena, vaikka seuraavaa viikkoa suunnittelevat ja kokeita viikonloppuisin korjaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Näin on! (vaikken ope olekkaan)

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
mua lähinnä ihmetyttää että miksi kaikki opiskelee hoitsuiksi?? ja sitten vaatii lisää palkkaa.. ei ole loogista.. *raapii päätään*

Ap:lle ja mimomamolle
Kaikki ei todelakaan lue hoitsuiksi ja teinä olisin todella huolestunut kun hoitajia ei ole. Pelkästään tehyn viimeisimmässä lehdessä oli liki 120 sh paikkaa haussa!!!!Ja kohta suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen tämä maa onkin ihan pississä kaulaansa myöten. Jo nyt ei sijaisia löydy mistään.

Ja mikään työ ei ole niin vaativaa kuin ihmishenkien kanssa olevat ihmiset!!!! Tähän luen hoitsut,lastenhoitajat, palomiehet ja poliisit.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

totta tuokin :/

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta omasta mielestäni esimerkiksi nämä ovat vähintän yhtä raskaita ja vaativia töitä: ja palkka huonompi tai sama.

Kaupan kassa.

Voisitko hieman tarkentaa tuota kohtaa: vähintään yhtä vaativa työ, kaupan kassa ja hoitaja.

Kaupan kassoja mietenkään väheksymättä, he istuvat kassan takana ja rahastavat ne tuotteet mitä asiakkaat ovat itse kaupasta valinneet.

Hoitajat vastaavat kuitenkin toisten terveydestä, jopa hengestä. (kaikki hoitsut kun ei töki insuliinia jokaiseen vastaan tulijaan. korjaan makaajaan)

Itse en tee kumpaakaan työtä. Mutta helpommin voisin kuvitella selviäväni lääkkeiden annosta, jotka lääkärit määränneet, kierroista ym. toimenpiteistä 3 vuotta opiskeltuani, kuin kassan työstä vedossa, ihmisten haukkuessa, eikä arvostusta eikä palkkaa ollenkaan. Ja kuitenkin työssä pitää olla tarkkana ja muistaakin jotain.

Hoitajat siis ruinaa... ja paperimiehet vaatii ja paljon ovat vaatineetkin vuosien kulussa :)

Hoitajat ovat palkankorotuksensa ansainneet ja niin ovat opettajatkin... naisvaltaisilla aloilla on usein surkeat palkat... :(

Yhteistyössä