muita jotka eivät ole vielä istuttaneet potalle 1v3kk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
onko muita vai joko kaikki muut olette aloittaneet pottatreenit jo "ajat sitten"?
Mulla tuli vasta mieleen että vois sitä pottaakin kokeilla ja ottaa tuohon esille..oon ollut vanhempienkin lasten kanssa samoilla linjoilla "ei kiirettä..."

Oletko ajatellut kuinka paljon vaippoja voisi säästyä, jos käyttäisit lasta potalla? Jos ei tarvitse rahapuolta miettiä, niin mieti edes sitä, että sillä tavalla voisi vähentää jätettä. Meillä on vähän nuorempi lapsi ja on käynyt potalla jo pitkään. Välillä on sama vaippa monta tuntia, koska se on monesti kuiva, kun sopivasti potalle laittaa. Käytämme kestoja ja tulee vähemmän pyykkiä kun toimii näin.

no meillä kyllä ollaan istuttu siinä potalla jo vaikka kuin kauan. Ikää nyt 2v9kk ja edelleenkään sinne pottaan ei tee mitään. Nyt oltu kuitenkin kotana ilman vaippaa ja isojen tyttöjen pikkarit jalassa ja tarrojakin tänään ostin mutta eipä apua ainakaan vielä noista ole ollut!

:wave: Täällä yks, joka ei pitä ton asian kans mitään kiirettä. Lapsen tahtiin mennään tossa asiassa. Esikon kohdalla sain kuulla ihan tarpeeksi "no laita nyt jo tyttö potalle" "kokeileppa osaako jo tehdä pottaan" "vieläkö sillä on vaipat" jne. Tyttö oppi kahdessa päivässä täysin päivä ja yökuivaksi ja ikää oli 2v5 kk.

Esikoisella aloitin tuossa pottatreenit. Koin sen kuitenkin hyvin turhauttavaksi, kun lapsi ei selvästikään hokannut mikä on homman nimi. Jätin potan vessaan, että tulee tutuksi mutten siinä istuttanut. Poika syntynyt marraskuussa ja kesällä kun oli yli 2v otettiin vaippa pois.
Tyttö syntynyt kesällä ja hän oli 2v kun vaippa otettiin pois.
Kesti muistaakseni pari viikkoa kun olivat oppineet kuiviksi.
Tyttö nyt 2v7kk ja käy jo pytyllä ilman pienennintäkään.

No me ollaan ihan vaan kokeiltu pari kertaa aikasemmin ja nykyään tuo tyttö tulee veskiin äitin kans niin istuu siihen potalleen... noin niinku seuraks... naureskelee siinä sitten.

Jos sitä kohta taas aloittais kokeileen.

Täällä 1,5-vuotiaan äiti, jonka tyttö istuskelee kyllä vaatteet päällä potalle, mutta auta armias jos yritän istuttaa oikeasti pissalle - alkaa kauhea kiire karkuun! Eli ei selvästikään ole vielä valmis pottailuun. Ei stressiä, kyllä se aika koittaa vielä. Kesällä ajattelin vasta tosissani alkaa koittamaan pottailua, kun voi juoksennella ilman vaippaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko ajatellut kuinka paljon vaippoja voisi säästyä, jos käyttäisit lasta potalla? Jos ei tarvitse rahapuolta miettiä, niin mieti edes sitä, että sillä tavalla voisi vähentää jätettä. Meillä on vähän nuorempi lapsi ja on käynyt potalla jo pitkään. Välillä on sama vaippa monta tuntia, koska se on monesti kuiva, kun sopivasti potalle laittaa. Käytämme kestoja ja tulee vähemmän pyykkiä kun toimii näin.

Olen ajatellut mutta kun pimu (1v 6kk) ei suostu potalle istumaan, huuto tulee. Seisoskelee siellä kyllä sujuvasti. Siis potassa. :xmas:

En ota stressiä, oppi se esikoinenkin kuivaksi vaikka vähän hidasta olikin. :) Kestot sentään käytössä joten en kasvata jätevuoria.

Ootko ajatellut että lapsi ei ole koira jota "käytetään" tekemässä tarpeensa? Ja siks toisekseen kaikki lapset ei ole samanlaisia, eli toiset kiinnostuu pottailusta todella aikaisin ja toisia on todella vaikea saada potalle.

Jos mä olisin miettinyt paljonko säästyy rahaa siinä kun ei tarvi ostaa vaippoja niin mä en olisi halunnut yhtäkään lasta.

Te varmaan kaikki käytätte kertakäyttövaippoja ja teille on ihan sama miten paljon jätevuoret kasvaa? Minä kestoilijana olen aloittanut potalla käyttämisen jo tuossa vaiheessa, lapsen ehdoilla, ja tosi äkkiä on lapset tajunneet homman idean. 1 v 2 kk ikäinen tunnistaa pissahätänsä, mutta ei tietenkään osaa pidättää, enkä oleta, että oppisi kuivaksi tällä systeemillä näin pienenä, mutta vaippoja kuluu vähemmän. Esikoisella käytin enimmäkseen kertakäyttövaippoja, mutta silti käytin potalla jo vuoden iässä. Se oli ihan kiva rahallinen säästö kun ei tarvinnut ostaa vaippoja niin paljon. Ei se kovin vaivalloistakaan ole, samalla laitan potalle kun itse käyn vessassa.

Mää oon laiska tossa potailussa. Alan käyttään potalla, ku ajattelen sen olevan oikeesti ajankohtasta. Miksi tapella sen pottailun kanssa, kun päivässä on niin paljo asioita, joita on pakko tapella... Silti meillä lapset on oppinu täysin kuiviksi noin 2-vuotiaina. Potta oli kuopukselle just tuolla noin 1,5-vuotiaana lähinnä jalkapallo. Inhos koko kapinetta. Nyt on 2-v ja täysin kuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:

Ootko ajatellut että lapsi ei ole koira jota "käytetään" tekemässä tarpeensa? Ja siks toisekseen kaikki lapset ei ole samanlaisia, eli toiset kiinnostuu pottailusta todella aikaisin ja toisia on todella vaikea saada potalle.

Jos mä olisin miettinyt paljonko säästyy rahaa siinä kun ei tarvi ostaa vaippoja niin mä en olisi halunnut yhtäkään lasta.

Ai, ei vai. Samalla potalla meidän koirakin käy, kun en viitsi ulkona käyttää. Jännä asenne sulla, että ihan sama kuinka paljon vaippoja kuluu. Ei meilläkään ole rahat niin loppu, ettei olisi varaa vaippoihin, mutta senkin säästyneen rahan sijoitan mieluummin johonkin muuhun. En tiedä mitä pahaa siinä on jos lapseni käy vapaaehtoisesti potalla. Peruuttaa sinne itse kun vessan oven avaa ja nauraa kun pissa tulee. Kenelle siitä on haittaa?

Meillä tyttö 1v3kk ja käy potalla. Aloitti itse vuoden iässä pottatreenit, änkes aina vessaan mukana ja yritti laskea housuja alas. Ja aina ku sen siihen potalle laittaa niin tulee myös pissa. Tosin viime aikoina wc-paperilla pyyhkimisestä on tullut se hauskempi juttu,eikä meinaa malttaa istua potalla :)
Saa nähä kaunko tuota intoa kestää...

Te varmaan kaikki käytätte kertakäyttövaippoja ja teille on ihan sama miten paljon jätevuoret kasvaa? Minä kestoilijana olen aloittanut potalla käyttämisen jo tuossa vaiheessa, lapsen ehdoilla, ja tosi äkkiä on lapset tajunneet homman idean. 1 v 2 kk ikäinen tunnistaa pissahätänsä, mutta ei tietenkään osaa pidättää, enkä oleta, että oppisi kuivaksi tällä systeemillä näin pienenä, mutta vaippoja kuluu vähemmän. Esikoisella käytin enimmäkseen kertakäyttövaippoja, mutta silti käytin potalla jo vuoden iässä. Se oli ihan kiva rahallinen säästö kun ei tarvinnut ostaa vaippoja niin paljon. Ei se kovin vaivalloistakaan ole, samalla laitan potalle kun itse käyn vessassa.

mutta kun ei lapsi osaa pissata sinne potalle ni minkä hiton teet silloin :headwall:

noin 1v5kk ikäisenä alettiin harjotteleen potalla käyntiä. Alkuun sujui oikein hyvin, meni oma-alotteisestikin välillä potalle, jopa yöllä heräsi pari kertaa ja sanoi "pissaamaan", yhden kerran jopa kakkasi pottaan. Sitten alkoi välttelemään pottaa ja kun laitoin siihen istumaan, niin kipitti äkkiä johonkin matolle pissaamaan.Pidettin sitten vähän taukoa siinä,nyt on 1v10kk ja silloin tällöin suostuu potalle. Yleensä kun antaa kirjan käteen, niin viitsii siinä istua.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:

mutta kun ei lapsi osaa pissata sinne potalle ni minkä hiton teet silloin :headwall:

Sä olet kokeillut väärään aikaan. Heti syömisen tai heräämisen jälkeen luultavasti onnistuu paremmin kuin muulloin. Meidän vähän yli vuoden ikäinen on jo pitkään ollut päiväunien jälkeen useinmiten kuiva ja tekee pissan pottaan kun sinne pääsee heräämisen jälkeen. Enkä todellakaan ole lasta pakottanut, vaan kokeillut sujuuko ja hyvin sujuu. Leluja ja muuta rekvisiittaa on ja lapsella on kaikesta päätellen ihan hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Te varmaan kaikki käytätte kertakäyttövaippoja ja teille on ihan sama miten paljon jätevuoret kasvaa?

Edelleen, tyttö on kestopeppu.
Ja edelleen, en viitsi huudattaa lasta ja aiheuttaa pottakammoa.

No ei tietenkään saa huudattaa. Mutta olet edes kokeillut, se on ihan eri juttu kuin pitää pottaa piilossa siihen asti että lapsi on lähemmäs 3 niin kuin monet nykyään tuntuu tekevän.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemiskä:

Sä olet kokeillut väärään aikaan. Heti syömisen tai heräämisen jälkeen luultavasti onnistuu paremmin kuin muulloin. Meidän vähän yli vuoden ikäinen on jo pitkään ollut päiväunien jälkeen useinmiten kuiva ja tekee pissan pottaan kun sinne pääsee heräämisen jälkeen. Enkä todellakaan ole lasta pakottanut, vaan kokeillut sujuuko ja hyvin sujuu. Leluja ja muuta rekvisiittaa on ja lapsella on kaikesta päätellen ihan hauskaa.
Ihan tolleen ollaan istuttu ja yövaippakin on useasti kuiva mutta kun ei osaa pissata tai ei halua pissata sinne pottaan prkl!

Yhteistyössä